Gå til innhold

Oslo-pendling med elbil kan koste 71 kroner innen 2025


Anbefalte innlegg

For meg som bor rett utenfor en bomstasjon så betyr det at jeg betaler full pris for å kjøre igjennom tunnelen under byen. For de som bor på den andre siden av bomstasjonen så kan de kjøre hele dagen i sentrum uten å betale bompenger.

Ja, det er urettferdig for noen få som har uflaks ift plassering. Men slik vil det alltid være om tanken er å avgiftslegge visse områder. Ett sted må grensen gå er poenget. Da vil det alltid bli urettferdig for naboer på hver sin side av grensen. Poenget med å avgiftslegge det å kjøre inn spesifikke steder er jo at det skal være rettferdig at de som bruker veien er de som må betale. Det er umulig å oppnå det totalt rettferdig, men tanken er god sånn egentlig. Vi er vel alle enige om at de som bruker veien skal betale for veien?

 

 

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her.

At de rike enkelt kan kjøpe seg ut av rushtidsavgifter/bompenger og slikt med å kjøpe en ekstra elbil eller en dyr Tesla. I følge norsk modell er det urettferdig avgiftslegging.

 

 

Hvis samfunnet ønsker reduksjon/utflating i utslipp og arealbruk for biler så er avgifter og ulemper antagelig den mest nærliggende metoden for å oppnå det*). Når man legger avgifter på utslipp eller veibruk så betyr det at det vil finnes en alenemor med 8 barn som bor og jobber slik til at hun enten må bruke mye mer penger på bil eller ikke rekker å levere i barnehagen eller må finne seg en annen jobb. Jeg ser ikke hvordan man skal komme unna slike utslag når hele hensikten med reguleringen er å gjøre det så dyrt/upraktisk at folk endrer transport-bruken sin.

Problemet med dagens bompengemodell er at den rammer de fattigste hardest og sponser de rikeste som har råd til nye biler med å gi fritak for elbiler i alle bauger og kanter. Tesla er egentlig et veldig godt eksempel da den må kunne sies å være den første elbilen som kan være en fullverdig erstatter for fossilbil for veldig mange av oss. Er man da rik nok til å kjøpe en ny bil til godt over en halv million, så skal man attpåtil få kjøre gratis i bomringen, snike i køen og slippe alt av mva og avgifter andre dødelige må fortsette å betale for. Effekten av dette er at svært mange av de rike her til lands har fått noen milliarder i skattelette. Det er jo ikke det vi ønsker skal være effekten. Vi ønsker ideelt sett en avgiftslegging som i det minste rammer noenlunde likt over hele spekteret av mennesker, og kanskje aller helst gir flere fordeler til fattig enn til rik. Det er ikke alltid lett å få til, men en så enkelt avgift som den tidligere omtalte "Tesla-avgiften" (ekstra avgift på store/dyre elbiler) hadde vært ett steg i riktig retning. Pengene fra den kunne blitt øremerket skattelette til folk med lave inntekter som bytter ut fossilbil med elbil f.eks.

 

Jeg synes personlig at elbilfordelene skal fortsette i stor grad. Noe innfasing av bompenger og mva må nok gjøres etterhvert, men tenker totalen av avgifter bør ligge en del lavere enn fossilbiler i lang tid fremover. Men, jeg syns det er uheldig med den effekten vi har sett at det så langt i stor grad er de pengesterke som har fått nyte godene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er urettferdig for noen få som har uflaks ift plassering. Men slik vil det alltid være om tanken er å avgiftslegge visse områder. Ett sted må grensen gå er poenget. Da vil det alltid bli urettferdig for naboer på hver sin side av grensen. Poenget med å avgiftslegge det å kjøre inn spesifikke steder er jo at det skal være rettferdig at de som bruker veien er de som må betale. Det er umulig å oppnå det totalt rettferdig, men tanken er god sånn egentlig. Vi er vel alle enige om at de som bruker veien skal betale for veien?

Problemet er altså at det er en rekke mennesker som ikke betaler bompenger for sin bruk av veien: de som bor på "rett" side av bomstasjonen og de som har elbil.

 

100% rettferdighet får man aldri. Men det bør være et mål at slike virkemidler treffer noenlunde rimelig og oppnår målet. Når teknologien nå tillater mer detaljert bomring uten at kostnadene knyttet til selve innkrevingen blir utålelig så bør man vurdere det. Konkret så bør det kanskje være 6 bompasseringer for en typisk kjøretur i by heller enn 0/1, og prisen per passering reduseres tilsvarende (så lenge utgiftene til innkreving forblir små).

At de rike enkelt kan kjøpe seg ut av rushtidsavgifter/bompenger og slikt med å kjøpe en ekstra elbil eller en dyr Tesla. I følge norsk modell er det urettferdig avgiftslegging.

...

Problemet med dagens bompengemodell er at den rammer de fattigste hardest og sponser de rikeste som har råd til nye biler med å gi fritak for elbiler i alle bauger og kanter. Tesla er egentlig et veldig godt eksempel da den må kunne sies å være den første elbilen som kan være en fullverdig erstatter for fossilbil for veldig mange av oss.

Nå kan vel ganske store lag av folket ta seg råd til en billig brukt (ikke Tesla) elbil.

 

En Tesla er vel en konkurrent til store tyske biler.

 

Er ikke Nissan Leaf en bil for folk flest?

Er man da rik nok til å kjøpe en ny bil til godt over en halv million, så skal man attpåtil få kjøre gratis i bomringen, snike i køen og slippe alt av mva og avgifter andre dødelige må fortsette å betale for. Effekten av dette er at svært mange av de rike her til lands har fått noen milliarder i skattelette. Det er jo ikke det vi ønsker skal være effekten. Vi ønsker ideelt sett en avgiftslegging som i det minste rammer noenlunde likt over hele spekteret av mennesker, og kanskje aller helst gir flere fordeler til fattig enn til rik. Det er ikke alltid lett å få til, men en så enkelt avgift som den tidligere omtalte "Tesla-avgiften" (ekstra avgift på store/dyre elbiler) hadde vært ett steg i riktig retning. Pengene fra den kunne blitt øremerket skattelette til folk med lave inntekter som bytter ut fossilbil med elbil f.eks.

Ja, man kunne ha innført en "refunderingsordning" på nybilavgift, oppad begrenset til en eller annen sum. Kanskje hadde det vært bedre.

 

Man kunne også ha hatt en teknologinøytral miljø-politikk som straffet reelle utslipp heller enn potensielle utslipp. Dvs at en Ferrari og en Tesla hadde hatt samme nybilavgift (ca moms), men idet man begynte å bruke bilen (i sentrale strøk) så eksploderte utgiftene til Ferrari. Jeg tror at det hadde vært lurt.

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

En rimelig ordning ville være at _alle_ bilister måtte betale noe ala en sum proporsjonal med utslipp * sentrumsnærhet + veibruk * rushtidsfaktor + veislitasje. Elbiler (+plugin hybrid på strøm)ville da slippe utslippskomponenten, men måtte betale for veibruken. Folk som kjørte igjennom sentrum kl 02 på natta (når det er tomt for biler) ville slippe unna veibruk-komponenten.

Det du skriver er fornuftig, men problemet med regimet i Oslo er at det er motivert av moralisme. Det er moralsk galt å kjøre bil og hvis bilen slipper ut noe så spiller det liten rolle hvor mye. Et unyansert avgiftsregime vil virke mot sin hensikt ved for eksempel at folk holder på en ren fossil siden en ladehybrid med 90% reduksjon i utslipp straffes like mye i bomringen. Det gode blir det bestes fiende. Og det beste er som kjent tråsykkel.

 

Den absoluttismen og moralismen man finner i MDGs transportpolitikk er merkelig nok fraværende andre steder. Som for eksempel i narkotikapolitikken.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

undefined

 

Bompenger går ikke til å dekke slitasje, men for å finansiere veien, eller for å regulere kjøring. Men mye går i lomma på styremedlemmer i selskapene, samt blir kastet bort til administrasjon.

Sett i lys av at det betales drivstoffavgifter, og at elbiler faktisk betaler % mer i avgifter på sitt drivstoff, så burde bomstasjoner, med alt det betyr av størstedelen bortkastede penger, nå være avleggs, da de ofte rammer skjevt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En rimelig ordning ville være at _alle_ bilister måtte betale noe ala en sum proporsjonal med utslipp * sentrumsnærhet + veibruk * rushtidsfaktor + veislitasje. Elbiler (+plugin hybrid på strøm)ville da slippe utslippskomponenten, men måtte betale for veibruken. Folk som kjørte igjennom sentrum kl 02 på natta (når det er tomt for biler) ville slippe unna veibruk-komponenten.

Det du skriver er fornuftig, men problemet med regimet i Oslo er at det er motivert av moralisme. Det er moralsk galt å kjøre bil og hvis bilen slipper ut noe så spiller det liten rolle hvor mye. Et unyansert avgiftsregime vil virke mot sin hensikt ved for eksempel at folk holder på en ren fossil siden en ladehybrid med 90% reduksjon i utslipp straffes like mye i bomringen. Det gode blir det bestes fiende. Og det beste er som kjent tråsykkel.

 

Den absoluttismen og moralismen man finner i MDGs transportpolitikk er merkelig nok fraværende andre steder. Som for eksempel i narkotikapolitikken.

Ladehybrid med 90% utsleppsreduksjon er ikkje laga endå, då må en kun køyre veldig kort.

Lenke til kommentar

...problemet med regimet i Oslo er at det er motivert av moralisme. Det er moralsk galt å kjøre bil og hvis bilen slipper ut noe så spiller det liten rolle hvor mye. ...

Oslo er Norges største by, har problemer med luftkvalitet, har en betydelig andel borgere med en urban livsstil (bo og jobb i by, kjøre kollektiv). Det er ikke overraskende at motstanden mot dieselbiler er større på et slikt sted enn på landet.

 

Jeg tror likevel at det gir mening å dytte debatten i retning av målbarhet, teknologinøytralitet, og å fokusere på primærproblemet (f.eks. dårlig luft) heller enn indirekte problemer (mange kjører bil).

 

-k

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ladehybrid med 90% utsleppsreduksjon er ikkje laga endå, då må en kun køyre veldig kort.

Det er ca 10 km pluss minus fra bomringen til Oslo Sentrum. De nye bomstasjonene vil bli plassert innenfor det igjen. Ikke noe problem å kjøre tilnærmet utslipssfritt med en ladehybrid med 50 km elektrisk kjørelengde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ladehybrid med 90% utsleppsreduksjon er ikkje laga endå, då må en kun køyre veldig kort.

Jeg kjører 17 km hver vei til/fra jobb i moderat hastighet (60-70km/t). Dette utgjør den dominerende andelen av min kjøring, og i praksis all min kjøring i bystrøk.

 

Jeg kan lade på jobb. Jeg ser at VW snakker om 35-50 km (sommer) og 25-35 km (vinter):

https://www.volkswagen.no/no/elbil/plug-in-hybridbil/ladbare-hybridbiler-i-minusgrader.html

 

Teknikens Värld har tydeligvis gjort en test av rekkevidde og kommet til at reell rekkevidde var mellom 62 og 95% av oppgitt rekkevidde:

https://www.tv2.no/a/9439318/

 

 

Selv om det skulle være slik at jeg med en plugin hybrid ville måtte starte bensinmotoren på de kaldeste dagene mot slutten av turen og når bilen begynner å bli noen år så antyder det over at mine utslipp til luft i by ville bli radikalt redusert med en slik bil.

 

 

Det største problemet er etter min mening regulering heller enn teknisk. Hvordan premiere plugin hybrider på en slik måte at de straffes/premieres ut fra reelt heller enn potensielt utslipp? Hvis man fjerner nybilavgiften på plugin hybrider så risikerer man at folk kjøper seg store SUV-er og ikke gidder å lade dem (ikke det man ønsker). Hvis man behandler ladbare hybrider som bensinbiler, men fortsetter å gi rene elbiler enorme fordeler så sier man i praksis at byråkrater er bedre enn ingeniører til å gjøre teknisk utvikling, noe jeg er skeptisk til.

 

Løsningen kan være å øke bensin/dieselprisen til 50,- literen (evt bruke granulære bomringer/GPS-sporet veiavgift dersom handelslekkasjen blir for stor), og samtidig fjerne nybilavgiften. Da ansvarliggjør man bilistene til å velge slik at de bruker minst mulig (dyr) bensin/diesel, som er nært knyttet opp til faktiske utslipp. Dessuten gjør man det mulig å kjøpe ny og miljøvennlig teknologi for store lag av folket.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet er altså at det er en rekke mennesker som ikke betaler bompenger for sin bruk av veien: de som bor på "rett" side av bomstasjonen og de som har elbil.

Jeg mener det er et lite problem. Den store andelen av befolkningen bor ikke rett på grensen av en bomring. Grunnen til at det blir opphauset er rent at det er mye lettere å forholde seg til enkle historier om mennesker som må betale i dyre dommer for å kjøre til barnehagen eller butikken enn objektive tall. PS: dette er min mening/oppfatning, ikke noe jeg kan bevise. Det kan være mer utbredt enn hva jeg antar det er.

 

Nå kan vel ganske store lag av folket ta seg råd til en billig brukt (ikke Tesla) elbil.

Det er blitt bedre med årene ja. Og det er nå mulig å få ganske rimelige elbiler. Men det er fortsatt slik at disse billige elbilene har ganske lav rekkevidde og vanskelig kan være en fullverdig erstatter. Det er ikke slik at hvem som helst kan kjøpe en ekstra bil.

 

 

Er ikke Nissan Leaf en bil for folk flest?

Mitt argument er at de "fattige" som er avhengig av bil ikke kan klare seg med en Leaf eller biler med lignende rekkevidde som eneste bil. Man tvinger da på en ekstra kostnad på denne gruppen. Enten må de kjøpe seg en ekstra bil, noe som relativt sett er myye dyrere for de fattige enn de rike. Eller så må de betale bompenger og sponse veiene til de rike.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt argument er at de "fattige" som er avhengig av bil ikke kan klare seg med en Leaf eller biler med lignende rekkevidde som eneste bil. Man tvinger da på en ekstra kostnad på denne gruppen. Enten må de kjøpe seg en ekstra bil, noe som relativt sett er myye dyrere for de fattige enn de rike. Eller så må de betale bompenger og sponse veiene til de rike.

De som kjøper en Nissan Leaf for å komme fortere på jobb og spare bompenger/drivstoffutgifter er nok ikke "fattige" i mine øyne. At de må ha en bensinbil eller Tesla for å komme seg på hytta i helgene bare styrker den antagelsen.

 

Det vi snakker om er at øvre middelklasse nyttiggjør seg elbil-fordelene i noen større grad enn middelklassen. Og det er meget mulig. Som sagt så kunne man tenke seg at en oppad begrenset nybilavgifts-fritak hadde vært en bedre ordning.

 

Hvis man virkelig bryr seg om de fattige så kunne man kanskje se på reglene for BSU og beskatning av bolig. Det er virkelig tiltak som premierer det å ha god økonomi.

 

I det store bildet så er det detaljer. Jeg vil ha en radikal omlegging av bilavgiftene som i praksis fjerner nybilavgiften for alle nye biler, men som tar det inn ved å gjøre bruk av vei og utslipp til luft tilsvarende dyrere*). Dvs både middelklasse og de rike vil få råd til å kjøpe nye (miljøvennlige) biler, men de vil tenke seg om to ganger før de bruker dem. Dette kan også føre til at vilkårene for å fylle bilen blir bedre (Uber-lignende verktøy for å slippe naboer du ikke kjenner inn i bilen for å fordele bruksutgiftene på flere).

 

-k

*)Hva det totale avgiftstrykket bør være på bilister er forsåvidt et interessant spørsmål i seg selv, men jeg synes det er lettere komme noe sted hvis man diskuterer enten måten avgiftene kreves inn på, eller summen av avgifter, ikke begge samtidig.

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Skulle også bare mangle. De bruker bilen minst like mye, sliter like mye (om ikke mer) på veiene. At de skal betale, er bare på sin plass. Vi har kommet så langt med elbiler allerede, at jeg syns den eneste "fordelen" de bør få ha, er billigere drivstoff. Du kan spare så utrolig mye her i landet på og lade med strøm fremfor å fylle diesel/bensin, og den fordelen bør være nok / fristende nok. 

De bør ut av kollektivfeltene og de bør betale bompenger som alle oss andre.

 

Leste du saken? Det er snakk om 50%... Så du bør vell egentlig ikke juble, sånn med tanke på resten av innlegget ditt. 

Lenke til kommentar

2x54=108 for å kjøre gjennom bommen for bensinbil i dag. Legg til en pris på 18 kroner for Bærumsbommen om man reiser gjennom den og. 5 kroner ekstra hver vei om du kjører dieselbil.

 

Regner dog med at de kommer til å øke disse takstene frem til 2025, selv om det ikke fremkommer av noen planer, men årlige justeringer kommer vi neppe unna.

 

Så fremdeles billigere med elbil, selv om det ikke blir gratis.

 

Åja, den kommer til å øke ja. Det er lovfestet at elbiler ikke skal være mer enn 50% av satsen, så da må det være minst 71 x 2  :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med dagens bompengemodell er at den rammer de fattigste hardest og sponser de rikeste som har råd til nye biler med å gi fritak for elbiler i alle bauger og kanter. Tesla er egentlig et veldig godt eksempel da den må kunne sies å være den første elbilen som kan være en fullverdig erstatter for fossilbil for veldig mange av oss. Er man da rik nok til å kjøpe en ny bil til godt over en halv million, så skal man attpåtil få kjøre gratis i bomringen, snike i køen og slippe alt av mva og avgifter andre dødelige må fortsette å betale for. Effekten av dette er at svært mange av de rike her til lands har fått noen milliarder i skattelette. .........

Jeg kjører buss til og fra jobb, bruker bilen stort sett til diverse treninger og cuper med barna, til butikken og til hytta noen ganger i året. Jeg er også glad i å trene og være ute (mye trening på fortau langs vei) og syntes det er DEILIG at de rike nå har begynt å bytte ut de svære tyske diesel SUVene sine med elbiler. Selv venter jeg på at en elbil som dekker mitt behov innenfor mitt budsjett blir tilgjengelig og kjører en gjerrig bensinbil enn så lenge. Så selv om jeg ikke nyter direkte av disse elbilfordelene selv enda så nyter jeg de indirekte. Jeg tenker også at disse elbilene de rikeste nå har kjøpt før eller siden dukker opp på Finn hvor flere får råd til dem. Kan vel også trekke inn strategien til Tesla som var å produsere de dyrere elbilene først slik at de kunne finansiere produksjonen av folkemodellene senere (model 3 og y).

Endret av joppzter
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kjører buss til og fra jobb, bruker bilen stort sett til diverse treninger og cuper med barna, til butikken og til hytta noen ganger i året. Jeg er også glad i å trene og være ute (mye trening på fortau langs vei) og syntes det er DEILIG at de rike nå har begynt å bytte ut de svære tyske diesel SUVene sine med elbiler.

Sponset av en "fattig" alenemor som må kjøre den gamle renaulten gjennom bomringen i rush-tida for å levere i barnehage.

 

Det er satt veldig på spissen, men det er indirekte det som har skjedd og den deilige følelsen av renere luft og bedre samvittighet har en vond bismak.

 

 

Selv venter jeg på at en elbil som dekker mitt behov innenfor mitt budsjett blir tilgjengelig og kjører en gjerrig bensinbil enn så lenge. Så selv om jeg ikke nyter direkte av disse elbilfordelene selv enda så nyter jeg de indirekte. Jeg tenker også at disse elbilene de rikeste nå har kjøpt før eller siden dukker opp på Finn hvor flere får råd til dem. Kan vel også trekke inn strategien til Tesla som var å produsere de dyrere elbilene først slik at de kunne finansiere produksjonen av folkemodellene senere (model 3 og y).

Hadde bare staten fulgt samme tankegang: tatt avgifter på de dyre modellene for å finansiere folkemodellene. Per nå er det alle oss andre som betaler gildet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skulle også bare mangle. De bruker bilen minst like mye, sliter like mye (om ikke mer) på veiene. At de skal betale, er bare på sin plass. Vi har kommet så langt med elbiler allerede, at jeg syns den eneste "fordelen" de bør få ha, er billigere drivstoff.

De må gjerne få fordeler vs annen (og uønsket) fremdriftsteknologi, men ikke fordeler som øker bruk av privatbil. Bompengefritak og kollektivfeltkjøring burde aldri vært innført.

Bompenger kreves først og fremst inn for å finansiere veiprosjekter for trafikkavvikling, ikke av miljøhensyn, dermed bør alle slags biler være med på betaling og.

Tja.. veiprosjekter er i seg selv rimelig miljøfientlige. Bompenger bør finansiere metoder som reduserer privatbilbruk (f.eks. kollektivtrafikk, autonome kjøretøy, hjemmekontor etc). Så slipper vi veier.

 

Når fullautonome kjøretøy er et faktum blir det sannsynligvis langt færre kjøretøy og vi kan utnytte arealer som i dag benyttes til vei og p-plasser langt mer fornuftig.

Hvorfor tror du at fullautonome biler vil gi dagens billøse kollektivreisende ett bedre tilbud? Det blir ett «annerledes» kollektivtilbud helt sikkert, men en bil pr person som du booker med app på mobilen og få den til å kjøre deg hjem til foreldrene på Sørlandet vil koste skjorta! Forventer du at «bilpod’en» blir stående å vente på deg utenfor Kiwi uten p-plasser, mens du er å handler? Booke ny da? Stå der i 10 min for å vente på ny, mens knokene blir hvitere å hvitere av å holde bæreposene for å unngå å sette de ned i søla? (Ja handleposene blir mange og tunge når man har familie)

Barnefamilier vil ha behov for bilen sin flere ganger daglig, også i fremtiden. Slike «privatbil hate» argumentasjoner bare understreker at Oslo blir mer og mer en gjennomtrekksby for hele landets ungdommer, som skal til Oslo for å studere drekke slåss og spy. Med en gang det er unger på gang så er det ut av byen, kjøpe rekkehus hund og Octavia. Så lenge alle veier går gjennom byen blir man nødt til å betale ut av hvitøyet. Flott for meg. Bor i hus midt i byen, og har kort vei til alt 2 leiligheter i utleie som venter på ungene mine som har oppvokst her har råd til å etablere seg i byen.

