Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaringer med Natural Cycles som prevensjon?

SeattleSlew

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordi det ikke funka eller fordi de brukte det for å prøve bli gravid? (Sorry om jeg ikke tok den)

Jeg ser liksom for meg at det i teorien kan funke. De føeste har jo en jevn syklus hvor det bare er noen dager de kan bli gravide?

Sædceller kan leve inntil 7 og i noen tilfeller 9 dager etter samleie. Egget antas å være fertilt fra 1 til 2 dager etter eggløsning. Det er en hel del dager tilsammen det. Noen kvinner vet bevisst at de har eggløsning, andre vet det ikke like sikkert. Men ubevisst vet nok både hanner og hunner når det er noe på gang. Så der har du en hel del usikkerhet.

Det vel slik hos de fleste dyrearter, mennesket inkludert, at hannen har mest lyst på hunnen når hun er fertil. Vice versa er hunnen mest klar for parring når HUN er fertil. Det er ikke så veldig naturlig å avstå fra kos på de tidspunkt man faktisk har mest lyst.

Derfor er muligheten for at biologien tar styringen fra den rasjonelle beslutningsviljen og å stole på den er litt bingo om jeg skal si det forsiktig.

Med mindre det er ok for begge å få barn "ved et uhell" så er det kanskje lurt å velge andre alternativer. (Det ER jo ikke uhell. Tvert imot så er det bare biologien som fungerer slik den skal)

Lenke til kommentar

De føeste har jo en jevn syklus hvor det bare er noen dager de kan bli gravide?

Hahahahaha... jeg skulle virkelig ønske at det var sant. Mensen kan være noe jævlig uregelmessig og det er helt normalt, derfor blir det dumt å stole på noe annet enn skikkelig prevansjon. 

^This.

Å bruke slike apper og basere seg på "natural cycles" for å unngå å bli gravid, er en veldig dårlig ide.

https://forskning.no/helse-svangerskap-sex-kjonn-og-samfunn/2018/02/kan-du-stole-paa-sikre-perioder-som-prevensjon-natural-cycles 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...