Gå til innhold

Planen var å produsere 20.000 Tesla Model 3 i måneden før nyttår. Ny intern epost viser at de endelig nærmer seg målet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til de som har fulgt med iht. måloppnåelse:

 

 

Skulle produsere 20.000 Model 3 i måneden før nyttår. 

 

Var 20.000 i kapasitet et endelig mål, eller har de på ett eller annet tidspunkt forespeilet et konkret mål på produksjon over dette, og i så fall når? Hvis 20.000 var det endelige målet har de altså ikke et behov/ønske om å øke kapasiteten videre fra 6000 i uka. Er det slik vil dette jo markere slutten på den vanskelige fasen med kapasitetsøkning - for denne gang. Når den fasen er avsluttet er det også naturlig at kostnadene skal ned, og man går inn i en fase som handler om lønnsomt salg av Model 3-biler.

 

Så begynner det jo en ny runde når neste modell skal utformes, der investeringskostnadene skal opp igjen. 

Lenke til kommentar

Folk er generelt glemske! Jeg kan ikke huske å ha lest at Tesla skulle produsere 20.000 Model 3 i måneden innen desember. Det jeg derimot HAR sett, er at Musk uttalte 29. juli 2017 at de kommer til å være i "production hell" i MINST seks måneder (http://nordic.businessinsider.com/elon-musk-says-model-3-faces-production-hell-2017-7) Det betyr i praksis MINST ut januar 2018. Jo visst har det gått et par måneder etter det også, og det dekkes faktisk av "MINST". Men nå er det mye som tyder på at man er over i den bratte delen av S-kurven Musk presenterte, ettersom de forventer å mer enn doble produksjonen i løpet av de nærmeste tre månedene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Var 20.000 i kapasitet et endelig mål, eller har de på ett eller annet tidspunkt forespeilet et konkret mål på produksjon over dette, og i så fall når? Hvis 20.000 var det endelige målet har de altså ikke et behov/ønske om å øke kapasiteten videre fra 6000 i uka. Er det slik vil dette jo markere slutten på den vanskelige fasen med kapasitetsøkning - for denne gang. Når den fasen er avsluttet er det også naturlig at kostnadene skal ned, og man går inn i en fase som handler om lønnsomt salg av Model 3-biler.

Det endelige målet er 10.000 stk/uke eller ca 500.000 stk/år. Da er man nært det Fremont kan klare å produsere, i hvert fall i sin nåværende bygningsmasse. Planen var originalt at produksjonen skulle økes fra 5.000 stk/uke til 10.000 stk/uke mot slutten av 2018, men dette ser ut til å ha sklidd ut til 2019.

 

Det er ikke kjent om produksjonen ved Fremont vil økes til mer enn 500k Model 3, 50k Model S og 50k Model X på litt sikt. Musk har snakket om produksjon på nærmere 1 mill/år ved Fremont, men det har bare vært hypotetisk snakk. Det er derimot søkt om å øke bygningsmassen ved Fremont med nærmere 50%, så det kan ikke utelukkes.

 

Nå er det nok fort veldig aktuelt å bygge ny fabrikk i Kina, med reglene som blir endret der. Og så er det naturlig å bygge fabrikk i Europa på ett eller annet tidspunkt. Det er i hvert fall klart at Tesla trenger å finne ut hvor Semi, Model Y og nye Roadster skal produseres.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla vil nok klare å levere Tesla 3 i henhold til etterspørselen - når kvalitets elbiler kommer fra konkurrentene. De fleste ønsker ikke å sitte en halv meter over asfalten. Tesla 3 er enda lavere enn Tesla S ... Det er nok Tesla Y som passer best til norske forhold - hvis ryktene stemmer.

Lenke til kommentar

Dette med elbil e rein skjære hysteri.

I følge en svensk rapport så forurenser produksjon av elbil.mere enn 1000 bensin og dieselbiler.

Hvem e det som sponser elbilen ved bomstasjoner? Jo det er vi med bensin og diesel biler. Elbil eiere e folk som lure seg unna bomavgift med myndighetenes velsignelse.Det på tide elbileire begynner å betale ved bompasseringer. Det har dem råd til , spesielt Dem som er Tesla eier.

Når dem har råd til kjøpe en bil til nesten en million ,så har dem råd til å betale bomavgift også.

Lenke til kommentar

Her var det mye "logikk" å ta tak i:

 

- Så logikken er at jo mer man tømmer kontoen når man kjøper bil, desto mer penger har man igjen på konto til å betale bompenger? :lol:

 

- Link gjerne den rapporten med 1000-påstanden er du snill.

 

- Elbiler må betale bompenger fra 1. mars 2019

 

- Du finner stadig vekk Tesla modell S for under 400 000 kr på Finn.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tesla vil nok klare å levere Tesla 3 i henhold til etterspørselen - når kvalitets elbiler kommer fra konkurrentene. De fleste ønsker ikke å sitte en halv meter over asfalten. Tesla 3 er enda lavere enn Tesla S ... Det er nok Tesla Y som passer best til norske forhold - hvis ryktene stemmer.

 

Ehm, det er ingen problemer med å kjøre på Norske veier med en model S. Ser ikke helt hvorfor dette skulle være ett problem med model 3? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette med elbil e rein skjære hysteri.

I følge en svensk rapport så forurenser produksjon av elbil.mere enn 1000 bensin og dieselbiler.

Hvem e det som sponser elbilen ved bomstasjoner? Jo det er vi med bensin og diesel biler. Elbil eiere e folk som lure seg unna bomavgift med myndighetenes velsignelse.Det på tide elbileire begynner å betale ved bompasseringer. Det har dem råd til , spesielt Dem som er Tesla eier.

Når dem har råd til kjøpe en bil til nesten en million ,så har dem råd til å betale bomavgift også.

 

Hva med å lese mer enn en rapport og få ett nyansert bilde? Det står mye rart i "rapporter", betyr ikke at alle forteller hele sannheten, eller noen sannhet i det heletatt.. Nei, vi lurer oss ikke unna bomringen, vi følger de reglene som er satt. Når betalte du inn ekstra skatt sist? "lurer" du deg unna denne muligheten? Elbilene skal starte å betale i bomringen de, så snart som i år om jeg ikke tar helt feil. Hva har "råd" med dette å gjøre? Som sagt, når betalte du inn ekstra skatt neste gang, du har sikkert råd til noen ekstra kroner du også? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

De klarte, såvidt, 8300 i hele juni. Inkludert 5000 på en unormal uke med masse overtid og til og med folk fra SpaceX som hjalp til med å bygge bil.

 

De er svært langt unna 5000/uke ved normal produksjon. Og bare kvartalstallene betyr noe som helst siden Musk alltid gjør alt han kan for å gi et helt feilaktig inntrykk av hvordan det står til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra Teslas kvartals-pressemelding:

- Siste uka i 2. kvartal produserte de 5031 model 3 og 1913 model S/X, totalt 6944 biler

- I hele 2. kvartal produserte de 28 578 model 3 og 24 761 midel S/X, totalt 53 339 biler

Deler vi siste linje på de 13 ukene ble det gjennomsnittlig produsert følgende antall per uke:

- 2198 model 3 og 1905 model S/X, totalt 4103 per uke.

De forventer å nå 6000 model 3 per uke i slutten av neste måned

Antall reservasjoner på model 3 har stått stille på ca 420 000 selv om de har levert 28 386 stk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

De klarte, såvidt, 8300 i hele juni. Inkludert 5000 på en unormal uke med masse overtid og til og med folk fra SpaceX som hjalp til med å bygge bil.

 

De er svært langt unna 5000/uke ved normal produksjon. Og bare kvartalstallene betyr noe som helst siden Musk alltid gjør alt han kan for å gi et helt feilaktig inntrykk av hvordan det står til.

Nei

Lenke til kommentar

De klarte, såvidt, 8300 i hele juni. Inkludert 5000 på en unormal uke med masse overtid og til og med folk fra SpaceX som hjalp til med å bygge bil.

 

De er svært langt unna 5000/uke ved normal produksjon. Og bare kvartalstallene betyr noe som helst siden Musk alltid gjør alt han kan for å gi et helt feilaktig inntrykk av hvordan det står til.

A stressed, shouting Elon Musk and fears of burned-out workers: Inside Tesla's Model 3-building sprint

 

Elon Musk ordered Tesla engineers to stop doing a critical brake test on Model 3s

 

Tesla workers say they pay the price for Elon Musk's big promises

 

Høres ut som bilfabrikken fra helvete, spør du meg.

 

 

Mr. Lean himself slengte igjen med leppa (disset Ford). Dette fikk han i retur fra de:

 

 

Ford: 23 biler per time

Tesla: 8,3 biler per time

 

Owned!

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

Toyota? Alle bilprodusenter driver med lean. Med unntak av Tesla, da :rofl:

Henry Ford omtales av mange som 'The Father of Lean Manufacturing'.

 

Haha sorry, jeg mente Ford. Vet ikke hvorfor jeg skrev toyota, lang dag. 

 

Joda, ser referansen til at du kalte han mr lean og ford, men ikke uttalelsen til Elon? 

 

Forøvrig er lean en del av vår bedrift også, men vi produserer ikke biler:)

Lenke til kommentar

A stressed, shouting Elon Musk and fears of burned-out workers: Inside Tesla's Model 3-building sprint

 

Elon Musk ordered Tesla engineers to stop doing a critical brake test on Model 3s

 

Tesla workers say they pay the price for Elon Musk's big promises

 

Høres ut som bilfabrikken fra helvete, spør du meg.

 

 

Mr. Lean himself slengte igjen med leppa (disset Ford). Dette fikk han i retur fra de:

 

 

Ford: 23 biler per time

Tesla: 8,3 biler per time

 

Owned!

Jada, flere fantastiske historier i media som er vanskelig eller umulig å verifisere.

 

Og så en tweet fra noen som ikke engang klarer å lage elbiler. Når de har holdt på i 100 år så er det ikke rart de kan produsere mange biler, men hvor mange elbiler? Ca. null?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...