Vod0 Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Hei! Føler jeg har vokst litt ut av mitt Nikon D3200, og vil gjerne ha noe litt mer avansert. Har lekt meg en del med manuelle innstillinger, men er nok langt fra ferdig utlært og prøver fortsatt mye for å se hva som funker bra Selve kameraet skal brukes mye ute i naturen, å ta bilder av mennesker i aktivitet. Alt ifra Kajakkpadling, klatring, hundekjøring, seiling og mye mer! Har sett en del på Panasonic DMC-G80 med 12-60mm objektiv til 12-13000kr. Synes det virker passende ettersom videofunksjonene virker veldig bra, det er lite og lett samtidig som bildene blir ganske bra og det er værtett. Men det negative med kameraet, er at det er veldig lite brukt ute. Både blant kamerahus og objektiver. Er det ellers andre grunner til at jeg ikke burde kjøpe dette? Eller finnes det bedre alternativer til rundt 10,000 kroner? Takk! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Tja, har du noe tilbehør til Nikon utover kitobjektiv? Ellers så kommer det jo litt an på hva du ønsker å bruke det til og hva du prioriterer. -Panasonic er generelt veldig bra på video, så hvis det er viktig så er det et bra valg. -Jeg er ikke veldig imponert over testresultatene når det kommer til følgefokus, så jeg ville kanskje ikke valgt det til actionfoto. Men nå sammenligner jeg det med Nikon D500. Du er vant med Nikon fra før av... Hvis du trives med det (brukergrensesnitt etc.) så ville jeg i hvert fall sett på D7500 også. Men det avhenger som sagt av prioriteringer og hva du har av utstyr som kan gjenbrukes. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 (endret) Jeg ser to grunner til å gå for DMC-G80: Video, og til tider mulighet for lettere oppsett. For værtetting finnes det tross alt Nikon-speilreflekskamera som skal være like værtette som G80. Og jeg ville nok gått til butikk for å se hvordan det er å bruke elektronisk søker på G80 mot den optiske søkeren på D3200 (det er fordeler og ulemper med begge deler, men til slutt er det personlige preferanser som må avgjøre. Jeg foretrekker selv elektronisk søker, men det finnes nok av folk som foretrekker optisk søker... noen liker epler, andre bananer) Når det gjelder vekt bør du være obs på at dette går på bekostning av bildekvalitet/valgmuligheter, dette gir særlig utslag ved lite lys og når du vil isolere objekter via lav dybdeskarphet. Vær også oppmerksom på at noen kombinasjoner av G80 og objektiv kan være tyngre enn tilsvarende på speilrefleks/større sensor (dette gjelder typisk de dyrere objektivene til rundt 10 000 kr stykket dog). Hvor viktig er vekt og størrelse? Føler du at ditt nåværende oppsett er for tungt (hvis ja, med hvilket objektiv?)? Jeg ville kanskje også tatt en titt på å oppgradere kameraet alene (D7200 / D7500 er begge værtette), og kanskje se etter muligheter for å kjøpe brukt. Husk at hvis du oppgradere til et annet APS-C Nikon-kamera har du også mulighet til å beholde objektivet du allerede har, som muligens gjør det hele billigere. Jeg bruker selv et EM10 til turer i naturen (kameraet mitt blir nesten utelukkende brukt til turbilder/naturbilder). Noen ganger skulle jeg gjerne hatt et større kamera for å få bedre bildekvalitet/mer valgmuligheter (større sensor gjør også ofte at du kan redigere mer på bildene i ettertid), men i all hovedsak er jeg fornøyd med vekt/ytelsesfaktoren. Endret 17. april 2018 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Vod0 Skrevet 17. april 2018 Forfatter Del Skrevet 17. april 2018 Har hatt et åpent øye på Nikon D7500 ja! Vet ikke helt ang størrelse. Er veldig sjeldent jeg gidder å ta med kameraet på topptur, siden det akkurat nå tar 1/3 av sekken om jeg har veska / baggen med. Har et Sigma 17-70mm 2.8-4f per dags dato, hadde også et Tamarom 18-250mm men solgte det siden jeg sjeldent brukte det. Er veldig fornøyd med kameraet, iværtfall med tanke på pris og hvor mye det finnes på bruktmarkedet. Skal bruke kameraet en del til film fremover, men krever ikke kino-opplevelsen av filmingen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Se på totalpakka. Det er ofte objektivene som veier mest hvis du skal dra med deg noe for en hver situasjon. Mindre sensorer resulterer ofte i mindre optikk, men da må du også unngå å kjøpe f.eks f/2,8-zoomer og takle noe mer bildestøy. Lavere vekt har som regel en negativ konsekvens for bildekvaliteten, så fremt du sammenligner epler med epler. Lenke til kommentar
Vod0 Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Er det forresten noen som vet om gode fotobutikker i Oslo? Som har stort utvalg der jeg kan sjekke ut begge kameraene? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Personlig synes jeg ikke μFT er lite nok til at forskjellen er verdt det, så mitt "lettvekts"-kit er D500 med 16-80 f/2,8-4. Your mileage may vary, men når jeg ikke føler for å dra med såpass så ender jeg opp med kompaktkameraet i stedet. Jeg antar at du uansett ikke ønsker å ta med flere objektiver på topptur. Så hva med å vurdere noe i f.eks. Panasonic LX-serien, Canon G7/G9-seriene eller Sony RX100-familien som turkamera? De fleste av dem går greit i lommen på en turjakke, så slipper du å grave i sekken i det hele tatt. Hm. Ser at LX-100 har droppet til under 6k... egentlig litt fristende å oppgradere. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Er det forresten noen som vet om gode fotobutikker i Oslo? Som har stort utvalg der jeg kan sjekke ut begge kameraene?Scandinavian photo i Møllergata 4 og foto.no i Dronning Euphemias gate 12 er vel de to største. Jeg er ikke ofte nok i Oslo til at jeg har fått sjekket ut foto.no sin butikk, men Scandinavian photo har i hvert fall pleid å ha godt utvalg av varer på lager, og er en rimelig ålreit gjeng. Lenke til kommentar
HSP Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Er det forresten noen som vet om gode fotobutikker i Oslo? Som har stort utvalg der jeg kan sjekke ut begge kameraene?Scandinavian photo i Møllergata 4 og foto.no i Dronning Euphemias gate 12 er vel de to største. Jeg er ikke ofte nok i Oslo til at jeg har fått sjekket ut foto.no sin butikk, men Scandinavian photo har i hvert fall pleid å ha godt utvalg av varer på lager, og er en rimelig ålreit gjeng. Må ikke glemme interfoto på Skøyen, ellers er Japan Foto på byporten også ganske god. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Har hatt et åpent øye på Nikon D7500 ja! Vet ikke helt ang størrelse. Er veldig sjeldent jeg gidder å ta med kameraet på topptur, siden det akkurat nå tar 1/3 av sekken om jeg har veska / baggen med. Har et Sigma 17-70mm 2.8-4f per dags dato, hadde også et Tamarom 18-250mm men solgte det siden jeg sjeldent brukte det. Er veldig fornøyd med kameraet, iværtfall med tanke på pris og hvor mye det finnes på bruktmarkedet. Skal bruke kameraet en del til film fremover, men krever ikke kino-opplevelsen av filmingen. Du klarer alltids å få med deg tyngre kamera, men til topptur på ski har du vel gjerne litt krav til så lite vekt som mulig for å ha en håndterbar bevegelsesmengde på vei ned Gjør uansett som Simen1 sier: Vurder vekt/størrelse på både kamera og objektiv sammenlagt. G80 er faktisk ikke et så lite kamera, så det er noe å være obs på. Noen må gjerne rette meg, hvis du skal gå vesentlig ned i størrelse/vekt på objektiv til Nikon D3200/D7500 må du nesten over på fastoptikk (Her er jeg ikke helt sikker, men den beste måten å vite sannheten på internett på, er å komme med en påstand og så få andre til å rette deg). Det vil altså si at du går over på objektiv som ikke har mulighet for å endre brennvidde (men du kan alltids croppe litt i etterbehandling for å få essensielt samme effekt). Jeg ville også brukt camerasize.com for å gjøre side-ved-side sammenlikning av de forskjellige kombinasjonene, men viktigst av alt er å prøve ut i butikk. For