mjsg Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Hei! Jeg er frivillig i Røde Kors og lærling som helsefagarbeider. Mitt mål er å utdanne med til ambulansefagarbeider, og det har det egentlig vært siden jeg var liten. Jeg kom ikke inn på VG2 ambulansefag på VGS men ser nå på andre muligheter jeg kan ta for å nå målet mitt, da har jeg blant annet sett på Voksenopplæring på Strømmen VGS og nettstudie hos NKI. Tenkte også ambulansepersonellkurs i Røde Kors etterhvert, men da kun som erfaring da dette kurset ikke fører til autorisasjon som ambulansefagarbeider. Er det noen som har noe erfaring ifra en eller begge disse? Hva er fordeler og ulemper? Er det flere muligheter? Det planlegges også en bachelorutdanning i paramedic på den lokale høgskolen her, så jeg vurderer også dette. Mvh Marcus Lenke til kommentar
herbiwere Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Jeg selv har vært i hjelpekorpset i mange år men som profesjon så fant jeg ut at min interesse lå et annet sted :-) Men dersom ambulanse er målet så du kan jo prøve å komme inn på HIOA : http://www.hioa.no/Studier-og-kurs/HF/Bachelor/Prehospitalt-arbeid-paramedic Ellers vet jeg at du kan ta mye av utdanningen i sanitetsbataljonen + hospitere på ambulanse (var i hvert fall det tidligere) om du søker deg inn der. Hospiterte selv på ambulanse gjennom forsvaret, men du vil nok kanskje sette mer pris på det enn meg tenker jeg EDIT: Men ja, jeg synes det er synd at man ikke får til et bedre samarbeid med utdanningsetaten hvor man som aktiv medlem kan få helt eller delvis autorisasjon gjennom hjelpkorpset, for det er jo mange som starter der. Ja, så det nå at du allerede nevnte BSc innen paramedic. Endret 18. april 2018 av herbiwere Lenke til kommentar
Sippe Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 (endret) Jobber som ambulansearbeider og vil anbefale deg å ta bachelor paramedic da den er nok mest fremtidsrettet med tanke på at det stadig blir høyere krav til utdanning av personell og man vil enkelte steder gå opp ett lønnstrinn (ca 50k). For å ta bacheloren må du ha studiespesialisering, noe som gjør deg litt eldre og mere moden for arbeidet som skal utføres, samt gjør det enklere å få tatt utrykningssertifikatet som krever at du har hatt førerkort i 2 år. Du kan også ta vg2 ambulansefag som privatist og gå som lærling, men som sakt så tror jeg bachelore blir fremtiden. Ambulansepersonell kurs hos røde kors er sikkert en liten intro og noe du kan ta vist du er interresert men vil ikke ha noe betydning om du skal ta fagbrev/bachelore. Til herbiwere: er uenig at man skal kunne få noen form for autorisasjon via røde kors da det er stor forskjell på å være med i røde kors og jobbe som ambulansearbeider. Vist man vil jobbe i ambulanse må man ta fagbrev/bachelore for å kunne jobbe forsvarlig og profesjonelt. Endret 29. april 2018 av Sippe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå