Lynxman Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Bilen i konseptbildene i artikkelen er sykt pen, men bildene av den virkelige bilen ser ikke bra ut for meg. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Den "virkelige" bilen er en test mule, basert på Panamera og har ikke noen relasjon til den ferdige bilen utover teknologien i bunnen. For andre bilfabrikanter kan det stemme at konsepter ser fantastisk ut og så blir produsjonsbilen et gjesp. Porsche er totalt motsatt. Feks Carrera GT og 918 Spyder ble ekstremt like konseptbilen, og jeg forventer ikke noe annet fra Mission E. Korrespondansen om bilen så sent som denne uken i relasjon til reservasjonen viser også til teknologi som eye tracking for instrumentene og en carbonfiber-ramme som er så sterk at b-stolpen er unødvendig. Det kan likevel hende at selvmordsdørene bak ryker, og kameraspeil ryker sikkert. Men i hovedsak vil nok bilen se ut som konseptet. En fungerende bil som kjørte inn for egen maskin ble også vist fram på Porsche Center Son i fjor høst. Lenke til kommentar
troutmaster Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Får en denne med hengerfeste, sånn i tilfelle en skal på felleskjøpet? Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Man får hengerfeste til 911, så kanskje det kommer til Mission E også. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Har reservert meg. Men tror ikke man skal forkaste Tesla sin posisjon i markedet helt. Model S er en betraktelig større (familiebil)-bil med markedsledende plass. Mission E blir mindre enn Panamera, som har dårligere plass enn Model S. Model S vinner på akselerasjon/G-krefter, men Mission E på kjøreegenskaper (burde vi kunne anta) Model S er brukbar på langtur pga. inkludert superladernettverk. Mission E er ikke det. Mission E får nok en betraktelig lengre utstyrsliste, men mye flotte materialer å velge mellom. Tesla har gjentatte år fått pris for høyest kundetilfredshet av alle bilmerker (utenfor Norge), inklusive Porsche. På kvalitet (antall feil), er Model S nå høyere rangert enn Mercedes S-klasse iflg. Consumer Reports. Altså godt nok for de fleste. Og hva salg angår, så selger Tesla noe slikt som 5 ganger mer Model S enn Panamera i USA (lik prisklasse). Men Mission E er utrolig spennende, og designet (på konseptmodellen) er råtøft. Hvis ikke produksjonsmodellen blir for tonet ned og de virkelig satser litt på ladenettverk, så blir det kanskje kjøp. Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Google Ionity, ladenettverk er ikke noe problem. Langt større kapasitet enn Tesla og med selskaper som Porsche, VW, Audi, Mercedes, BMW og Ford med på laget har jeg troa. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. april 2018 Del Skrevet 23. april 2018 Google Ionity, ladenettverk er ikke noe problem. Langt større kapasitet enn Tesla og med selskaper som Porsche, VW, Audi, Mercedes, BMW og Ford med på laget har jeg troa. Problemet er jo bare at de er langt oå etterskudd. Kan bli bra i fremtiden, men suger de neste årene. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Google Ionity, ladenettverk er ikke noe problem. Langt større kapasitet enn Tesla og med selskaper som Porsche, VW, Audi, Mercedes, BMW og Ford med på laget har jeg troa. Om det ER, eller BLIR et problem - det gjenstår å se. I dag er det en optimistisk plan. Vel derfor man har "troa"? Hadde jeg hatt behov for bil i dag, så hadde det blitt en Tesla, og heller evaluert utvalg/infrastruktur på nytt om et par år. Men med kapasitet mener du vel effekt, og det trenger de nok om det er planlagt et snitt på kun 6 ladestasjoner per lokasjon (fordelt på alle bilprodusenter som er med i Ionity). Tesla har allerede kø på plasser med 12 stasjoner under intensive perioder (påsketrafikk). Om 2+ år er det neppe noen færre elbiler på veiene. Men vi får vel anta at de lærde i utlandet har regnet nøye på dette - spesielt for det norske "ekstrem"-markedet. Et annet spørsmål er kostnader for lading (inkludert hos Tesla - ut bilens levetid). Noen aktører tar seg grovt betalt for hurtiglading i dag, og en europatur får da et annet budsjett. Ikke alle steder har Ionity planlagt god dekning heller, men dette vil nok bedres over tid. Ryktes også at Tesla skal med i nettverket. En felles standard er vel midt i blinken for Elon Musk. Endret 26. april 2018 av HåkonN Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Planen er bra, og med leverandørene bak er det absolutt grunn til å ta det seriøst. At kapasiteten (antall ladeplasser) blir tilfredstillende tar jeg som en selvfølge. Her bidrar også høyere effekt, da går jo ladetiden ned. Ionity blir ikke gratis. Men det er ikke gratis hos noen andre heller (med unntak av Tesla kjøpt før 15. januar 2017) så hvorfor skulle det? Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Planen er bra, og med leverandørene bak er det absolutt grunn til å ta det seriøst. At kapasiteten (antall ladeplasser) blir tilfredstillende tar jeg som en selvfølge. Her bidrar også høyere effekt, da går jo ladetiden ned. Ionity blir ikke gratis. Men det er ikke gratis hos noen andre heller (med unntak av Tesla kjøpt før 15. januar 2017) så hvorfor skulle det? Det var også en selvfølge at elektriske familiebiler teknisk ikke kunne fungere eller at de i det hele tatt var et marked for slikt, at Tesla ville gå konkurs og etter hvert at de mer ressurssterke konkurrentene ville komme raskt etter med langt bedre elbiler. Med unntak av Toyota da, for de antok det som en selvfølge at hydrogen var fremtiden. Vel, frem til helt nylig. Alt har ikke vist seg å være like selvfølgelig. Jeg håper selvsagt dette tar helt av, men følger tett med på utviklingen. Tesla har også etter den datoen tilbudt gratis lading, du trenger bare en henvisning fra en annen Tesla-eier. Lenke til kommentar
IceBlitz Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 Fantastisk! Vinnere av at flere lanserer elbiler er oss forbrukere. At jaguar og Porche nå også er med betyr flere ladere. Og ikke minst bedre byluft. Faktisk er det bedre enn som så, Porsche er en del av Ionity, et ladenettverk etablert av VW/Audi/Porsche, BMW, Mercedes, Ford og flere. Det er ladekapasitet opp til 350kW med CCS type plugger. Tipper denne er lyssår foran Tesla kvalitetsmessig. Tøff bil!Blir nok ingen barnesykdommer her, nei. Ikke en enste tilbakekalling heller. Porsche er jo kjent for «kvalitet».... Porsche er faktisk kjent for kvalitet. Punktum. De er stadig vekk på toppen av kvalitetsundersøkelser både for nye og gamle biler og faktisk den bilfabrikanten som har flest biler igjen på veien, med ganske god margin. Helt uenig. Porsche er kjent for gjennomførte biler, at de føles stramme og gode med god komfort og mye kjøreglede. Men kvalitet, neppe. Porsche har til og med tapt i gruppesøksmål for motorhavarier som gjaldt tusenvis av biler hvor de visste om fabrikasjonsfeil men uten å informere kunder. For ikke å snakke om de overprisede servicene. Betalte 18k for en helt vanlig 100.000km service sist på min. Ingenting utenom det som er på sjekklisten ble byttet/sjekket. Jeg elsker Porsche og kommer til å kjøpe flere enn den jeg har nå. Men vi må ikke lure oss selv og si at Porsche har høy holdbarhet. Det er en forskjell mellom fornøyde kunder og høy holdbarhet. Jeg er fornøyd med min selv om det skjer mye galt, og det er fordi bilen appellerer til følelsene mine på mange måter som ikke andre biler gjør Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 (endret) Av det jeg leser rundt om kring på nettet så scorer Porsche svært høyt på samtlige av sine modeller. Spesielt hvis du skal sammenligne i sjiktet de konkurrerer. (Sportsbiler og superbiler). Så jeg hadde med null tvil kjøpt Porsche med god samvittighet. De vet så absolutt hva de driver med. Når det kommer til servicepriser må du heller skylde på timesprisene verkstedene her krever. For Porsche så er det kanskje 1500 i timen på et godkjent verksted? Kanskje nærmere 2000? Selv hadde jeg min Fiat 500 Abarth på service nå på 50.000 km, og måtte betale 10.000, så syns ikke 18.000 var noe sjokkerende. Her i landet kommer jo også MVA på 25% oppå toppen. Endret 30. april 2018 av Vertical^ Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 30. april 2018 Del Skrevet 30. april 2018 (endret) Tyske TUV er ganske seriøse karer, og de konkluderte med følgende: https://www.dinside.no/motor/dette-er-de-beste-og-darligste-bruktbilene/60972567"Mercedes-Benz, Audi og Porsche på topp" (2-3 år gamle biler)"Av bilene som er mellom 6 og 9 år kommer Porsche 911 (typ 997) nok en gang best ut. TÜV-rapporten presiserer at dette ikke er en skrivefeil, og fremhever at modellen bygger på god kvalitet, og at Porsche-kjøpere ofte er flinke til å ta godt vare på bilen.""Blant de eldste bilene i rapporten vinner også Porsche 911 (typ 996)."Og slik er det i en rekke tester, verden rundt. Årsaken er rett og slett at Porsche bygger de beste sportsbilene de klarer, og det har gjennom 70 år gitt resultater.At service er dyrere på et premium bilmerke kontra ordinære biler er en selvfølge. Endret 1. mai 2018 av thklinge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå