Gå til innhold

Sonys 4K-mobil får nytt ekstremkamera


Anbefalte innlegg

 

 

undefined

Som sagt, stort sett hver eneste toppmodell fra Xperia de siste 4-5 årene har hevdet seg i toppen av kameratester hvert eneste år. Så uansett hva telefon andre har hatt på det tidspunktet har jeg kunne tatt like bra bilder (selvsagt med enkelte unntak) enn det andre telefoner gjør bare ved å trykke på kameraknappen. Trenger ikke skifte noe på innstillinger, dette er full auto.

 

Helt siden Z1 har jeg konstant fått høre fra folk med andre telefoner hvor gode bilder telefonen min tar. Og det er ikke noe hokus pokus. Du tar telefonen opp av lomma samtidig som du allerede da holder inne den dedikerte kameraknappen. Og et sekund senere når du har fått satt riktig motiv og vinkel så har du tatt bilde. Dette kunne jeg gjort selv om jeg ikke drev med fotografi ellers også.

 

Men selvsagt, vet du null og niks hvordan du bruker f.eks naturlig lys, vinkler eller begynner å kappe folk av på tverke når du tar portrettbilder så blir bildene dine elendige selv om du bruker proffkamera til 40 000kr.

 

Men til spørsmålet ditt: Jeg har ikke systemkameraet mitt med meg overalt. Men jeg har det stort sett med meg når jeg er ute å reiser som er ofte. Jeg var f.eks i Taiwan for litt siden. I dagslys fungerte Xperia'en brillefint, jeg fikk de bildene jeg ville ha og behøvde ikke drasse med meg kameraet. Det samme gjaldt reisefølget mitt som hadde henholdsvis Iphone X, Samsung S7 og en toppmodell fra Vivo.

 

Men så snart mørket falt på falt samtlige telefoner igjennom, Xperia inkludert. Den som tok fikk best bilder ut fra mørket var faktisk Vivo'en (rart TEK aldri har giddet å teste en sånn), men de var uansett bare litt bedre enn de andre tre og bildene var stort sett kornete og ubrukelige til alt annet enn lavoppløselige Snapchats.

 

Med systemkameraet derimot, paret med de riktige objektivene tok jeg noen fantastiske bilder som jeg faktisk kan bruke i ettertid eller til og med printe ut og henge opp. Altså, preservere et minne om du vil. Som jo er hovedgrunnen til at du har et kamera.

 

Men det du sier er jo bare at du er flinkere til å ta bilder enn de andre. Ikke at Sonys mobiler tar bedre bilder. 

 

Nei du kan ikke gjøre et dårlig bilde bra, det er jeg enig i. Derimot så kan det gjøres bedre. Og det er det som er det viktigste for mobilkamera. Å gjøre hva enn bilde som blir tatt så bra som mulig. Så når kamera blir kommandert til å ta et bilde der det blir kommandert til å ta et bilde så bør den gi et så bra resultat som mulig. Det er Sony dårlig på. Og det er grunnen til at folk putter Samsung, Google og  Huawei øverst på listene nå.

 

iPhone er best på Snapchat, fordi Snapchat bare tar bilde av skjermen på Android. Så Snapchat på Android tar aldri et faktisk bilde.

Akk o ve.

 

Du leser kun det du vil lese så det er vel egentlig fånyttes å fortsette, men for å gjøre det så enkelt som mulig:

 

Du påstår at Sony tar elendige bilder og er rævdårlige på kamera (satt på spissen). Jeg påstår at du (ja, du, og ikke meg fordi jeg visstnok skal være dritgod på fotografering) får bortimot tilsvarende like gode bilder eller bedre med en Xperia som med en annen telefon fra samme lanseringsperiode. Selvsagt med enkelte forskjeller her og der, men det gjelder begge veier.

 

Hvis du tenker over det, hvem sin påstand tror du egentlig er nærmest sannheten?

 

Og husk, jeg sier ikke at Sony er best. Jeg sier at du får i mobilsammenheng relativt sett helt kurante bilder med en toppmodell fra Xperia også, og at forskjellen til en annen toppmodell er minimal om enn tilstedeværende overhodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Akk o ve.

 

Du leser kun det du vil lese så det er vel egentlig fånyttes å fortsette, men for å gjøre det så enkelt som mulig:

 

Du påstår at Sony tar elendige bilder og er rævdårlige på kamera (satt på spissen). Jeg påstår at du (ja, du, og ikke meg fordi jeg visstnok skal være dritgod på fotografering) får bortimot tilsvarende like gode bilder eller bedre med en Xperia som med en annen telefon fra samme lanseringsperiode. Selvsagt med enkelte forskjeller her og der, men det gjelder begge veier.

 

Hvis du tenker over det, hvem sin påstand tror du egentlig er nærmest sannheten?

 

Og husk, jeg sier ikke at Sony er best. Jeg sier at du får i mobilsammenheng relativt sett helt kurante bilder med en toppmodell fra Xperia også, og at forskjellen til en annen toppmodell er minimal om enn tilstedeværende overhodet.

 

Jeg har ikke prøvd alle mobilene. Jeg leser bare hva folk skriver i tester og artikler. Fakta er at ingen vurderer Xperia som en topptelefon.

 

Du prøver å bagatellisere forskjellen mellom telefoner og si at det ikke er så stor forskjell. Men om forskjellen ikke er så stor, hvorfor nevner alle Samsung, Google eller Huawei som topp 3 stadig vekk? Forskjellen mellom de 3 er kanskje ikke så stor, men til andre er den. Merkbart stor. 

 

Så derfor har Sony en jobb å gjøre med å hvertfall komme på dette nivået og igjen bli relevant i kameratoppen. Slik det er nå er de ikke relevante for noe toppkamera.

 

Og det er ikke jeg som påstår det, det er alle nettsider som tester mobiler som sier det.

Lenke til kommentar

Og det er ikke jeg som påstår det, det er alle nettsider som tester mobiler som sier det.

 

Har du fått med deg at nesten alle som tester de telefonene refererer til dxo og displaymate, istedenfor å utføre en vitenskapelig test selv?

 

Har du da også fått med deg at displaymate ikke tester Sony, og at dxo nekter å teste Sony ordentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 Akk o ve.

 

Du leser kun det du vil lese så det er vel egentlig fånyttes å fortsette, men for å gjøre det så enkelt som mulig:

 

Du påstår at Sony tar elendige bilder og er rævdårlige på kamera (satt på spissen). Jeg påstår at du (ja, du, og ikke meg fordi jeg visstnok skal være dritgod på fotografering) får bortimot tilsvarende like gode bilder eller bedre med en Xperia som med en annen telefon fra samme lanseringsperiode. Selvsagt med enkelte forskjeller her og der, men det gjelder begge veier.

 

Hvis du tenker over det, hvem sin påstand tror du egentlig er nærmest sannheten?

 

Og husk, jeg sier ikke at Sony er best. Jeg sier at du får i mobilsammenheng relativt sett helt kurante bilder med en toppmodell fra Xperia også, og at forskjellen til en annen toppmodell er minimal om enn tilstedeværende overhodet.

 

Jeg har ikke prøvd alle mobilene. Jeg leser bare hva folk skriver i tester og artikler. Fakta er at ingen vurderer Xperia som en topptelefon.

 

Du prøver å bagatellisere forskjellen mellom telefoner og si at det ikke er så stor forskjell. Men om forskjellen ikke er så stor, hvorfor nevner alle Samsung, Google eller Huawei som topp 3 stadig vekk? Forskjellen mellom de 3 er kanskje ikke så stor, men til andre er den. Merkbart stor. 

 

Så derfor har Sony en jobb å gjøre med å hvertfall komme på dette nivået og igjen bli relevant i kameratoppen. Slik det er nå er de ikke relevante for noe toppkamera.

 

Og det er ikke jeg som påstår det, det er alle nettsider som tester mobiler som sier det.

At det er fakta må du gjerne dokumentere. Det er svada fra ende til annen. Hver eneste toppmodell fra Sony ( altså, skikkelig toppmodell, ikke slik TEK karakteriserer toppmodeller) har fått 9 eller bedre her hos TEK. Eller 5 eller 6 stjerner hos Lyd og Bilde. Eller terningkast 5 eller bedre hos DinSide. Det er 100% fakta, og ikke synsing/personlig mening som det du kommer med.

 

Og joda, jeg vet at hverken TEK, Lyd og Bilde eller DinSide er verdens beste på å teste mobiler, men de er uansett de tre mest relevante sidene vi bruker her til lands og det er vel ingen som kan sies å være mer profesjonelle/seriøse?

 

Jeg kunne gjerne kommet med linker til hver eneste test, men det skal du faktisk få lov til å finne selv utenom de jeg har listet opp nedenfor. For det er likt over hele fjøla. Du finner et Anbefalt stempel på nesten samtlige Xperia-toppmodeller.

 

Som f.eks her (Kan ta tre forskjellige tester av deres siste toppmodell XZ Premium først, så kan du at det er likt overalt):

 

http://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/6-mobiltelefoner-2/sony-xperia-xz-premium

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-xz-premium/382200

 

https://www.dinside.no/mobil/vanvittig-skarp-skjerm-ra-ytelse-og-super-sakte-film/67631119

 

Og et par eldre modeller, som igjen viser hvor langt ute på bærtur du er:

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z2/159378/4

 

http://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/sony-xperia-z5-premium

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z1/137511/4

 

https://www.tek.no/artikler/test-sony-xperia-z5-premium/194074/3

 

http://www.lydogbilde.no/test/mobil-nettbrett/6-mobiltelefoner/sony-xperia-z3-2

 

10/10 eller 6/6 over hele fjøla, og utsagn som "det finnes ingen bedre mobiltelefon på markedet", "grensesprengende", "en himmelsk mobiltelefon", "verstingmobil med det beste av det meste" osv.  Og merk: Dette er for Z1,Z2, Z3 og Z5Premium . Altså, samtlige skikkelige toppmodeller før XZ Premium.

 

Det er vel bare Z3+ og X Performance som ikke er med her, men det kan vel diskuteres om det var skikkelige toppmodeller.  Uansett, begge fikk 9/10 og anbefalt stempel.

 

Hva halvseriøse, tabloide amerikanske tester sier er egentlig revnende likegyldig i denne sammenheng, da Xperia'en du får i Norge ikke har vært den samme du har fått i USA, med blant annet fingeravtrykksensor osv.

 

Så hva det er du har imot Xperia vet jeg ikke, men hver eneste gang noe du påstår er motbevist kommer du med noe nytt som er enda mer på jordet enn det forrige. Prøver så godt jeg kan å ikke dytte inn personlige karakteristikker her, men jeg mistenker at du faktisk bare prøver å provosere. Eller trolle på godt norsk.

 

 

Og igjen, angående forskjellen mellom topp 3 og resten: Du snakker om tre telefoner som kom ut relativt nylig, og sammenligner dem med en Xperia-telefon som kom ut for et år siden. Hvorfor tror du selv at de nyere telefonene blir rangert som best? Ser du virkelig ikke selv dette?

 

Ellers viser jeg til han andre sine svar i denne tråden.

Endret av bakalaka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Bare for å tømme litt bensin på bålet. Jeg har lest flere anmeldelser som gir Sonytelefonene litt dårlig skussmål på kamerabiten enn som skryter av kameraet. Og selv har jeg testet mange av de aller beste Sonytelefonene, og alltid vært litt skuffet over kameraet.

 

Spre deg brann, la drittslengingen begynne.

Lenke til kommentar

Bare for å tømme litt bensin på bålet. Jeg har lest flere anmeldelser som gir Sonytelefonene litt dårlig skussmål på kamerabiten enn som skryter av kameraet. Og selv har jeg testet mange av de aller beste Sonytelefonene, og alltid vært litt skuffet over kameraet.

 

Spre deg brann, la drittslengingen begynne.

 

Hva har du testet dem mot, og ble begge testet på samme dag, med samme motiv, på samme tidspunkt, etc?

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om karakter, kun kamera. Og jeg snakker ikke om 2013, 2014, 2015, 2016. Jeg snakker om 2017 og 2018. 

 

Fra tek:

"Men om jeg skulle valgt telefon på kamerakvalitet alene, ville nok valget stadig havnet på en Samsung-toppmodell, enten S7 eller S8" Står videre at de er like om det er bra med lys (dagtid).

 

Som du sier er tek enig i at Z1 og Z2 var helt i topp på kamera og skriver dette om Z5 premium:

"Sony Xperia Z5 Premium har muligens det beste mobilkameraet som finnes"

 

Lyd og bilde + DinSide sammenlignet ikke kamera med andre telefoner.

 



Forbes om Google Pixel XL2 kamera:

"After years of fighting between Apple and Samsung, Google blew them both away and - despite their best efforts - Google has extended that lead."

https://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2018/03/25/google-pixel-2-long-term-review-pixel-2xl-review-best-smartphone-camera/#264028b42777



Fra Engadet:

"Pixels proved themselves to be highly impressive performers, to the point that the 2 XL has become my go-to smartphone camera."

https://www.engadget.com/2017/10/17/google-pixel-2-and-pixel-2-xl-review/



Techadvisor:

"In just about any light, the Pixel 2 XL takes fabulous photos"

https://www.techadvisor.co.uk/review/high-end-smartphones/google-pixel-2-xl-review-3664862/



The Verge:

"But after about a week of using the camera, I will say this: it has a real shot at being the best again."

Se og link tidligere her fra nettsiden.

https://www.theverge.com/2017/10/17/16486108/google-pixel-2-xl-review-android-phone-camera



The Guardian:

The 12.2-megapixel rear camera on the Pixel 2 XL is simply brilliant, producing some of the best photos I’ve ever captured using a smartphone

https://www.theguardian.com/technology/2017/oct/17/google-pixel-2-xl-review-big-screen-android-camera-battery-ai



Wired:

"In general, the Pixel 2's camera ranks among the best I've seen on a phone"

"The Pixel 2 makes the best case ever that camera specs don't matter. ....All that actually matters here is the software"

https://www.wired.com/2017/10/review-google-pixel-2/



AndroidAuthorithy

"Google flexed its camera muscles more so last year than it ever has, and things are even more impressive with the Pixel 2 and Pixel 2 XL."





Det er kun nå nylig at både Huawei og Google har vært noe konkurrenter på kamerafronten. De var aldri det før. Og det er denne endringen jeg snakker om. iPhone har og veldig lenge vært veldig god på kamera, men de har nå de to siste årene falt langt bak plutselig. Jeg bryr meg ikke om hva noen gjorde før. Huawei og Google har kommet inn og endret markedet med sine nye metoder for å ta bilder. Der begge bruker både AI og maskinlæring for å forbedre bildene, og det klarer de beviselig også å gjøre.



Techradar om XZ Premium:

"Images are full of detail and color, although we did find they lacked the same pop as those captured on the Samsung Galaxy S8 – which just edges out the XZ Premium when it comes to point-and-shoot tasks."



Fra The Verge:

"super slow-mo (960fps for less than a second), but both of them are gimmicks. The camera’s focus is unreliable, and Sony’s penchant for hyper-processing images continues, with its noise reduction actively obliterating detail in shots. What’s the point of 19-megapixel shots if they’re blurry? The slow-motion trick is cute, but its novelty quickly wears off. The true premium cameras of today can be found in the Google Pixel" (Dette er før Pixel 2XL review kun måneder senere, altså slår ikke forrige gen Pixel engang ifølge Verge).



Techadvisor om Xperia:

"The overall image quality isn’t bad"



AndroidAuthority

"As the top manufacturer of the world’s most common smartphone camera sensors, it is good to see that Sony is using their own hardware to good effect. It has taken a little while for them to get the software right, but in the XZ Premium there is very little to gripe about"



Forbes:

"Otherwise, the 19-megapixel camera (only one camera on the back, unlike every other phone this year) is just decent. Since this is an expensive, premium device, I compared its camera with the Samsung Galaxy S8, and Sony's photos came up short almost every time."

https://www.forbes.com/sites/bensin/2017/07/12/sony-xperia-xz-premium-review-4k-is-overkill-for-a-phone/2/#48fbec444bee



Notebookcheck

"The cameras of the comparison devices HTC U11 and Galaxy S8 Plus clearly show more details. Images taken in low lighting seem good at first glance, but a closer look shows that they are very blurry. The HTC U11's camera takes much sharper shots. An advantage of the Sony Xperia XZ Premium: We noticed hardly any color noise."

https://www.notebookcheck.net/Sony-Xperia-XZ-Premium-Smartphone-Review.234822.0.html



Wired:

"As such, night photo quality is not among the very best, but is still fair"" While images still suffer from Sony’s overbaked and sharpened processing, which makes photos appear unnatural up close, the effect is less obvious than in the Xperia Z5 Premium."



http://www.wired.co.uk/article/sony-xperia-xz-premium-review-uk-release-date-price-specs

 

 

 

Der har du latterlig mange linker som viser at Google Pixel 2 XL er bedre enn Sony sin telefon fra samme generasjon. Til tross for at Sonyen også er Premium. De henger bak på foto. Og spesielt software. Google tar bedre bilder, Huawei tar bedre bilder og Samsung gjør. Og mens Sony ikke er forferdelig i forhold til dem så er de bak. Og det er ingen som bryr seg med å sammenligne opp mot Sony sine telefoner. 

 

Jeg har ikke noe imot Sony. Jeg bare svare på når du skryter av hvor bra Sony, eller når du mener de er like gode som resten, når alle testere sier noe annet. Det virker vel heller slik at du vil forsvare Sony om du kaller nettsteder i  USA for halvseriøse når de ikke gir Sony god karakter? Jeg kaller ingen av lenkene du kommer med for halvseriøse. Er The Verge og Forbes tabloider eksempelvis?

 

Og det er ikke bare jeg som synes Sony ikke er noe spesielt. Altså ikke dårlig. Gode telefoner. Men de har liksom ikke vært spesielt gode på noe på lenge. Det er en grunn til at markedsandelen har falt og at Sony nesten ikke selger telefoner lengre. Hvorfor folk ikke kjøper dem. XZ3 Compact hadde noe spesielt og den kom på topp 10 hos Telenor og Telia i Norge. 

 

Se på Komplett:

https://www.komplett.no/category/21064/mobil/mobiltelefon?nlevel=10444%C2%A721064&sort=OrderedTimes_bf%3ADESCENDING&hits=72

 

Selvfølgelig dominert av Samsung og iPhone. Og så ser vi en og annen Huawei der. Mye tyder altså på at Huawei nå selger bedre enn Sony i Norge. Med toppmodeller. Et marked Sony gjorde det mye bedre enn Huawei i. Huawei hadde ikke engang modeller. Huawei er et så mindre kjent merke. Men likevel kommer de inn og vipper Sony lett vekk? Så hva mener du med at jeg prøver å provosere når jeg påpeker at Sony ikke er så bra? Det er faktisk det de aller fleste mener. Det er derfor folk ikke kjøper Sony. Så Sony har en jobb å gjøre. De i likhet med HTC og LG må komme med noe som gir folk en grunn til å kjøpe dem over andre. Så langt har alle tre stort sett mislykkes på det. Samtidig kommer nye aktører inn og lykkes, mens Samsung og Apple holder sånn stort sett stand.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om karakter, kun kamera. Jeg snakker om 2017 og 2018. 

Der har du latterlig mange linker som viser at Google Pixel 2 XL er bedre enn Sony sin telefon fra samme generasjon.

 

Xz premium er Sonys nåværende toppmodell.

Den kom i februar 2017.

Før det må du tilbake til september 2015.

 

Så da har vi ifølge deg kun 1 modell.

 

Hva slags konkurranse hadde den da? +/- 4 måneder.

Iphone 7+, honor 9, s8+, og originale pixel.

 

Blant alle dem hadde Sony skarpest bilder. Mest naturlige farger. Best video.

Lenke til kommentar

Kunde: "Hvorfor skal jeg kjøpe Sony mobil?"

Selger: "De lagde bra mobiler i 2015"

 

Du mener 2017.

 

Og det er helt vanlig for et firma å komme med nye modeller en gang i året. Så om du skal ha nyeste telefon må du kjøpe den som kommer det året.

 

Sony sin 17 modell konkurrerte helt fint med andre 17 modeller, og henger fint med 18 modellene.

Men nå kommer det altså en 18 modell Sony, som blir enda bedre.

Lenke til kommentar

 

Du mener 2017.

 

Og det er helt vanlig for et firma å komme med nye modeller en gang i året. Så om du skal ha nyeste telefon må du kjøpe den som kommer det året.

 

Sony sin 17 modell konkurrerte helt fint med andre 17 modeller, og henger fint med 18 modellene.

Men nå kommer det altså en 18 modell Sony, som blir enda bedre.

 

Men hele problemet er at det ikke er nok å lage helt fine mobiler i Android verden. LG og HTC lager og helt fine mobiler på linje med Sony. Det er ikke noe videre problemer med telefonene deres. Problemet er at de ikke har noe videre å skille seg fra de andre. 

 

 

Og det trenger Sony. De trenger eksempelvis artikler som skryter av hvor fantastisk kameraet til Sony er som eksempelvis nye Huawei P20. Folk er uenige i hvor bra kameraet faktisk er. Men selv med noe gammel hardware havner den lagt opp på salgslistene hos komplett mot 2018 modeller. 

Lenke til kommentar

Men hele problemet er at det ikke er nok å lage helt fine mobiler i Android verden. LG og HTC lager og helt fine mobiler på linje med Sony. Det er ikke noe videre problemer med telefonene deres. Problemet er at de ikke har noe videre å skille seg fra de andre. 

 

 

Og det trenger Sony. De trenger eksempelvis artikler som skryter av hvor fantastisk kameraet til Sony er som eksempelvis nye Huawei P20. Folk er uenige i hvor bra kameraet faktisk er. Men selv med noe gammel hardware havner den lagt opp på salgslistene hos komplett mot 2018 modeller. 

 

Helt fine?

Som sagt konkurrerer Sony sine modeller fint med konkurrentenes senere modeller.

Hver gang det kommer en ny toppmodell fra Sony så skryter alle av dem også.

 

Samsung har mindre å skilte med enn lg for eksempel, men det betyr ikke at lg selger bedre.

Salg av mobiler går ut på hvilket firma som klarer å banke mest tull inn i hodet på de som skal kjøpe den.

Har man et stort skilt med masse blinkende lys så trekker det folk.

Problemet til Sony er at de ikke bruker penger på reklame.

 

Huawei p20 gammel? Hvor får du det ifra?

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om karakter, kun kamera. Og jeg snakker ikke om 2013, 2014, 2015, 2016. Jeg snakker om 2017 og 2018. 

 

 

 

Nå går du faktisk tilbake på det du selv skriver.

eg har ikke prøvd alle mobilene. " Jeg leser bare hva folk skriver i tester og artikler. Fakta er at ingen vurderer Xperia som en topptelefon".

 

Her skriver du da vitterlig om telefon og ikke bare kamera? Jeg kan finne flere referanser også om du vil.

Så kan vi jo godt ta en titt på disse linkene du har kommet med om Pixel også kanskje?

 

Engadget:

Du snakker om at Lyd og bilde osv ikke sammenligner telefonen med andre telefoner. Det gjør heller ikke Engadget. Det er såvidt jeg kan se ikke et eneste ord om Xperia her. Og de viser til DxOMark som er svært lite relevant i denne sammenheng av grunner du burde vite til nå.

Og uansett: Denne telefonen kom ut nesten et halvt år senere enn siste Xperia.

 

Forbes:

Igjen, ingen direkte sammenligning med Xperia så irrelevant. Og Forbes er kanskje ikke tabloid, men kan vel neppe kalles seriøse innen dette faget. Du ser ikke Dagens Næringsliv teste kjøleskap gjør du? Det blir akkurat det samme. Og: Leser du testen så ser du at hvor amatørmessig det er gjort, spesielt kamera og bildedelen. Veldig lite troverdig.

 

Techadvisor:

Ikke noe sammenlignsgrunnlag, bilde eller ord om andre telefoner, heller ikke Xperia.

 

TheVerge:

Samme som TechAdvisor.

 

TheGuardian:

Samme som TechAdvisor, og forsåvidt Forbes.

 

Ther Wired:

Samme som TechAdvisor.

 

 

Alt du egentlig har gjort her er å komme med linker om en og samme telefon som kom ut nesten to kvartaler etter Xperia XZ Premium. Og samtlige sier det er en god kameratelefon. Noe jeg aldri har nektet på, så du snakker til koret her nå. Og husk, det kan vel knapt kalles samme generasjon når det er såpass lang tid mellom dem.

 

Men igjen, det er absolutt ingenting i artiklene dine som sier noe som helst om Xperia så tror du må lete litt mer for dette var ikke mye verdt.

 

Og så til testene om XZ Premium:

Du skriver:

"Der har du latterlig mange linker som viser at Google Pixel 2 XL er bedre enn Sony sin telefon fra samme generasjon".

 

100% feil.

 

Du viser tre linker. Tre. Det er ikke latterlig mange. Og den eneste som kjører comparison shots er Forbes Asia sin, hvor Galaxy S8 vinner på ene bildet mens på det andre bildet er de dønn like. Altså to bilder. Og du skriver selv at TechAdvisor og Android Authority kommer med gode skussmål om kameraet men linker ikke.

 

--------------

 

Kanskje du skulle tatt Marketing 101 før du begynner å spekulere i hvorfor Sony ikke selger så mye mobiltelefoner lenger. Det er forsåvidt også noe Sony burde gjort.

 

Tror du virkelig det kun er kvalitet som gjelder? Z1 var den definitivt beste telefonen på markedet da den kom ut for noen år siden, men den solgte ikke en brøkdel av det f.eks Galaxy eller Iphone sin modell fra samme periode gjorde. Forklar det?

 

At Huawei kommer inn og vipper Sony ned av tronen som nr.3 i Norge tror du ikke har noe med markedskrefter, markedsføring, tilgjengelighet, produktplassering i butikk og på nettsider (alt dette må aktørene betale for) osv? Når Siri, 14 år, eller Torstein, 47 år, som ikke vet så veldig mye om telefoner drar til butikken for å kjøpe ny telefon, hvordan tror du de blir påvirket i butikk eller av reklame? Og ikke minst av selgerne, som definitivt har insentiver de også ut ifra hvilket merke eller modell de selger.

 

Og til slutt: du nevner LG, men det er ikke så veldig lenge siden det var bred enighet om at LG hadde det beste mobilkameraet (ifjor mener jeg). Men andelen deres økte ikke så veldig mye av den grunn. Hvorfor? Av grunnene nevnt ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fullstendig uaktuelt med Sony så lenge de fyller telefonene med crapware man ikke får avinstallert.

 

Fullstendig uaktuelt for meg generelt å ha noe annet enn iOS.  Liker ikke Android, grunnet det som blir levert med telefoner (som du nevner, crap ware, Google-stuff, etc.)

 

Finner det veldig leit at her har vi kjempe brae mobiler som kunne vært noe å vurdere, men kravet om Android gir en avsmak.

 

Heller alternativer some (uten Google-bitene):

https://postmarketos.org

http://www.lineageos.co

https://www.plasma-mobile.org/overview/

 

Ed1t: https://jolla.com

Hva slags crapware? Når hadde du sist en Android-telefon? 2011? Husk: iTunes er også crapware.

 

Og Google Stuff? Rekner med du bruker Google Maps? og kanskje også Google Chrome? eller ihvertfall Google Search?

 

Man kan si mye om Google, men de er ihvertfall nyttige på tvers av plattformer noe Apple sine programmer og apper ikke er.

Lenke til kommentar

 

Fullstendig uaktuelt med Sony så lenge de fyller telefonene med crapware man ikke får avinstallert.

 

Nå må du utdype. Hva slags crapware?

 

What's New? Der er jeg enig at det er en unødvendig app.

 

Xperia Lounge? Unødvendig for mange, men nyttig for andre.

 

Deres egne Music, Video, Clock, Calculator osv apper? Hvis det er crapware så er ALT crapware.

 

Og hva så om disse få appene er unødvendige og ikke lar seg avinstallere? Det tar en oppegående person 24 sekunder å skru av notifikasjoner osv for disse.

 

Og hvilke andre selskaper er det som er så veldig mye bedre synes du? Apple? iTunes f.eks er akkurat like mye crapware som alt du får hos Sony, og 100% ubrukelig for alle som ikke er kunde der.

 

Det var mye mer bloatware på mitt Huawei M3 Mediapad nettbrett enn det har vært på noen av mine siste 3-4 Sony-telefoner.

SOny XZ, får ikke skrudd recommondations og whats new og special offer, min siste Sony....
Lenke til kommentar

 

 

Fullstendig uaktuelt med Sony så lenge de fyller telefonene med crapware man ikke får avinstallert.

 

Fullstendig uaktuelt for meg generelt å ha noe annet enn iOS.  Liker ikke Android, grunnet det som blir levert med telefoner (som du nevner, crap ware, Google-stuff, etc.)

 

Finner det veldig leit at her har vi kjempe brae mobiler som kunne vært noe å vurdere, men kravet om Android gir en avsmak.

 

Heller alternativer some (uten Google-bitene):

https://postmarketos.org

http://www.lineageos.co

https://www.plasma-mobile.org/overview/

 

Ed1t: https://jolla.com

Hva slags crapware? Når hadde du sist en Android-telefon? 2011? Husk: iTunes er også crapware.

 

Og Google Stuff? Rekner med du bruker Google Maps? og kanskje også Google Chrome? eller ihvertfall Google Search?

 

Man kan si mye om Google, men de er ihvertfall nyttige på tvers av plattformer noe Apple sine programmer og apper ikke er.

 

 

 

Bruker ikke Google Maps, Chrome og kun Google Search ved ytterst behov da DuckDuckGo funker bra.

 

Siste jeg hadde var en Sony Xperia X8 som jeg måtte roote for å fjerne uønskede apper. Jeg har også måtter hjelpe mange i min familie/krets, så har god nok erfaring med Android

 

Det er som oftest mange apper du ikke kan fjerne, enter av Google sine egne, eller de som er lagt inn av operatørene.

Lenke til kommentar

Billigere telefoner = mer søppel installert (ofte). Kan ikke sammenligne 12K iPhone med 3K Android. 

 

Om Google sine apper du ikke kan fjerne er bloatware er Apple sine apper du ikke kan fjerne enda mer bloatware. Siden du faktisk kun kan bruke dem på Apple enheter. Du kan ikke si Google apper er bloatware uten å si at alle telefoner har bloatware.

 

Men hvis du mener Google maps som er den beste karttjenesten du kan ha er bloatware (og ikke Apple maps som faktisk er...) så må jo alle apper unntatt melding og ringing være bloatware? Karttjeneste er ganske essensiell funksjonalitet for en smartmobil.... Og i nesten alle verdens land er Google Maps den desidert beste.

 

Og du kan ikke påstå at en XZ Premium er full av bloatware om du faktisk ikke har prøvd en nyere Sony toppmodell.

 

Og med mindre du skrev feil så er dette telefonen du sier du sist hadde:

https://www.gsmarena.com/sony_ericsson_xperia_x8-3403.php

 

Hvis det stemmer, hvordan kan du påstå du har god erfaring med Android? Håper du hvertfall har hatt en telefon som har hatt høyere Android versjon enn 1.6...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...