rofl2 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Jeg har hatt en nyinnkjøpt Lenovo table-top pc stående ganske lenge, og tenkte nå det var på tide jeg tok den i bruk, men hvordan gjør jeg det?. jeg starter den og ser at den funker, men uten å gjøre noe mere er den jo ubrukelig. Den har ikke CD/DVD stasjon, så jeg må på et eller annet vis kunne benytte USB til å laste inn programvare. Eller kommer jeg noen vei ved å koble til en nettverkskabel? Jeg går ut fra at det er Windows 10 jeg ser når jeg starter den? Jeg e redd jeg er akterutseilt på OS-fronten, XP har vært min greie helt til nå Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Hvilke programmer bruker du som må installeres fra cd/dvd? Det er vel kjappere å laste ned en oppdatert utgave av disse fra server å skrive inn lisensen fremfor å installere en ut-datert versjon som siden må oppdateres med flere hundre mb? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Jeg har hatt en nyinnkjøpt Lenovo table-top pc stående ganske lenge, og tenkte nå det var på tide jeg tok den i bruk, men hvordan gjør jeg det?. jeg starter den og ser at den funker, men uten å gjøre noe mere er den jo ubrukelig. Den har ikke CD/DVD stasjon, så jeg må på et eller annet vis kunne benytte USB til å laste inn programvare. Eller kommer jeg noen vei ved å koble til en nettverkskabel? Jeg går ut fra at det er Windows 10 jeg ser når jeg starter den? Jeg e redd jeg er akterutseilt på OS-fronten, XP har vært min greie helt til nå Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig spør om. Er dette en maskin som er levert med windows 10 installert, eller er det en maskin som er levert uten operativsystem? Teksten du skriver kan peke i begge retninger. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Jeg har hatt en nyinnkjøpt Lenovo table-top pc stående ganske lenge, og tenkte nå det var på tide jeg tok den i bruk, men hvordan gjør jeg det?. jeg starter den og ser at den funker, men uten å gjøre noe mere er den jo ubrukelig. Den har ikke CD/DVD stasjon, så jeg må på et eller annet vis kunne benytte USB til å laste inn programvare. Eller kommer jeg noen vei ved å koble til en nettverkskabel? Jeg går ut fra at det er Windows 10 jeg ser når jeg starter den? Jeg e redd jeg er akterutseilt på OS-fronten, XP har vært min greie helt til nå Jeg skjønner ikke helt hva du egentlig spør om. Er dette en maskin som er levert med windows 10 installert, eller er det en maskin som er levert uten operativsystem? Teksten du skriver kan peke i begge retninger. Det aner jeg faktisk ikke.Nå har jeg startet den opp og får i hvertfall et fargerikt bilde hvor det står Lenovo, og hvor dato vises. Så er det en del symboler på en linje nederst som jeg kan velge mellom. klikker jeg på Explorer symbolet får jeg beskjed om manglende tilkobling så jeg kan sannsynligvis komme inn på Internet. Det første jeg ønsker å gjøre er jo å kunne installere Firefox og få tilgang tll min epost. Vet ikke om jeg kan finne IE ennå. Jeg har nok en del igjen å lære. Mn aller først, hvordan ser jeg om det er et OS installert eller ikke? Endret 18. april 2018 av rofl2 Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Jeg har hatt en nyinnkjøpt Lenovo table-top pc stående ganske lenge, og tenkte nå det var på tide jeg tok den i bruk, men hvordan gjør jeg det?. jeg starter den og ser at den funker, men uten å gjøre noe mere er den jo ubrukelig. Den har ikke CD/DVD stasjon, så jeg må på et eller annet vis kunne benytte USB til å laste inn programvare. Eller kommer jeg noen vei ved å koble til en nettverkskabel? Såvidt jeg kan forstå er Win 10 installert, og da bør vel maskinen stort sett være klar til bruk? Men når jeg forsøker å klikke på det jeg tolker som et Explorer-symbol skjer det ikke noe. Jeg hadde ventet å komme til internet. Jeg har koblet til nettkabel, men hva med driver? Jeg er mest vant med selvbygde maskiner, og på dem må jeg installere drivere for hovedkortet,og sørge for at rikitg nettverksdriver blir installert. Men jeg ser jo ikke tegn til slike ting her, så hva er det jeg mangler? Før jeg har kontakt med WWW er det vel ikke stort jeg kan gjøre. Men hvordan oppnår jeg det? Jeg synes jeg har sett at det ligger en tekstbehandler der , så maskinen later jo til være klar til å tas i bruk? Endret 18. april 2018 av rofl2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 En Lenovo maskin leveres sikkert med Windows ferdig installert og klar til bruk. Nettleseren som følger med Windows 10 heter Microsoft Edge. Om du kobler til en nettverkskabel (koblet til en router) så skal du få internett automatisk. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 Ok. Sålangt er det greit, men jeg liker ikke det jeg ser! 1. Skrivebordet er ikke godt å lese.Det er tynne bokstaver, og alt er på nynorsk! Jeg tror det er et bakholdsangerp fra nynorskmafiaen bak det. De lurer nynorsk in overlat hvor de kan komme til. Og så blir jeg som bruker tvunget til å finne ut hvordan jeg skal få et et standard norsk brukergrensesnitt! Og det antakelig ikke noen enkel operasjon? Det er et faktum at et overveldende flertall av norges befolkning burker riksmål, så hvorfor blir det lagt inn nynosk i det heletatt? Jeg vil ha et skrivebord som ikke ser dårligere ut enn det jeg har med Windows XP! Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Endre språk: Trykk windows start-knappen, deretter "innstillinger". Da kan du klikke på "Tid og språk" og der er muligheter for å legge inn nye språk. Ved å trykke på språket kan en velge "Bruk som standard". Under "Innstillinger er det også et valg "System" og under der "Skjerm". Der er det et valg "Skala og oppsett" der en kan velge å forstørre skriften f.eks 125%, standard er 100%. Lenke til kommentar
rofl2 Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 Endre språk: Trykk windows start-knappen, deretter "innstillinger". Da kan du klikke på "Tid og språk" og der er muligheter for å legge inn nye språk. Ved å trykke på språket kan en velge "Bruk som standard". Under "Innstillinger er det også et valg "System" og under der "Skjerm". Der er det et valg "Skala og oppsett" der en kan velge å forstørre skriften f.eks 125%, standard er 100%. Dette er visst ingen spøk! Jeg finner ingen Windows start-knapp eller noe annet.Det er bare et virvar som må være laget for å gjøre meg tommelomsk.Alt er så grusomt smått og jeg har ikke rukket å finne ut hvor jeg får ordnet med skjermbildet så jeg ikke sliter ut øya med å myse hele tiden. Kunne det ikke gjøres mere brukervennlig? Det har alltid vært enklere, helt fra MSDOS 3, Windows98, Windows 2000 osv. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Start-knappen er den som er nede i venstre hjørne med Windows logoen. Den åpner en meny. Ellers så kan her være noen tips: https://support.microsoft.com/nb-no/help/27928/windows-10-make-windows-easier-to-see Endret 25. april 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå