Gå til innhold

Blir kunstig intelligens et masseødeleggelsesvåpen?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder samarbeid så er det heller ingen andre arter som klarer å fungere som en enhet. Det nærmeste du kommer er eusosiale insekter, og selv de fungerer bare som en enhet innad i gruppen (hver tue eller bo fungerer som en enhet), ikke arten.

Jepp.

Sånn bortsett fra maur imperiet i Jura fjellene. Flere tusen tuer samarbeider, krig er et avsluttet kapittel. Men ikke helt problemfritt det heller forsåvidt, innavl risikoen blir påtagende.

Takk for informasjonen. Jeg syns alltid det er morsomt å lære mer om insekter. :)

I vår globaliserte verden sitter vi nå mindre på hver vår tue vi også. Risiko for innavl blant mennesker kan vel også sies å være noe lavere nå som det er større flyt av folk mellom landegrenser (uten at dette bør tas som et innlegg i innvandringsdebatten fra meg).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yep. Sånn bortsett fra at hver enkelt autonom krigsmaskin kan gjøre langt større skade enn å kveste et par unger.

En autonom krigsmaskin må ha sensorer og regnekraft. Dessuten må den ha påfyll av drivstoff og ammo.

En mine kan lages for noen få dollar.

Hvis vi ser på hvor mye blind skade miner kan gjøre ifht autonome våpen per dollar (antar at skurker har en endelig bankkonto) heller enn per enhet så er det ikke så opplagt at miner gjør mindre skade.

En vesentlig forskjell er også at miner gjør skader i dag, autonome våpen er et framtidsscenarie.

-k

Det eg er mest redd for er framtidige landminer med større innebygd intelligens og evne til å flytte på seg og gøyme seg i byen. Forbodet mot landminer har ikkje fjerna minene frå militærteknikken, men det har gjort det vanskeleg å drive industriell produksjon og eksportsal av slike miner i Vesten. Vi treng å utvide reguleringa av industriproduksjon og sal av eksplosive produkt, regulering som ikkje bare rettar seg mot miner, men mot all industriell serieproduksjon av eksplosiva. Det aller viktigaste å få på plass er regulering av den industrielle serieproduksjonen og sal av dødeleg ammunisjon, inklusive ammunisjon brukt til dyrejakt. Slik regulering kan vi i Noreg innføre tilpassa norske vurderingar av tryggleik og truslar. Som føregangsland vil vi ha forsvarsindustrien i verda som motstandar i saka, men vi vil ha resten av industrien i verda, også den amerikanske, med oss i denne saka. Ikke minst: vi vil ha alle i verda som har mist ein slektning i skyteulykke med oss i saka!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...