Gå til innhold

raid0 - boot partisjon

Villmink

Anbefalte innlegg

Hei. Kan noen fortelle meg hvordan en boot partisjon på et raid 0 oppsett bør være. Har kjøpt meg to raptor disker, og når jeg installerte fikk jeg beskjed om at den gamle windows partisjonen som jeg bare hadde slettet, ikke inneholdt et gyldig windows filsystem. Jeg fikk installert XP etter å ha formatert den gamle partisjonen. men den gamle windows partisjonen er "(system)" ifølge device manager. Ble litt kronglete å forklare dette så jeg legger ut et bilde når maskinen min er på nett igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Kan noen fortelle meg hvordan en boot partisjon på et raid 0 oppsett bør være. Har kjøpt meg to raptor disker, og når jeg installerte fikk jeg beskjed om at den gamle windows partisjonen som jeg bare hadde slettet, ikke inneholdt et gyldig windows filsystem. Jeg fikk installert XP etter å ha formatert den gamle partisjonen. men den gamle windows partisjonen er "(system)" ifølge device manager. Ble litt kronglete å forklare dette så jeg legger ut et bilde når maskinen min er på nett igjen.

Hvordan det bør være???

Koble diskene på kontrolleren og gå inn i kontrollerens meny. Sett opp RAID0 (striping) og velg størrelse på stipen (64KB er vel anbefalt...).

Boot på WinXP cd-platen og trykk F6 i oppstarten slik at du kan legge inn driver for RAID-kontrolleren (som du må ha på diskett...)

Om du ikke ønsker å beholde noe data på diskene (det er sikkert tomt i utgangspunktet etter at du satt opp RAID´et) så sletter du evt. partisjoner og lager en ny partisjon (ingen vits med to partisjoner, kjøp heller en ny disk :-)

Sjekk innstillingene i BIOS slik at du er sikker på at maskinen vil forsøke å boote på RAID´et (og koble gjerne fra evt. andre disker slik at du ikke får unødige problemer med at boot-sectoren legges på feil disk osv osv)

Lasse

Lenke til kommentar

Eg har tenkt på det samme som trådstarter.

Er det lurt å koble fra de gamle diskene og bare ha i de 2 som skal i raid?

1: Sette i bare de 2 som skal i Raid som er upartisjonerte.

2: Partisjonere de.

3: Sette opp Raid0

4: Installere OS

Vil dette gå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...