vanlige fjellturer hjelper det forsåvidt også godt å ha en lettere sekk, men jeg har jo gått opp Snøhetta en gang med en 20kg tung ryggsekk uten å dø, så man har litt slingringsmon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Trikset med toppturer mener jeg er å tenke nøye gjennom hvilke objektiver man skal drasse med seg. Jeg har et forholsvis tungt kamera, men veier opp for det med lett kvalitetsoptikk som tåler en god del beskjæring om jeg skulle trenge andre utsnitt: Pentax K-1 (1010 gram) Vidvinkel: Zenitar 16mm f/2,8 (293 gram) Normal: Enten Pentax 50mm f/1,8 (122 gram) eller Pentax 35mm f/2,4 (124 gram) Tele dropper jeg ofte pga vekt. Hvis jeg gidder så drasser jeg med meg f.eks en Tamron 90mm f/2,8 macro (405 gram), Chinon 135mm f/2,8 (436 gram) eller en Tamron adaptall-2 300mm f/5,6 (610 gram) eller en Tamron 500mm f/8 (575 gram). Sammenligner jeg ekvivalente blendere og brennvidder synes jeg at jeg har fått mye ut av vekta. Til sammenligning ville nok et godt mFT-kamera med søker og 8mm f/1,4 + 25mm f/0,9 og en 250mm f/4 veid omtrent like mye, om ikke mer. Endret 18. april 2018 av Simen1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Noen må gjerne rette meg, hvis du skal gå vesentlig ned i størrelse/vekt på objektiv til Nikon D3200/D7500 må du nesten over på fastoptikk (Her er jeg ikke helt sikker, men den beste måten å vite sannheten på internett på, er å komme med en påstand og så få andre til å rette deg). Det vil altså si at du går over på objektiv som ikke har mulighet for å endre brennvidde (men du kan alltids croppe litt i etterbehandling for å få essensielt samme effekt).Tja. AF-P DX 18-55 f/3,5-5,6 VR veier 205g. Det er fem gram mindre enn f/3,5-5,6-utgaven av Panasonic 12-60, og objektivet i seg selv er slett ikke så verst. Men Nikon har behandlet DX-formatet litt stemoderlig i senere år, utvalget av lett og kompakt DX-optikk er relativt begrenset. Det er en grunn til at D500 er sekundærkameraet mitt ("verdens dyreste telekonverter", som jeg liker å kalle det) mens D750 fremdeles er hovedkamera. Selv om D500 er betraktelig bedre på mange måter. (Hvis jeg virkelig vil ha noe nett og kompakt, så plukker jeg batterigrepet av D750 og finner frem den gamle AF 50mm f/1,4D) Endret 18. april 2018 av Sutekh Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Noen må gjerne rette meg, hvis du skal gå vesentlig ned i størrelse/vekt på objektiv til Nikon D3200/D7500 må du nesten over på fastoptikk (Her er jeg ikke helt sikker, men den beste måten å vite sannheten på internett på, er å komme med en påstand og så få andre til å rette deg). Det vil altså si at du går over på objektiv som ikke har mulighet for å endre brennvidde (men du kan alltids croppe litt i etterbehandling for å få essensielt samme effekt).Tja. AF-P DX 18-55 f/3,5-5,6 VR veier 205g. Det er fem gram mindre enn f/3,5-5,6-utgaven av Panasonic 12-60, og objektivet i seg selv er slett ikke så verst. Men Nikon har behandlet DX-formatet litt stemoderlig i senere år, utvalget av lett og kompakt DX-optikk er relativt begrenset. Det er en grunn til at D500 er sekundærkameraet mitt ("verdens dyreste telekonverter", som jeg liker å kalle det) mens D750 fremdeles er hovedkamera. Selv om D500 er betraktelig bedre på mange måter. (Hvis jeg virkelig vil ha noe nett og kompakt, så plukker jeg batterigrepet av D750 og finner frem den gamle AF 50mm f/1,4D) Hvis du skulle hatt tilsvarende brennvidde på Nikon objektivet så måtte det vært 16-80mm så dermed faller vektsammenligningen din i grus. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Noen må gjerne rette meg, hvis du skal gå vesentlig ned i størrelse/vekt på objektiv til Nikon D3200/D7500 må du nesten over på fastoptikk (Her er jeg ikke helt sikker, men den beste måten å vite sannheten på internett på, er å komme med en påstand og så få andre til å rette deg). Det vil altså si at du går over på objektiv som ikke har mulighet for å endre brennvidde (men du kan alltids croppe litt i etterbehandling for å få essensielt samme effekt).Tja. AF-P DX 18-55 f/3,5-5,6 VR veier 205g. Det er fem gram mindre enn f/3,5-5,6-utgaven av Panasonic 12-60, og objektivet i seg selv er slett ikke så verst. Men Nikon har behandlet DX-formatet litt stemoderlig i senere år, utvalget av lett og kompakt DX-optikk er relativt begrenset. Det er en grunn til at D500 er sekundærkameraet mitt ("verdens dyreste telekonverter", som jeg liker å kalle det) mens D750 fremdeles er hovedkamera. Selv om D500 er betraktelig bedre på mange måter. (Hvis jeg virkelig vil ha noe nett og kompakt, så plukker jeg batterigrepet av D750 og finner frem den gamle AF 50mm f/1,4D) Hvis du skulle hatt tilsvarende brennvidde på Nikon objektivet så måtte det vært 16-80mm så dermed faller vektsammenligningen din i grus. Til gjengjeld lot han Panasonicobjektivet å ha dårligere ytelse i lite lys, og kan man vel tillate at man i andre enden må beskjære litt. Nå kan man vel anta at Nikon-oppsettet har litt bedre oppløsning (men fant ingen data for objektivene på skarphet), så alt i alt synes jeg det var en ganske fair sammenligning. Nå vil jeg jo kanskje vende inn at det finnes betydelig mindre objektiv til mft, og velger man riktig er det vel ikke så vanskelig å finne oppsett med mft (kamera + objektiv) som et lettere og mindre enn kamerahuset D7500 alene. For eksempel EM5II + Olympus 14-42 f/3.5-5.6 pancake ( og en del andre kombinasjoner med fastoptikk). Det gir selvsagt ikke samme muligheter som Nikon-oppsettet, men er fortsatt en del lettere. Om dette er den riktige veien å gå når man alt har et Nikonkamera er derimot et annet spørsmål. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Noen må gjerne rette meg, hvis du skal gå vesentlig ned i størrelse/vekt på objektiv til Nikon D3200/D7500 må du nesten over på fastoptikk (Her er jeg ikke helt sikker, men den beste måten å vite sannheten på internett på, er å komme med en påstand og så få andre til å rette deg). Det vil altså si at du går over på objektiv som ikke har mulighet for å endre brennvidde (men du kan alltids croppe litt i etterbehandling for å få essensielt samme effekt).Tja. AF-P DX 18-55 f/3,5-5,6 VR veier 205g. Det er fem gram mindre enn f/3,5-5,6-utgaven av Panasonic 12-60, og objektivet i seg selv er slett ikke så verst. Men Nikon har behandlet DX-formatet litt stemoderlig i senere år, utvalget av lett og kompakt DX-optikk er relativt begrenset. Det er en grunn til at D500 er sekundærkameraet mitt ("verdens dyreste telekonverter", som jeg liker å kalle det) mens D750 fremdeles er hovedkamera. Selv om D500 er betraktelig bedre på mange måter. (Hvis jeg virkelig vil ha noe nett og kompakt, så plukker jeg batterigrepet av D750 og finner frem den gamle AF 50mm f/1,4D) Hvis du skulle hatt tilsvarende brennvidde på Nikon objektivet så måtte det vært 16-80mm så dermed faller vektsammenligningen din i grus. Til gjengjeld lot han Panasonicobjektivet å ha dårligere ytelse i lite lys, og kan man vel tillate at man i andre enden må beskjære litt. Nå kan man vel anta at Nikon-oppsettet har litt bedre oppløsning (men fant ingen data for objektivene på skarphet), så alt i alt synes jeg det var en ganske fair sammenligning. Nå vil jeg jo kanskje vende inn at det finnes betydelig mindre objektiv til mft, og velger man riktig er det vel ikke så vanskelig å finne oppsett med mft (kamera + objektiv) som et lettere og mindre enn kamerahuset D7500 alene. For eksempel EM5II + Olympus 14-42 f/3.5-5.6 pancake ( og en del andre kombinasjoner med fastoptikk). Det gir selvsagt ikke samme muligheter som Nikon-oppsettet, men er fortsatt en del lettere. Om dette er den riktige veien å gå når man alt har et Nikonkamera er derimot et annet spørsmål. Panasonic 12-60 har nøyaktig samme blender som Nikon objektivet som det refereres til og har dermed ikke dårligere ytelse i lite lys. Lenke til kommentar
Vod0 Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Ble litt mye info her, men takk for alle svar! Tror kanskje jeg bikker mer mot D7500, overdriver kanskje litt når jeg sier det blir for tung med oppsettet jeg har akkurat nå. Når jeg prøvde å ta actionbilder av skikjøring (D3200), så slet den veldig med å holde følge. Autofokusen greide ikke å fokusere så fikk bare knipset kanskje 2 bilder per person som kom kjørende forbi. Er det noe jeg vil oppleve med evt. D7500 eller gjorde jeg det feil når jeg valgte å bruke AF til det? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Autofokusen greide ikke å fokusere så fikk bare knipset kanskje 2 bilder per person som kom kjørende forbi. Er det noe jeg vil oppleve med evt. D7500 eller gjorde jeg det feil når jeg valgte å bruke AF til det?Det kan være greit å ta seg tid til å lære de forskjellige autofokusmodusene til kameraet ditt. Nikon har tre hovedmoduser: AF-A (auto, som prøver å gjenkjenne om motivet beveger seg eller står stille), AF-S ("Single"), som er ment for å fokusere på stillestående motiver, og AF-C ("Continuous") som følger motivet kontinuerlig. I tillegg så er det en del sekundære innstillinger som det går an å lære seg hvordan fungerer og så justere på avhengig av situasjon som kan skvise den siste resten av ytelse ut av kameraet. Autofokusmodulen på D7500 er betraktelig bedre og kraftigere enn den på D3200, så den vil naturlig gjøre en bedre jobb på følgefokus. Men kjennskap til kameraet og rett valg av innstillinger gjør det også mye enklere å treffe. Det betyr ikke at du ikke kan få gode resultater med D3200, men det krever en del teknikk (og så kan D7500 ta betraktelig flere bilder per sekund, så sannsynligheten for at ett av dem er bra er gjerne høyere). Du får en del gratis ved å velge et kamera som har en bedre autofokusmodul og gjerne andre funksjoner som gjør det bedre til å ta actionbilder. Men uansett så krever det en del kunnskap og trening om hvordan komponere og fokusere i fart for å virkelig få gode resultater. En grei tommelfingerregel som gjelder for stort sett alle typer fotografering er at du kan ta gode bilder med hvilket som helst utstyr (case in point). Men i en del situasjoner så gjør det rette verktøyet deg i stand til å ta gode bilder enklere og mer pålitelig. Så lenge man tar seg tid til å lære det, så klart. Endret 18. april 2018 av Sutekh Lenke til kommentar
Vod0 Skrevet 18. april 2018 Forfatter Del Skrevet 18. april 2018 Brukte AF-C når jeg prøvde. Men skal ta å lese meg mer opp på feltet, sånn at jeg er klar nestegang takk! Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Brukte AF-C når jeg prøvde. Men skal ta å lese meg mer opp på feltet, sånn at jeg er klar nestegang takk!Hvis du kan si litt mer om hva slags situasjon og motiv det er snakk om, så er det enklere å komme med konkrete tips. Selv D3200 har ganske avansert autofokusfunksjonalitet (akkurat når det gjelder autofokusalgoritmer så har Nikon vært ganske flinke til å gjenbruke funksjonalitet fra de dyrere husene i de rimeligere), men det er litt begrenset av å ha en AF-sensor med bare 11 AF-punkter og en lysmåler med lavere oppløsning enn de dyrere husene. Steve Perry har en ganske grei intro til Nikon sin AF-funksjonalitet her. Den er mest aktuell for de mer avanserte kamerahusene selvsagt, men overraskende mye er også aktuelt for lavbudsjettsmodellene. Det bør også nevnes at objektivet kan ha mye å si for resultatet. Hvis autofokusmekanismen i objektivet ikke klarer å følge med motivet, så hjelper det ikke at kameraet kan det. Sigma 17-70 skal være rimelig kjapp og presis på den fronten, men Tamron 18-250 er vel ikke kjent for å ha den raskeste autofokusen i verden. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Foto.no har et ganske bra tilbud på G80 denne helgen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå