Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv - fordeling til avdøde barns ektefelle?

Anbefalte innlegg

Min kone var ett av tre søsken. En eldre søster døde, barnløs og ugift, i en trafikkulykke for en del år tilbake. Hennes yngre bror døde i fjor høst av kreft. Han etterlot seg ingen barn, men var gift i ca 5 år med en dame, som vi aldri har gått særlig godt overens med. Særlig min kone har dårlig kjemi med henne.

Hennes mor (enke, uskiftet bo) er nå 87 år og alvorlig syk, vi regner ikke med at hun lever over sommeren. Hun etterlater seg ikke noen kjempeverdier egentlig, men eier en hytte i et svært attraktivt hytteområde. Hytta er rundt 50 år gammel, men pent vedlilkeholdt og på eiet grunn, så det er ikke helt verdiløst. Den er imidlertid Familiehytta med stor F, og min kone har vært der jevnlig siden hun var barn. Den står ennå på svigermor, men det er i praksis vi som har den nå. Den er vårt fristed og vi og våre barn er der så ofte vi kan. Det kan også nevnes at hennes bror og hans kone aldri var veldig interessert i å være der, de var 1-2 ganger i året og ikke så mye mer.

Jeg deler en fritidsinteresse med kona til min avdøde svigerbror, og treffer henne derfor nokså jevnlig. Nylig kom vi litt i prat om hytta og slikt, og hun luftet noen ideer om hva som kan gjøres med hytta etter at svigermor er borte. Hun synes det er en god idé å melde den inn i en slags utleiepool som finnes for området den ligger i. Da kan man få den leid ut når man ikke er der selv, og tjene litt på den. Ila samtalen fikk jeg en distinkt oppfatning av at hun ser for seg at hun arver halvparten av hytta, altså at hun får sin avdøde manns andel. Konfliktsky som jeg er forfulgte jeg ikke temaet, men jeg var av den bestemte oppfatning at all arv etter mine svigerforeldre nå tilfaller min kone?

Min kone har neppe snakket med henne etter begravelsen, de er ikke på bølgelengde i det hele tatt, så dette at hun går og venter på arv kom litt overraskende på. Hva er korrekt her? Har hun krav på noen arv?

Anonymous poster hash: 1557c...4ae
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en forutsetning for at ektefellen arver at hun er arvelaters (altså avdødes) ektefelle, se arvelova §§ 1 tredje ledd, 2 fjerde ledd, og 3 første ledd.

Arvelaters arvingers ektefeller arver ingenting med mindre de er innsatt i arvelaters (altså avdødes, ikke arvingens) testamente.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette høres ut som arveloven § 22, fra kapittelet om uskifte:

§ 22.Arvingane til førstavdøde tar berre arv i eit uskift bu dersom dei overlever lengstlevande ektemake, eller dei lever når offentleg skifte blir kravt eller privat skifte blir sett i verk, eller når buet elles skal skiftast. Trengst det for rett til uskifte samtykke frå arvingane, tar desse likevel arv utan omsyn til om dei lever på den tid som er nemnd. Arven skal fordelast mellom arvingane til førstavdøde etter arvetilhøva på den tid som etter reglane ovanfor er avgjerande for om dei har arverett.

Har attlevande ektemake sete i uskifte med arvingane til førstavdøde i ei arvegangsklasse som seinare er utdøydd, går arven ikkje vidare til ei fjernare arvegangsklasse.

Den retten ein arving har i eit uskift bu, går ikkje inn i den felleseiga han måtte ha med ektemaken sin, før han sjølv har fått arven etter reglane i første ledds første punktum. Sjølv om retten til uskifte kviler på samtykke frå arvingen, jfr. første ledds andre punktum, får ektemaken hans ikkje nokon større rett til arven med mindre felleseiga blir oppløyst fordi arvingen døyr.

Kravshavarane til ein arving kan ikkje ta utlegg i den retten arvingen har i eit uskift bu, og retten går ikkje inn i konkursbuet til arvingen, før arvingen sjølv har fått arven etter reglane i første ledds første punktum. Dette gjeld sjølv om uskifte kviler på samtykke frå arvingen.

Kort sagt, ingen arv for kona til svigerbror.

Lenke til kommentar

Er det relevant om kona til den avdøde svigerbroren og den avdøde svigerbroren hadde barn?

Nå sa OP at de ikke har det, men hadde de hatt det er jo svogers barn livsarvinger, så ja det vil jeg absolutt tro. Når svoger er død og ikke har barn(barnebarn av arvelater) går ingen del av arven til den greina av familietreet så vidt jeg kan forstå.

Arverekkef%C3%B8lge.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom de har barn vil disse barna arve i sin avdøde fars sted som livsarvinger, men gjenlevende ektefelle vil fortsatt ikke arve.

Er barna mindreårige vil imidlertid ektefellen forvalte arven på deres vegne som deres verge, noe som i seg selv kan være et risikomoment.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...