Gå til innhold

Straffbart å skrike "Jævla neger" i krangel

55 stemmer

1. 1. Bør det være forbudt å skrike "Jævla neger" i krangel?

• Nei
      44
    • Ja
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husker godt fra "fadderuken" på BI at ene karen ble skreket etter å ble kalt " hvit potet " " Hvit jomfrujævel" av et par eldre Somaliere.

Denne saken må da være som gull for han siden flere filmet hendelsen og la det ut på sosiale medier  :hmm:

Men igjen. Politiet fliret litt av han da han faktisk anmeldte saken og det ble henlagt.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Så da er alle vernet, da alle har en form for livssyn

Nja. Alle har jo en hudfarge og nasjonal og etnisk opprinnelse også. Men hudfargen eller livssynet må også være begrunnelsen for ytringen.

Dermed får man nok noen paradokser: Kaller du for eksempel en etnisk nordmann for "apekatt" er det antagelig ikke dekket av loven, fordi det ikke har noe med hans etnisitet å gjøre. Det er ringeakt, men ikke av en av de nevnte fire årsaker. Mens overfor en afrikaner kan det hevdes at etnisitet er motivet for ordvalget. (Vet dog ikke om det ville vært straffbart.) 

Så er nok minoriteter i praksis sterkere beskyttet enn majoriteter, og historien spiller en rolle. Nordmenn har aldri vært forsøkt utryddet, jødene har det, og dermed har de sistnevnte større grunn til å føle ringeakt på grunn av ytringer om at de burde vært utrensket. 

Og en muslim vil nok reagere sterkere på religiøs hets enn en ateist, og dermed mer troendes til å anmelde i utgangspunktet. Hvilket igjen fører til at politisk korrekte omgivelser er mer troendes til å reagere på muslimens vegne enn på ateistens.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Edit: TS har oppdatert pollen. Tusen takk! :)

Off topic, men dette er en av mine kjepphester:

post-52698-0-06270400-1524041114_thumb.png

Avstemninger bør være nøytrale. Her tillegges nei-siden et motiv for deres valg, at det er fordi det er ytringsfrihet. Ikke en urimelig antagelse, men man kan jo tenke seg at noen ville stemt nei av andre grunner. Ja-alternativet har ingen slik begrensning og vil dermed i teorien favne flere potensielle stemmegivere.

Nå kan man hevde det motsatte, at å legge til en begrunnelse tvert om gir nei-alternativet større troverdighet. Du vet hvorfor du skal stemme Nei: Fordi dette er ytringsfrihet. Mens ja-alternativet ikke får noen tilsvarende drahjelp. Folk som ikke er sikre i utgangspunktet, velger kanskje lettere det alternativet som kommer med en vaskeseddel.

Men uansett hvordan man tolker det, så bør alternativene være nøytrale...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Påtalemyndigheten mener ytringene ble fremsatt som sjikane uten noe annet formål enn å nedverdige den fornærmede ut fra hans hudfarge. Høyesterett mener en mørkhudet innvandrer bør være strafferettslig vernet også i en situasjon hvor han er ute på byen. Retten påpeker imidlertid at denne hendelsen ligger i nedre sjikt for straffbarhet."

Høres veldig ut for meg som om han trakasserte vedkommende, derfor blir det feil å si at han ble straffet bare for å ha sagt jævla neger. 

Lenke til kommentar

Tale kan ikke straffes på noen måte. De som avgjorde dette burde revurdere livet sitt.

Det er opp til hver enkelt å ikke la seg fornærme. Det er weak shit

Så du synes man skal få lov til å løpe inn i en skole og rope "terroristangrep" ?

Lenke til kommentar

Artikkelen (med forbehold om at jeg kun har lest TV2 sin), førsteinnlegget her, og ikke minst avstemningen er unyanserte og legger både føringer på debatten og fremstår som ensidig.

Det er her som i de fleste andre saker foretatt en konkret helhetsvurdering. Jeg kan i alle fall vanskelig se at dette er et soleklart prejudikat for at det er "straffbart å skrike jævla neger" i enhver krangel. Anbefales å lese dommen for fullt hendelsesforløp, Høyesteretts betraktninger og subsumsjon. Referansen er HR-2018-674-A, og kan leses her.

Endret av d'espresso
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, er jo bare tale, hvis han også er student der.

Isåfall får han sjekke kontrakten med skolen

kommer vell under lov for falsk alarm vil jeg tro 

§ 187. Falsk alarm

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved en uriktig melding, et ugrunnet rop om hjelp, misbruk av nødsignal eller liknende forsettlig eller grovt uaktsomt volder

a) utrykning av politi, brannvesen, ambulanse, lege eller forsvaret, b) utrykning som skjer etter anmodning fra en hovedredningssentral eller lokal redningssentral, c) sammenstimling av eller skrekk blant et større antall mennesker.

På samme måte straffes den som gir falske opplysninger som er skikket til å fremkalle frykt for noens liv eller helse eller forstyrre den alminnelige ro og orden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

§ 187. Falsk alarm

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved en uriktig melding, et ugrunnet rop om hjelp, misbruk av nødsignal eller liknende forsettlig eller grovt uaktsomt volder

a) utrykning av politi, brannvesen, ambulanse, lege eller forsvaret, b) utrykning som skjer etter anmodning fra en hovedredningssentral eller lokal redningssentral, c) sammenstimling av eller skrekk blant et større antall mennesker.

På samme måte straffes den som gir falske opplysninger som er skikket til å fremkalle frykt for noens liv eller helse eller forstyrre den alminnelige ro og orden.

Altså ulovlig tale :) Ytringsfriheten er ikke 100%.

Lenke til kommentar

§ 187. Falsk alarm

Altså ulovlig tale :) Ytringsfriheten er ikke 100%.

Få som påstår det. Ytringsfrihet innen lovens rammer er noe annet derimot. 

Lenke til kommentar

Rasistiske handlinger og uttalelser sagt i affekt er to vidt forskjellige ting. Det ene kan gå utover andre fysisk mens det andre bare er en dum uttalelse som ikke burde være straffbart. Hvorfor i helvete kan jeg be noen om å suge pikken min og dra til helvete uten konsekvenser, eller be andre TA LIVET SITT uten at noe skjer, men så fort noen nevner neger så er alle fuckings sinte? Kyss meg i ræva, alle som syns det faktisk er en sak man burde prioritere, kyss meg midt der sola aldri skinner, du har aldri følt ekte diskriminering på kroppen.

Hvis du er sjefen kan du ikke be en 18 åring kvinnelig kollega å suge pikken din og dra til helvete uten at det har konsevkenser. Det handler om kontekst. Å be noen ta livet sitt på foreksempel facebook er også langt over streken og vil ha konsekvenser.

Det er frivillig å ta livet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...