fobian Skrevet 17. april 2018 Forfatter Del Skrevet 17. april 2018 Du kan strengt tatt bytte når som helst, det spørs helt på hva slags policy UiO har på dette. Det er ulike regler fra studiested til studiested og fra fakultet til fakultet. Det jeg tenkte var at du kunne f.eks begynne på systemarkitektur, fullføre året (bare velge de fagene som overlapper med dig.øk), søke deg inn via samordna opptak (du vil få 2 poeng for å ha studert ett år, samt alderspoeng) også be om innpass for beståtte emner. Sistnevnte må du selv ordne ved å ta kontakt med de som har ansvar for studieprogrammet. Ok, takk. Mye nyttig informasjon her. Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Innen finans er det som nyutdannet lurt å: Ha master med gode karakterer, type utdanningssted og studieretning trenger ikke være avgjørende i den ene eller andre retning, UiO eller NTNU spiller normalt ingen større rolle, selv om det sikkert er noen som har for vane å plukke nyutdannede med toppkarakterer fra spesifikke linjer ved spesifikke studiesteder Ha/skaffe seg kontakter i bransjen Unngå type konsulent-/saksbehandlerstillinger som nyutdannet, lett å bli stuck i lavtlønnede stillinger med lav prestisje, med få karriereutviklingsmuligheter Videre er det selvsagt "lurt" å gjøre en god jobb for å avansere, etter hvert vil det viktigste være hva du faktisk har prestert på jobb, og hvilke referanser du har. Om valget står mellom mastergrad eller to bachelorgrader ville jeg valgt førstnevnte. Både økonomi og informatikk er relevant, sistnevnte har blitt viktigere innen finans i det siste, men kompetanse innen begge felter er viktig. Hva du selv har lyst til og mener du behersker best tror jeg vil være det du bør legge vekt på. Det meste av kompetanse man trenger i en jobb er ellers ikke hva man har lært under et studie, men hva man lærer på jobb, og det å ha en mastergrad er et bedre utgangspunkt da mange bare ansetter nyutdannede som har master til enkelte stillinger. Ellers er hva man gjør på jobbintervju viktig, om man ikke har kontakter og kommer så langt. Vi ansatte en person i fjor som ikke hadde de mest imponerende karakterene på sitt masterstudie, men som knuste de andre på konkrete, relevante testoppgaver under intervjuet. Da spilte detaljer om studiested og studie heller liten rolle, så lenge det var noenlunde relevant. Takk for svar. Bare for å nevne så har jeg ikke tenkt å ta to bachelorgrader, men en master i det ene eller det andre. Hvis jeg finner ut at digital økonomi og ledelse er ikke så lurt allikevel. Var kanskje litt uklar på det. Når du nevner kompetanse innen begge felt er viktig. Mener du at da ser arbeidstaker etter spesialister i det ene feltet eller det andre? Fordi hvis jeg forstår riktig så får man det ved digital økonomi og ledelse ved UiO Litt av grunnen jeg er så usikker er at siden jeg vurderer å bare studere informatikk. Så ville jeg gjort det bare ved NTNU siden den er mest anerkjent. Men hvis digital økonomi og ledelse ville vært mer ettertraktet utdannelse så vil jeg selvsagt valgt det. Utrolig vanskelig å bestemme seg for en ting når du har lust å studere begge deler (økonomi og informatikk). I begge tilfeller vil man kunne lære seg det man trenger etter st man er ansatt. Mesteparten av det man trenger i en jobb er ting man lærer etter at man har fått jobben. En mastergrad demonstrerer at man evner å lære. Men skal man f.eks være dataprogrammerer bør man enten ha tung bakgrunn i fag, eller ha det som personlig interessefelt, dvs. hobby. For øvrig bør du ta stilling til om ledelse er noe for deg, hvis ikke er ikke det noe å bruke tid på. Lenke til kommentar
Andreas Petter Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 Dersom du ønsker en kombinasjon av informatikk, økonomi og ledelse, så anbefaler jeg IT-støttet bedriftsutvikling (ITBU) på NTNU. Jeg tror at det studiet du snakker om tok en del inspirasjon fra ITBU, som man kan se på faglisten. IT-støttet bedriftsutvikling: https://www.ntnu.no/studier/itbaitbedr Lenke til kommentar
digøk Skrevet 17. november 2018 Del Skrevet 17. november 2018 Hei, har vurdert lenge å studere økonomi. Men jeg opplever at det blir kanskje for ensidig. Dermed vurderer jeg på et eller annet vis kombinere disse to? Jeg har sett at UiO har noe lignende opplegg jeg snakker om: digital økonomi og ledelse. Kort forklart så kombineres informatikk med økonomi og ledelse. Denne studie retning er ganske ny (kom ut i 2017). Jeg har lust å høre hva synes dere om den? Med en bachelor innenfor dette og med en master i informatikk/master grad som bygge videre på dette studie som kommer 2020. Ville jeg da vært ettertraktet på arbeidsmarkedet? Eller er dette en kombinasjon som gir deg verken god økonom eller informatikk utdannelse? Fordi jeg kan se for meg at de blir på en måte verken det ene eller det andre. Eller tar jeg feil? Jeg har også vurdert å bare ta bachelor grad eller integrert master ved NTNU innenfor informatikk også velge flere fag innenfor økonomi og ledelse. Hvordan stiller jeg da på arbeidsmarkedet? I forhold til f.eks utdanningen ved UiO. NTNU er selvsagt best i landet innafor teknologi. Men siden jeg ønsker å jobbe til en viss grad innenfor finans. Ville da vært UiO bedre mulighet? På andre siden så har jeg også tenk å begynne på økonomi og administrasjon, men her velger jeg flere matematiske fag og programmeringsfag. Selvsagt så får jeg ikke den samme kompetansen innenfor IT og jeg utdanner med i grunn som siviløkonom (nå er dette ikke beskyttet tittel, men vi bruker den fortsatt). Men jeg får selvsagt bredere kunnskap innafor økonomi og ledelse. Dermed spørsmålet er hvilke av disse studier ville gjort med mest ettertraktet på arbeidsmarked? Hvis vi ser bort fra karakterene, altså hypotetisk sett jeg oppnår samme karakter ved alle studiene ... Hva ville vært” best”? For meg så virker digital økonomi og ledelse veldig interessant, siden det er en kombinasjon som virker veldig ettertraktet. Altså økonomi og IT virker som gulloppskrift, men er det virkelig det? Den er så pass ny at det ligger litt lite informasjon om den. Dermed blir jeg heller ikke kvitt skepsisen. Hei! Jeg går nå tredje semester på informatikk: digital økonomi og ledelse og kan gjerne fortelle deg litt om studiet. Jeg skjønner skepsisen din angående om det ender opp med at man verken blir flink i IT eller økonomi, men dette kan jeg avkrefte. Digøk har de samme emnene som informatikk: programmering og systemarkitektur med unntak av logiske metoder og ett fordypningsemne. Vi har noen flere obligatoriske emner enn de andre linjene og dette gjelder økonomiemnene. Økonomiemnene våre er kun tilgjengelige for studenter ved digøk og derfor er det ikke mulig for andre studenter på UiO å skaffe seg den samme kompetansen. Det som skiller økonomiemnene våre fra for eksempel NHH eller BI er at alle emnene tar utgangspunkt i teknologi. Første semester har vi økonomi, finans og regnskap som gir innføring i regnskap, mikroøkonomi og finans. Videre har vi markedsføring hvor hele undervisningsopplegget baserer seg på høyteknologiske produkter og bedrifter hvor vi skriver en stor prosjektoppgave som teller halve karakteren i faget i tillegg til skriftlig eksamen. Tredje semester har vi organisasjon og ledelse hvor vi har hatt flere teknologirelaterte caser og igjen en prosjektoppgave som teller halve karakteren (i år om digitalisering og prosessinnovasjon i organisasjoner). Neste semester skal vi ha vårt siste obligatoriske økonomiemne, nemlig strategi. Dette kommer også til å ha et teknologifokus. Bachelorgraden har til sammen fire frie emner og her kan du velge om du vil fordype deg mer i IT eller økonomi, og det er også lagt opp og oppfordres til å dra ett semester på utveksling. Det stemmer at det blir et toårig masterprogram for digøk som kommer i 2020. Dette er noe de jobber hardt med å utvikle, og vi har troa på at det kommer til å bli veldig bra! Studiet kan på mange måter sammenlignes med indøk data, men uten sivilingeniørfagene. Mange studenter ved institutt for informatikk på UiO blir tilbudt jobb allerede etter bachelor, og tar man en master er man sikret en bra jobb uavhengig av om masteren er i vanlig informatikk eller digøk. Hva du velger burde derfor bestemmes av hvorvidt du vil bli utvikler eller vil ha muligheten til å bli utvikler, men også muligheten til å jobbe mindre teknisk, for eksempel som prosjektleder eller mer på businessiden av en teknologibedrift. Jobbmarkedet for sivil- og samfunnsøkonomer er betydelig tregere enn for de med teknologiutdanning. Økonomiutdanning med enkeltemner innenfor teknologi gjør nok jobbsøkingen noe lettere, men jeg tror uansett det tryggeste er å ha IT som sitt hovedområde. Jeg tror digøk er et veldig godt valg. Studiet har doblet antall plasser siden jeg begynte, men likevel har snittet ikke gjort annet enn å gå litt opp. Klassene er likevel små nok til å ha et utrolig godt miljø! Vi har også startet opp Digitus, linjeforeningen vår som både arrangerer sosiale greier på tvers av kullene og har tett kontakt med næringslivet. Jeg kan ikke annet enn å anbefale digøk på det varmeste, men du får ha lykke til med valget! Lenke til kommentar
fobian Skrevet 21. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2018 Hei! Jeg går nå tredje semester på informatikk: digital økonomi og ledelse og kan gjerne fortelle deg litt om studiet. Jeg skjønner skepsisen din angående om det ender opp med at man verken blir flink i IT eller økonomi, men dette kan jeg avkrefte. Digøk har de samme emnene som informatikk: programmering og systemarkitektur med unntak av logiske metoder og ett fordypningsemne. Vi har noen flere obligatoriske emner enn de andre linjene og dette gjelder økonomiemnene. Økonomiemnene våre er kun tilgjengelige for studenter ved digøk og derfor er det ikke mulig for andre studenter på UiO å skaffe seg den samme kompetansen. Det som skiller økonomiemnene våre fra for eksempel NHH eller BI er at alle emnene tar utgangspunkt i teknologi. Første semester har vi økonomi, finans og regnskap som gir innføring i regnskap, mikroøkonomi og finans. Videre har vi markedsføring hvor hele undervisningsopplegget baserer seg på høyteknologiske produkter og bedrifter hvor vi skriver en stor prosjektoppgave som teller halve karakteren i faget i tillegg til skriftlig eksamen. Tredje semester har vi organisasjon og ledelse hvor vi har hatt flere teknologirelaterte caser og igjen en prosjektoppgave som teller halve karakteren (i år om digitalisering og prosessinnovasjon i organisasjoner). Neste semester skal vi ha vårt siste obligatoriske økonomiemne, nemlig strategi. Dette kommer også til å ha et teknologifokus. Bachelorgraden har til sammen fire frie emner og her kan du velge om du vil fordype deg mer i IT eller økonomi, og det er også lagt opp og oppfordres til å dra ett semester på utveksling. Det stemmer at det blir et toårig masterprogram for digøk som kommer i 2020. Dette er noe de jobber hardt med å utvikle, og vi har troa på at det kommer til å bli veldig bra! Studiet kan på mange måter sammenlignes med indøk data, men uten sivilingeniørfagene. Mange studenter ved institutt for informatikk på UiO blir tilbudt jobb allerede etter bachelor, og tar man en master er man sikret en bra jobb uavhengig av om masteren er i vanlig informatikk eller digøk. Hva du velger burde derfor bestemmes av hvorvidt du vil bli utvikler eller vil ha muligheten til å bli utvikler, men også muligheten til å jobbe mindre teknisk, for eksempel som prosjektleder eller mer på businessiden av en teknologibedrift. Jobbmarkedet for sivil- og samfunnsøkonomer er betydelig tregere enn for de med teknologiutdanning. Økonomiutdanning med enkeltemner innenfor teknologi gjør nok jobbsøkingen noe lettere, men jeg tror uansett det tryggeste er å ha IT som sitt hovedområde. Jeg tror digøk er et veldig godt valg. Studiet har doblet antall plasser siden jeg begynte, men likevel har snittet ikke gjort annet enn å gå litt opp. Klassene er likevel små nok til å ha et utrolig godt miljø! Vi har også startet opp Digitus, linjeforeningen vår som både arrangerer sosiale greier på tvers av kullene og har tett kontakt med næringslivet. Jeg kan ikke annet enn å anbefale digøk på det varmeste, men du får ha lykke til med valget! Takk for info, leste dette ikke før nå. Er det på ingen måte å få samme kompetansen på andre Informatikk linjene f.eks ved UiB? Fordi mest sannsynlig kommer jeg å ende opp ved UiB informatikk, men synes den digiøk linjen ved UiO virket så interessant. Så lurer litt på nå om jeg kan skaffe meg lignende kompetanse ved UiB ved å velge riktig valgemner osv? Lite spørsmål som du var nett innom. Hvordan er det jobbmarkedet etter endt bachelorgrad? Fordi har hørt litt forskjellig og mener jeg har lest at det er ganske lett å få seg jobb bare etter bacheloren. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 21. desember 2018 Del Skrevet 21. desember 2018 Er det på ingen måte å få samme kompetansen på andre Informatikk linjene f.eks ved UiB? Fordi mest sannsynlig kommer jeg å ende opp ved UiB informatikk, men synes den digiøk linjen ved UiO virket så interessant. Så lurer litt på nå om jeg kan skaffe meg lignende kompetanse ved UiB ved å velge riktig valgemner osv? Helt ærlig skjønner jeg lite av hypen rundt denne linjen. Alle emnene man tar er helt standard og kan tas på alle større universiteter/høyskoler som har både it og økonomistudier. Lenke til kommentar
fobian Skrevet 22. desember 2018 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2018 Helt ærlig skjønner jeg lite av hypen rundt denne linjen. Alle emnene man tar er helt standard og kan tas på alle større universiteter/høyskoler som har både it og økonomistudier. Hvordan kan man få samme kompetanse ved andre universiteter f.eks UiB? Kan du gi konkret eksempel på det? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 22. desember 2018 Del Skrevet 22. desember 2018 (endret) Hvordan kan man få samme kompetanse ved andre universiteter f.eks UiB? Kan du gi konkret eksempel på det? Alle it-emnene man tar er mer eller mindre det samme. Objektorientert programmering, algoritmer og datastrukturer, databaser etc undervises stor sett på samme måte på de fleste studiesteder. Økonomiemnene er helt standard, tilsvarer omtrent et årsstudium i i øk-ad, ikke noe mer hokus pokus. De fleste studier har valgfag eller man kan få innpasset emner fra andre skoler. Da kan du f.eks ta økonomiemner på HVL eller BI i Bergen og få dette innpasset, hvis UIB tillater det. Det er klart, det skal noe til å få det til å gå opp i opp 100%, men å få til noe som i praksis er ekvivalent burde være mulig. I det hele tatt er jeg vel noe skeptisk til hvorvidt det er vits å ta emner i økonomi i det hele tatt, da man fint kan tilegne seg kunnskapen i etterkant/underveis på egenhånd. Det er begrenset hvor stor innsikt man får i et fagfelt ved å ta 40 sp, og jeg klarer ikke helt å se at dette skal gi noe fortrinn fremfor en som har en ren informatikk-grad. Endret 22. desember 2018 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
fobian Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 Hei, vet ikke om noen gidder å svare her nå, men jeg får prøve. Ser UiB har en studie som heter Informatikk-matematikk og økonomi. Har noen her inne vært bort i det? Er dette noe man kan sammenligne med digital økonomi? Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 2. januar 2019 Del Skrevet 2. januar 2019 Hei, vet ikke om noen gidder å svare her nå, men jeg får prøve. Ser UiB har en studie som heter Informatikk-matematikk og økonomi. Har noen her inne vært bort i det? Er dette noe man kan sammenligne med digital økonomi? Nei, jeg vil ikke si det er spesielt likt, utover det vanlige overlappet med programmeringsfagene etc. Dette studiet likner mer eller mindre på UiO sitt "Matematikk og økonomi"/"Matematikk med informatikk". En slags "light" kombinasjon av disse to. Noen hovedforskjeller mellom dette studiet og digital økonomi er: 1.) Dig øk er fritt for matematikk/statistikk. 2.) Dig øk fokuserer mer på bedriftsøkonomiske emner, mens inf-mat-øk har fokus på samfunnsøkonomi. 3.) Dig øk får du dypere kompetanse i informatikk. Lenke til kommentar
fobian Skrevet 2. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2019 (endret) Nei, jeg vil ikke si det er spesielt likt, utover det vanlige overlappet med programmeringsfagene etc. Dette studiet likner mer eller mindre på UiO sitt "Matematikk og økonomi"/"Matematikk med informatikk". En slags "light" kombinasjon av disse to. Noen hovedforskjeller mellom dette studiet og digital økonomi er: 1.) Dig øk er fritt for matematikk/statistikk. 2.) Dig øk fokuserer mer på bedriftsøkonomiske emner, mens inf-mat-øk har fokus på samfunnsøkonomi. 3.) Dig øk får du dypere kompetanse i informatikk. Ville du heller anbefalt Informatikk datateknologi og ta f.eks årstudium i økonomi? eller noe annet Endret 2. januar 2019 av fobian Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå