Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Er så lei av den ensidige fokusen på kamera. Alt er bare kamera, kamera, kamera. Det er en f***ings mobiltelefon.Kamera er vel eneste grunn til å kjøpe dyre mobiler. Tar man ikke foto, får du svært gode telefoner til et mye lavere prisnivå. Om du vil kun drive med tale og sms, klarer du deg med en Nokia til noen hundrelapper :-) Kamera har veldig lite å si for min del da jeg har systemkamera uansett, men jeg betaler gjerne litt ekstra for en Premium telefon som denne rett og slett pga ytelsen. Har du med deg det kameraet overalt, hele tiden? Hva med telefonen? Så ofte er det mobilen som er i lomma når du trenger å ta et bilde. Hvor mye hjelper det å ha systemkamera hvis det ligger hjemme? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Hadde både Z1 og Z2 - begge hadde elendig kamera på tross av lovnader om det motsatte. Noen grunn til å gi Sony en ny sjanse? De hadde ikke elendig kamera, kun dårlige brukere. De har nå helt ny linse og sensor. Hvis kameraet er så komplisert å bruke at bare de ivrigste og flinkeste klarer å bruke det skikkelig, da er det ikke bra. 3 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Hadde både Z1 og Z2 - begge hadde elendig kamera på tross av lovnader om det motsatte. Noen grunn til å gi Sony en ny sjanse? De hadde ikke elendig kamera, kun dårlige brukere. De har nå helt ny linse og sensor. Hvis kameraet er så komplisert å bruke at bare de ivrigste og flinkeste klarer å bruke det skikkelig, da er det ikke bra. Akkurat, om selskaper tenker at produktet brukes feil om resultatet ikke er så bra, så har selskapet et problem. Fordi det har ikke noe å si om det tar 30 minutter (som åpenbart var overdrivelse..) eller 5 sekunder å endre innstillinger. Du bør ikke trenge å endre innstillinger noensinne for å ta gode bilder. Heller bør selskapene se på hvordan folk tar bilder og lage en telefon som gjør det beste av hvordan folk tar bilder, selv om folk da tar bilder feil. Du kan ikke forvente deg at alle brukerne først skal lære seg grunnleggende fotografering for å kunne bruke kameraet i telefonen. I slutte nav dagen så tar folk bilder som de gjør. Og så ser de hva de får i forhold til andre. Om en telefon er flinkere å fikse på bildene dine en en annen så ender den opp med bedre bilder selv om den andre kanskje har bedre sensor og optikk. Så kan folk fra selskapet kommer og si at ja men om man hadde tatt bildene skikkelig så hadde de vært like bra. Men det er irrelevant. Da kommer jo den personen heller å kjøpe det merket som får til greie bilder uansett enn det merket som forventer at en tar bilder skikkelig. Så langt har Sony ikke forstått dette. Og behandler mobilkamera mer som vanlig kamera. Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Hvis kameraet er så komplisert å bruke at bare de ivrigste og flinkeste klarer å bruke det skikkelig, da er det ikke bra. Det er en vesentlig forskjell på å være flink, og å se gjennom innstillingene før du begynner å ta bilder. 1 Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Heller bør selskapene se på hvordan folk tar bilder og lage en telefon som gjør det beste av hvordan folk tar bilder, selv om folk da tar bilder feil. Du kan ikke forvente deg at alle brukerne først skal lære seg grunnleggende fotografering for å kunne bruke kameraet i telefonen. Om de skulle gjøre som du sier, så hadde ikke telefoner hatt kamera på baksiden... Og folk bryr seg svært lite om kvalitet når de kjøper telefoner... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Hvis kameraet er så komplisert å bruke at bare de ivrigste og flinkeste klarer å bruke det skikkelig, da er det ikke bra. Det er en vesentlig forskjell på å være flink, og å se gjennom innstillingene før du begynner å ta bilder. Men begge deler bør være unødvendig. Men du vil altså si at Sony har gode men lite brukervennlige kameraer da? Endret 16. april 2018 av Slettet-BnKsB4Fg0P Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Jeg har hatt fotografering som hobby i over 10 år. Jeg kan både det ene og det andre om innstillinger for å få gode resultat i forskjellige situasjoner. Det er allikavel først nå, med min nåværende telefon, jeg har begynt å bruke telefonens kamera. Grunnen er ikke bare at telefonen har et godt kamera, men også at jeg kan få gode resultater uten å måtte tenke, og uten å måtte knote med verken det ene eller det andre.Jeg har med vilje ikke nevnt hvilken telefon jeg har, slikt blir det bare krangling av. Den har imidlertid er godt kamera, ikke best, men i nærheten. Etter min mening er den derimot helt i toppen på forutsigbar kvalitet i forhold til fotografens ferdigheter, og på en telefon er det etter min mening svært viktig. Endret 17. april 2018 av Dr. Brodsky 1 Lenke til kommentar
Clear Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Sjekk denne reportasjen som The Verge har skrevet. Han droppet DSLR - heller ingen high end mirrorless var med. Alle bildene ble tatt med et mobilkamera..... 1 Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 undefined Det går jo greit når man har kraftige lyskastere som lyser opp bilene. Blir litt verre å bytte kamera med mobilen når du skal ta bilder av nordlyset. 1 Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 undefined De første telefonene Sony lagde ble utgitt med 8mp selv om sensoren var på 20, dette måtte man forandre i innstillingene. De hadde også på et sminke filter som skulle gi deg penere hud når du tok selfies. (ekstremt populært i Asia) Etter å ha stilt om dem, 1 gang, så husker telefonen det framover, og da hadde du et av de beste kamera du fikk. (dxo og lignende liker å teste alle telefoner på 8mp da det gir sammenlignbare resultater) Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Jeg har hatt fotografering som hobby i over 10 år. Jeg kan både det ene og det andre om innstillinger for å få gode resultat i forskjellige situasjoner. Det er allikavel først nå, med min nåværende telefon, jeg har begynt å bruke telefonens kamera. Grunnen er ikke bare at telefonen har et godt kamera, men også at jeg kan få gode resultater uten å måtte tenke. Jeg har jeg med vilje ikke nevnt hvilken telefon jeg har, slikt blir det bare krangling av. Den har er godt kamera, ikke best, men i nærheten. Etter min mening er den imidlertid helt i toppen på kvalitet i forhold til ferdigheter, og på en telefon er det etter min mening svært viktig. S8...? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 Jeg prøvde meg på XZ Premium. Men den gikk i retur. Skulle man ha nok lys i skjermen til å få noe nytte av HDR, så fikk man masse backlight bleed og bloom rundt lyse objekter på mørk bakgrunn. Og kameraet var en gedigen skuffelse innendørs i lite lys. Men det verste var faktisk Sony's låsing av kameraet. Tredje parts kamera app'er fikk ikke tilgang til hele sensoren/API'en. Så med min DJI OSMO Mobile, fikk jeg ikke lov til å ta bilder i full oppløsning. Snakker om molbo.. Ellers var den tung, og slippery som en slimål.. Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 undefined Som sagt, stort sett hver eneste toppmodell fra Xperia de siste 4-5 årene har hevdet seg i toppen av kameratester hvert eneste år. Så uansett hva telefon andre har hatt på det tidspunktet har jeg kunne tatt like bra bilder (selvsagt med enkelte unntak) enn det andre telefoner gjør bare ved å trykke på kameraknappen. Trenger ikke skifte noe på innstillinger, dette er full auto. Helt siden Z1 har jeg konstant fått høre fra folk med andre telefoner hvor gode bilder telefonen min tar. Og det er ikke noe hokus pokus. Du tar telefonen opp av lomma samtidig som du allerede da holder inne den dedikerte kameraknappen. Og et sekund senere når du har fått satt riktig motiv og vinkel så har du tatt bilde. Dette kunne jeg gjort selv om jeg ikke drev med fotografi ellers også. Men selvsagt, vet du null og niks hvordan du bruker f.eks naturlig lys, vinkler eller begynner å kappe folk av på tverke når du tar portrettbilder så blir bildene dine elendige selv om du bruker proffkamera til 40 000kr. Men til spørsmålet ditt: Jeg har ikke systemkameraet mitt med meg overalt. Men jeg har det stort sett med meg når jeg er ute å reiser som er ofte. Jeg var f.eks i Taiwan for litt siden. I dagslys fungerte Xperia'en brillefint, jeg fikk de bildene jeg ville ha og behøvde ikke drasse med meg kameraet. Det samme gjaldt reisefølget mitt som hadde henholdsvis Iphone X, Samsung S7 og en toppmodell fra Vivo. Men så snart mørket falt på falt samtlige telefoner igjennom, Xperia inkludert. Den som tok fikk best bilder ut fra mørket var faktisk Vivo'en (rart TEK aldri har giddet å teste en sånn), men de var uansett bare litt bedre enn de andre tre og bildene var stort sett kornete og ubrukelige til alt annet enn lavoppløselige Snapchats. Med systemkameraet derimot, paret med de riktige objektivene tok jeg noen fantastiske bilder som jeg faktisk kan bruke i ettertid eller til og med printe ut og henge opp. Altså, preservere et minne om du vil. Som jo er hovedgrunnen til at du har et kamera. 1 Lenke til kommentar
bakalaka Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Hvis kameraet er så komplisert å bruke at bare de ivrigste og flinkeste klarer å bruke det skikkelig, da er det ikke bra. Det er en vesentlig forskjell på å være flink, og å se gjennom innstillingene før du begynner å ta bilder. Men begge deler bør være unødvendig. Men du vil altså si at Sony har gode men lite brukervennlige kameraer da? At kamerappen til Sony er eller ihvertfall har vært lite brukervennlig kontra f.eks Iphone sin er ingen hemmelighet. Der har Iphone vært flinke, og har gjort all slags funksjonaliteter lett tilgjengelige for folk flest. Lenke til kommentar
tsetsefluen Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Enig med folk som sier at en selv er det beste kameraet. Gjelder å finne riktig vinkel for rett dramatikk og for eksempel lysforhold. Og selv personer med godt kamera må skrote en drøss med bilder. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Skal bli interessant å se noen skikkelige tester av kameraet. Særlig på video har Sony vært skuffende tidligere. Så vi får håpe at ting blir litt bedre med denne. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 undefined Som sagt, stort sett hver eneste toppmodell fra Xperia de siste 4-5 årene har hevdet seg i toppen av kameratester hvert eneste år. Så uansett hva telefon andre har hatt på det tidspunktet har jeg kunne tatt like bra bilder (selvsagt med enkelte unntak) enn det andre telefoner gjør bare ved å trykke på kameraknappen. Trenger ikke skifte noe på innstillinger, dette er full auto. Helt siden Z1 har jeg konstant fått høre fra folk med andre telefoner hvor gode bilder telefonen min tar. Og det er ikke noe hokus pokus. Du tar telefonen opp av lomma samtidig som du allerede da holder inne den dedikerte kameraknappen. Og et sekund senere når du har fått satt riktig motiv og vinkel så har du tatt bilde. Dette kunne jeg gjort selv om jeg ikke drev med fotografi ellers også. Men selvsagt, vet du null og niks hvordan du bruker f.eks naturlig lys, vinkler eller begynner å kappe folk av på tverke når du tar portrettbilder så blir bildene dine elendige selv om du bruker proffkamera til 40 000kr. Men til spørsmålet ditt: Jeg har ikke systemkameraet mitt