Gjest Marius B. Jørgenrud Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Oftere og oftere savner jeg en skikkelig desktop-utgave.KOMMENTAR: Er weben blitt for mobilvennlig? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Yep. En hel del sider blir direkte klønete. Motsatt situasjonen av den vi hadde for noen år siden, når det var makaløst vanskelig å navigere ved hjelp av mobilens skjerm. En bør (i større grad) skille innhold og design slik at det i større grad blir mulig å automatisere presentasjon ut fra brukerens enhet (oppløsning, størrelse, etc). Endret 16. april 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Enig. Nå er det heldigvis blitt vanligere med høyere oppløsning enn FHD på PC også, og sakte men sikkert slipper man de hvite stripene på sidene. Jeg har også sett at hvis man bruker nettlesere som ikke er på topp 3, som Opera og Vivaldi, så har jeg fått presentert mobilutgaven av nettsiden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Disse sveipe-vennlige artiklene på diverse nyhetsmedier er en direkte plage. Det hender ofte at jeg lukker fanen i stedet for å lese saken dersom jeg oppdager at siden er optimert for sveiping. På telefonen får jeg ofte en handicappet utgave av nettsiden i stedet for fullversjonen, fordi nettstedet oppdager at jeg surfer fra telefonen. Det er også en direkte plage. F.eks har yr sine sveipevennlige sider redusert innhold. Noen ganger er det mulig å løse ved å bruke direkte adresse uten m. , men det er knotete og plagsomt. Det gjør at jeg foretrekker å vente med å sjekke f.eks værmeldingen til jeg er foran desktopen. 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Kanskje en videreutvikling av desktop-nettlesere ville gi et godt resultat: dersom nettleseren oppdager at siden er tilrettelagt for liten skjerm åpnes heller et nytt vindu i 'mobilformat' istedenfor en ny maksimums-fane bak eller foran andre faner. Da kan man har flere sider synlig på skjermen samtidig. Gjorde nå et forsøk: dro denne siden med fanen ut av chrome. Da ble den et eget vindu og samtidig ble størrelsen redusert slik at de vite kantene ble borte. Det er jo allerede en funksjonalitet som hjelper godt. Lenke til kommentar
Lostfields Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Hele greia med responsive nettsider er at de ikke vet hvilke skjermstørrelse nettsiden kjøres på. En skikkelig responsiv nettside vil faktisk se ut som en mobilnettside hvis du reduserer vindustørrelsen drastisk. Det er bare latskap om man ikke lager et desktop-view for responsive nettsider. Nå som PWA er på full fart inn, så blir det nok enda mer av slike responsive nettsider Lenke til kommentar
Tore Rosander Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Kanskje en videreutvikling av desktop-nettlesere ville gi et godt resultat: dersom nettleseren oppdager at siden er tilrettelagt for liten skjerm åpnes heller et nytt vindu i 'mobilformat' istedenfor en ny maksimums-fane bak eller foran andre faner. Da kan man har flere sider synlig på skjermen samtidig. Gjorde nå et forsøk: dro denne siden med fanen ut av chrome. Da ble den et eget vindu og samtidig ble størrelsen redusert slik at de vite kantene ble borte. Det er jo allerede en funksjonalitet som hjelper godt. Poenget er at i stedefor å vise/gjemme enkelte elementer basert på vindustørrelsen så dropper mange å vise ekstra informasjon dersom skjermen er stor nok. 1 Lenke til kommentar
l0mf0mgl0mbl0og Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Responsive design = alt ser like dritt ut på alle enheter! 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Disse sveipe-vennlige artiklene på diverse nyhetsmedier er en direkte plage. Det hender ofte at jeg lukker fanen i stedet for å lese saken dersom jeg oppdager at siden er optimert for sveiping. På telefonen får jeg ofte en handicappet utgave av nettsiden i stedet for fullversjonen, fordi nettstedet oppdager at jeg surfer fra telefonen. Det er også en direkte plage. F.eks har yr sine sveipevennlige sider redusert innhold. Noen ganger er det mulig å løse ved å bruke direkte adresse uten m. , men det er knotete og plagsomt. Det gjør at jeg foretrekker å vente med å sjekke f.eks værmeldingen til jeg er foran desktopen. På Chrome kan du på hver nettside du besøker spør om skrivebordversjon istedenfor. Dette har fungert for yr for min del. Vet ikke med andre nettlesere. Noen nettsider bryr seg derimot ikke om at de spør om skrivebordversjon og gir deg mobilversjon som ikke har den infoen du vil se likevel... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Responsive design = alt ser like dritt ut på alle enheter!Sant! 1 Lenke til kommentar
Mulder Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Noen som har eksempel på hva som er gode desktopsider? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Oftere og oftere savner jeg en skikkelig desktop-utgave. KOMMENTAR: Er weben blitt for mobilvennlig? Litt ironisk at denne kommentaren er publisert på en nettside som definitivt ikke er desktop-optimalisert? Når jeg leser den er 2/3 av skjermen min hvit, den midterste 1/3 har tekst. Endret 16. april 2018 av Llandari 2 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Noen som har eksempel på hva som er gode desktopsider? NRK (bortsett fra Twitter-feedene som spiser CPU) Youtube Wikipedia Finn Lenke til kommentar
linux-fan Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Vår timeregistrering løsning er håpløst tungvint med flere nivå av valg (skjulte knapper) angivelig for å være mobilvennlig. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Vår timeregistrering løsning er håpløst tungvint med flere nivå av valg (skjulte knapper) angivelig for å være mobilvennlig. Vår også. Taper sikkert 3 minutter produktiv arbeidstid på det hver dag sammenlignet med hva en desktop-vennlig sak ville gjort. Filarkivet vårt har også blitt "modernisert" og kun tilgjengelig via nettleser. Håpløst tregt. 2 sekunder forsinkelse per klikk høres kanskje lite ut, men når man ganger opp med hundrevis av klikk hver dag og videre ganget opp med antall ansatte så koster det definitivt tid og penger. 2 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 (endret) Yep. En hel del sider blir direkte klønete. Motsatt situasjonen av den vi hadde for noen år siden, når det var makaløst vanskelig å navigere ved hjelp av mobilens skjerm. Det er fortsatt mulig å oppleve det hvis man savner den æraen, her er to eksempler på hvor vanskelig det er å bla gjennom produktene til HP og Dell i en nettleser på mobilen : http://www8.hp.com/no/no/products/laptops/index.html#!view=grid&page=1&facet=Standard-laptop http://www.dell.com/no/p/laptops?c=no&l=no&s=bsd&~ck=mn Endret 17. april 2018 av mandela Lenke til kommentar
Prisjakt2016 Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Hel enig! Jeg kjøpte et nytt nettbrett for noen dager siden, og det var mange apper som bare var for mobil. Jeg savner også skikkelige apper til min Imac Lenke til kommentar
JanJohan Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Yep. En hel del sider blir direkte klønete. Motsatt situasjonen av den vi hadde for noen år siden, når det var makaløst vanskelig å navigere ved hjelp av mobilens skjerm. En bør (i større grad) skille innhold og design slik at det i større grad blir mulig å automatisere presentasjon ut fra brukerens enhet (oppløsning, størrelse, etc). Savner wep... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå