Gå til innhold

Oslo-pendling med elbil kan koste 71 kroner innen 2025


Anbefalte innlegg

 

Helt enig Salvesen, at det er mye positivt med fullautonome biler, men ser ut som de fleste tror det blir helt fantastisk og nesten gratis. Vi har allerede taxier, og de illustrerer egentlig hva vi har i vente, bare at taxisjåførene mister jobben, og blir fete bilene blir erstattet av kjønnsløse førerløse bilpod’er som er spy og hærverksikre med plastseter, som du må dele med 8 andre å kjøre i lange omveier før du omsider kommer hjem. Eller du kan bestille en Telsa model 3 som du sikkert må betale mer enn du gjør for taxi i dag. Kansje mer som uber black.

 

Tja, at 8 personer skal betale like mye som det koster for en taxi tur i dag er vell helt usannsynlig, hver altså. I tillegg vill den jo sende en bil som har en rute som er "optimal", slike beregninger er ikke noe problem, en må gjerne vente ett minutt eller to da og da kan en jo også gi beskjed med valg om vente eller ikke osv. 

Jeg tror ikke på dett «rullende fortau» av førerløse biler som konstant svimer rundt (husk null p-plasser) overalt i byen med 2 minutters mellomrom. Der krever enda mere veier og støtter overhode ikke opp under midre biltrafikk. Dessuten vil AI logaritmene optimalisere inntekter ikke fremkommelighet, når kjøredistansen i gjennomsnitt øker og fortjenesten må kompenseres med høyere priser, faller etterspørselen igjen. Da må man ta bussen (eller større pod’er med faste ruter), som har færre reisene pga alle pod’ene, og dermed færre avganger og dårligere rutenett.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Helt enig Salvesen, at det er mye positivt med fullautonome biler, men ser ut som de fleste tror det blir helt fantastisk og nesten gratis. Vi har allerede taxier, og de illustrerer egentlig hva vi har i vente, bare at taxisjåførene mister jobben, og blir fete bilene blir erstattet av kjønnsløse førerløse bilpod’er som er spy og hærverksikre med plastseter, som du må dele med 8 andre å kjøre i lange omveier før du omsider kommer hjem. Eller du kan bestille en Telsa model 3 som du sikkert må betale mer enn du gjør for taxi i dag. Kansje mer som uber black.

 

 

Tja, at 8 personer skal betale like mye som det koster for en taxi tur i dag er vell helt usannsynlig, hver altså. I tillegg vill den jo sende en bil som har en rute som er "optimal", slike beregninger er ikke noe problem, en må gjerne vente ett minutt eller to da og da kan en jo også gi beskjed med valg om vente eller ikke osv.

Autonome biler gir fleire biler på veiane, ikkje færre. Ingen pakeringsplass? La bilen kjøre til du er ferdig å handle. Og halvparten av bilane er tomme på vei for å hente enkvan.

Lenke til kommentar

 

 

Helt enig Salvesen, at det er mye positivt med fullautonome biler, men ser ut som de fleste tror det blir helt fantastisk og nesten gratis. Vi har allerede taxier, og de illustrerer egentlig hva vi har i vente, bare at taxisjåførene mister jobben, og blir fete bilene blir erstattet av kjønnsløse førerløse bilpod’er som er spy og hærverksikre med plastseter, som du må dele med 8 andre å kjøre i lange omveier før du omsider kommer hjem. Eller du kan bestille en Telsa model 3 som du sikkert må betale mer enn du gjør for taxi i dag. Kansje mer som uber black.

 

 

Tja, at 8 personer skal betale like mye som det koster for en taxi tur i dag er vell helt usannsynlig, hver altså. I tillegg vill den jo sende en bil som har en rute som er "optimal", slike beregninger er ikke noe problem, en må gjerne vente ett minutt eller to da og da kan en jo også gi beskjed med valg om vente eller ikke osv.

Autonome biler gir fleire biler på veiane, ikkje færre. Ingen pakeringsplass? La bilen kjøre til du er ferdig å handle. Og halvparten av bilane er tomme på vei for å hente enkvan.

