Redaksjonen. Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Snevre rammer for forskning på miljøvennlig energi Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 "Forslaget til den nasjonale strategien Energi21 har i begrenset grad inkludert samfunnsvitenskapelig og humanistisk forskning." Slik jeg leser dette er det noen som mener seg forbigått i kampen om forskningsmidler. Etter min mening er det store problemet at vi er en oljenasjon som ønsker å fremstå som en nasjon med et stort hjerte for klimaet. Sannheten er at vi klapper for Parisavtalen, reiser hjem og åpner rekordmange blokker for oljeleting. Fornybar energi er en konkurrent på energimarkedet, og stor innsats innen fornybar energi kan være negativt for oljeprisen. Etter å ha jobbet med patenter innen fornybar energi er det påfallende hvor liten innsatsen er i Norge sammenlignet med Sverige og Danmark. Kommer det kritikk viser en til vannkraften, men unnlater å nevne at dette er noe besteforeldrene våre skal ha æren for, og det ble så godt som full stopp i utbyggingen da markedet tok over i 1992. Vi har en fantastisk mulighet for å øke eksporten av fornybar energi ved å utnytte bølgene og vinden i Norsk økonomisk sone. Modellen av bølgekraftverket jeg har stående i hagen er kanskje betegnende for innsatsen på dette området. Trolig er bølgekraftverket ett av de med aller størst potensiale, men det er bare danskene som har vist stor interesse for å teste ideer på dette området, selv om bølgeenergien i dansk sektor bare er en brøkdel av den vi har i Norge. Tiden er overmoden for å utnytte havet til både energi- og matproduksjon i felles anlegg av den type jeg fikk patent på i 2005. Det at det er 13 år siden modellen ble laget, burde være en indikasjon på at det ikke er lett å få testet ideer innen fornybar energi i Norge. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) "Slik den er skrevet nå har den kun fokus på marked og teknologi. Mennesker omtales i hovedsak som kunder eller forbrukere." Men det er jo også slik at energi fanges for å lette alt nødvendig arbeide, for mennesker. En gammel drøm for menneskeheten. Ikke for å tjene penger/tall, men for å skape velferd med mindre slit. ( og forurensning.) All energifangst som ikke forurenser lokalt eller globalt, og som gir mer enn det stjeler av arbeidskrefter, er godt. For den enkelte og for menneskeheten. Og jo mer lokal/nasjonal denne fangsten er , jo bedre er det, for forutsigbarhet og trygghet i en turbulent verden. Endret 16. april 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) "Forslaget til den nasjonale strategien Energi21 har i begrenset grad inkludert samfunnsvitenskapelig og humanistisk forskning." Slik jeg leser dette er det noen som mener seg forbigått i kampen om forskningsmidler. Etter min mening er det store problemet at vi er en oljenasjon som ønsker å fremstå som en nasjon med et stort hjerte for klimaet. Sannheten er at vi klapper for Parisavtalen, reiser hjem og åpner rekordmange blokker for oljeleting. Fornybar energi er en konkurrent på energimarkedet, og stor innsats innen fornybar energi kan være negativt for oljeprisen. Etter å ha jobbet med patenter innen fornybar energi er det påfallende hvor liten innsatsen er i Norge sammenlignet med Sverige og Danmark. Kommer det kritikk viser en til vannkraften, men unnlater å nevne at dette er noe besteforeldrene våre skal ha æren for, og det ble så godt som full stopp i utbyggingen da markedet tok over i 1992. Vi har en fantastisk mulighet for å øke eksporten av fornybar energi ved å utnytte bølgene og vinden i Norsk økonomisk sone. Modellen av bølgekraftverket jeg har stående i hagen er kanskje betegnende for innsatsen på dette området. Trolig er bølgekraftverket ett av de med aller størst potensiale, men det er bare danskene som har vist stor interesse for å teste ideer på dette området, selv om bølgeenergien i dansk sektor bare er en brøkdel av den vi har i Norge. Tiden er overmoden for å utnytte havet til både energi- og matproduksjon i felles anlegg av den type jeg fikk patent på i 2005. Det at det er 13 år siden modellen ble laget, burde være en indikasjon på at det ikke er lett å få testet ideer innen fornybar energi i Norge. Spennende. Mer informasjon ønskes. Norge har jo nok energi/foss/elve-kraft til det meste av nasjonens forbruk, og antagelig mye for den industri vi er gode på. Men det er mange nasjoner som kan utnytte og trenge denne evigvarende resursen like godt. Elektrisitet og Hydrogen-produksjon langt til havs for å forsyne internasjonale skip med energi uavhengig av olje og uavhengig av kabler til land - og skattelegging/fordyring, er et spennende framtids-scenario, synes jeg. Det er ikke penger som bør være målet ( kun som et måle-verktøy som vekten og litermålet); men mer velferd, mer forutsigbarhet, og mindre forurensning Endret 16. april 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 ... det ble så godt som full stopp i utbyggingen da markedet tok over i 1992. Nå husker jeg ikke detaljene, men var det ikke heller vernelovgiving som satte stopp for mer utbygging? Det er jeg glad for. Og 26 år senere har vi likevel nok kraft vanligvis. Og andre typer kraftverk basert på vind og sol har kommet og vokser. Jeg er fornøyd - sånt isolert sett. 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 ... det ble så godt som full stopp i utbyggingen da markedet tok over i 1992. Nå husker jeg ikke detaljene, men var det ikke heller vernelovgiving som satte stopp for mer utbygging? Det er jeg glad for. Og 26 år senere har vi likevel nok kraft vanligvis. Og andre typer kraftverk basert på vind og sol har kommet og vokser. Jeg er fornøyd - sånt isolert sett. Ja, nyttårstalen til Stoltenberg var en definitiv stopp på de store utbyggingene i fjellet. Jeg tror 90% er enig i at naturvern bør gå fremfor videre utbygging, men fortsatt burde vi bygge ut der hvor kraftutbygging kan hindre flom. Litt panikk nå i innspurten av El-sertifikatordning for at Norge skal få litt av pengene. Vi hadde et mål om å bygge ut halvparten av de 26 TWh, men kommer trolig opp i 7 TWh før ordningen går ut i 2021. På havet har vi ikke startet enda, og det er her jeg mener vi har forsømt oss. Olje og gass tar slutt, men fornybar energi er en evigvarende ressurs, da vi er borte når solen er borte. Etter oljen må fortsatt landet ha eksportinntekter, så hvorfor utnytter vi ikke mulighetene på havet i større grad enn vi gjør? Både penger og teknologi har vi, men mangler viljen(eller kanskje evnen). 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aheeSuTd Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Verdenssmfunnene har best av at energien produseres der den skal brukes eller så nærme som mulig brukerstedet. Menneskets hang til hele tiden å bygge ned nye arealer på land eller i vann går på bekostning av alle viltlevende arter og økosystemer som er grunnlaget for vår egen eksistens. Vi må bort fra storskala produksjonsanlegg a la monstrøse solcelle- og vindmølleparker og over til bygningsintegrerte løsninger i et smartnettverk av batteriløsninger og distribusjonsløsninger, Mennesket må også etterspørre om ikke en evig på vekst er til skade for oss selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå