Gå til innhold

Så mye taper Tesla-batteriet seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel.

 

Edit: Tallene for Tesla er jo knall bra. Så jeg tror ikke dette er noe problem for de andre elbilene heller. I hvertfall hvis de ikke bare lades med hurtiglading og samtidig har en konstruksjonsfeil. Tallene for Leaf mangler km lengde og dermed umulig å vurdere.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel.

 

Man kan bytte batteri hvert 5 år (150000km) og fremdeles er fotavtrykket tre ganger så stort med de mest miljøvennlige forbrenningsbilene. Og det uten at et ettermarked er tatt med i beregningen og strøm produsert i kullkraftverk Endret av Limbeck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel.

 

Men det største problemet med Leaf er og blir at den er så vanvittig stygg.

 

Om jeg skulle vurdert noe annet enn ren bensin ville jeg nok gått for en Ioniq som bil nr. 2.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En Leaf må lades 3 ganger for å kjøre like langt som en lading på en Tesla. Så tallene er ganske naturlige.

Ikke helt enig. Tesla har valgt en kjemi som har høy energitetthet og dårlig levetid. Nissan derimot valgte en kjemi med god levetid og dårlig energitetthet. Altså bør Leaf ha lignende levetid som Tesla.

 

Det som skremmer meg mest med grafene er at versjonen med 30 kWh er så mye dårligere enn versjonen med 24 kWh. Jeg tror ikke man kan forvente at batteripakken varer hele levetiden til Leaf, og det kan se stygt ut i forhold til at Nissan vil måtte erstatte batteripakker på garantien. De garanterer vel minst 70% gjenstående kapasitet etter fem år. Det kan bli veldig dyrt for Nissan.

 

Vi får i hvert fall håpe at den nye batteripakken med 40 kWh er bedre på levetid.

Lenke til kommentar

 

En Leaf må lades 3 ganger for å kjøre like langt som en lading på en Tesla. Så tallene er ganske naturlige.

Ikke helt enig. Tesla har valgt en kjemi som har høy energitetthet og dårlig levetid. Nissan derimot valgte en kjemi med god levetid og dårlig energitetthet. Altså bør Leaf ha lignende levetid som Tesla.

 

Det som skremmer meg mest med grafene er at versjonen med 30 kWh er så mye dårligere enn versjonen med 24 kWh. Jeg tror ikke man kan forvente at batteripakken varer hele levetiden til Leaf, og det kan se stygt ut i forhold til at Nissan vil måtte erstatte batteripakker på garantien. De garanterer vel minst 70% gjenstående kapasitet etter fem år. Det kan bli veldig dyrt for Nissan.

 

Vi får i hvert fall håpe at den nye batteripakken med 40 kWh er bedre på levetid.

Hovedproblemet til Nissan er vel manglende kjøling.

Lenke til kommentar

Leaf mangler skikkelig temperaturstyring på batteriet, dermed ikke uventet at det gir slike utslag, høy og lav temperatur sliter på batteriet.

Kan forvente at Ioniq er i helt andre enden:

- Har valgt en batteriteknologi som tåler mange ladinger. (Skal være bedre enn Tesla på dette - ulempen er at en ikke kan trekke ut like høy effekt av dem).

- Topp vannbåren kjøling/oppvarming av batteriene.

 

Erfaringene med Ioniq så langt viser at dette stemmer i praksis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke veldig tullete å sammenligne to grafer med forskjellig x-akse?

 

Det er også kjent at ladesyklus er hva som sliter mest på litium batterier, noe ingen av grafene viser.

 

1 ladesyklus skal hvis være slitasjen en får ved å lade fra 0% - 100%. Mens å lade fra 50% - 60% er 0,01 ladesyklus.

 

Grafene sier noe, hvert sitt, men ikke nok til å hverken sammenlignes eller fastslå batteri slitasje.

 

Er faktisk mer interessert i hvor mange år en bil lever enn hvor langt den kan kjøre.

Basert på personlig erfaring lever en bil 15-20år før rusten (ikke motoren) tar knekken på den.

Lenke til kommentar

 

Tallene fra Leaf er helt katastrofe. Om en skal bytte batteri hvert 7 år så er det mer miljøvennlig med bensin og diesel.

 

Men det største problemet med Leaf er og blir at den er så vanvittig stygg.

 

Om jeg skulle vurdert noe annet enn ren bensin ville jeg nok gått for en Ioniq som bil nr. 2.

 

Ioniq er enda styggere. På nivå med nye Prius.

Lenke til kommentar

 

Til nå har Nissan byttet 0.07% av batteripakkene på garanti

 

Dvs de har byttet de døde cellene

Det koster fortsatt mye penger om de må reparere alle 30 kWh pakkene. Noe grafen kan antyde.

Jeg vil tro at sjansen er større for at månen er en gul ost. Batterier har vert gode nyheyer hele tiden. De klarer seg bedre enn antatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...