Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

EK til Leilighet

Deathsh00t

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på en ting angående kjøp av ny leilighet. Kan man bruke eierandelen sin i en leilighet som EK til kjøp av ny leilighet? 

Jeg har på papiret fått 1/3 av leiligheten til foreldrene mine som er verdsatt til ca 2 millioner kroner (6 millioner totalt). 

Lurer derfor på om det er mulig å bruke den eierandelen som EK eller blir det pant? Er det noe banken godtar når man skal søke lån? 

Jeg trenger forsåvidt 100% finansiering for det. Er det noen som vet noe om dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Lurer på en ting angående kjøp av ny leilighet. Kan man bruke eierandelen sin i en leilighet som EK til kjøp av ny leilighet? 

Jeg har på papiret fått 1/3 av leiligheten til foreldrene mine som er verdsatt til ca 2 millioner kroner (6 millioner totalt). 

Lurer derfor på om det er mulig å bruke den eierandelen som EK eller blir det pant? Er det noe banken godtar når man skal søke lån? 

Jeg trenger forsåvidt 100% finansiering for det. Er det noen som vet noe om dette? 

Hei,

Er det lån på denne leiligheten ifra før? Isåfall vil banken kun få 2grads pant i leiligheten og dette kan være en dealbreaker (selvom det ikke trenger å bety dette.) 

Men ja - du kan sette din andel som pant istedenfor å stille med 15% egenkapital. Merk at banken her kan regne med at du har utgifter ift boligen og dermed senke belåningsgraden din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kun fellesgjeld på rundt 2 millioner som gjenstår. Eierandelen blir da etter gjeld på rundt 1.3 millioner kroner. 

Blir ferdig med mastergraden i September og regner med å få en over gjennomsnittet bra betalt jobb og vil derfor komme meg inn i boligmarkedet så fort som mulig. 

La oss for eksempel si ved en årslønn på 600.000 og eierandelen som pant, vil det være godt nok for banken mon tro? 

Lenke til kommentar

Det er kun fellesgjeld på rundt 2 millioner som gjenstår. Eierandelen blir da etter gjeld på rundt 1.3 millioner kroner. 

Blir ferdig med mastergraden i September og regner med å få en over gjennomsnittet bra betalt jobb og vil derfor komme meg inn i boligmarkedet så fort som mulig. 

La oss for eksempel si ved en årslønn på 600.000 og eierandelen som pant, vil det være godt nok for banken mon tro? 

Det spørs jo hva du skal kjøpe. :-) 

Med 600.000 og 0 gjeld ifra før kan du MAKSIMALT få lån på 3 millioner. (Belåningsgrad kan ikke overstige 5x brutto årslønn). Har du studielån vil du måtte trekke ifra dette. (Eks 350.000 i studielån = 2.650.000 i lån av banken) 

Det hender seg de trekker ifra litt også da de ikke vil at folk skal låne seg helt opp i grensen.

Skal du ha selveierleilighet må du også beregne 2.5% dokumentavgift av kjøpssum (eks kjøp på 3 millioner = 75.000)  + omkostninger som pleier å være på mellom 15-25.000. Dette er penger banken IKKE låner ut og man må stille med selv.

Fellesgjeld på bolig regnes med i totalekjøpssum og belåningsgrad. 

Lenke til kommentar

Trengte ikke å stille med noe dokumentavgift da jeg kjøpte med 0 EK og kausjonister. Dette er jeg ganske sikker på kom med på lånebeløpet.

Har du selveier, andels eller aksjeleilighet?

Hei

Står boligtype: eierleilighet og eierform: eierseksjon

Lenke til kommentar

Dokumentavgift er ikke lengre mulig å få dekket av lånet fra banken. 

Har du en gyldig kilde på dette utsagnet?

Jeg fikk godkjent hele lånet mitt her i forrige uke. Der var dokumentavgiften også dekket.

Lenke til kommentar

Hei,

Det blir satt som en sikkerhet,

Fullt mulig å få 100% finansiering på lånet så lenge du holder deg innenfor x5 regelen

Om en bank innvilger lånet ditt er en annen sak, men fullt mulig. Fikk nylig innvilget finansieringsbevis på 100% belåning på 5M med 1.1M i pant i et hus.

Fikk også avslag i 2 banker. Så du må bare forhøre deg litt, Etter at de 2 første bankene fikk vite at jeg fikk det innvilget i en annen bank var de villige til å se over tallene og jeg fikk deretter godkjent på 3/3 søkte steder. Dette ga meg mulighet til å forhandle om renten som jeg fikk ned også. 

Så kom med dokumentasjon på budsjett, evt kjøpsobjekt du har sett for deg, evt budsjett for oppussing osv osv

Må legge til at jeg leverte budsjett for oppussing til 2M som dekkes av mine private midler. ( aka min egentlige EK )

Søk i flere banker. Du taper ikke noe utenom din egen tid

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...