Gå til innhold

Straffbart å skrike "Jævla neger" i krangel

55 stemmer

1. 1. Bør det være forbudt å skrike "Jævla neger" i krangel?

• Nei
      44
    • Ja
      11

Anbefalte innlegg

Høyesterett har konkludert med at 24-åringen som skrek "Jævla neger" etter at en somaler kastet en bakt potet på han på et tog i Østfold, begikk en straffbar handling. Støtter dere forbudet?

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det bør være straffbart. Spesielt ikke i affekt under opphetet situasjon. Men gjør du det bør du være forberedt på en potet i hodet eller en knyttneve i ansiktet.

Det sagt så fremlegger du saken som om somalieren var den som startet dette. Det hele startet vel med at nordmannen dyttet somalieren.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det sagt så fremlegger du saken som om somalieren var den som startet dette. Det hele startet vel med at nordmannen dyttet somalieren.

Ikke overraskende fra VR-katten det. Har jo en agenda å pushe.

Synes kanskje det er greit at det kan slås ned på i enkelte situasjoner. I denne situasjonen er det åpenbart rasistisk og burde få en passende reaksjon. Åpenbare rasistiske handlinger er jo straffbart.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Rasistiske handlinger og uttalelser sagt i affekt er to vidt forskjellige ting. Det ene kan gå utover andre fysisk mens det andre bare er en dum uttalelse som ikke burde være straffbart. Hvorfor i helvete kan jeg be noen om å suge pikken min og dra til helvete uten konsekvenser, eller be andre TA LIVET SITT uten at noe skjer, men så fort noen nevner neger så er alle fuckings sinte? Kyss meg i ræva, alle som syns det faktisk er en sak man burde prioritere, kyss meg midt der sola aldri skinner, du har aldri følt ekte diskriminering på kroppen. 

Hvis du er sjefen kan du ikke be en 18 åring kvinnelig kollega å suge pikken din og dra til helvete uten at det har konsevkenser. Det handler om kontekst. Å be noen ta livet sitt på foreksempel facebook er også langt over streken og vil ha konsekvenser.

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Det er helt sikkert det du tror. Virkeligheten er en helt annen. Selvmordsoppfordringer er ikke ulovlige da de ikke truer personen, går man over til trakassering så kan det fint bli ett problem, men å si "kill yourself" i seg selv er ikke ulovlig. Jeg har fulgt nøye med på saker hvor folk faktisk blir dømt for å ha tilrettelagt og virkelig oppfordret folk til å drepe seg selv, det å bare si drep deg selv er ALDRI tilfellet i disse sakene, da handler det heller om veldig bevisst og aggressiv markedsføring for hvorfor de burde drepe seg selv. 

Nå er forholdet mellom to random voksne menn fra forskjellige kulturer på ett tog ikke sammenlignbart med ett arbeidsmiljø, på noen som helst måte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem vet hvor mange ganger denne personen har sagt dette til utlendinger? Ingen vil melde det hvis det er lovlig

Vil gjerne se artikkelen selv, er en bruker ovenfor som påstår at saken startet med knuffing, og da er det snakk om fysisk kontakt som mest sannsynlig er grunnen til hvorfor han ble dømt, det at han kalte noen en neger kan jo bare være mer propaganda-mat fra desperate folk på venstresiden. Jeg stemte ikke for høyre heller btw, inb4 noen skal prøve å angripe meg på grunn av politiske forskjeller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå synes jeg at straff på grunn av det er litt for strengt. Unntaket er hvis den storkjefta tilhører et høyreekstremt miljø eller er en kjent bråkmaker.

Ytringsfrihet for alle som er enige med deg?

Alle skal få lov til å si det du mener?

Høres nesten ut som det samlede Stortings posisjon.

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå synes jeg at straff på grunn av det er litt for strengt. Unntaket er hvis den storkjefta tilhører et høyreekstremt miljø eller er en kjent bråkmaker.

Ytringsfrihet for alle som er enige med deg?

Alle skal få lov til å si det du mener?

Høres nesten ut som det samlede Stortings posisjon.

Å komme med bombetrusler er også en del av en ytring. Men lurt? Nei!

Lenke til kommentar

Så om man kaller noen for en homse og en senere finner ut at han er homse, skal en da straffes?

Eller skal en straffes uansett?

Hviting, svarting, neger... idiot..

Fengslene kommer til å bli stappfulle

Nå kan man - som regel - ikke like lett se på noen at de er homse som at de er afrikaner. I dette tilfellet kan fyren neppe påberope seg uvitenhet i gjerningsøyeblikket...

Loven spesifiserer fire grupper som vernes spesielt:

a) hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse,

b) religion eller livssyn,
c) homofile orientering, eller
d) nedsatte funksjonsevne.

Personlig mener jeg hele paragrafen burde vært fjernet.

Geir :)
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...