Populært innlegg johanf Skrevet 18. april 2018 Populært innlegg Del Skrevet 18. april 2018 I går gikk KrF ut og erkjente at kombinasjonen av sukkeravgift og tollfri handel kan ramme norske arbeidsplasser. KrF-leder Knut Arild Hareide vil beholde sukkeravgiften, men sier partiet kan se på avgiftsgrensen for tollfri handel på nytt. https://www.nrk.no/telemark/derfor-er-brusen-dyrere-i-norge-enn-i-sverige-1.14012134 Hva synes dere om tollfri handel? For min egen del kunne jeg godt ha betalt både toll og moms på varer dette skal betales på, helt fra første krone, hadde jeg bare sluppet unna de syke gebyrene man må betale til den instansen som fortoller varene for deg. Nå sist fikk jeg en vare via DHL, som skulle 434,- i "utleggsgebyr" for å ta varen min over grensen. Det er helt uhørt synes jeg. Det virker nesten som om de kan kreve hva de vil!? Kutt dette gebyret, og la meg heller betale toll/moms på alle varer jeg tar inn, så slipper jeg gebyrbingo hver gang jeg bestiller fra utlandet. 11 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Kjøper brett med cola fra Sverige jeg, 5kroner boksen.. Ca 7kroner boksen når frakten er tatt med.. Når man må betale 26 kroner for en halvliter cola men bare 25,50 for en halvliter øl på noen butikker, så vet man jo at det er merkelig de avgiftene den sittende regjeringen har kommet med.. Ellers liker jeg å handle små elektroniske duppeditter fra Kina.. Dette er jo uansett overpriset her i landet.. Ladekabler koster 150,- kroner på elektrobutikker, men får de til 3-4 kroner om man importerer de selv.. Endret 18. april 2018 av Krozmar 3 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 I går gikk KrF ut og erkjente at kombinasjonen av sukkeravgift og tollfri handel kan ramme norske arbeidsplasser. KrF-leder Knut Arild Hareide vil beholde sukkeravgiften, men sier partiet kan se på avgiftsgrensen for tollfri handel på nytt. https://www.nrk.no/telemark/derfor-er-brusen-dyrere-i-norge-enn-i-sverige-1.14012134 Hva synes dere om tollfri handel? For min egen del kunne jeg godt ha betalt både toll og moms på varer dette skal betales på, helt fra første krone, hadde jeg bare sluppet unna de syke gebyrene man må betale til den instansen som fortoller varene for deg. Nå sist fikk jeg en vare via DHL, som skulle 434,- i "utleggsgebyr" for å ta varen min over grensen. Det er helt uhørt synes jeg. Det virker nesten som om de kan kreve hva de vil!? Kutt dette gebyret, og la meg heller betale toll/moms på alle varer jeg tar inn, så slipper jeg gebyrbingo hver gang jeg bestiller fra utlandet. Helt enig i at DHL er helt ræva elendig og et super-kynisk når det kommer til fortolling av privatimport. Men når varen koster mellom 350,- og 3000,- så kan du gjøre fortolling-jobben selv og således spare deg for gebyrene fra DHL. Sjekk ut: https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/ 4 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Jeg liker momsgrensen på 350kr, men jeg har ikke noe i mot at den fjernes hvis det samtidig betyr at fortollingsgebyr galskapen tar slutt. Lag en enkel løsning som lar oss gjøre det selv, uten gebyrer etc. det kan umulig være så vanskelig å få til? Fraktselskapene kommer helt sikkert til å protestere, for gebyrene de tar er veldig gode penger, men de kan dra et visst sted. 95% av dem klarer faen meg aldri å sende en pakke fra A til B uten å fucke opp noe uansett. Jeg skjønner ikke at de har livets rett en gang. Endret 18. april 2018 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Veldig enig! Bare en liten kommentar om årsaken til gebyrene. Det er gebyr for den jobben det er å mva-beregne og eventuelt beregne tollavgifter i tillegg. Størrelsen på gebyret er dessverre ikke regulert, så ja de kan faktisk kreve hva de vil. Størrelsen på gebyret er også et mål på kostnadseffektivitet. Lavt gebyr at de gjør jobben kostnadseffektivt. Det er bare å aktivt styre unna DHL så dør de ut av seg selv. Når det gjelder tollgrensa mener jeg den bør senkes, men det er grenser for hvor latterlig lave beløper det er samfunnsøkonomisk å bruke tid og ressurser på å mva-beregne (og kreve inn gebyr for). Hvis jeg skal slenge ut et konkret forslag til forbering så foreslår jeg en tollgrense på 100 kr og et maksimalt gebyr på 100 kr. Enkle regler å huske. Det vil naturlig nok slå ugunstig ut for varer som koster rett over 100 kr, men være bedre enn dagens løsning uten å bli et byråkratisk helvete for å drive inn noen få øre eller kroner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Kjøper brett med cola fra Sverige jeg, 5kroner boksen.. Ca 7kroner boksen når frakten er tatt med.. Når man må betale 26 kroner for en halvliter cola men bare 25,50 for en halvliter øl på noen butikker, så vet man jo at det er merkelig de avgiftene den sittende regjeringen har kommet med.. Ellers liker jeg å handle små elektroniske duppeditter fra Kina.. Dette er jo uansett overpriset her i landet.. Ladekabler koster 150,- kroner på elektrobutikker, men får de til 3-4 kroner om man importerer de selv.. Ellers så selger de 2 bokser for kr. 10,- hos Spar om dagen! Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Kjøper brett med cola fra Sverige jeg, 5kroner boksen.. Ca 7kroner boksen når frakten er tatt med.. Når man må betale 26 kroner for en halvliter cola men bare 25,50 for en halvliter øl på noen butikker, så vet man jo at det er merkelig de avgiftene den sittende regjeringen har kommet med.. Ellers liker jeg å handle små elektroniske duppeditter fra Kina.. Dette er jo uansett overpriset her i landet.. Ladekabler koster 150,- kroner på elektrobutikker, men får de til 3-4 kroner om man importerer de selv.. Ellers så selger de 2 bokser for kr. 10,- hos Spar om dagen! Har de egentlig lov til det? De selger jo varen for mindre en det de skal betale avgifter til staten... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Synes absolutt vi bør ha det som i dag, eller slik det var før. Staten er da ikke så fattig at vi ikke kan unne oss litt småhandling for noen skarve hundrelapper.Har heller ingen stor tro på at det blir særlig flere arbeidsplasser av dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Har de egentlig lov til det? De selger jo varen for mindre en det de skal betale avgifter til staten...Ja, så lenge de betaler de avgiftene de skal så er det fult lov å selge med tap. Lokkevarer med tap er jo ikke noe nytt fenomen. (Juleribbe er et kjent eksempel). Men ta en sammenligning av priser på ikke rabatterte varer. Særlig varer med lavt prisfokus. F.eks lauvbærblad, Salma laksefilet, cachew-nøtter, gammeolst osv. Det er her de tjener inn alle "tapene" og vel så det. Dessverre er det sånn at folk lar seg lokke og tror de gjør gode kjøp selv om totalprisen blir ganske høy når man plukker med seg mer enn bare lokkevarene. Lokkepriser gir høye salgsvolum på disse varene, som igjen er gode prispressere mot leverandører. Tar vi et steg tilbake og ser litt samfunnsøkonomisk på det så er det jo ikke akkurat i forbrukernes interesse at butikkene bruker enorme beløp på reklame i media, butikkenes opptrykte reklameblekker og plakatjungelen i og utenfor butikkene. Ting de kaster og produserer nytt av daglig/ukentlig. Ei heller særlig samfunnsøkonomisk at forbrukere presses til å stikke innom et utall konkurrenter hver uke for å få gode priser på flere varer enn den ene kjeden har. Unødvendig mye kjøring, store parkeringsareal, all arbeidskraften som går med til plakatskriving, flytting av varer etc, og all fritiden til kundene