Helt enig HF. Sette fra meg bilen på Gardemoen? Hvorfor det? Sender bilen hjem (uten at fremmede tilbys skyss selvsagt) Privatbilen min er ikke hærverksikret, og ikke gidder jeg å vaske bort fremmedes buser klint av på forkantenen av setene heller. Altså 4 turer istedenfor 2, og likevel sparer jeg penger på dyr flyplass parkering.

 

Å jada, jeg har sett Tony Seba.

 

https://youtu.be/2b3ttqYDwF0

 

Han har rett i mye han sier, men END OF INDIVIDUAL OWNERSHIP tror jeg ikke på. Ja mange vil og kan sikkert klare seg uten privatbil, men privatbiler vil også bli MYE billigere å eier, og det er ikke godt nok ivaretatt i prediksjonen hans, er min påstand.

 

Sammenlikne det med klær. Selv om det har blitt nesten gratis å produsere det, har vi ikke sluttet å kjøpe klar til tusenvis av kr pr plagg. Slik vil det fortsette å være med biler også. Jeg har ikke lyst til å sette meg og familien inn, på fast basis i en bil jeg ikke vet er ren, har svineinfluensa på nakkestøtta og buser, spytt, mens og sæd pent gnidd ut over hele setet på forrige dårlige vask av folk som hater jobben sin?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Spørsmålet er om så mange ønsker egen autonom bil at privat forsikring blir mulig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg ser noe sprikende syn på hva autonome biler vil føre med seg.

 

1. Vi vet vel ikke strengt tatt om og når autonome biler kommer i stort antall. Men det er mye innsats rundt å få det til om dagen.

 

2. For de som bor i tettbygde strøk så kan en flåte av autonome biler, sammen med en app som «vet alt», optimaliser for å fylle biler med folk, for å minimalisere ventetid, eller noe annet. En slags mellomting mellom dagens privatbil (full frihet) og dagens buss (rigide holdeplasser).

 

3. For de som bor i grisgrendte strøk så vil potensialet for å fylle opp autonome biler være langt dårligere - med mindre man er villig til å vente i timevis (slik man må vente på bussen i dag).

 

4. At taxi sjåfører mistet jobben er en bra ting i det store bildet. Det lar oss gjøre samfunnet mer effektivt og frigjør hoder og hender til andre oppgaver. For den enkelte kan det selvsagt være trasig. Det er også et spørsmål om global sentralisering av produksjon, og skatt på denne.

 

5. At folk står med handlevesker i hånda og venter på bilen fortoner seg som et lite problem. For alt vi vet er mat levert på døra normen før autonome biler blir populært, og hvis ikke kan man finne andre løsninger. Hvis man ser på utsagnet som et eksempel på hvor avhengige vi har blitt av et personlig kjøretøy så tja.

 

6. Vil folk eie autonome biler selv (som mange gjør med biler i dag), eller vil de betale for bruk (som vi gjør med leiebiler eller taxi)? Ikke vet jeg. Personlig så kunne jeg godt tenke meg å bare få transportbehovet mit dekket for en fornuftig kost, uten å måtte gjøre en investering på 0.5 mill, uten å være utsatt for politikeres lunefulle avgiftspolitikk som plutselig kan gjøre investeringen mindre verdt. Og jeg tåler å være i nærheten av andre mennesker eller sitte på samme sete som andre mennesker har brukt før meg. Det kan tenkes at mye avhenger av regulering og avgifter. Når en taxitur nå kjapt koster 3-400,- hvor mye av dette skyldes lønn til føreren, hvor mye skyldes eierens forventning til kapitalavkastning, og hvor mye skyldes avgifter til staten?

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er sikkert farget av at jeg bor på bygda men det store for meg med selvkjørende biler er trafikksikkerheten som jeg tror kommer til å ligge langt over dagens standard. Og all problematikk med mangel på førerkort, alder, medisinbruk, nedsatt syn og hørsel, faller bort. Det finnes ikke kollektivtransport her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser noe sprikende syn på hva autonome biler vil føre med seg.

 

3. For de som bor i grisgrendte strøk så vil potensialet for å fylle opp autonome biler være langt dårligere - med mindre man er villig til å vente i timevis (slik man må vente på bussen i dag).

6. Vil folk eie autonome biler selv (som mange gjør med biler i dag), eller vil de betale for bruk (som vi gjør med leiebiler eller taxi)? Ikke vet jeg. Personlig så kunne jeg godt tenke meg å bare få transportbehovet mit dekket for en fornuftig kost, uten å måtte gjøre en investering på 0.5 mill, uten å være utsatt for politikeres lunefulle avgiftspolitikk som plutselig kan gjøre investeringen mindre verdt. Og jeg tåler å være i nærheten av andre mennesker eller sitte på samme sete som andre mennesker har brukt før meg. Det kan tenkes at mye avhenger av regulering og avgifter. Når en taxitur nå kjapt koster 3-400,- hvor mye av dette skyldes lønn til føreren, hvor mye skyldes eierens forventning til kapitalavkastning, og hvor mye skyldes avgifter til staten?

 

Angående punkt 3 (og derved også punkt 2), så vil ikke poenget være å fylle opp en minibuss eller tilsvarende, annet enn når det tjener de fleste passasjerene. Med det mener jeg at lang ventetid er uaktuelt, så da går reisen gjerne med deg som eneste passasjer, om det ikke finnes andre på ruten som det er formålstjenlig (redusert pris med minimal forlengelse av reisetid) å plukke opp. Da sendes det heller flere biler til de forskjellige reisende til den kost det er å reise alene. Og det må selvsagt være mulig å reservere bilen til kun en selv/sitt reisefølge, mot at man selvsagt betaler merkostnaden for dette.

 

Angående punkt 6, så kan man tenke seg at kostnaden blir en mellomting mellom "bussbilletter" og leasing, der man kan velge å faktureres for enkeltturer (lettere å fordele kost mellom arbeidstaker og arbeidsgiver), "periodebiletter" som man kan betale om det blir en periode man kommer til å benytte tilbudet ofte, og en ren abonnementsordning på mer fast basis. Det bør maksimalt bli like dyrt/billig som månedleie ved leasing, uten initiell startkost, for en forhåndsdefinert "kvote"/kjørelengde per måned eller år, og med fastsatte tillegg og fradrag i tilfelle dette benyttes mer eller mindre enn avtalt.

 

Krever man at bilen skal kun benyttes av ens egen familie, så blir det til en god tilleggskost. Men ved vanlig kontrakt der man kan bestille bil etter behov, gjerne fastsatte tider for jobbreiser, men at man er inneforstått med at det ikke nødvendigvis er samme bil, og at bil brukes av andre når en selv ikke har behov, så skal det selvsagt gjenspeiles i prisen.

 

Enda billigere bør det og bli, dersom man tillater samkjøring med andre utenom familien, til erstatning for ordinær buss, eventuelt enda billigere om det er tilførselskjøring til mer sentrale trafikkpunkt, der man bytter til buss, tog, t-bane eller trikk for hoveddelen av reisen eller den del av reisen der dette er formålstjenlig.

 

Ved en slik struktur, så blir taxi faset ut, og heller inngår som "limoservice" med mer eksklusive biler og andre tilleggstjenester man ønsker, som f.eks. champagne og matservering som man ønsker til spesielle anledninger. Forventes det vert/sjåfør, så er det også til en tilleggskost.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjører buss til og fra jobb, bruker bilen stort sett til diverse treninger og cuper med barna, til butikken og til hytta noen ganger i året. Jeg er også glad i å trene og være ute (mye trening på fortau langs vei) og syntes det er DEILIG at de rike nå har begynt å bytte ut de svære tyske diesel SUVene sine med elbiler.

Sponset av en "fattig" alenemor som må kjøre den gamle renaulten gjennom bomringen i rush-tida for å levere i barnehage.

 

Det er satt veldig på spissen, men det er indirekte det som har skjedd og den deilige følelsen av renere luft og bedre samvittighet har en vond bismak.

 

 

Selv venter jeg på at en elbil som dekker mitt behov innenfor mitt budsjett blir tilgjengelig og kjører en gjerrig bensinbil enn så lenge. Så selv om jeg ikke nyter direkte av disse elbilfordelene selv enda så nyter jeg de indirekte. Jeg tenker også at disse elbilene de rikeste nå har kjøpt før eller siden dukker opp på Finn hvor flere får råd til dem. Kan vel også trekke inn strategien til Tesla som var å produsere de dyrere elbilene først slik at de kunne finansiere produksjonen av folkemodellene senere (model 3 og y).

Hadde bare staten fulgt samme tankegang: tatt avgifter på de dyre modellene for å finansiere folkemodellene. Per nå er det alle oss andre som betaler gildet.

 

 

Godt du satte ordet fattig i gåseøyne, for har du bil i Norge, så er du ikke fattig. Du velger selv et dyrere alternativ enn kollektivtilbudet. Og kom ikke med hun på bygda. Hun passerer nemlig ikke noen bomring om hun bor på bygda.

 

Som far med 50 % omsorg, så reagerer jeg dessuten og på at du fokuserer mor. Det kan likegodt være en enslig far, eller far/mor med delt omsorg.

 

;-)

 

 

71 kroner hver dag er mye billigere enn jeg pendler til Stavanger, i dag betaler jeg kr 2100 for månedskort på hurtigbåt og buss.

Og hvor mye blir 2100 kr per dag i en måned?

 

 

2100 per dag i en måned blir hhv 58800, 60900, 63000 eller 65100, alt etter om det er 28, 29, 30 eller 31 dager i måneden. Om du beregner etter 23 arbeidsdager i måneden, så er det "bare" 48300.

 

Regner dog du mente "hvor mye blir pris per dag ved 2100 per måned", og da, med 23 arbeidsdager så er det ca 91,30 per dag. Eller tilsvarende 75, 72,41, 70 eller 67,74 per dag ved 28, 29, 30 og 31 dager per måned.

 

;-)

 

 

 

Helt enig Salvesen, at det er mye positivt med fullautonome biler, men ser ut som de fleste tror det blir helt fantastisk og nesten gratis. Vi har allerede taxier, og de illustrerer egentlig hva vi har i vente, bare at taxisjåførene mister jobben, og blir fete bilene blir erstattet av kjønnsløse førerløse bilpod’er som er spy og hærverksikre med plastseter, som du må dele med 8 andre å kjøre i lange omveier før du omsider kommer hjem. Eller du kan bestille en Telsa model 3 som du sikkert må betale mer enn du gjør for taxi i dag. Kansje mer som uber black.

 

Tja, at 8 personer skal betale like mye som det koster for en taxi tur i dag er vell helt usannsynlig, hver altså. I tillegg vill den jo sende en bil som har en rute som er "optimal", slike beregninger er ikke noe problem, en må gjerne vente ett minutt eller to da og da kan en jo også gi beskjed med valg om vente eller ikke osv. 

Jeg tror ikke på dett «rullende fortau» av førerløse biler som konstant svimer rundt (husk null p-plasser) overalt i byen med 2 minutters mellomrom. Der krever enda mere veier og støtter overhode ikke opp under midre biltrafikk. Dessuten vil AI logaritmene optimalisere inntekter ikke fremkommelighet, når kjøredistansen i gjennomsnitt øker og fortjenesten må kompenseres med høyere priser, faller etterspørselen igjen. Da må man ta bussen (eller større pod’er med faste ruter), som har færre reisene pga alle pod’ene, og dermed færre avganger og dårligere rutenett.

 

 

Blir ikke helt slutt på parkeringsplasser, men det blir fort et felt for avstigende kunder og et felt for påstigende kunder, slik at bilene må forflytte seg noen meter før de får ta på ny kunde. I tillegg vil det bli venteplasser á lá taxiholdeplasser der biler som ikke er i trafikk og venter på tur, vil stå oppstilt. Siden de ikke må ta hensyn til at en bil midt inni feltet for ventende biler må ut før andre, vil de altså kunne parkere mye tettere, og heller "rykke frem" etterhvert som de fremste sendes ut på oppdrag.

 

Hvorvidt logaritmene skal optimalisere etter fortjeneste og ikke tjenestegrad, så vil dette fort slå feil. Her må det være tjenesteleveranse som optimaliseres, og så må faktisk distanse betales likt per km (om så helt ned til distanse i meter om det gjør praktiske utslag). Så får de heller legge inn en logaritme som flytter biler til de områdene som "avgir" biler når en enhet kjører utenfor eget område, om ikke samtidig en annen er meldt på vei inn i gjeldende område.

 

Total kjøredistanse blir selvsagt større per kjøretøy, og kanskje totalt også, men antall kjøretøy som behøves vil reduseres ganske kraftig ved at samme kjøretøy kan hjelpe kanskje så mange som 8 reisende i løpet av en dag, fremfor en bil som dekker kun til og fra for en person. For noen familier blir det kanskje til erstatning for 2 kjøretøy som normalt sett står parkert så mye 20-23 timer i døgnet.

Lenke til kommentar

Og kom ikke med hun på bygda. Hun passerer nemlig ikke noen bomring om hun bor på bygda.

Det finnes bomstasjoner på landsbygda:

https://bomstasjon.no

 

Hvorvidt logaritmene

Algoritme?

Total kjøredistanse blir selvsagt større per kjøretøy, og kanskje totalt også, men antall kjøretøy som behøves vil reduseres ganske kraftig ved at samme kjøretøy kan hjelpe kanskje så mange som 8 reisende i løpet av en dag, fremfor en bil som dekker kun til og fra for en person. For noen familier blir det kanskje til erstatning for 2 kjøretøy som normalt sett står parkert så mye 20-23 timer i døgnet.

Problemet er at folk har ganske sammenfallende tidspunk hvor de trenger transport. Det er et problem for buss-ruter, det er et problem for privatbiler og det vil være et problem for autonome biler.

 

Det å fylle opp biler med >1 person kunne ha vært mulig i dag, gitt de rette reguleringene og enkle sw verktøy.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Godt du satte ordet fattig i gåseøyne, for har du bil i Norge, så er du ikke fattig. Du velger selv et dyrere alternativ enn kollektivtilbudet. Og kom ikke med hun på bygda. Hun passerer nemlig ikke noen bomring om hun bor på bygda.

Rik og fattig er en forenkling jeg bruker da jeg er vant til å bruke begrepene ganske røft i akademisk setting. Det kan diskuteres hva faktisk fattigdomsgrense er i Norge og om tilgang til bil bør eller ikke bør inngå i det. Jeg må si meg uenig i å konkludere så bastant på at ingen fattige i Norge har bil.

 

Hva mener du med hun på bygda egentlig?

 

Som far med 50 % omsorg, så reagerer jeg dessuten og på at du fokuserer mor. Det kan likegodt være en enslig far, eller far/mor med delt omsorg.

 

;-)

Mulig det var ment seriøst, halvseriøst med glimt i øyet eller helt useriøst, men jeg velger hvertfall å svare tilbake med et glimt i øyet. Som Toyota-eier reagerer jeg på at jeg fokuserte på Renault. Jeg skal huske på å inkludere samtlige kjønn og bilmerker neste gang.
Lenke til kommentar

Fattig på bygda inkluderer bil fordi vedkommende har langt til butikk og jobb og navkontor og ingen kollektiv mulighet.

 

Man får bil av nav om man ikke har råd selv. Et godt eksempel som er mye omtalt er flykninger. Norge som samfunn garanterer visse ting. Husly, transport, vaskemaskun, pctilgang, kjøleskap.......

 

Alt dette kan søkes om om man ikke har råd selv.

Lenke til kommentar

 

Og kom ikke med hun på bygda. Hun passerer nemlig ikke noen bomring om hun bor på bygda.

Det finnes bomstasjoner på landsbygda:

https://bomstasjon.no

 

Hvorvidt logaritmene

Algoritme?

Total kjøredistanse blir selvsagt større per kjøretøy, og kanskje totalt også, men antall kjøretøy som behøves vil reduseres ganske kraftig ved at samme kjøretøy kan hjelpe kanskje så mange som 8 reisende i løpet av en dag, fremfor en bil som dekker kun til og fra for en person. For noen familier blir det kanskje til erstatning for 2 kjøretøy som normalt sett står parkert så mye 20-23 timer i døgnet.

Problemet er at folk har ganske sammenfallende tidspunk hvor de trenger transport. Det er et problem for buss-ruter, det er et problem for privatbiler og det vil være et problem for autonome biler.

 

Det å fylle opp biler med >1 person kunne ha vært mulig i dag, gitt de rette reguleringene og enkle sw verktøy.

 

-k

 

 

Det kan nok hende det finnes noen bomstasjoner ute i periferien, hovedsaklig der det er satt opp bruer eller tunneler som ellers ikke ville blitt bygd, men stadig utsatt. Dette er de eneste bomstasjonene som har livets rett i mine øyne.Så innrømmer at den var litt upresis. Men det er hovedsaklig rundt byer og langs hovedinnfartsårene man har benyttet bomstasjoner, og det er oftest i byene man må gjennom bomstasjonen for å komme seg til dagmamma. 

 

Algoritme/logaritme... Tenkte ikke egentlig på om det var brukt riktig av den jeg svarte, som snakket om AI logaritmene. Men du har rett, det skal nok være algoritmer.

 

Det er nok større variasjon på når folk faktisk skal på jobb, selv om det ofte konsentrerer seg om tidsrommet 8-9. Men får man folk til å droppe privatbilen og bruker tilførseltransport med autonome biler som mater folk ned til hovedrutene, som så kan gå i tettere skytteltrafikk, og så igjen tilførseltransport fra hovedstopp og til endelig ankomststed, så reduseres mengden biler.

 

Tilførseltransport trenger som regel ikke kjøre veldig langt, men de må gjøre det attraktivt å droppe bilen. Ofte så har folk for lang vei til hovedbussen/togstasjonen enten fra hjemmet eller videre ut til arbeidssted, så man velger bilen. Tilførselrutene bruker for lang tid, og går for sjeldent og ikke lenge nok iløpet av døgnet til at det er et godt alternativ.

 

Med autonome biler, så er det intet som heter overtid eller ugunstig arbeidstid, helg eller høytider. Er det behov, så går/kommer den. Det er bare å bestille hvor enn du er, innenfor rimelighetens grenser. Er du på toppen av Hardangervidda, så er det muligens noe lengre ventetid. ;-) Dog kan nok behovet etterhvert tilfredsstilles stadig flere steder, ved å tilpasse seg hvor behovet er størst, selv om leiebil nok fremdeles vil være alternativet for reiser utenfor byene og bynære områder

 

Hvor store avstandbegrensningene vil være, kommer delvis an på kjøretøyet som bestilles og delvis an på selskapet man knytter seg mot.

Lenke til kommentar

Det er nok større variasjon på når folk faktisk skal på jobb, selv om det ofte konsentrerer seg om tidsrommet 8-9. Men får man folk til å droppe privatbilen og bruker tilførseltransport med autonome biler som mater folk ned til hovedrutene, som så kan gå i tettere skytteltrafikk, og så igjen tilførseltransport fra hovedstopp og til endelig ankomststed, så reduseres mengden biler.

Problemet mitt med "selvkjørende bil entusiastene" er at de (i mine øyne) ser seg blind på spennende, ny teknologi og forutsetter at den kommer til å endre samfunnet.

 

Vi kunne allerede i dag, med dagens teknologi og minimale investeringer prøvd å pakke de bilene vi har mer full. Teoretisk potensiale er (i rushet) nær 5x flere personer transportert eller 1/5 så mange biler (eller noe i mellom). La oss si at vi aldri når potensialet, men halvparten, så er det fremdeles en enorm mulighet som alle later til å ha gitt opp, kanskje fordi det ikke er shiny ny teknologi som proppes opp av venture kapital fra silicon valley...

