Gå til innhold

Om to år kan bilen din finne plass og parkere seg selv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja her snakkes det om autonome kjøretøy som skal styre unna fulle folk og busser som førerløst  skal frakte folk rundt i trange bygater men ikke pokker om de kan parkere seg selv. De er vel bare å programere dem til å kjøre til en parkeringspass og få radaren til å se om det er plass nok. Finner de ikke plass kan de jo bare kjøre rundt som de pleier.

Lenke til kommentar

undefined

Nå stod det vel i artikkelen at man bestiller parkering før man kjører så da er det registrert og blir betalt.

Uansett kan det lett løses med en app. Finnes allerede parkerings-app'er hvor du registrerer bilnummer og betalingsmiddel og det trekkes automagisk etter endt parkering.

Lenke til kommentar

Mange parkeringsanlegg har bommer inn og ut av anleggene. Ser ikke for meg at en app takler dette?

Fantastisk hvordan man klarer å hause opp filleproblemer som om de var uoverkommelig.

Det er da ingen større problemer å få satt opp kamera mot PCer som har skiltgjenkjenning,, tilsvarende våre automatiske bomstasjoner, og så sjekke opp om parkeringen er betalt, før man automatisk åpner den for biler der betalingen er gått gjennom, fra appen eller websiden om man velger dette. Løsninger a la autopass med "akonto" eller etterfakturering kan og benyttes.

På Gardermoen har de i praksis satt opp et slikt anlegg ved avgang/ankomst, men om du kjører ut for seint til å få parkeringen gratis, så får du tilsendt regning med ekstragebyr om du ikke selv sørger for betaling innen en satt frist.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mange parkeringsanlegg har bommer inn og ut av anleggene. Ser ikke for meg at en app takler dette?

Fantastisk hvordan man klarer å hause opp filleproblemer som om de var uoverkommelig.

Det er da ingen større problemer å få satt opp kamera mot PCer som har skiltgjenkjenning,, tilsvarende våre automatiske bomstasjoner, og så sjekke opp om parkeringen er betalt, før man automatisk åpner den for biler der betalingen er gått gjennom, fra appen eller websiden om man velger dette. Løsninger a la autopass med "akonto" eller etterfakturering kan og benyttes.

På Gardermoen har de i praksis satt opp et slikt anlegg ved avgang/ankomst, men om du kjører ut for seint til å få parkeringen gratis, så får du tilsendt regning med ekstragebyr om du ikke selv sørger for betaling innen en satt frist.

Har du hørt om veisalting, og hvordan skiltene ser ut da? Men kanskje de plasserer en robot der som vasker skiltene også.:-)

Lenke til kommentar

Har du hørt om veisalting, og hvordan skiltene ser ut da? Men kanskje de plasserer en robot der som vasker skiltene også.:-)

Dette problemet er løst. Det fungerer i dag, og har fungert i årevis. Slutt å lag problemer ut av ingenting.

Og du kan kanskje vennligst dele med meg hvordan saltproblemer med bilskilt ble løst? Jeg har flere ganger blitt stoppet i kontroll og bedt om å vaske skiltene slik at de blir synlige, men det er ikke enkelt å gjøre det i fart. Men du kjører kanskje ikke bil selv?

Edit: Siden du har "løst" problemet kan du kan kanskje lese litt om skitne bilskilt her:   https://www.nrk.no/vestfold/kjorer-du-rundt-slik_-1.12214071

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Og du kan kanskje vennligst dele med meg hvordan saltproblemer med bilskilt ble løst? Jeg har flere ganger blitt stoppet i kontroll og bedt om å vaske skiltene slik at de blir synlige, men det er ikke enkelt å gjøre det i fart. Men du kjører kanskje ikke bil selv?

Edit: Siden du har "løst" problemet kan du kan kanskje lese litt om skitne bilskilt her:   https://www.nrk.no/vestfold/kjorer-du-rundt-slik_-1.12214071

Vi har allerede i dag flust av tjenester som gjenkjenner bilskilt. Samtlige Autopass-anlegg, og utallige parkeringshus leser nå bilskiltene på passerende biler og ordner med fakturering på bakgrunn av det. Hadde saltede bilskilt fortsatt vært et problem hadde man ikke brukt disse tjenestene. Men det gjør man. Og har gjort det i årevis. Altså er ikke saltede bilskilt noe problem lenger.

Av og til trenger man ikke se lenger enn til virkeligheten som omgir oss.

Lenke til kommentar

Skitne bilskilt er et problem sier bomselskapene som taper stort på at de ikke gjenkjenner skiltene godt nok til å sende faktura, men du leste kanskje ikke artikkelen jeg linket til. Men ok. jeg skjønner at du alltid må ha rett så jeg gir meg der, ha en fin dag du også.

Lenke til kommentar

Artikkelen er fra 2015, og det dreier seg om svimlende 38.000 passeringer i løpet av et år. Det står ikke hvor mange passeringer det dreier seg om totalt, men jeg vil være overrasket om det er mindre enn 1 million. Inni de 38.000 passeringene er også motorsykler og tilhengere.

Bompengeselskapet selv ser ikke på det som noe stort problem, står det svart på hvitt.

Så, mitt spørsmål til deg blir stående: hvor er problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...