Gå til innhold

Tekna eller Nito etter studiet?

cenenzo

Anbefalte innlegg

Tekna eller Nito etter studiet?

Hva koster det deg å være medlem i disse når en har kommet ut i arbeidslivet?

Har hørt rykter om at Tekna trekker en prosent andel av lønnet ditt når du er medlem, stemmer dette?

Jeg er sivilingeniør i data.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

koster ca 4000 i året å være teknamedlem men de første tre årene får du gradert kontigent, sånn at første året betaler du 25%, så 50%, så 75% og så etter 4 år 100%. Så kan du trekke 3850 i fagforeningskontigent fra på skatten.

Er sivilingeniør og teknamedlem. Firmaet jeg jobber i dekker halve kontigenten for meg som en gode. Da betaler jeg ca 2000 i året for å være medlem. Dette tjener jeg inn igjen på forsikringer (Tekna har god avtale med Gjensidige), så går netto i pluss.

Lenke til kommentar

Hos både NITO og Tekna er medlemskontigenten ein fast sum som er uavhengig av inntekta di. Enkelte andre fagforeiningar som f.eks. LO har ei ordning der ein betalar 1,5% av bruttoinntekta, men slik er det ikkje i NITO og Tekna.

Hos NITO er årskontigenten 4656 kr i året (minus fagforeningskontigenten på 3850 kr som du får igjen på skatten).

Medlemskontigenten i Tekna er 4400 kr (minsus fagforeningskontigenten på 3850 kr)

NITO er med andre ord 256 kr dyrare i året, men til gjengjeld krever Tekna inn mellom 130 og 300 kr ekstra i året til lokalavdelinga.

NITO har også billig forsikring gjennom Gjensidige. I NITO koster innboforsikringa 1200 kr i året og dekker opp til 2,75 mill.

Tekna sin avtale har lavare forsikringssum og varierer i pris alt etter kvar i landet du bur. Bur du i Oslo får du for 1219kr forsikring opp til 750k, bur du i ein anna stor by får du for 1259kr forsikringsdekning opp til 1 mill, og bur du i landet forøvrig får du for 1012-1325kr opp til henholdsvis 1 mill og 1,5 mill alt etter kva avtale du velger.

Mitt klare råd uavhengig av det som går på medlemskontigent og frynsegoder, er at du velger fagforeining etter kva miljø som er på din arbeidsplass. Det vil alltid være ein stor fordel å være fleire medlemmar i same fagforeining.

So om du jobbar på ein plass der dine kollegaer er Tekna medlemmar so bør du også melde deg inn i Tekna (og omvendt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...