Gå til innhold

Tollgrensen på 350,- er gammeldags.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"andre land" er jo et høyst tøyelig utsagn, men om du finner en liste over hele verden, og prøver å finne et gjennomsnitt av det, så værsågod. Jeg ser imidlertid ikke poenget med å overhodet trekke inn moms-nivået i resten av verden i denne diskusjonen, som i bunn og grunn kun handler om vi skal ha samme moms på alle varer som importeres til norge, uavhengig av hvem som importerer dem, eller om vi av en eller annen merkelig grunn skal ha et unntak for varer under en viss verdi og som importeres av forbruker selv. Hvilken sats de har i verdens største land, utlandet, er vel strengt tatt ikke relevant i så måte.

Lenke til kommentar

I USA har de også skolepenger og helseforsikring som kommer i tillegg. Sykepenger må man dekke selv. Barnetrygd fins ikke, ei heller uføretrygd, sykepenger, barnetrygd eller fødselspermisjon. Dette er ting man får inkludert i de europeiske skattesystemene.

 

Med andre ord, å sammenligne mva mellom USA og Europa så simpelt som G gjør er som å sammenligne epler og hestepærer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ok, lett å grabbe tak i USA, med dets mangler. Men hva med Canada da, der har de jo ordentlige helsetjenester. Og for de som ikke har råd til helsetjenestene, så betaler den kanadiske staten gladelig den forsikringssummen det koster.
 
Maten er også svært rimelig i Canada, og folk har råd til sukkerholdig mat (som kan gi diabetes ved overkonsum), for der har de ingen sukkeravgifter som jeg vet om :wee:
 
 

I USA har de mer enn én merverdigavgift. De har også City og county sales tax.

 
Men de er alle under 10 % for det :p

Og vi i Norge har jo alle slags ekstrabeskatninger på hva det enn måtte være, så jeg synes sammenlikningen om at det finnes andre skatter blir veldig skjev i andres lands favør i forhold til Norge. Vi må jo være det mest skatte- og avgiftskåte landet i verden?

 

Når man snakker om MVA i Norge, så snakker man vel om MVA? Når man snakker om sales tax i et annet land, så snakker man om det landets tilsvarende motstykke til den norske MVA.

 

Fordeler ved å bo i også andre land enn de europeiske:

 

post-30484-0-12410800-1524074359_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Fant dette på en halvliter..

 

Avgifter (2,38 kr per halvliter i brusavgift, 1,19 kr per enhet i emballasjeavgift + 15 prosent moms)

 

Så om ikke fullverdig 5kroner, er det iallefall helt klart at de noen taper på å selge en boks brus for 5kroner her i landet...

 

https://www.nrk.no/telemark/derfor-er-brusen-dyrere-i-norge-enn-i-sverige-1.14012134

Den artikkelen har jo en helt tydelig vinkling og hopper glatt over at mens forskjellen i avgifter på en boks brus i Norge og Sverige utgjør rundt 2-3 kroner, så er den totale prisforskjellen på 15-16 kroner. Sagt med andre ord, det er ikke mot den norske staten folk burde rette sinnet sitt i denne saken.

 

Spar taper sikkkert noe på å selge disse boksene til en femmer ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke at nasjoner konkurrerer mot hverandre som om de var bedrifter. Historisk sett er fredstid og handel som hånd i hanske. Vi trenger mer sammarbeid. Derfor er jeg motstander av alle former for toll. Alle varer og tjenester burde flyte fritt over landegrensene.

 

Om du misliker at nasjoner konkurrerer mot hverandre burde du elske toll, fordi formålet med toll er å beskytte nasjonens industrier mot utenlandsk konkurranse.

 

Jeg støtter ikke toll, men det er fordi jeg liker at nasjoner konkurrerer mot hverandre.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man setter opp tollmurer, konkurrerer nasjonene mot hverandre. Dersom man fjerner tollmurene, konkurrerer firmaer mot hverandre, globalt. Det trur jeg er sunt.

 

Tollmurer (eller landegrenser generelt) er satt opp for å konsentrere ressurser på så få mennesker som mulig. Det liker jeg ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man setter opp tollmurer, konkurrerer nasjonene mot hverandre. Dersom man fjerner tollmurene, konkurrerer firmaer mot hverandre, globalt. Det trur jeg er sunt.

 

Det finnes mange måter å støtte sin eksportindustri, f.eks. billigere strøm, devaluering av valuta, færre reguleringer, bedre infrastruktur og lavere skatter.

 

Det er direkte feil at uten tollmurer så konkurrer ikke nasjonene mot hverandre. Men med høye tollmurer kan hver nasjon leve i sin egen boble, og slippe å bry seg om utenlandske konkurrenter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Det finnes mange måter å støtte sin eksportindustri, f.eks. billigere strøm, devaluering av valuta, færre reguleringer, bedre infrastruktur og lavere skatter.

 

Det er direkte feil at uten tollmurer så konkurrer ikke nasjonene mot hverandre. Men med høye tollmurer kan hver nasjon leve i sin egen boble, og slippe å bry seg om utenlandske konkurrenter.

