lucotil Skrevet 18. april 2018 Rapporter Del Skrevet 18. april 2018 Jeg etablerte i 2014 et AS (konsulenttjenester) med tanke på at jeg etter påbegynt pensjon i mai 2015 ville få rikelig inntektsgivende oppdrag. Dette skjedde ikke. Driftsregnskapet for AS'et i 2015, 2016 og nå i 2017 blir oppgjort med underskudd i størrelsesorden kr. 18-20.000,- (datakommunikasjon/telefon, programvare). Underskuddet har jeg valgt å dekke av private modler - aksjekapitalen er fortsatt intakt. Mitt spørsmål er: Er underskuddet i AS'et som er dekket av private midler, fradragsberettiget i min privatlikning for 2017 ? Takknemlig for svar hvis noen har noe å komme med her !! Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 18. april 2018 Rapporter Del Skrevet 18. april 2018 Nei, men det kommer til fradrag i senere års overskudd i selskapet. 1 Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 18. april 2018 Rapporter Del Skrevet 18. april 2018 Hvis du har dekket disse kostnadene privat og ikke brukt av aksjekapitalen, hvordan kan man da se at firmaet har hatt disse kostnadene? Dvs det framgår vel ikke av regnskap eller noe da? Du kan vel kreve pengene tilbakebetalt av firmaet nå i ettertid, men det er dumt å dekke inn for firmaet med private midler. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 18. april 2018 Rapporter Del Skrevet 18. april 2018 Ut fra innlegget hans er det vel åpenbart at han har valgt å låne inn til selskapet for å dekke underskuddet. Det er ikke dumt dersom du ikke ønsker at selskapet skal gå konkurs. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 18. april 2018 Rapporter Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Mulig det er åpenbart for deg, men siden det ikke var nevnt med et ord så var det ikke åpenbart for meg. Edit: Det er muligens bare meg, men hvis man spør om underskuddet til et AS man har aksjer i gir fradrag privat, så ser jeg ikke at det er opplagt at underskuddet er dekket med et lån hvor man har styrevedtak på lånet og skriflig låneavtale. Men nå er jo jeg ganske noob i dette feltet. Prøver bare å hjelpe TS Endret 18. april 2018 av nirolo Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. april 2018 Rapporter Del Skrevet 19. april 2018 Nei, den eneste situasjonen hvor en annen skattyter enn den som opparbeidet underskuddet kan bruke det er ektefeller. Man kan ikke gifte seg med et aksjeselskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå