Gå til innhold

Kinas ukjente bilgigant vil tette det norske elektrifiseringsgapet


Anbefalte innlegg

 

 Med hurtiglader, og særlig de kraftigere som kommer, så kan bilen lades opp i matpausen

 

Så lenge de ikke selger biler til Amazon :p Ikke så mye tid til ladepauser der :p

Kanskje uansett regningssvarende å avse en halvtime til lading, når drivstoffet er så billig kontra fossilt??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 Med hurtiglader, og særlig de kraftigere som kommer, så kan bilen lades opp i matpausen

 

Så lenge de ikke selger biler til Amazon :p Ikke så mye tid til ladepauser der :p

Kanskje uansett regningssvarende å avse en halvtime til lading, når drivstoffet er så billig kontra fossilt

 

Derimot er lønn for mennesker enda mye dyrere enn noen prisforskjell på drivstoff. Derfor de også må klare å kvitte seg med alle de dyre unødvendige folkene også :p

Lenke til kommentar

Her bør man satse på hydrogen. Enten som rekkeviddeforlenger eller ren hydrogenbil. Det gjøres av flere bilmerker og andre steder som bildene under viser. Resultatet er langt bedre rekkevidde som gir et helt annet bruksområde. Er fokuset i Norge på rene elkjøretøy blitt litt for stort?

Hydrogenbiler har alltid batteri i drivkjeden. Spørsmålet er hvor stort det bør være og eventuelt hvor mye vits det er å ha hydrogen rekkeviddeforlenger. Poenget med rekkeviddeforlengere er å forlenge rekkevidden, altså mulighet for å fylle rimelig kjapt der og da man har behov. Ved årsskiftet var det 98 hydrogenbiler i hele landet og 8 hydrogenstasjoner.

 

Hvis vi antar at folk fyller i gjennomsnitt halv tank (251 km EPA) så vil man med 13 000 km/år fylle 51,7 ganger, eller ganske nøyaktig en gang i uka. Det vil si at hver hydrogenstasjon har i gjennomsnitt 1,7 kunder per døgn og omsetter for ca 393 kroner per døgn. Uno-X sin første hydrogenstasjon med én pumpe som ble åpnet med brask og bram i Bærum for 1,5 år siden kostet i overkant av 30 millioner kroner. NEL har et uttalt mål om å drive ned prisen på stasjonene til 7,5 millioner kroner. Noen som vet hva f.eks Fortum bruker på å sette opp en ladestasjon med 2 ladestolper?

 

Den hydrogenbilen med lengst rekkevidde (Mirai) har en EPA rekkevidde på 502 km, altså litt kortere enn Tesla model S 100D og P100D. Biler som vi selvsagt vet ikke har rekkeviddeforlenger, men til gjengjeld 42 steder med 438 superladeplasser og et utall ladeplasser med lavere effekt. Man får ladet nær sagt hvor som helst. For ikke å snakke om at det er helt hull i hodet å bruke dagens fossilt produserte hydrogen som klimaargument her i landet. Hydrogen er fortsatt framtidens drivstoff, slik det var for både 10 og 20 år siden.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 Det er ikke udelt positivt at Kina tar over nok et marked.

 

Kanskje vi da bør bli flinkere i Europa? Vi ligger klart foran Kina teknologisk, og med utdanning ol. Om da Kina utkonkurrerer Europa på slike felt, er det ikke da kun vår egen feil?

 

Ser ut som europeisk bilindustri blir frakjørt...

Jeg tviler på det. Det er fortsatt veldig tidlig stadium for elektriske kjøretøy. Og det er ikke slik at de som viser mest og kommer med flest mulig tidlige modeller er de beste. Skulle gjerne sett mer offentlig aktivitet fra europeiske merker, men jeg tror definitivt de har planer. Planer som gjerne inkluderer å ikke lage for mye elbiler i starten og heller fokusere på å lage elbiler på et nivå som virkelig erstatter fossilbiler. Og uten at de taper penger på det.

 

Litt knapt med 53kwh batteri i en stor, tung varebil, dei kunne no tilby med større batteri til dei som vil ha det?

Om de er ment til å kunne kjøre en arbeidsdag i byen og levere pakker, så trenger du vel ikke mer enn at du klarer hele runden, selv når det er kaldt? Så det er vel det denne testen er for. Bring vil finne ut om det er nok batteri eller ikke i bilene. Om det er for lite kan de fortelle produsent, om det er nok så er alt bra. Som du så fra artikkelen mangler den en del annen teknologi som må til før Bring vil kunne vurdere å kjøpe den uansett.

Med hurtiglader, og særlig de kraftigere som kommer, så kan bilen lades opp i matpausen ??

Ja, og Posten har laaaang matpause :-)

Lenke til kommentar

 

Her bør man satse på hydrogen. Enten som rekkeviddeforlenger eller ren hydrogenbil. Det gjøres av flere bilmerker og andre steder som bildene under viser. Resultatet er langt bedre rekkevidde som gir et helt annet bruksområde. Er fokuset i Norge på rene elkjøretøy blitt litt for stort?

Hydrogenbiler har alltid batteri i drivkjeden. Spørsmålet er hvor stort det bør være og eventuelt hvor mye vits det er å ha hydrogen rekkeviddeforlenger. Poenget med rekkeviddeforlengere er å forlenge rekkevidden, altså mulighet for å fylle rimelig kjapt der og da man har behov. Ved årsskiftet var det 98 hydrogenbiler i hele landet og 8 hydrogenstasjoner.

 

Hvis vi antar at folk fyller i gjennomsnitt halv tank (251 km EPA) så vil man med 13 000 km/år fylle 51,7 ganger, eller ganske nøyaktig en gang i uka. Det vil si at hver hydrogenstasjon har i gjennomsnitt 1,7 kunder per døgn og omsetter for ca 393 kroner per døgn. Uno-X sin første hydrogenstasjon med én pumpe som ble åpnet med brask og bram i Bærum for 1,5 år siden kostet i overkant av 30 millioner kroner. NEL har et uttalt mål om å drive ned prisen på stasjonene til 7,5 millioner kroner. Noen som vet hva f.eks Fortum bruker på å sette opp en ladestasjon med 2 ladestolper?

 

Den hydrogenbilen med lengst rekkevidde (Mirai) har en EPA rekkevidde på 502 km, altså litt kortere enn Tesla model S 100D og P100D. Biler som vi selvsagt vet ikke har rekkeviddeforlenger, men til gjengjeld 42 steder med 438 superladeplasser og et utall ladeplasser med lavere effekt. Man får ladet nær sagt hvor som helst. For ikke å snakke om at det er helt hull i hodet å bruke dagens fossilt produserte hydrogen som klimaargument her i landet. Hydrogen er fortsatt framtidens drivstoff, slik det var for både 10 og 20 år siden.

 

Vil anta at når Hyundai Nexo er klar på det norske markedet, så vil den selge flere biler enn hva det er hydrogenbiler i dag på veldig kort tid. Vet at deler av taxi næringen vil gå for denne og samme med enkelte kommuner. Det er nok den første hydrogenbilen som vil sette salget litt i fart, selv om det garantert ikke vil bli noe alá elbiler med det første. Som du sier: Hydrogen er i stor grad fremtidens drivstoff. Men vi kan forvente en gradvis vekst fra og med salget av Nexo. 

 

Mirai er allerede ganske utdatert. De kommer med ny modell i begynnelsen av 2020 som både får lengre rekkevidde og blir rimeligere. Ellers bør vi ikke glemme at elbiler har mye større rekkeviddetap på vinterstid enn en hydrogenbil. Det er marked for begge deler og i første omgang er de egentlig ikke konkurrenter. 

 

Nel har lansert ny fyllestasjon med større kapasitet i alle fall: https://fuelcellsworks.com/news/nel-expands-h2station-product-range-with-new-hydrogen-compressor-and-increased-fueling-capacity/

Lenke til kommentar

Vel, nå kommer det jo også elbiler med lengre rekkevidde. Fisker Motion med 640 km og Tesla Roadster 2020 med 1000 km og sikkert en hel del flere. Hyundai Nexo sine estimerte 595 km vil altså ikke revolusjonere rekkevidde. For ikke å snakke om Tesla model S som allerede kan fåes med 540(632) km rekkevidde og Opel Ampera e som kommer i sommer med 520 km.

 

Rekkeviddetap om vinteren gjelder først og fremst småturer der store deler av turen går med til oppvarming. Ved langkjøring går oppvarmingen over til å holde vedlike varmen som er i bilen og det krever langt mindre energi. På korte turer (2-5 km) kan du regne med så mye som 50% rekkeviddetap, men det er ikke her man trenger den lange rekkevidden. På langturer (mange mil) så kan du regne med 20% rekkeviddetap. Med andre ord, 20% flere ladestopp. En lang tur med 4 stopp om sommeren blir altså 5 stopp om vinteren. Ikke akkurat noen krise så fremt man har valgt en elbil som egner seg for nettopp langkjøring. Kjører man langkjøring med en bil som ikke er egnet for det så har man kjøpt feil bil.

 

Selv om hydrogenstasjonene dobler omsetningen, eller tidobler samtidig som byggekostnaden halveres og halveres ennå en gang, så skal man slite med å få betalt ned de 7,5 millionene med en omsetning på 3930 kr/dag. Husk at det meste av omsetningen går til å betale selve drivstoffet, ikke betale ned stasjonen. Å bygge hydrogenstasjoner kommer til å bli et økonomisk sort hull i mange år fremover selv om Nexo skulle tidoble antallet hydrogenbiler.

 

Energimessig er det også en stor tabbe å kaste bort 50-75% av energien ved å ta omveien via hydrogen (i framtidens elektrolyseanlegg). Klimamessig er det totalt misforstått at hydrogen skal være bra for klimaet. Det er akkurat like "bra" som LNG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...