Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skiftet skiver: Pedalen går for langt inn

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg skiftet bremseskiver på bilen til fruen, en Mazda 5. Men etter å ha gjort dette så må man trykke pedalen så langt inn før bilen begynner å bremse. 

Hva skyldes dette? Har lest at det kan vere luft i systemet, men hvordan kan det oppstå om jeg ikke har løst noen slanger? 

Noen som har svar på hva som kan løse dette? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! 

Det har ikke løst seg.

Jeg har nå luftet systemet. Jeg tror hvertfall jeg har gjort det riktig. (Høyre bak, venstre bak, høyre fremme og venstre fremme. 
Var påpasselig med å etterfylle bremsevæske slik at systemet ikke skulle dra inn luft. Fruen satt i bilen og pumpet på bremsen mens jeg luftet. Hun tråkket pedalen i bånn, og jeg stengte nippelen før hun slapp pedalen igjen, og slik holdt vi på. Fylte så på bremsevæske til MAX og satte på lokket. Men merket med en gang at det ikke hadde forbedret seg. 

Det jeg la merke til ved kjøring: 

-Ved press på pedalen må man trykke den ett stykke inn før den tar, men om man pumpe-bremser tar pedalen veldig godt ved andre tak. At første tak er seigt men ved videre pumping tar bremsen godt, men at den blir seig igjen etter å ikke bli brukt på en stund. 

-Når jeg pumpet pedalen når bilen står stille, så blir pedalen hard, men merker at den siger veldig sakte inn. Den holder seg ikke hard. 

Lenke til kommentar

Her er det på tide at du overlater jobben til noe som kan dette.

Darkbill sitt råd er blant det dummeste jeg har lest her inne, det er potensielt livsfarlig å kjøre rundt med bremser som ikke er i orden.

Hvilket råd? Jeg spurte om det var noen lekkasjer. Mitt første 'råd' var kun en respons til at det akkurat er blitt skiftet klosser. Det kan ta noen få oppbremsinger med nye klosser før stemplene har tilpasset seg og pedalen er hard igjen.

Jeg mente altså ikke å kjøre rundt som en gris med en myk bremsepedal, heller forsiktig i nærområdet mens det bedrer seg, beklager at jeg ikke skrev dette også.

Lenke til kommentar

Hvis den blir stivere av å pumpe på bremsene tyder det på luft et sted i systemet. Du kan pumpe opp så pedalen blir skikkelig god og hard (tar godt) for så å trykke kraftig (skikkelig kraftig) på pedalen lenge. Hvis den siger innover er det noe som lekker. Du må også sjekke etter lekasjer rundt hjula og under bilen der bremserørene går.

Det kan også være de derre gummislangene som går ut til caliperne som er gåene.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det på tide at du overlater jobben til noe som kan dette.

Darkbill sitt råd er blant det dummeste jeg har lest her inne, det er potensielt livsfarlig å kjøre rundt med bremser som ikke er i orden.

Hvilket råd? Jeg spurte om det var noen lekkasjer. Mitt første 'råd' var kun en respons til at det akkurat er blitt skiftet klosser. Det kan ta noen få oppbremsinger med nye klosser før stemplene har tilpasset seg og pedalen er hard igjen.

Jeg mente altså ikke å kjøre rundt som en gris med en myk bremsepedal, heller forsiktig i nærområdet mens det bedrer seg, beklager at jeg ikke skrev dette også.

Kjør en dag og se om det bedrer seg.

Dette rådet, her oppfordrer du til å kjøre en dag og se om det bedrer seg.. Du tar ikke noe som helst forbehold om å kjøre forsiktig i nærområdet.

Det er et idiotisk råd som kan medføre betydelig risiko.

Lenke til kommentar

Takker for respons! 

Jeg klarer ikke å se noen lekasjer, men nå er bilen våt i tillegg. Den mister ikke væske. Jeg la merke til nå at pedalen forblir hard når jeg pumper den når bilen ikke går, om det har noe å si. 

Ved sakte bremsing tar de sent, men ved bråbrems så tar de godt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...