med meg overalt. Men jeg har det stort sett med meg når jeg er ute å reiser som er ofte. Jeg var f.eks i Taiwan for litt siden. I dagslys fungerte Xperia'en brillefint, jeg fikk de bildene jeg ville ha og behøvde ikke drasse med meg kameraet. Det samme gjaldt reisefølget mitt som hadde henholdsvis Iphone X, Samsung S7 og en toppmodell fra Vivo. Men så snart mørket falt på falt samtlige telefoner igjennom, Xperia inkludert. Den som tok fikk best bilder ut fra mørket var faktisk Vivo'en (rart TEK aldri har giddet å teste en sånn), men de var uansett bare litt bedre enn de andre tre og bildene var stort sett kornete og ubrukelige til alt annet enn lavoppløselige Snapchats. Med systemkameraet derimot, paret med de riktige objektivene tok jeg noen fantastiske bilder som jeg faktisk kan bruke i ettertid eller til og med printe ut og henge opp. Altså, preservere et minne om du vil. Som jo er hovedgrunnen til at du har et kamera. Men det du sier er jo bare at du er flinkere til å ta bilder enn de andre. Ikke at Sonys mobiler tar bedre bilder. Nei du kan ikke gjøre et dårlig bilde bra, det er jeg enig i. Derimot så kan det gjøres bedre. Og det er det som er det viktigste for mobilkamera. Å gjøre hva enn bilde som blir tatt så bra som mulig. Så når kamera blir kommandert til å ta et bilde der det blir kommandert til å ta et bilde så bør den gi et så bra resultat som mulig. Det er Sony dårlig på. Og det er grunnen til at folk putter Samsung, Google og Huawei øverst på listene nå. iPhone er best på Snapchat, fordi Snapchat bare tar bilde av skjermen på Android. Så Snapchat på Android tar aldri et faktisk bilde. Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Nei du kan ikke gjøre et dårlig bilde bra, det er jeg enig i. Derimot så kan det gjøres bedre. Og det er det som er det viktigste for mobilkamera. Å gjøre hva enn bilde som blir tatt så bra som mulig. Så når kamera blir kommandert til å ta et bilde der det blir kommandert til å ta et bilde så bør den gi et så bra resultat som mulig. Det er Sony dårlig på. Og det er grunnen til at folk putter Samsung, Google og Huawei øverst på listene nå. Å legge på for mye skarphet, eller fjerne støy for aggressivt. Å stille opp fargene så grønt blir neon, eller stille ned fargene så alt blir grått. Det gjør ikke bildene bedre. Det gjør at folk som ikke vet bedre tror at bildene er bedre. Folk tror av en eller annen grunn at unaturlige farger er bra. De tror at selfies hvor huden blir fri for detaljer er bra. Sony gjør det de kan for å gi deg et naturlig bilde. Det er det få andre selskaper som prøver på. Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 De hadde elendig kamera. Fullt og helt umulig å få et godt bilde uten å kødde med manuelle innstillinger i en halvtime. Da er det ubrukelig i en mobiltelefon i min bok. På Z1 og Z2 kunne man bare justere hvitbalanse og lukkertid... Om det tok deg 30 minutter, så bør du nok øve litt mere. Poenget var vel at man tar bildet og det er det. Har selv hatt Z3 og den tok elendige bilder uten å rote med innstillinger. Da er jo litt av poenget borte om den ikke klarer bra bilder i auto. Da kan man jo like greit bruke DSLR isteden. Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Poenget var vel at man tar bildet og det er det. Har selv hatt Z3 og den tok elendige bilder uten å rote med innstillinger. Da er jo litt av poenget borte om den ikke klarer bra bilder i auto. Da kan man jo like greit bruke DSLR isteden. Hva sammenligner du telefonen med? Systemkamera? Om du sammenligner den med datidens samsung og iPhone så hadde Sony langt bedre farger og skarphet. Men den brukte ikke så kraftig støyreduksjon som samsung, så mørke bilder så ikke ut som de var dekket med vaselin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg