Gå til innhold

Tips til 2 ukers ferietur i Tokyo Japan?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og en kompis bestemte oss for å krysse av et stort punkt på vår bucket list, nemmelig å reise til Japan. Vi kommer til å bestille flyreise og hotell iløpet av denne uken for 2 uker juli. Så litt spørsmålet her er jo litt tips vi bør ha med oss, har lest litt gjennom reiseinformasjonen på nettsiden til regjeringen og gjort oss kjent med litt etikett og slikt helt basic saker og ting samt litt om mobilbruk med norsk abenoment ikke akkurat er billig. Er andre ting vi bør vite før vi reiser?

Det vi kanskje er mest "nervøs" for er språkbarrièren og hvor vanskelig det er å få kommunisert med folk på offentlig transport, taxier, butikker, resturanger osv. Er svært interessert i å høre erfaringer rundt hvordan andre som har vært der opplever dette.

Videre er det litt mer turist ting som hvor vi bør booke oss hotell for å få mest ut av turen og ligge nærmest det som er verdt å få med seg i Tokyo, tar og svært gjerne imot konkrete hotell anbefalinger. Tar og gjerne i mot anbefalinger på attraksjoner steder som er verdt å besøke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reis litt rundt, da bør dere se på JR pass. Da betaler en inn en sum som varer i X antall dager og en kan reise rundt på de fleste rutene(tog, buss osv). 

De yngre snakker somregel fint engelsk, områder som Roppongi osv er null problem. Den eldre garden må gjerne ha inn noe alkohol før de "tør" å snakke. De aller fleste har hatt engelsk på skolen, men de har brukt det for lite og er "flaue" over at de ikke snakker flytende osv. 

Om dere vill leve billig er APA hotel kjeden fin, har selv brukt dette i Roppongi. Om dere vill bo finere kan jeg anbefale new otani(tror jeg det heter). 

Om dere liker biff, vurder å dra til kobe. Etter mitt syn er det lett verdt turen på ett par timer. 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sommeren er feil tid å reise til Japan. De fleste steder er det for vått og klamt.

Ellers vil jeg også anbefale JR Pass som må anskaffes før man reiser. Det er mye å se i Japan og det er flere tråder her på forumet med anbefalinger.

Kobe-biff er kjent og dyrt, men det er en rekke andre varianter med marmorerte kjøtt fra andre regioner som også er veldig gode uten av man må betale flere tusen. Man har også marmorert svinekjøtt så det lønner seg å gjøre research langt utenfor "Kobe".

En annen feil mange gjør er å bo på et vestlig hotell i Japan. Det ser ut som hotell hvor som helst i verden og er ofte veldig dyrt. Jeg anbefaler å bo på Roykan (vertshus hman man sover og sittter på gulvet, har skyvedører og går rundt i tøfler) eller japansk business-hotell som har kompakte rom (ikke kapsler som er noe annet) med mange morsomme tekniske løsninger. Selv i sentralt Tokyo bruker jeg ikke betale mer enn 500NOK for natta.

Flere japanske overnattingsstede har onsen som er spa med japanske regler og de bør man sette seg skikkelig inn i. Renslighet og regler er viktige i Japan. Å bare hoppe i det som om man var på spa i Europa kan gi en reaksjon tilsvarende som om man stilte seg opp for å pisse i bassenget, men av japansk høflighet og tilbakeholdenhet ville de vil antagelig bare forlate stedet uten å si noe til barbaren om at han har "forurenset" badet.

I Kanazawa bodde jeg på Dormy Inn som hadde nattåpent onsen uten tak i toppetasjen. Det var en utrolig opplevelse å sitte der og se på stjernehimmelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker og bukker for gode tips til begge to. Har lest litt om at klimaet ikke er helt ideelt i sommermånedene men slik min arbeidssituasjon er nå blir det dessverre umulig for meg å få til en slik tur utenom fellesferien. Jeg elsker biff så kobe er absolutt på menyen.

Hvordan har dere gjort det med mobil når dere har reist? Ser for meg at vi fort blir litt avhengig av google maps for å kunne navigere oss gjennom kollektiv transporten så er greit å kunne gjøre dette uten å komme hjem til en telefonregning på titusner av kroner.

Lenke til kommentar

Har bare vært der på helgeturer så jeg har klart meg med norsk abonnement, men for 2 uker bør man virkelig sikre seg lavere dagspris. Det er flere typer "pocket wifi" som er langt billigere og som flere har god erfaring med. Å ha enliten wifi-dings er en enklere løsning enn å bytte sim, rote til telefonen og ikke være tilgjengelig for sine kontakter. Gjør research.

Prøv gjerne kobebiff til flere tusen kroner, men det finnes som sagt flere andre gode varianter som er mindre kjent i utlandet og som koster en brøkdel. Selv var jeg overrasket over at svinekjøtt kunne være så godt som Misokatsu var i Nagoya. Også her lønner det seg å gjøre research.

Lenke til kommentar

Pocket wifi er en ide, jeg lånte dette innimellom. Ellers brukte jeg wifi når mulig, ellers vanlig 4g. Har jobb telefon, og det går en del data utenlands på den.

Ang kobebiff, det er ca halv pris til lunsj. En får helt klart billigere med samme kvalitet. Men det var en bucketlist ting for meg. Var der i litt over ett døgn og hadde 3 måltid med kobe. Helt topp

Lenke til kommentar

Å prøve komme seg inn på "free wifi" kan være en prøvelse i Japan. Ofte måtte man ha japansk mobilnummer eller allerede ha medlemskap i ett eller annet som man selvsagt aldri har hørt om. Om det i det hele tatt var noe tekst på engelsk var den gjerne ufullstendig eller uforståelig oversatt.

Og man kunne også oppleve at innloggingen ikke var kompatibelt med det man hadde av nettlesere.

Lenke til kommentar

Å prøve komme seg inn på "free wifi" kan være en prøvelse i Japan. Ofte måtte man ha japansk mobilnummer eller allerede ha medlemskap i ett eller annet som man selvsagt aldri har hørt om. Om det i det hele tatt var noe tekst på engelsk var den gjerne ufullstendig eller uforståelig oversatt.

Og man kunne også oppleve at innloggingen ikke var kompatibelt med det man hadde av nettlesere.

Helt sant, mitt beste tips er å lete etter starbucks, mcd osv. Der kommer en somregel inn :) Bruk litt 4g for å finne nærmeste starbucks når en skal gjøre noe som krever en mengde data osv. 

Lenke til kommentar

Takker for alle tips så langt. Turen ble bestilt i går, vi endte opp med ett hotell i akasaka i minato distriktet i tokyo etter litt research og litt etter hva lommeboken vår tålte. 50 meter gange til nærmeste t bane stasjon så var veldig i forhold til å kome oss rundt i byen.

Så nå starter den virkelige planleggingen for hva vi skal gjøre på disse 14 dagene. En dagstur til kobe på lyntog, en tur på robot resturanten i shinjuku og en whisky smaking av div japanske whiskyer er det som ligger på agendaen så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Takker for alle tips så langt. Turen ble bestilt i går, vi endte opp med ett hotell i akasaka i minato distriktet i tokyo etter litt research og litt etter hva lommeboken vår tålte. 50 meter gange til nærmeste t bane stasjon så var veldig i forhold til å kome oss rundt i byen.

Så nå starter den virkelige planleggingen for hva vi skal gjøre på disse 14 dagene. En dagstur til kobe på lyntog, en tur på robot resturanten i shinjuku og en whisky smaking av div japanske whiskyer er det som ligger på agendaen så langt.

Robot restauranten er helt bananas, men ikke spis der, hadde tatt det som en del av kveld ut på byen, fra Robot Restauranten er det gå avstand til Golden Gai, som er det mest unike bar-distriktet jeg har vært i iallefall. 

Lenke til kommentar

Var litt over ei uke i Tokyo i 2016. Vi leide ei leilighet gjennom AirBnB. Dette ble etter litt pruting billigere enn alt av hotell vi kunne finne. Vi bodde i et "bo-område" med masse lokale restauranter og 100 meter til T-banen. For oss var dette perfekt, og garantert måten vi kommer til å gjøre det neste gang  :) Han eieren av leiligheta ordnet med gratis Pocket-Wifi til oss, og var ellers veldig hjelpsom. Det var litt språkproblemer på disse lokale restaurantene, men alt går med litt velvilje.

Folk er utrolig hjelpsomme i Japan. Man skal ikke stå mange sekundene og spekulere på en T-banestasjon før det kommer noen og tilbyr hjelp. Enten tilfeldig forbipasserende eller ansatte  :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi så en del på AirBnB men ble litt skremt av div reddit tråder hvor folk hadde fått reservasjonene sine kansellerte av hosten en uke eller to i forveien av ankomst som gjorde ting litt vanskelig.

Det skjer nok utrolig skjeldent og vi hadde spart vertfall 5000+ på å leie en leilighet men valgte ikke å ta sjansen, uansett hvot liten den er.

Lenke til kommentar

Om dere liker "tech", spill osv ville jeg tatt en tur til akihabara. Utrolig kul plass, jeg gikk å kikket og koste meg i flere timer der. Ellers anbefaler jeg Tokyo pub crawl i Roppongi om dere liker slikt, i tillegg til mario cart(flere lokkasjoner tror jeg). Men husk å få med dere oversettelse av førerkort for å kunne kjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Akihabara var elektonikkmekka på 80- og 90-tallet, men er ikke det i like stor grad lengere. Man finner fortsatt butikker som selger elektronikk, men det man nå finner mest av i området er tvilsomme regneserier, tegnefiler og kafeer hvor skolejenter er kledt ut som dukker.

Lenke til kommentar

Yoyogi Park på søndag er noe man bør få med seg. Det blir da et fristed for folk som ønsker være noe helt annet og mange reiser dit for å kle seg ut. Det er mye cosplay-kostymer og mange smale aktiviteter man ikke har hørt om før. En adgangsbegrenset del av parken har også templer hvor man kan se tradisjonelle prosesjoner. Kom over et klassisk japansk brudefølge der.

Takeshita Street like ved har lenge vært sentrum for spesiell gatemote som stort sett går i stadig nye varianter av "Lolita". Steampunk Lolita, Goth Lolita, Hime Lolita, Pirate Lolita, Guro Lolita... Som sagt mye rart å se.

På Shirine Bridge, mest kjent som "cosplay bridge", rett ved Harajuku stasjon midt mellom Takeshita Street og Yoyogi park står det gjerne grupper utkledte som ønsker oppmerksomhet og mange vil gjerne være med på bilder. Husk at i Japan gjør de ikke dette for å få penger og uoppfordret tipsing kan bli dårlig tatt opp som de fleste steder i Japan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...