Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe bruktbil, og trenger litt hjelp.

MPCME

Anbefalte innlegg

Tenker å kjøpe meg bil. Ønsker en bil fra rundt 2008-2010, og bruke rundt 100 000. Kan fint reise for å hente da jeg bor i Tromsø, men får derfor ikke sett på bilen før jeg reiser ned.

Hvor mange km bør bilen maks ha gått?

Hva bør jeg spørre om før jeg reiser?

Hvordan kan jeg være sikrest mulig at jeg ikke tar en bomtur eller at det ikke er noe galt med bilen som jeg merker etter jeg har kjøpt?

Skal kjøre opp, og skal jeg kjøre fra oslo blir det jo nesten 2000km, derfor kan jeg ikke kjøpe noe som må skifte slitedeler ganske fort, selvom det er en billig reperasjon som jeg kan få avslag på.

Skal selvfølgelig be om naf-test før jeg reiser. 

Ellers, kom gjerne med tips til noen biler. Jeg foretrekker sedan.

Edit: Ønsker:

Likegyldig om det er diesel eller bensin

Likegyldig om det er manuell eller automat

Fin å se på, men trenger ikke å være en dyr "statusbil", men kan også være det.

Noe som er litt driftsikker.

Budsjett rundt 100 000 +/- 20 000

Helst fra rundt 2009/2010

Litt god motor, helst over 120hk

Takker for svar!  :)

Endret av CME
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er en god bruksbil ville gått for enten Hyundai, Honda eller Toyota, de er vel tre bilmerker som skiller seg ut som rimelige merker når det kommer til vedlikehold og service.. Koster ikke all verden å skifte deler på, og mye kan man klare selv.. Men det finnes jo alltids unntak.. (Her må man nesten bare google seg frem)

Når man kjøper brukt må man også tenke hvor bilen har kjørt til vanlig, det vel rett å tenke seg at bileiere på vestlandet, sørlandet og østlandet kjører oftere på salte veier, en i de deler i landet hvor man bare strør sand og brøyter..

Her spør du bare etter en Sedan, så kunne like gjerne anbefalt deg en god Lexus som egentlig er bare en luksus utgave av en Toyota :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116805360

Lenke til kommentar

Hvilken kjøring skal bilen brukes til?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=115193871

Register-kjede, greit utstyrt, lav km osv.

Unngå dieselbil hvis du ikke absolutt MÅ ha det.

Du stiller sterkere ved reklamasjon etter kjøp fra en bruktbilselger enn fra en privatperson.

Takk for svar. Glemte å skrive at jeg ønsker en litt stilfull bil, er tross alt en 21 år gammel mann. Trenger ikke å være en skikkelig dyr statusbil, men den var kanskje ikke helt min stil den der  :p Hadde en mondeo i fjor å likte den godt, men helst ikke mondeo denne gangen å  :grin:

Blir mest til og fra jobb, kanskje en lengre road-trip neste år, fritid og noen "harryhandel" turer. Er jo da mest bykjøring. 

Er ikke viktig for meg med diesel.

Om det er en god bruksbil ville gått for enten Hyundai, Honda eller Toyota, de er vel tre bilmerker som skiller seg ut som rimelige merker når det kommer til vedlikehold og service.. Koster ikke all verden å skifte deler på, og mye kan man klare selv.. Men det finnes jo alltids unntak.. (Her må man nesten bare google seg frem)

Når man kjøper brukt må man også tenke hvor bilen har kjørt til vanlig, det vel rett å tenke seg at bileiere på vestlandet, sørlandet og østlandet kjører oftere på salte veier, en i de deler i landet hvor man bare strør sand og brøyter..

Her spør du bare etter en Sedan, så kunne like gjerne anbefalt deg en god Lexus som egentlig er bare en luksus utgave av en Toyota :)

Takk for svar! Den hadde ikke gått litt langt den der da? Nesten 200 000 km? Ellers så den jo grei ut ved første øyekast iallefall.

Edit: Likte godt Honda Accord, og har lest at den skal være veldig driftsikker. Noe å anbefale?

Ser veldig mange Opel Insignia ute, er det gode biler?

Trenger forresten ikke å være en veldig billig bil å reparere på. Ikke svindyr heller men har tilgang til mekaniker og verksted i familien og får gode priser på reperasjoner :)

Endret av CME
Lenke til kommentar

200 000km er en god avstand, men ikke mye for en diselmotor :) Så den holder trolig til det dobbelte om man vedlikeholder den, det spørs vel heller på resten av tilstanden til bilen.. Men siden den er EU godkjent til 2020 så bør det jo være fjell (Med forbehold). :closedeyes:

Når det gjelder akkurat den modellen der, så har det vært et noe kjent problem med at den får trykk i kjølesystemet om den kjøres varm for mange ganger, at topppakningen rett og slett ryker, men mer typisk problem kommentert på Reddit ser jeg (Av amerikanere som kjører i varmere strøk).. Men uansett om man har mekanikere i famlien koster det noen hundrelappen og noen timer å fikse :)  Jeg måtte se om jeg fant noen gode Lexus, og fikk nesten litt lyst på den bilen selv når jeg har lest meg litt opp på den modellen :p

Man må vel bare sitte å se på bilmodeller man har lyst på, samt sammenligne litt med driftskostander over en 5års periode..  Det vil gi ett litt mer korrekt innblikk i hvor lenge bilen varer i snitt.. 

Om man sjekker https://www.moneyadviceservice.org.uk/en/tools/car-costs-calculator så kan man grovt regne driftskostnader på en bil, og om man finner biltyper man liker på eksempelvis https://www.carsite.co.uk kan man bruke registrasjonsnummeret man finner på bilene på førstnevnte verktøy :)

Lenke til kommentar

Har en Mitsubishi Lancer sportsback til salgs. tenkte 110k for den men kan diskuteres. Holder til i Nordkjosbotn området. VI kan ta NAFtest på den om du er interessert

124000km

2012 modell

EU ok

service nylig tatt

og nye bremseklosser 

Diesel

Rockford anlegg med sub orginalt

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Har en Mitsubishi Lancer sportsback til salgs. tenkte 110k for den men kan diskuteres. Holder til i Nordkjosbotn området. VI kan ta NAFtest på den om du er interessert

124000km

2012 modell

EU ok

service nylig tatt

og nye bremseklosser 

Diesel

Rockford anlegg med sub orginalt

Sendt deg meld :)

Lenke til kommentar

Honda er ikke noe spesielt billig å ha på service, ei heller er delene billig, snarere tvert imot. :)

Men jeg kan anbefale merket, kjører en 2009 Accord Diesel selv og er stor fornøyd, men disse (diesel) er ikke noe glad i småkjøring. Du får Accorden fra litt under 100k og oppover alt etter utstyr/gir/motor.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Har forresten hørt at det ikke lønner seg å ha bilen og forsikringen på mitt navn før jeg er 23, er det bare en myte eller er det noe sannhet i det?

Myte.

En dag må du jo starte å samle bonus.

Sjekk med så mange forsikringsselskap du orker. Prisene kan variere med flere tusen kroner.

Lenke til kommentar

Har forresten hørt at det ikke lønner seg å ha bilen og forsikringen på mitt navn før jeg er 23, er det bare en myte eller er det noe sannhet i det?

Myte.

Sjekk med så mange forsikringsselskap du orker. Prisene kan variere med flere tusen kroner.

Det kan lønne seg å ha en rimelig bil som ikke er så veldig utsatt for uhell som en første bil, da sparer man opp bonus uten å betale en dyr forsikring :)

Lenke til kommentar

Myte.

Det kan lønne seg å ha en rimelig bil som ikke er så veldig utsatt for uhell som en første bil, da sparer man opp bonus uten å betale en dyr forsikring :)

Har hatt 2 biler tidligere, men ingen har stått på mitt navn. Har god råd så trenger ikke superbillig forsikring, selvom billigere er bedre såklart. Bilen blir nok brukt til en del langturer og mye bykjøring så vil ha en litt god bil  :p

Endret av CME
Lenke til kommentar

Myte.

Har hatt 2 biler tidligere, men ingen har stått på mitt navn. Har god råd så trenger ikke superbillig forsikring, selvom billigere er bedre såklart. Bilen blir nok brukt til en del langturer og mye bykjøring så vil ha en litt god bil  :p

Dersom bilen har vært registrert på foreldrene dine kan du ringe og be de overføre bonus for de årene du har hatt bil og kjørt bil aktivt. 

Lenke til kommentar

Myte.

Dersom bilen har vært registrert på foreldrene dine kan du ringe og be de overføre bonus for de årene du har hatt bil og kjørt bil aktivt. 

Er du sikker på at det er mulig å overføre på den måten?

Fra Nemi (vet ikke om dette praktiseres hos alle):

Overførsel av bonus mellom personer.

Bonusen følger forsikringstaker, men kan overføres mellom ektefeller, samboere og personer som har inngått partnerskap. Med samboere menes personer som lever i ekteskapslignende forhold og har samme adresse i folkeregisteret. Bonus kan ikke overføres mellom foreldre og barn eller til andre enn dem som er nevnt over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...