Leiferen Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel. Men det største problemet med Leaf er og blir at den er så vanvittig stygg. Om jeg skulle vurdert noe annet enn ren bensin ville jeg nok gått for en Ioniq som bil nr. 2. Ioniq er enda styggere. På nivå med nye Prius. Det er lov å mene de utroligste ting. Ioniq er ingen nydelig bil, men helt kurant, men det er uansett langt ned til Leaf, og enda lenger ned til gamle Leaf, naturligvis. Lenke til kommentar
MrMastodon Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Dette må gjelde Leaf som utelukkende har kjørt i California... Jeg har hatt Leaf siden 2013, den nærmer seg 70 000 km, og jeg har en SOH på 96%. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 bare bløff. Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Lurer på hvordan batteriet er etter 15 år på veien? Jeg kjøper bil kun når den jeg har er oppbrukt og det tar ca 15 år Så i saltlaka på vinters tid og kulda så tror jeg ikke den er mye å samle på etter disse årene. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel. Ikke hvis batteriet gjenbrukes eller resirkuleres. Resirkulering er fremdeles verre enn å ikke trenge å resirkulere. Brent oljeckan aldri resirkuleres ? Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Brent oljeckan aldri resirkuleres En ideell reaksjon vil gi co2 og vann. Om Co2 og vann så tas opp igjen i planter og dyr kan det igjen bli olje. Problemet er jo at du også får NO2 når det brennes i luft. Og du kan ha mangel på oksygen som gir CO og NO. I tillegg kan du jo ha svovel i selve oljen. Men alt dette er mulig å resirkulere til å bli andre produkter. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Lurer på hvordan batteriet er etter 15 år på veien? Jeg kjøper bil kun når den jeg har er oppbrukt og det tar ca 15 år Så i saltlaka på vinters tid og kulda så tror jeg ikke den er mye å samle på etter disse årene. Hvor mye penger har du da brukt på bensin? 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) De fleste som har elbil lader mest hjemme med saktelading og bruker hurtiglading bare en sjelden gang. Da vil batteriene vare i 15-20 år minst. Elbilene tåler hurtiglading også bare de har kontroll med temperaturen. Endret 18. april 2018 av Svein M Lenke til kommentar
sikotryne Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Noe sier med at denne artikkelen ikke blir linket på E24 Lenke til kommentar
Jens Atle Skjæveland Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 (endret) Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel.Man kan bytte batteri hvert 5 år (150000km) og fremdeles er fotavtrykket tre ganger så stort med de mest miljøvennlige forbrenningsbilene. Og det uten at et ettermarked er tatt med i beregningen og strøm produsert i kullkraftverk Og nå kommer bytte batterier for fullt. se link. Må jeg etter 8-10 år kjøpe nye friske batterier til ca 20000 kroner og får ny rekkevidde så er dette billig vedlikehold i forhold til for eksempel en VW service og rep utgifter på samme alder/kjøring (turbo-girkasse + + + +) Den kan vel bare kastes da:) Tipper at disse elbilene vil vare ekstremt mye lenger enn bensin/diesel motorer. Har til info 1 diesel-1 bensin-1 el Ioniq bil. https://electrek.co/2018/03/26/nissan-leaf-battery-pack-replacement-program/ Endret 18. april 2018 av Jens Atle Skjæveland Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel.Man kan bytte batteri hvert 5 år (150000km) og fremdeles er fotavtrykket tre ganger så stort med de mest miljøvennlige forbrenningsbilene. Og det uten at et ettermarked er tatt med i beregningen og strøm produsert i kullkraftverk Og nå kommer bytte batterier for fullt. se link. Må jeg etter 8-10 år kjøpe nye friske batterier til ca 20000 kroner og får ny rekkevidde så er dette billig vedlikehold i forhold til for eksempel en VW service og rep utgifter på samme alder/kjøring (turbo-girkasse + + + +) Den kan vel bare kastes da:) Tipper at disse elbilene vil vare ekstremt mye lenger enn bensin/diesel motorer. Har til info 1 diesel-1 bensin-1 el Ioniq bil. https://electrek.co/2018/03/26/nissan-leaf-battery-pack-replacement-program/ Jeg sjekket pris på Tesla S85 batteribytte for ca 1,5 år siden. Da kostet det ca 260.000,- for nytt batteri og ca 160.000,- for ett "fabrikkoverhalt" Antar at disse prisene knekker ned noen hakk i løpet av de neste 8-10 årene. Vil tro det er vesentlig biligere til f.eks en Ioniq siden den har under ca halvparten kwh. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Jeg sjekket pris på Tesla S85 batteribytte for ca 1,5 år siden. Da kostet det ca 260.000,- for nytt batteri og ca 160.000,- for ett "fabrikkoverhalt"Antar at disse prisene knekker ned noen hakk i løpet av de neste 8-10 årene. Vil tro det er vesentlig biligere til f.eks en Ioniq siden den har under ca halvparten kwh. 160 000 er ca prisen det koster for batteriene alene pr i dag, dette er dog noe som går nedover i pris hurtig. Tesla ønsker også å ha batteriene til salg av biler, og priser de ofte latterlig høyt. Har sett priser over 300 000 osv. Lenke til kommentar
KnutA3 Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Tesla batteriet starter ikke på 100%, men over 100%. Da blir grafen annerledes. Tanken på en vanlig bil krymper ikke for hver tanking slik batterier gjør. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Tesla batteriet starter ikke på 100%, men over 100%. Da blir grafen annerledes. Tanken på en vanlig bil krymper ikke for hver tanking slik batterier gjør. Batteriet krymper heller ikke. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Tesla batteriet starter ikke på 100%, men over 100%. Da blir grafen annerledes. Tanken på en vanlig bil krymper ikke for hver tanking slik batterier gjør. Batteriet krymper heller ikke. Er ikke snakk om fysisk krymping da, smarten. Det er snakk om rekkevidden. Rekkevidden til en vanlig bil blir jo også redusert over tid ettersom motoren blir mindre effektiv pga slitasje/bruk. Forskjellen er at det er mer kritisk for en elbil fordi den i utgangspunktet har kortere rekkevidde og ubekvemt lang ladetid. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Tesla batteriet starter ikke på 100%, men over 100%. Da blir grafen annerledes. Tanken på en vanlig bil krymper ikke for hver tanking slik batterier gjør. Batteriet krymper heller ikke. Er ikke snakk om fysisk krymping da, smarten. Det er snakk om rekkevidden. Rekkevidden til en vanlig bil blir jo også redusert over tid ettersom motoren blir mindre effektiv pga slitasje/bruk. Forskjellen er at det er mer kritisk for en elbil fordi den i utgangspunktet har kortere rekkevidde og ubekvemt lang ladetid. No shit sherlock. Tja, er det så kritisk? Det er snakk om noen få prosent nesten helt i starten og så går det sakte nedover, det er iallefall ikke kritisk for meg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 Forskjellen er at det er mer kritisk for en elbil fordi den i utgangspunktet har kortere rekkevidde og ubekvemt lang ladetid. Prompebiler har lengre "ladetid" enn elbiler. Lenke til kommentar
KnutA3 Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Tesla batteriet starter ikke på 100%, men over 100%. Da blir grafen annerledes. Tanken på en vanlig bil krymper ikke for hver tanking slik batterier gjør. Batteriet krymper heller ikke. Er ikke snakk om fysisk krymping da, smarten. Det er snakk om rekkevidden. Rekkevidden til en vanlig bil blir jo også redusert over tid ettersom motoren blir mindre effektiv pga slitasje/bruk. Forskjellen er at det er mer kritisk for en elbil fordi den i utgangspunktet har kortere rekkevidde og ubekvemt lang ladetid. Siden du er så smart, så er det overraskende at du ikke forstår hva billedbruk er. Selvfølgelig krymper ikke batteriet, men irreversible kjemiske prosesser gjør at batteriet ikke har samme kapasitet etter hver eneste lading. Altså kapasiteten krymper. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå