Gå til innhold

Straffbart å skrike "Jævla neger" i krangel

55 stemmer

1. 1. Bør det være forbudt å skrike "Jævla neger" i krangel?

• Nei
      44
    • Ja
      11

Anbefalte innlegg

Vi må ha litt tykkere hud enn at vi roper på politiet fordi noen sier noe vi ikke liker. Ellers er samfunnet på ville veier

Er enig i at i de aller fleste tilfeller er det å rope skjellsord etter noen i en enkeltsak ikke er en sak for politiet (noen få unntak så klart). Mobbing er da ekstremt sjeldent politisaker det også, så det var ikke det jeg tenkte på.

Om noen roper neger etter noen andre så burde den personen tåle et slag i trynet, eller i dette tilfellet en potet, eller andre former for respons. I denne spesifikke saken så fikk han straffen sin for flere forhold og da er det greit, men om det bare var snakk om et skjellsord + poteten så er ikke dette en sak for politiet.

Mitt poeng med at det kan sees på som mobbing er at det krever konsekvenser. Det er ikke greit å rope neger etter noen. Og hvis noen da gjør det så er det greit at de får en reaksjon. Ikke nødvendigvis fra politiet så klart, men generelt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er jeg gal eller er det utforholdmessig voldelig å slå noen i trynet eller hive noe på dem bare de sier noe til deg du ikke liker? Du høres lite stabil ut når du prater om å slå til noen bare fordi de sier noe stygt. Denne karen gjorde ikke bare det. 

Edit: Hadde du slått ned noen bare fordi de sa noe stygt til deg en gang så kan du forvente å sitte i cella selv. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Med mindre ytringen er en reell oppfordring til vold, eller reell trussel om det, så bør responsen også begrense seg til ytringer. Jeg skjønner selvsagt at det kan være vanskelig å stagge seg av og til, men ytringer, uansett hvor upassende, bør ikke møtes med vold.

Geir :)

Så det er greit at nordmenn begynner å kalle svarte folk for negere på skolen, i bussen, i media, på butikken osv? Skjerprings...

Lenke til kommentar

Er jeg gal eller er det utforholdmessig voldelig å slå noen i trynet eller hive noe på dem bare de sier noe til deg du ikke liker? Du høres lite stabil ut når du prater om å slå til noen bare fordi de sier noe stygt. Denne karen gjorde ikke bare det. 

Edit: Hadde du slått ned noen bare fordi de sa noe stygt til deg en gang så kan du forvente å sitte i cella selv. 

han ble jo dytta først da  :hmm:

Lenke til kommentar

Det er ikke bare "å si noe man ikke liker". Det er forskjell på feks rasistisk hets og det å si at man synes hvite stuebord er stygge til noen som har et hvitt stuebord.

Lenke til kommentar

han ble jo dytta først da  :hmm:

Greit å lese det jeg responderer til før du kommenterer:

Om noen roper neger etter noen andre så burde den personen tåle et slag i trynet, eller i dette tilfellet en potet, eller andre former for respons.

Lenke til kommentar

Det er ikke bare "å si noe man ikke liker". Det er forskjell på feks rasistisk hets og det å si at man synes hvite stuebord er stygge til noen som har et hvitt stuebord.

Klart det er, men det betyr fremdeles ikke at du har noen rett til å volde dem skade av den grunn. Det er faktisk loven enig med meg i. Du har ingen rett til å slå til noen eller hive en potet i hodet på dem fordi de såret dine følelser med en uttalelse, det er så simpelt jeg kan få sagt det. 

Lenke til kommentar

Klart det er, men det betyr fremdeles ikke at du har noen rett til å volde dem skade av den grunn. Det er faktisk loven enig med meg i. Du har ingen rett til å slå til noen eller hive en potet i hodet på dem fordi de såret dine følelser med en uttalelse, det er så simpelt jeg kan få sagt det. 

Man har ikke rett etter loven, nødvendigvis, men dette gjelder ikke bare hva lovteksten sier. Hvis noen roper skjellsord og du klapper til personen (Ikke så du gjør skade) så skal det litt til før du faktisk blir straffet for det. En bitch-slap i trynet for å komme med rasistiske uttalelser synes jeg er helt passende. Forstår at ikke alle deler det synspunktet.

Lenke til kommentar

En bitch-slap i trynet for å komme med rasistiske uttalelser synes jeg er helt passende. 

Så hvem - om ikke loven - skal avgjøre hvilke ytringer som fortjener en "bitch-slap"?

Hva om situasjonen var omvendt: At det var den svarte personen som kalte den hvite en rasist, og den hvite synes det var støtende og slo til ham? Hadde det vært passende? "Rasist" er jo et stigmatiserende uttrykk å bruke om noen som ikke oppfatter seg som en selv? 

Hvilke grenser skal vi ha for når det er "passende" og ikke, er det noen grupper som skal beskyttes mot ytringer mens andre ikke skal det? Skal hvite/svarte, menn/kvinner, jøder/muslimer/kristne/ateister, og så videre, ha samme rett til å ytre seg, og samme rett til å slå hvis de blir krenket? Hvis ikke, hvorfor?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det omvendt, så er det helt innafor, det har PK hylekoret som vil ha muslims innvasjon bestemt :)

Så det så!

Er det ikke litt flaut å komme med slike uttalelser som du gjør her? Har du faktisk hørt noen si de vil ha "muslimsk invasjon"? Og hvem er PK hylekoret, har de en hjemmeside (Og nei, ikke kom med "vg" eller lignende)?

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Er det omvendt, så er det helt innafor, det har PK hylekoret som vil ha muslims innvasjon bestemt :)

Så det så!

Er det ikke litt flaut å komme med slike uttalelser som du gjør her? Har du faktisk hørt noen si de vil ha "muslimsk invasjon"? Og hvem er PK hylekoret, har de en hjemmeside (Og nei, ikke kom med "vg" eller lignende)?
Synes ikke det er flaut i det hele tatt jeg.

Må være mer flaut å ville la hele Europa bli invadert av muslimer. Det er nå bare min mening. ?

Man ser jo hvor den patetisk naive rød grønne politikken har ført oss, vi må spærre av hovedgater med busser i Oslo på 17 mai.

Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må være mer flaut å ville la hele Europa bli invadert av muslimer. Det er nå bare min mening.

Man ser jo hvor den patetisk naive rød grønne politikken har ført oss, vi må spærre av hovedgaten med busser i Oslo på 17 mai.

1. Det er ingen som vil at noen skal bli "invadert". Det er snakk om å la folk i nød få komme til andre land.

2. Det har med terror å gjøre. Du sidestiller muslimer med terrorister. Det er ikke riktig. Ja, jeg er enig i at muslimsk tro (i likhet med kristen og andre religioner) står for mange dårlige verdier og hadde vært bedre å byttet ut med et rent humanistisk syn basert på virkeligheten, men det er ikke slik at muslimer er terrorister. 

Du virker som en gammel grinebiter som er irritert på at det er flere og flere med annen hudfarge  i nabolaget ditt.

Lenke til kommentar

Er gift med ei med helt annen hudfarge enn meg selv. SÅ prøv igjen.. ?

Og her jeg bor, bor det stort sett etnisk norske.

Damn du kommer fælt. Må være flaut?

Typisk ekstremvenstre vil jeg tro.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ha fri innvandring (dog uten statlig støtte), regnes det som muslimsk invasjon?  :hmm:

Nei, det regnes som pur naivitet :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så det er greit at nordmenn begynner å kalle svarte folk for negere på skolen, i bussen, i media, på butikken osv? Skjerprings...

Hvor sa jeg at det var greit?

Såvidt jeg forstod det ville du ikke gjøre det ulovlig? Da sier man jo at det er greit. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...