som går med til å tråle området rundt etter gode priser. Dagligvarekjedene har til og med blokkert forsøk på live prissøkemotorer på dagligvarer og automatiske tilbudssøkere. Prissøking på dagligvarer fungerer over hode ikke like smidig som f.eks på elektronikk. Dagligvarebransjen er underregulert og alt for grådig. Forbrukerrådet har gjort noen forsøk på forbedringer men egentlig ikke fått til noe særlig. Prissøket deres er for eksempel sterkt hemmet av dagligvarebransjen selv. Endret 18. april 2018 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Har de egentlig lov til det? De selger jo varen for mindre en det de skal betale avgifter til staten...Ja, de har lov til å selge varer med tap. Avgiftene kan de likevel ikke snike seg unna. Husker det var en greie med Øl for en god del år siden, da tok regjeringen tak og sa de ikke fikk lov til å selge med tap.. Husker Seidel kostet rundt 3-4 kroner for ei flaske Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Helt enig i at DHL er helt ræva elendig og et super-kynisk når det kommer til fortolling av privatimport. Men når varen koster mellom 350,- og 3000,- så kan du gjøre fortolling-jobben selv og således spare deg for gebyrene fra DHL. Sjekk ut: https://www.toll.no/no/netthandel/fortolle-selv/ Les din egen lenke. Normalt vil transportøren som frakter varen, for eksempel Posten, fortolle varen for deg. Transportøren vil belaste deg med et fortollingsgebyr for denne tjenesten. Hvis du fortoller varen selv kan du unngå fortollingsgebyret til transportøren. I praksis er det lite eller ingenting å spare på dette, da erfaring har vist at transportørene likevel tar seg betalt for lagring og ekspedering av sendingen. Jeg er helt enig med TS, tollgebyret bør fjernet og finansieres ved å fjerne tollgrensen på 350 kroner. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Husker det var en greie med Øl for en god del år siden, da tok regjeringen tak og sa de ikke fikk lov til å selge med tap.. Husker Seidel kostet rundt 3-4 kroner for ei flaske Alkoholreklame er sterkt regulert i Norge. Salg med tap anses nok for å være et tilbud på alkohol og dermed ulovlig. Jeg er helt enig med TS, tollgebyret bør fjernet og finansieres ved å fjerne tollgrensen på 350 kroner.Det gir lite mening å pålegge en transportør å bruke tid og ressurser på å drive inn 1 krone mva på en vare til 4 kroner (kina-dippedutt). Å drive inn 1 krone mva koster mye mer enn det smaker. Da er det mye mer samfunnsøkonomisk å sette en eller annen tollgrense og drite i beløp under det. 350 mener jeg er for høyt, 0 for lavt. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Det gir lite mening å pålegge en transportør å bruke tid og ressurser på å drive inn 1 krone mva på en vare til 4 kroner (kina-dippedutt). Å drive inn 1 krone mva koster mye mer enn det smaker. Da er det mye mer samfunnsøkonomisk å sette en eller annen tollgrense og drite i beløp under det. 350 mener jeg er for høyt, 0 for lavt. Hvorfor skal transportøren inndreve mva og toll? Kan ikke bedriftene og individene betale direkte til tollvesnet? Da kan man samle sammen flere fortollinger og betale. Om man ikke betaler så har vi statens innkrevningsentral og du får ikke importert nye varer. Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Har de egentlig lov til det? De selger jo varen for mindre en det de skal betale avgifter til staten... Selve sukkeravgiften utgjør litt i overkant av to kroner per boks om jeg forstår reglene rett. Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Jeg kjøper en del varer fra utlandet som uansett ikke er å oppdrive i Norge. Sist var det to trådløse kontroller til SNES Mini som jeg kun fikk tak i hos ett spesifikt firma i USA. Hensikten med tollgrensen er å beskytte norsk næringsliv, men Norge er et lite marked med lite utvalg og det vil alltid være mye som ikke er tilgjengelig her, og det slår feil ut når man blir straffet for å kjøpe varer som man uansett ikke kan oppdrive i Norge. Det går også imot en av grunntankene bak EU med et felles europeisk marked når man legger toll på varer fra andre europeiske land. Alle partiene som er i regjering i dag var for å heve tollgrensen, enten til 500 eller 1000 koner. Nå har samtlige gjort en snuoperasjon. Skuffende da dette var en viktig sak for meg da jeg stemte. Man for fort en følelse av at alle de norske partiene i realiteten har en nærmest identisk politikk og at forskjellene først og fremst er i retorikken. 3 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Har de egentlig lov til det? De selger jo varen for mindre en det de skal betale avgifter til staten... Selve sukkeravgiften utgjør litt i overkant av to kroner per boks om jeg forstår reglene rett. Fant dette på en halvliter.. Avgifter (2,38 kr per halvliter i brusavgift, 1,19 kr per enhet i emballasjeavgift + 15 prosent moms) Så om ikke fullverdig 5kroner, er det iallefall helt klart at de noen taper på å selge en boks brus for 5kroner her i landet... https://www.nrk.no/telemark/derfor-er-brusen-dyrere-i-norge-enn-i-sverige-1.14012134 Endret 18. april 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Jeg kjøper en del varer fra utlandet som uansett ikke er å oppdrive i Norge. Sist var det to trådløse kontroller til SNES Mini som jeg kun fikk tak i hos ett spesifikt firma i USA. Hensikten med tollgrensen er å beskytte norsk næringsliv, men Norge er et lite marked med lite utvalg og det vil alltid være mye som ikke er tilgjengelig her, og det slår feil ut når man blir straffet for å kjøpe varer som man uansett ikke kan oppdrive i Norge. Det går også imot en av grunntankene bak EU med et felles europeisk marked når man legger toll på varer fra andre europeiske land. Hensikten med toll er å beskytte norsk næringsliv mot utenlandsk konkurranse. Hensikten med moms er å beskatte norsk forbruk (i kontrast til skatt, som er beskatning av inntekt, formue eller eiendom). Hensikten med tollgrensen (som i praksis heller burde vært kalt momsgrensen) er/var å gjøre jobben for tollvesenet (som innkrever både eventuell toll (som det stort sett kun er på matvarer) og moms) mindre omfattende, med den bi-effekten at staten går glipp av betydelige inntekter, og norske bedrifter blir konkurrert ut på grunn av ulike konkurransevilkår og det som i praksis er subsidiering av utenlandsk næringsliv. Å legge moms på import (enten det er i regi av norsk forhandler/importør, eller forbruker) er ikke i strid med grunntanken bak EU, og forbrukeren blir heller ikke straffet på noen måte. (om vi da ser bort fra de urimelig høye gebyrene for å betale like mye moms som du ville måttet betale om varen var tilgjengelig i en norsk butikk; det er gebyrene som er problemet.) Moms på all import, også din private, er bare konkurranse på like vilkår. Lenke til kommentar
G Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Starte med å redusere MVA til 10 %, så er man litt mer lik andre land 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Starte med å redusere MVA til 10 %, så er man litt mer lik andre land 20%, kanskje mer, er nok nærmere. (alle her ligger i alle fall mellom 17 og 27, utenom Sveits...) Lenke til kommentar
G Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Du utelukker jo de lavt prisede salgsavgiftene i verden Ok i Alberta, Canada så er den 5 % https://en.wikipedia.org/wiki/Alberta I USA så er den også lav: https://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States Endret 18. april 2018 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå