Gå til innhold

Straffbart å skrike "Jævla neger" i krangel

55 stemmer

1. 1. Bør det være forbudt å skrike "Jævla neger" i krangel?

• Nei
      44
    • Ja
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi må ha litt tykkere hud enn at vi roper på politiet fordi noen sier noe vi ikke liker. Ellers er samfunnet på ville veier.

Too late. Vi er allerede på ville veier. Emokratene har for lengst sikret seg kontroll over samfunnsutviklingen.

Lenke til kommentar

En bitch slap er ikke pent, men man må regne med det. Noen er bare assholes og vil komme med rasistiske ytringer eller bitch slaps. Vi må bare heve oss over det i et sivilisert samfunn. Ta igjen med samme mynt eller ignorer det.

Lenke til kommentar

Du tar ikke igjen med samme mynt i ett sivilisert samfunn, du kan heller ikke sidestille en ytring med fysisk vold. Come on folkens! Kalles jeg deg en idiot så sårer jeg kanskje de delikate følelsene dine men det er helt lovlig. Tvert imot er det ulovlig å klappe til noen, og hvis du gjør så fortjener du grisejulingen som kanskje følger, det vil også politiet ta til etterretning, du tror det er noe bedre hvis du hyler at du hadde rett til å provosere med fysisk vold?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstod det ville du ikke gjøre det ulovlig? Da sier man jo at det er greit. 

Nei, da sier man at ikke alt som ikke er "greit" behøver å være straffbart. Noen ganger er det  - eller burde det være - nok med sunt bondevett og alminnelig folkeskikk for å skjønne hva som er greit. Og er det noen som mangler folkeskikk er det sikkert bedre måter å håndtere det på enn å sette dem i fengsel. 

Geir :)

Lenke til kommentar

Du tar ikke igjen med samme mynt i ett sivilisert samfunn, du kan heller ikke sidestille en ytring med fysisk vold. Come on folkens! Kalles jeg deg en idiot så sårer jeg kanskje de delikate følelsene dine men det er helt lovlig. Tvert imot er det ulovlig å klappe til noen, og hvis du gjør så fortjener du grisejulingen som kanskje følger, det vil også politiet ta til etterretning, du tror det er noe bedre hvis du hyler at du hadde rett til å provosere med fysisk vold?

Jeg er helt enig, men i dagens samfunn er alle liksom så følsomme og skjøre mennesker som må beskyttes, og da kommer det frem lover og regler som gjør at politikerne kan gi hverandre en klapp på skuldrene og si at de er gode mennesker som beskytter de sårbare mot resten av verden.

Norske lover sier også at det er greit å utføre vold også, om man føler seg emosjonelt krenket. Så hvis du kaller en neger for en neger så kan han slå deg fordi du har såret følelsene hans.

§ 271.

Kroppskrenkelse

Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som øver vold mot en annen person eller på annen måte krenker ham fysisk.

En kroppskrenkelse kan gjøres straffri dersom

a) den er gjengjeldt med en kroppskrenkelse eller kroppsskade, eller b) den gjengjelder en forutgående kroppskrenkelse, kroppsskade eller særlig provoserende ytring.
Lenke til kommentar

Særlig provoserende ytring er nok der for å beskytte folk mot uforholdsmessige uttalelser, som la oss si at du er i begravelsen for din unge som dessverre har mistet livet sitt, noen får vite om dette og får så vite at denne personen vaksinerte ungen sin og så finner denne personen (som er imot vaksiner) på å si noe stygt til denne personen, som at han ikke skulle ha vaksinert ungen sin så hadde den kanskje vært i live, og denne første personen da tar tak i denne andre og gir dem skikkelig juling, det tror jeg ingen kan si noe på og da vil nok loven vise skjønn, men det er ikke i nærheten å få høre noe som er ubehagelig. Vold i affekt er annerledes og gjelder ikke hvis noen kaller deg svarting eller hviting.

Lenke til kommentar

Too late. Vi er allerede på ville veier. Emokratene har for lengst sikret seg kontroll over samfunnsutviklingen.

Jeg tror jo at over tid så går samfunnet fremover. Men det er som en last med pendler på et lasteplan: Tross at ting går fremover, så svinger det i alle retninger på planet. Akkurat nå har krenkelsespendelen (den som har frihet fra å bli krenket på den ene siden og ytringsfrihet på den andre) svingt ganske langt mot den første siden, men det ligger i pendelens natur at det vil endre seg igjen.

Hvor langt det er igjen før det snur skal jeg ikke ha sagt noe om. Men ofte synes slike fenomener å vare rundt en generasjon. Hippienes barn tar på seg slipset og begynner på BI...

