Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaring med peth-test?

Anbefalte innlegg

Hei! Gikk til fastlegen min pga depresjon. Valgte å legge alle kortene på bordet, og sa at jeg drakk 3-6 halvlitere hver kveld pga søvn (med unntak), noe som har foregått i 1 år. Legen sa da at han anbefalte totalavhold i 6 mnd frem i tid. I tillegg måtte jeg ta en såkalt peth-test. Ble da veldig redd for at jeg kan risikere å miste lappen, selv om jeg aldri har kjørt i ruspåvirket tilstand. Legen sa at vi måtte unngå at førerkortet ble dratt inn, men at det er noen nye regler vedr alkohol og førerkort.

Så nå sitter jeg her og er livredd for hva Peth-testen kommer til å vise, og hva som skjer fremover. Noen med erfaringer rundt dette?

Anonymous poster hash: e6641...be6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes ikke linken gav meg noen svar da jeg ikke har mistet førerkortet enda. Har lest meg litt opp på peth-test, og sånn som jeg tolker det påvises alkohol 2-4 uker tilbake i tid da testen ble tatt. Kan dette gi grunnlag for inndragning av førerkort, kun basert på 1 prøve? Er jo ikke sånn at legen eller fylkeslegen kan vite om jeg har drukket mye i 1 år eller 1 mnd kun basert på denne ene prøven. Og hva hvis jeg nekter å ta flere?

Lenke til kommentar

Altså det jeg er ute etter er om 1 blodprøve avgjør om jeg får beholde førerkortet eller ei. Som sagt viser en peth-test forbruket de siste 2-4 ukene, ikke lenger tilbake i tid. Derfor lurer jeg på om dette er grunnlag nok for inndragning av førerkortet. Jeg har et anstrengt forhold til alkohol ja, og jeg vil slutte. Men en bråseponering for meg som har drukket jevnt og trutt over lengre tid ser jeg ikke på som verken realistisk eller hensiktsmessig. På denne måten tvinges jeg i kne - alkohol eller førerkortet, og attpåtil være meget måteholden meg alkohol i 1/2 år frem i tid. Ble heller ikke henvist til psykolog eller noe, fikk ny legetime langt uti mai, og må nå gå og være livredd for hva som skjer med førerkortet, noe som ikke hjelper for å slutte med alkohol, da jeg kommer til å kverne på hva resultatet blir i 3 uker videre. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...