Gå til innhold

Oslo-pendling med elbil kan koste 71 kroner innen 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At man ønsker å kutte ned på privatbilisme i Osloområdet er forsåvidt greit. Om det er særlig rettferdig å gjøre det med slike avgifter er usikkert.

Ja, det er et vanskelig tema. På en side så rammer bompenger ganske rettferdig i at de avgiftslegger de som faktisk kjører. På en annen side så rammer det urettferdig hvis man tenker at de rike betaler mest og de fattige minst. Nå for tiden er det faktisk motsatt, noe som isolert sett er forkastelig i mine øyne.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle også bare mangle. De bruker bilen minst like mye, sliter like mye (om ikke mer) på veiene. At de skal betale, er bare på sin plass. Vi har kommet så langt med elbiler allerede, at jeg syns den eneste "fordelen" de bør få ha, er billigere drivstoff. Du kan spare så utrolig mye her i landet på og lade med strøm fremfor å fylle diesel/bensin, og den fordelen bør være nok / fristende nok. 

De bør ut av kollektivfeltene og de bør betale bompenger som alle oss andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Skulle også bare mangle. De bruker bilen minst like mye, sliter like mye (om ikke mer) på veiene. At de skal betale, er bare på sin plass. Vi har kommet så langt med elbiler allerede, at jeg syns den eneste "fordelen" de bør få ha, er billigere drivstoff.

De må gjerne få fordeler vs annen (og uønsket) fremdriftsteknologi, men ikke fordeler som øker bruk av privatbil. Bompengefritak og kollektivfeltkjøring burde aldri vært innført.

Bompenger kreves først og fremst inn for å finansiere veiprosjekter for trafikkavvikling, ikke av miljøhensyn, dermed bør alle slags biler være med på betaling og.

Tja.. veiprosjekter er i seg selv rimelig miljøfientlige. Bompenger bør finansiere metoder som reduserer privatbilbruk (f.eks. kollektivtrafikk, autonome kjøretøy, hjemmekontor etc). Så slipper vi veier.

 

Når fullautonome kjøretøy er et faktum blir det sannsynligvis langt færre kjøretøy og vi kan utnytte arealer som i dag benyttes til vei og p-plasser langt mer fornuftig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ja, det er et vanskelig tema. På en side så rammer bompenger ganske rettferdig i at de avgiftslegger de som faktisk kjører.

For meg som bor rett utenfor en bomstasjon så betyr det at jeg betaler full pris for å kjøre igjennom tunnelen under byen. For de som bor på den andre siden av bomstasjonen så kan de kjøre hele dagen i sentrum uten å betale bompenger. Det er hverken "rettferdig" eller rasjonelt, men heller et utslag av at bomstasjoner ble planlagt på en tid hvor selve bomstasjonen betydde at det måtte sitte folk av kjøtt og blod og kreve inn mynter. Nå er det teknisk og økonomisk praktisk mulig å regulere bilkjøring i langt større detalj, men man kan stille spørsmål ved personvernet.

 

En rimelig ordning ville være at _alle_ bilister måtte betale noe ala en sum proporsjonal med utslipp * sentrumsnærhet + veibruk * rushtidsfaktor + veislitasje. Elbiler (+plugin hybrid på strøm)ville da slippe utslippskomponenten, men måtte betale for veibruken. Folk som kjørte igjennom sentrum kl 02 på natta (når det er tomt for biler) ville slippe unna veibruk-komponenten. Og de som måtte ville kjøpe en Ferrari for å bruke bare på 17.mai ville betale lite avgifter ut over moms, på samme måte som pianoet mitt har lite avgifter ut over moms.

 

Og tungtransport, cruiseskip, betongproduksjon og de som fyrer i peisen måtte selvsagt være med å betale på samme måte som oss andre, ut fra fornuftige kriterier.

På en annen side så rammer det urettferdig hvis man tenker at de rike betaler mest og de fattige minst. Nå for tiden er det faktisk motsatt, noe som isolert sett er forkastelig i mine øyne.

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her.

 

Hvis samfunnet ønsker reduksjon/utflating i utslipp og arealbruk for biler så er avgifter og ulemper antagelig den mest nærliggende metoden for å oppnå det*). Når man legger avgifter på utslipp eller veibruk så betyr det at det vil finnes en alenemor med 8 barn som bor og jobber slik til at hun enten må bruke mye mer penger på bil eller ikke rekker å levere i barnehagen eller må finne seg en annen jobb. Jeg ser ikke hvordan man skal komme unna slike utslag når hele hensikten med reguleringen er å gjøre det så dyrt/upraktisk at folk endrer transport-bruken sin.

 

-k

*)Jeg tar for gitt at man evner å bedre kapasitet og kvalitet på kollektiv, og/eller er villige til å leve med reduksjonen i bnp som følge av at folk ikke får kommet seg på jobb, må velge mindre produktive jobber, flere må være hjemmeværende med barn etc.

Endret av knutinh
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som elbilist i Oslo sier jeg: ja takk til mer bompenger for elbiler.

 

Jeg kjøpte ikke elbil for å pendle til jobb, men siden jobben har gratis parkeringsplass, og kjøring er nesten gratis, så blir det nesten dumt å betale for å ta bussen, selv om det ikke tar mye lenger tid.

 

Nå vil jeg kanskje fortsette å kjøre selv om det blir bompenger, da jeg må levere barn i barnehage etterhvert. Men jeg betaler de bompengene med glede. Det burde koste like mye som å ta bussen ihvertfall. Og hvis jeg fortsatt vil spare penger, så kanskje jeg prøver meg på elsykkel.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

undefined

 

Å... Innen den tid så har vel fossilbilene blitt pålagte mye mer i miljøets "andakt" og så kommer de og sier at elbilene "bare" skal betale 50% og kan allikevel betale betydelig mer enn de 71 kronene de sier nå.

 

Alt er prisgitt de som bestemmer avgiftene om 4-5 år. Vi vet ikke hvem som er ved makten da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

71 kr (2025) betyr reise en vei eller tur retur?

tur-retur

 

 

2x54=108 for å kjøre gjennom bommen for bensinbil i dag. Legg til en pris på 18 kroner for Bærumsbommen om man reiser gjennom den og. 5 kroner ekstra hver vei om du kjører dieselbil.

 

Regner dog med at de kommer til å øke disse takstene frem til 2025, selv om det ikke fremkommer av noen planer, men årlige justeringer kommer vi neppe unna.

 

Så fremdeles billigere med elbil, selv om det ikke blir gratis. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...