 

-k

Lenke til kommentar

 

Det er nok større variasjon på når folk faktisk skal på jobb, selv om det ofte konsentrerer seg om tidsrommet 8-9. Men får man folk til å droppe privatbilen og bruker tilførseltransport med autonome biler som mater folk ned til hovedrutene, som så kan gå i tettere skytteltrafikk, og så igjen tilførseltransport fra hovedstopp og til endelig ankomststed, så reduseres mengden biler.

Problemet mitt med "selvkjørende bil entusiastene" er at de (i mine øyne) ser seg blind på spennende, ny teknologi og forutsetter at den kommer til å endre samfunnet.

 

Vi kunne allerede i dag, med dagens teknologi og minimale investeringer prøvd å pakke de bilene vi har mer full. Teoretisk potensiale er (i rushet) nær 5x flere personer transportert eller 1/5 så mange biler (eller noe i mellom). La oss si at vi aldri når potensialet, men halvparten, så er det fremdeles en enorm mulighet som alle later til å ha gitt opp, kanskje fordi det ikke er shiny ny teknologi som proppes opp av venture kapital fra silicon valley...

 

-k

 

 

Problemet med det alternativet, er at vi vil ikke dele egen bil med andre mennesker enn vi må. Er den andre feit, stygg, sær, lukter ille, har uvaner som er ekle eller for sære, er den kvinnelige passasjeren for klengende, for lite klengende, for skravlete, for dum, feil meninger, for prippen etc. I egen bil er vi alle mer eller mindre egoister, og da er det "my way" som gjelder.

 

Og så er det både det praktiske og økonomien oppi dette også da. Hva skal prisen være, og hvor nært inngangsdøra skal vedkommende fraktes, før prisen er akseptabel? Hva når den personen er syk, eller hva om jeg blir syk?

 

Bagateller for noen, ikke for alle. Men om ingen av de ombord eier kjøretøyet, og kostnadene blir rettferdig delt, og lavere enn å eie selv, så er man kanskje mere fleksibel og åpen.

 

Men jo, hadde man kunne blitt enige med f.eks. en kollega som tilfeldigvis er nabo, og man kan veksle på kjøringa og hvem som kjører når, så er det straks mer sannsynlig at vi er med på en slik løsning, og kan bli vel så fornøyd, og vi får utnyttet litt av den effekten som jeg tror vi vil få med autonome biler i en bilpool-løsning.

Lenke til kommentar

Problemet med det alternativet, er at vi vil ikke dele egen bil med andre mennesker enn vi må. Er den andre feit, stygg, sær, lukter ille, har uvaner som er ekle eller for sære, er den kvinnelige passasjeren for klengende, for lite klengende, for skravlete, for dum, feil meninger, for prippen etc. I egen bil er vi alle mer eller mindre egoister, og da er det "my way" som gjelder.

Hvis folk ikke tåler å sitte sammen med andre mennesker så tror jeg at de vil mislike utviklingen framover. Både energi-bruk, forurensning og areal-bruk for autonome biler og private biler vil bli utsatt for mer og mer kritikk (og dermed regulering) fra samfunnet.

 

Og så er det både det praktiske og økonomien oppi dette også da. Hva skal prisen være, og hvor nært inngangsdøra skal vedkommende fraktes, før prisen er akseptabel? Hva når den personen er syk, eller hva om jeg blir syk?

Jeg ser for meg at det praktiske ordnes av en app ala Uber. Jeg sier ifra i appen at jeg trenger skyss til jobb om 5 minutter (eller appen foreslår det selv ut fra bevegelsesmønsteret mitt). Appen gir meg en liste over biler som kjører forbi trappa mi, og jeg trykker på den av dem jeg foretrekker. Sjåføren får en "ping" med tilbud om å plukke opp en passasjer som har 4/5 stjerner fra tidligere sjåfører. Det koster sjåføren 3 minutter ekstra, som han mer enn tjener inn på å få kjøre i ekspress-feltet. Dessuten ordner appen at vi spleiser på (stadig økende) avgifter og bompenger + statens regulativ per km (eller noe slikt). En app kan ha veldig god styring på avstander og bomstasjoner.