Ingenting å kommentere på dette, du har rett.

 

Jeg liker ikke at nasjonene lever i sin egen boble. Jeg vil ha så mye handel som mulig.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig. Jeg tenker at dette til syvende og sist vil være til alles beste, selv om det på kort sikt vil være en del utfordringer. Alle blir utsatt for en hardere konkurranse, men samtidig vil alle få tilgang til et langt større marked å både kjøpe og selge varer i. Det betyr at mulighetene er langt større enn hvis man begrenser seg selv til et lokalt marked.

Lenke til kommentar

Vestlige land er dessverre helt hektet og avhengig av å undertrygge fattigere land med blant annet økonomiske sanksjoner. Det er alt for vanskelig å legge fra seg den gode levestandarden vi har opparbeidet oss. Men gir vi fra oss litt av gangen så går det i hvert fall i riktig retning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker momsgrensen på 350kr, men jeg har ikke noe i mot at den fjernes hvis det samtidig betyr at fortollingsgebyr galskapen tar slutt. Lag en enkel løsning som lar oss gjøre det selv, uten gebyrer etc. det kan umulig være så vanskelig å få til?

Fraktselskapene kommer helt sikkert til å protestere, for gebyrene de tar er veldig gode penger, men de kan dra et visst sted. 95% av dem klarer faen meg aldri å sende en pakke fra A til B uten å fucke opp noe uansett. Jeg skjønner ikke at de har livets rett en gang.

Denne løsningen eksisterte, man kunne fortolle selv på nett og samtidig betale 0 i gebyr. Dette kunne da selvsagt ikke vare, ble vel for populært.

Lenke til kommentar

I går gikk KrF ut og erkjente at kombinasjonen av sukkeravgift og tollfri handel kan ramme norske arbeidsplasser. KrF-leder Knut Arild Hareide vil beholde sukkeravgiften, men sier partiet kan se på avgiftsgrensen for tollfri handel på nytt.https://www.nrk.no/telemark/derfor-er-brusen-dyrere-i-norge-enn-i-sverige-1.14012134Hva synes dere om tollfri handel?For min egen del kunne jeg godt ha betalt både toll og moms på varer dette skal betales på, helt fra første krone, hadde jeg bare sluppet unna de syke gebyrene man må betale til den instansen som fortoller varene for deg.Nå sist fikk jeg en vare via DHL, som skulle 434,- i "utleggsgebyr" for å ta varen min over grensen. Det er helt uhørt synes jeg. Det virker nesten som om de kan kreve hva de vil!?Kutt dette gebyret, og la meg heller betale toll/moms på alle varer jeg tar inn, så slipper jeg gebyrbingo hver gang jeg bestiller fra utlandet.

"Hei, jeg vil bare skryte av at jeg har mer penger enn jeg liker og vil dytte andre ned i avgiftshelvete så de ikke får råd til det jeg har råd til!" -the thread

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg liker momsgrensen på 350kr, men jeg har ikke noe i mot at den fjernes hvis det samtidig betyr at fortollingsgebyr galskapen tar slutt. Lag en enkel løsning som lar oss gjøre det selv, uten gebyrer etc. det kan umulig være så vanskelig å få til?

Fraktselskapene kommer helt sikkert til å protestere, for gebyrene de tar er veldig gode penger, men de kan dra et visst sted. 95% av dem klarer faen meg aldri å sende en pakke fra A til B uten å fucke opp noe uansett. Jeg skjønner ikke at de har livets rett en gang.

Denne løsningen eksisterte, man kunne fortolle selv på nett og samtidig betale 0 i gebyr. Dette kunne da selvsagt ikke vare, ble vel for populært.

 

Det visste jeg ikke. Ja, det ble vel for populært ja. Stakkars de norske butikkene som i uansett ikke har varene vi er ute etter. Som om høye fortollingsgebyr vil hjelpe :roll:​ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg liker momsgrensen på 350kr, men jeg har ikke noe i mot at den fjernes hvis det samtidig betyr at fortollingsgebyr galskapen tar slutt. Lag en enkel løsning som lar oss gjøre det selv, uten gebyrer etc. det kan umulig være så vanskelig å få til?

Fraktselskapene kommer helt sikkert til å protestere, for gebyrene de tar er veldig gode penger, men de kan dra et visst sted. 95% av dem klarer faen meg aldri å sende en pakke fra A til B uten å fucke opp noe uansett. Jeg skjønner ikke at de har livets rett en gang.

Denne løsningen eksisterte, man kunne fortolle selv på nett og samtidig betale 0 i gebyr. Dette kunne da selvsagt ikke vare, ble vel for populært.

 

Det visste jeg ikke. Ja, det ble vel for populært ja. Stakkars de norske butikkene som i uansett ikke har varene vi er ute etter. Som om høye fortollingsgebyr vil hjelpe :roll:​ 

 

Før et opplyst hode fant på tollagerkostnad.

 

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

 

Forenklet fortolling pr. oppdrag. Gjelder sendinger med tollpliktig innhold

158,–

 

Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad

158,–

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...