 

Det som er sviket her, er at våre egne politikere svikter Oslos egne innbyggere med å bygge igjen absolutt alle pusterom, og tar boliginitiativet fra omkringliggende kommuner. Men slik er det når politikerne er horer for boligbyggernernes landsforbund.

Endret av N8591NB4
Lenke til kommentar
Hvorfor tror du at fullautonome biler vil gi dagens billøsene kollektivreisende ett bedre tilbud? Det blir ett «annerledes» kollektivtilbud helt sikkert, men en bil pr person som du booker med app på mobilen og få den til å kjøre deg hjem til foreldrene på Sørlandet vil koste skjorta! Forventer du at «bilpod’en» blir stående å vente på deg utenfor Kiwi uten p-plasser, mens du er å handler? Booke ny da? Stå der i 10 min for å vente på ny, mens knokene blir hvitere å hvitere av å holde bæreposene for å unngå å sette de ned i søla? (Ja handleposene blir mange og tunge når man har familie)

Barnefamilier vil ha behov for bilen sin flere ganger daglig, også i fremtiden. Slike «privatbil hate» argumentasjoner bare understreker at Oslo blir mer og mer en gjennomtrekksby for hele landets ungdommer, som skal til Oslo for å studere drekke slåss og spy. Med en gang det er unger på gang så er det ut av byen, kjøpe rekkehus hund og Octavia. Så lenge alle veier går gjennom byen blir man nødt til å betale ut av hvitøyet. Flott for meg. Bor i hus midt i byen, og har kort vei til alt 2 leiligheter i utleie som venter på ungene mine som har oppvokst her har råd til å etablere seg i byen.

 

Det som er sviket her, er at våre egne politikere svikter Oslos egne innbyggere med å bygge igjen absolutt alle pusterom, og tar boliginitiativet fra omkringliggende kommuner. Men slik er det når politikerne er horer for boligbyggernernes landsforbund.

 

 

Du glemmer jo de åpenbare gode effektene ved autonome biler, de kan bare fortsette da det er en i nærheten uansett. Så slenger en seg bare på den etter en har handlet. Litt som å haike i dag, bare at det er satt i system. Vill en ha personlig/egen bil, så må en vente. Men da kjøper en gjerne sin egen autonome bil..

Lenke til kommentar

Helt enig Salvesen, at det er mye positivt med fullautonome biler, men ser ut som de fleste tror det blir helt fantastisk og nesten gratis. Vi har allerede taxier, og de illustrerer egentlig hva vi har i vente, bare at taxisjåførene mister jobben, og så blir de fete bilene erstattet av kjønnsløse førerløse bilpod’er som er spy og hærverksikre med plastseter, som du må dele med 8 andre å kjøre i lange omveier før du omsider kommer hjem. Eller du kan bestille en Telsa model 3 som du sikkert må betale mer enn du gjør for taxi i dag. Kansje mer som uber black.

Endret av N8591NB4
Lenke til kommentar

Helt enig Salvesen, at det er mye positivt med fullautonome biler, men ser ut som de fleste tror det blir helt fantastisk og nesten gratis. Vi har allerede taxier, og de illustrerer egentlig hva vi har i vente, bare at taxisjåførene mister jobben, og blir fete bilene blir erstattet av kjønnsløse førerløse bilpod’er som er spy og hærverksikre med plastseter, som du må dele med 8 andre å kjøre i lange omveier før du omsider kommer hjem. Eller du kan bestille en Telsa model 3 som du sikkert må betale mer enn du gjør for taxi i dag. Kansje mer som uber black.

 

Tja, at 8 personer skal betale like mye som det koster for en taxi tur i dag er vell helt usannsynlig, hver altså. I tillegg vill den jo sende en bil som har en rute som er "optimal", slike beregninger er ikke noe problem, en må gjerne vente ett minutt eller to da og da kan en jo også gi beskjed med valg om vente eller ikke osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...