Bagateller for noen, ikke for alle. Men om ingen av de ombord eier kjøretøyet, og kostnadene blir rettferdig delt, og lavere enn å eie selv, så er man kanskje mere fleksibel og åpen.

Problemet så langt har vært at i det øyeblikket bilen er eid av andre (taxi, leiebil,...) så spretter kostnadene ved bruk uforholdsmessig mye opp. Delvis fordi kapitalister som investerer for å tjene penger skal tjene penger. Delvis fordi biler som blir brukt av andre enn eieren kanskje blir røffere brukt. Delvis fordi et stort firma må bruke arbeidskraft på å vaske og vedlikeholde utstyret sitt. Jeg tenker at mye av dette vil bli dratt med når bedrifter går over til å eie en flåte av biler som tilfeldigvis er autonom heller enn å ha en sjåfør.

 

For min egen del så er motivasjonen for å bruke bil at jeg får 1.5-2 timer mer sammen med familien hver dag, sammenlignet med kollektiv. Dette er tid som jeg verdsetter veldig høyt, så for å få meg til å endre mønster så vil det mest effektive være å tilby en løsning som gir meg omtrent like mye tid sammen med familien, kombinert med hva enn samfunnet ønsker av meg (lavere utslipp/arealbruk/energibruk). Det finnes naturligvis andre alternativ så som å ta hjemmekontor, flytte eller bytte jobb, men det er ganske store endringer i jobb og privat.

Men jo, hadde man kunne blitt enige med f.eks. en kollega som tilfeldigvis er nabo, og man kan veksle på kjøringa og hvem som kjører når, så er det straks mer sannsynlig at vi er med på en slik løsning, og kan bli vel så fornøyd, og vi får utnyttet litt av den effekten som jeg tror vi vil få med autonome biler i en bilpool-løsning.

Jeg kjenner et fåtall personer på jobb og i nabolaget som har omtrent samme vei. Sjansen for at noen av dem har samme, irregulære reisetidsønske som meg og at vi skal greie å organisere en slik ordning er liten. Derfor tror jeg på en app som øker nedslagsfeltet fra 5 personer til 1500 potensielle personer. Jeg tror at kombinasjonen av pisk (bompenger, drivstoffavgift) og gulrot (ekspressfelt) vil motivere markedet til å komme opp med slike løsninger av seg selv.

 

En mulig effekt vil være at antall reisende med bil øker (fordi marginal-kosten er null), eller endog at rike mennesker betaler fattige for å sitte på i bilen deres (slik at de kan kjøre i ekspress-fila). Jeg tror dog ikke at det blir et stort problem.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

 

Bilen er og blir en melkeku for myndighetene.

Det er vel heller det at de vil ha mindre trafikk inne i Oslo.

 

Biler har som alt annet fordeler og ulemper.

 

Det later til at det i Norge er akseptert blant ikke-bilister og myndigheter for å "hate" biler i form av å aktivt ønske å påføre bilister urimelige ulemper, i forhold til f.eks cruiseskip og de som fyrer med ved.

 

 

Å ønske færre biler ser jeg på som et indirekte mål. Det låter mer legitimt å ønske seg renere luft, mer areal til parker og færre ulykker som syklist/gående. Ved å fokusere på kjerneproblemet så står man mer fritt til å velge løsninger som kurerer problemet, heller enn sekundære ting. Når man har en rasjonell beskrivelse av _problemet_ og _størrelsen_ så kan man tenke på regulering som har til hensikt å løse problemet. Kanskje består denne reguleringen i avgifter som gjør det dyrere å kjøre bil (og å fyre med ved). Men den trenger ikke å før til færre biler (eller mindre vedfyring), den kan like gjerne føre til smartere bilbruk (og vedfyring). Viktigst av alt er at man regulerer alle som bidrar til problemet, ikke bare en enkelt gruppe fordi de har lav status.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...