Gå til innhold

Nye avsløringer i psykiatrien

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_-vanvittig-hoye-selvmordstall-1.13999083

Dette har jeg ant tidligere også, at psykiatrien ikke er særlig vellykket. 

Og at folk kan få en forverret situasjon av en medisinering som de ikke tåler. 

En person sa tidligere til meg at "De kan ikke hjelpe deg, de kan bare låse deg inne og dope deg ned". 

Han er beklageligvis død i dag, det kan godt ha vært på grunn av et helt vilt alkoholforbruk. Jeg vet ikke.

Men denne nyheten(?) som jeg linket til, viser igjen at psykiatrien ikke kan gi tilstrekkelig hjelp til et stort antall personer.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at en selvmordsrate på ca 0,12 % blandt dem som var innom psykisk helsevern i løpet av sitt siste leveår tilsier at psykiatrien ikke er særlig vellykket?

Mener du da at artikkelen er fullstendig feilaktig, og også kommentarene som gis til disse resultatene?

Lenke til kommentar

Så du mener at en selvmordsrate på ca 0,12 % blandt dem som var innom psykisk helsevern i løpet av sitt siste leveår tilsier at psykiatrien ikke er særlig vellykket?

Mener du da at artikkelen er fullstendig feilaktig, og også kommentarene som gis til disse resultatene?

Du svarte ikke på spørsmålet jeg stilte. Jeg har ikke på noen måte sagt at artikkelen er feilaktig. Men konklusjonen din er helt på jordet.

Lenke til kommentar

Men denne nyheten(?) som jeg linket til, viser igjen at psykiatrien ikke kan gi tilstrekkelig hjelp til et stort antall personer.  

Denne "nyheten" viser at psykiatrien ikke klarer å forhindre at et mindre antall pasienter, under eller kort tid etter behandling, begår selvmord. Dette indikerer at psykisk helsevern fortsatt har et forbedringspotensiale. Mellom 500 og 600 personer begår selvmord i Norge hvert år, men tallene har gått kraftig ned sammenlignet med for 25 år siden. På 1990-tallet begynte man i mye høyere grad å behandle depresjoner, og depresjoner er en veldig viktig, kanskje den viktigste årsaken, til selvmord. Den økte åpenheten omkring psykisk helse i samfunnet kan også virke forebyggende.

Lenke til kommentar

Er mange måter vi kan gjøre livet deres bedre men ikke gidder, som ved å gi uføre og syke noe de faktisk kan leve godt av i lengden. Stresset med økonomi og hvor vanskelig det kan være å få hjelp pga all byråkratiet er nok en veldig stor faktor i hvorfor folk bestemmer for å gi opp. Du må være veldig sterk og frisk for å kunne håndtere staten hvis du er syk, noe som er sinnssykt i seg selv. 

Når det er sagt så kan man ikke styre hva folk gjør heller. Dette er deprimerte mennesker med kompliserte liv og problemer, det er ikke alltid slik at det funker å snakke om det med noen eller medisinere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du synes ikke det er uredelig å sammenligne epler og bananer, Skatteflyktning? Din selvlagede statistiske fremstilling er absolutt null verdt.

Du syns jeg burde ha laget to fremstillinger?

1. Selvmord i Norge vs andre land

2. Selvmord innen psykiatrien vs selvmord generelt (Kun Norge)

Det ville vært mere redelig, men fremstilling nr 2 ville hatt ca null verdi. Fremstilling nr 1 finnes allerede i din WikiPedia link. 

Lenke til kommentar

Statistikk med ett land.. Den var ny.

Der er mer enn ett land der, og det er intet nytt med statistikk med ett land. Faktisk er det vel over 90% av hva SSB gjør.

Nei, det er ikke det når vi snakker om selvmord blant psykiatriske pasienter. Da må du nesten sammenligne med land der du mener hjelpen fungerer bedre, og vise dette i statistikken.

Du har ikke en hvor vi ser forskjellen på "PsyPatients" i andre land?

Nei, har du?

Nei, så var det ikke jeg som la frem en helt ubrukelig og intetsigende statistikk heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du syns jeg burde ha laget to fremstillinger?

1. Selvmord i Norge vs andre land

2. Selvmord innen psykiatrien vs selvmord generelt (Kun Norge)

Det ville vært mere redelig, men fremstilling nr 2 ville hatt ca null verdi. Fremstilling nr 1 finnes allerede i din WikiPedia link. 

Ja, men ikke i denne tråden.

Fremstilling #2 underståtter TS opprinnelige påstand "psykiatrien er ikke særlig vellykket", en påstand du ikke er enig i og derfor misliker at den understøttes?

Lenke til kommentar

Fremstilling #2 underståtter TS opprinnelige påstand "psykiatrien er ikke særlig vellykket", en påstand du ikke er enig i og derfor misliker at den understøttes?

Fremstilling nr 2 understøtter ikke hva du her påstår. Psykiatrien behandler utsatte grupper, som helt naturlig vil ha høyere selvmordsrate enn antatt psykisk friske personer. Psykiatrien hjelper hvert år et stort antall personer med alvorlige psykiske problemer, men det er dessverre noen få av disse spesielt utsatte som ikke blir "reddet". Å hevde at psykiatrien generelt ikke er særlig vellykket på bakgrunn av disse tallene er høyst urimelig, og etter min mening totalt feil.

I beste fall kan man hevde at psykiatrien ikke er god nok til å forhindre selvmord blandt nåværende og tidligere pasienter, men også her er det mange faktorer som spiller inn. Skal vi tillate mere tvang under innleggelse, både fysisk tvang og tvangsmedisinering. Skal det være enklere å få noen tvangsinnlagt? Skal tidligere pasienter ha tvungen oppfølging til evig tid? 

På et mer eksistensielt plan, skal ikke den enkelte ha råderett over sitt eget liv? Er selvmord alltid feil?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fremstilling nr 2 understøtter ikke hva du her påstår. Psykiatrien behandler utsatte grupper, som helt naturlig vil ha høyere selvmordsrate enn antatt psykisk friske personer. Psykiatrien hjelper hvert år et stort antall personer med alvorlige psykiske problemer, men det er dessverre noen få av disse spesielt utsatte som ikke blir "reddet". Å hevde at psykiatrien generelt ikke er særlig vellykket på bakgrunn av disse tallene er høyst urimelig, og etter min mening totalt feil.

Det kommer helt an på hva TS anser som "vellykket".

I beste fall kan man hevde at psykiatrien ikke er god nok til å forhindre selvmord blandt nåværende og tidligere pasienter, men også her er det mange faktorer som spiller inn. Skal vi tillate mere tvang under innleggelse, både fysisk tvang og tvangsmedisinering. Skal det være enklere å få noen tvangsinnlagt? Skal tidligere pasienter ha tvungen oppfølging til evig tid? 

På et mer eksistensielt plan, skal ikke den enkelte ha råderett over sitt eget liv? Er selvmord alltid feil?

Jeg er blandt de som ikke anser tvangsbruken i den norske psykiatrien som forsvarlig, og ikke i det hele tatt som en løsning. Hvorvidt tvangsbruken redder liv, eller fører til flere dødsfall vet jeg ikke.

Jeg syns den den enkelte ha full råderett over sitt eget liv. Dog, politikerne er ikke enig i det, da de foretrekker å ha full råderett over nordmenns liv.

Lenke til kommentar
Er du overrasket over at folk som oppsøker psykiatrien har større selvmordsrate enn befolkningen for øvrig? Folk med psykiatriske problemer har mye, mye høyere forekomst av suicidalitet og selvmordsforsøk enn folk uten. Vi kan godt gå tilbake til massive psykiatriske parallellsamfunn i store sentraliserte asyler som i gamle dager for å nekte folk fullstendig kontroll over sitt eget liv, slik at vi kanskje kan nå en nullvisjon om selvmord. Men de fleste av oss har vel lært at det ikke er helt ønskelig. Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Er du overrasket over at folk som oppsøker psykiatrien har større selvmordsrate enn befolkningen for øvrig? Folk med psykiatriske problemer har mye, mye høyere forekomst av suicidalitet og selvmordsforsøk enn folk uten. Vi kan godt gå tilbake til massive psykiatriske parallellsamfunn i store sentraliserte asyler som i gamle dager for å nekte folk fullstendig kontroll over sitt eget liv, slik at vi kanskje kan nå en nullvisjon om selvmord. Men de fleste av oss har vel lært at det ikke er helt ønskelig.
Folk har ikke fullstendig kontroll over sine liv ... men det er ett annet tema.

Om selvmordsraten blandt de som angivelig får hjelp hos Staten er såpass mye høyere enn selvmordsraten generelt, selv sammenlignet med de land med høyest selvmordsrate, så kan man helt greit si at den norske psykiatrien ikke er vellykket.

Lenke til kommentar

Det er sant - at den som starter en tråd på Oppslagstavlen kan ta seg friheten til å mene at noe ikke er vellykket. 

Og ligger det ikke en viss tvang i at folk må gå på medisiner for å få utbetalt uføretrygd?

Er det ikke slik at hvis noen hevder å lide av angst, blir de automatisk tildelt medisiner som forsøk på behandling? Og det er ikke lov å si nei til dette, hvis en vil ha videre kontakt med helsevesenet og NAV?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...