Lenke til kommentar

Særlig provoserende ytring er nok der for å beskytte folk mot uforholdsmessige uttalelser, som la oss si at du er i begravelsen for din unge som dessverre har mistet livet sitt, noen får vite om dette og får så vite at denne personen vaksinerte ungen sin og så finner denne personen (som er imot vaksiner) på å si noe stygt til denne personen, som at han ikke skulle ha vaksinert ungen sin så hadde den kanskje vært i live, og denne første personen da tar tak i denne andre og gir dem skikkelig juling, det tror jeg ingen kan si noe på og da vil nok loven vise skjønn, men det er ikke i nærheten å få høre noe som er ubehagelig. Vold i affekt er annerledes og gjelder ikke hvis noen kaller deg svarting eller hviting.

Da vet du ikke hva det norske rettsvesenet opererer med som sin definisjon på provoserende ytring. Det skal ikke mer til enn at noen føler seg fornærmet før de slår og får støtte for at det var fremprovosert.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg forstod det ville du ikke gjøre det ulovlig? Da sier man jo at det er greit. 

Nei, da sier man at ikke alt som ikke er "greit" behøver å være straffbart. Noen ganger er det  - eller burde det være - nok med sunt bondevett og alminnelig folkeskikk for å skjønne hva som er greit. Og er det noen som mangler folkeskikk er det sikkert bedre måter å håndtere det på enn å sette dem i fengsel. 

Så du mener det kun er dårlig folkeskikk å kalle noen neger? Det synes jeg virker helt sprøtt. Jeg mener slik type verbal trakassering er noe vi ikke burde akseptere i samfunnet. Men vi får vel bare være enige om å være uenige ;)

Lenke til kommentar

Å kalle noen "neger" er ikke trakassering eller dårlig folkeskikk. Neger kommer fra negro, som er latinsk for svart. Å kalle noen neger er ikke verre enn å kalle noen svart eller hvit for den saks skyld.

Haha, det argumentet har jeg hørt for mange år siden :p Skal vi virkelig ignorere all historie bak det ordet og hvordan det har blitt brukt til undertrykking? Har vi ikke empati nok til å forstå at mange opplever det ordet som dypt rasistisk? Hvis du mener at all historie skal ignoreres synes jeg skolesystemet har gjort en dårlig jobb. 

Lenke til kommentar

Å kalle noen "neger" er ikke trakassering eller dårlig folkeskikk. Neger kommer fra negro, som er latinsk for svart. Å kalle noen neger er ikke verre enn å kalle noen svart eller hvit for den saks skyld.

Haha, det argumentet har jeg hørt for mange år siden :p Skal vi virkelig ignorere all historie bak det ordet og hvordan det har blitt brukt til undertrykking? Har vi ikke empati nok til å forstå at mange opplever det ordet som dypt rasistisk? Hvis du mener at all historie skal ignoreres synes jeg skolesystemet har gjort en dårlig jobb. 

Det har ingenting med undertrykking å gjøre. Hvor mange negre har blitt undertrykt i Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ingenting med undertrykking å gjøre. Hvor mange negre har blitt undertrykt i Norge?

Vi lever ikke i en boble gjør vi? Det er en historisk kontekst vi må ta hennsyn til. Alle svarte i Norge er klar over hvordan dette ordet har blitt brukt og fremdeles brukes av Neo-Nazier og rasister som ønsker å undertrykke dem i Norge og verden over. 

Lenke til kommentar

Så om noen bruker et ord mer enn andre så skal vi forby det? De aller fleste nordmenn som opp gjennom tidene har kalt svarte mennesker for negre har ikke sett på seg selv som nazister. Jeg tror du blandet det norske/europeiske ordet "neger" med det amerikanske slangordet "nigger". Det er en forskjell på Norge og USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så om noen bruker et ord mer enn andre så skal vi forby det? De aller fleste nordmenn som opp gjennom tidene har kalt svarte mennesker for negre har ikke sett på seg selv som nazister. Jeg tror du blandet det norske/europeiske ordet "neger" med det amerikanske slangordet "nigger". Det er en forskjell på Norge og USA.

Jeg tror de fleste ser "neger" og "nigger" som omtrent det samme, begge to sterkt nedsettende og diskriminerende. Du trenger ikke forby ordet, det er ikke argumentet. Man må heller forby at ordet blir brukt i en nedsettende og trakasserende sammenheng. Hvis du spørt 1000 svarte mennesker i Norge kan jeg garantere deg at 99.9% vil finne ordet problematisk. Hva er da grunnen til at vi skal se på det som et nøytralt ord når det åpenbart ikke er det?

Ord endrer betyning etter som det blir brukt i samfunnet. Ta foreksempel ordet "idiot". Det har originalt betydd "en vanlig innbygger" fra latin. Er det slik det brukes i dag? Skal jeg forvente at de ikke blir fornærmet, og så fortelle dem at jeg kun mente den originale betydningen?

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...