GeCcO Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Etter at pc'n min hadde stått på i over 2 uker helt prikkfritt, alt fungerte som det skulle hver eneste dag. Mens jeg var en tur i oslo ble pc'n min slått av, når jeg kom tilbake slo jeg den på og da var alt plutselig veldig tregt, internet explorer, msn, windows generelt var tregt, hva skyldes dette? Jeg har kjørt mange virus-scanner, spyware scanninger uten og finne verken det ene eller det andre, ingen prosesser i windows taskmanager bruker unormalt mange resurser, alt er "normalt" for det man kan se. Er det mulig at dette kan skyldes en snart død hdd, har kjørt et par tester nå i sisoftware sandra, der fikk jeg omlag 15MB/s med min WD 80GB, 2MB cach, 7200rpm i "Drive Index", en IBM Deskstar 80GB, 2MB cach, 7200rpm får 30MB/s, diskene er jo nesten identiske, vertfall på spesifikasjonene, skal da ibm disken da være dobbelt så rask som min ? Hva er galt med pc'n da?, er det Hardware eller Software ? PS: Hvis ditt eneste svar er "formater disken og innstaler alt på nytt", så trenger du ikke å svare, foreløpig er det uaktuelt Lenke til kommentar
TCi Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 15MB/s med min WD 80GB, 2MB cach, 7200rpm i "Drive Index", en IBM Deskstar 80GB, 2MB cach, 7200rpm får 30MB/s Der har du problemet. Du må aktivere DMA for WD80 harddisken din. Den står nå i PIO-mode. Gå inn i biosen og sjekk at DMA er aktivert. Går ut i fra at du har Win'2000/WIn'XP: Dersom den er aktivert i bios går du til enhetsbehandlingen og gjør følgende: - Finn IDE ATA/ATAPI kontroller - I både primary og secondary IDE Kanal velger du avanserte instillinger - I transfer mode så sjekker du at DMA er aktivert. Og dersom det ikke fungerer med en gang ved en restart, så går du inn i enhetsbehandlingen igjen og avinstallerer både primary og secondary IDE Kanal. Start maskinen på nytt og det burde være i orden Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Den står på Ultra DMA Modus-5, er rart at dette skulle skje etter en reboot av pc'n (shutdown+restart når jeg kom hjem), skal prøve å fjerne dem fra lista å ta en reboot nå Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 nope, det hjalp lite Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 det jeg ikke tenkte på var gjenoppretting , tok en gjenoppretting til den dagen før problemet oppsto, og vips så var alt i orden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå