Gå til innhold

AMD har kunngjort andre generasjon Ryzen-prosessorer

Anbefalte innlegg

Synes det er litt imponerende at enkelte fremdeles tviholder holder på enkelte ting selv om fakta viser noe annet. Kognitiv dissonans? Kjøret rundt single core og antall Hz er for lengst over.

Siden brytningen av 1Ghz/DC så har det heller ikke vært AMDs intensjon om å knuse Intel, men heller konkurrere på pris vs ytelse og funksjoner. Omtrent "alle" av AMDs prosessorer støtter bl.a. ECC, noe som nesten er fraværende i Intels. Ved samme hastighet så er det svært liten forskjell på ytelsen, og koster knapt 2-300 ekstra for mer beskyttelse.

Håndlaget prosessor ja; med mindre man snakker om det man bygger på ing elektro eller kan bygge hjemme som hobby så tror jeg ikke det er noe tema engang i denne sammenheng ;) . Dog, flere feil / mer følsom for feil stemmer rimelig bra jo mer man krymper elektronikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men vet noen om gamle ryzen første generasjon snart blir slutt på bios oppdateringer? For kan kan jo frykte det.

Omtrent "alle" av AMDs prosessorer støtter bl.a. ECC, noe som nesten er fraværende i Intels. Ved samme hastighet så er det svært liten forskjell på ytelsen, og koster knapt 2-300 ekstra for mer beskyttelse.

Hvis man ikke trenger server, er det praksis betydning? Kunne heller ønske flere ramkanaler og PCI-E SSD og PCI-E lans etc. 10 gigabit ethernet etc.

Siden brytningen av 1Ghz/DC så har det heller ikke vært AMDs intensjon om å knuse Intel, men heller konkurrere på pris vs ytelse og funksjoner.

Det har vel heller å gjøre med kostnader og inntekt, intel tjener mere siden de går for bedriftmarkedet og er best.

Men for folk i gate klarer seg nok fint med ryzen hvis de vil, er få som gamer som må ha det beste. Har selv 3 ryzen pcer nå. AMD trenger å vokse. Skulle gjerne kjøpt AMD Ryzen Threadripper 1900X var det ikke for strømbruket, prisen kan man gjøre noe med ved å handle brukt, men strømbruket får man ikke gjort noe med. Den blir en varmeovn om sommeren.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende; flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.
Lenke til kommentar

Omtrent "alle" av AMDs prosessorer støtter bl.a. ECC, noe som nesten er fraværende i Intels. Ved samme hastighet så er det svært liten forskjell på ytelsen, og koster knapt 2-300 ekstra for mer beskyttelse.

Hvis man ikke trenger server, er det praksis betydning? Kunne heller ønske flere ramkanaler og PCI-E SSD og PCI-E lans etc. 10 gigabit ethernet etc.

Hva i all verden får deg til å tro at en "server" og en "klient" er så forskjellige? Det er absolutt ingen forskjell. Alt av våre elektroniske  binære maskiner operer på samme måte, og er basert på den samme fysiske konstruksjonen / begrensingen (selv om selve materialsammensetningen har gjennomgått visse forandringer). Det blir egentlig litt feil spm. Mye bedre hadde vært; hva kan man gjøre for å minimere antall korrupsjoner?

- Back in 1996 IBM estimated you would see one [bit-flip] a month for every 256MB of RAM.

- Large scale CERN 2007 study "Data integrity": vendors declares "Bit Error Rate of 10-12 for their memory modules", "a observed error rate is 4 orders of magnitude lower than expected". For data-intensive tasks (8 GB/s of memory reading) this means that single bit flip may occur every minute (10-12 vendors BER) or once in two days (10-16 BER).

- 2009 Google's paper "DRAM Errors in the Wild: A Large-Scale Field Study" says that there can be up to 25000-75000 one-bit FIT per Mbit (failures in time per billion hours), which is equal to 1 - 5 bit errors per hour for 8GB of RAM after my calculations. Paper says the same: "mean correctable error rates of 2000–6000 per GB per year".

- 2012 Sandia report "Detection and Correction of Silent Data Corruption for Large-Scale High-Performance Computing": "double bit flips were deemed unlikely" but at ORNL's dense Cray XT5 they are "at a rate of one per day for 75,000+ DIMMs" even with ECC. And single-bit errors should be higher.

Men selvsagt, det er helt opp til hver enkelt å tviholde på gamle myter...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Server og client har forskjellig bruksområder.

Godt mulig Ryzen bygges på opteron\epyc så cpuen bortsett fra tråder\kjerner og størrelse er liten. Godt mulig ryzen cpu har levetid på 25 år hvis den er optimal kvalitet og under 1.4 volt på cpu og tempraturen er under 70 grader?

Jeg vil tro epyc har begrenset overklokking generielt vertfall hovedkortene for server.

Men sitter ikke med fasissvaret. Det jeg syns er litt komisk https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-epyc-7551p

har en Default TDP / TDP 180W mens ryzen 7 1700 kun 65 watt.

La oss ta noctua nd 14 som eksempel, skal man ha en webserver eller domain windows server vil nok ryzen holde lengere på grunn av lavere tempraturer\ og strømbruk mener jeg.

Hva mener du må kvaliteten på epyc være bedre?

Kan ikke huske å ha sett vannkjøling på server og det syns jeg er litt rart. Vann holder lengere en luftkjøler.

Men vann er ulempen rør kan sprekke over tid. Ofte er ikke server hovedkortene bygget å tåle mye vann.

Nå kan man jo bruke arbeidstasjon som server eller server som arbeidstasjon. men normalsett er vel det ikke vanlig på større bedrifter, de har nok bladserver. På skoler\mindre bedrifter må vel spare penger. Hvis det billigste holder like bra så hvorfor ikke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Server og client har forskjellig bruksområder.

Godt mulig Ryzen bygges på opteron\epyc så cpuen bortsett fra tråder\kjerner og størrelse er liten. Godt mulig ryzen cpu har levetid på 25 år hvis den er optimal kvalitet og under 1.4 volt på cpu og tempraturen er under 70 grader?

Slutt. Vær så snill. Dette er vås. At den støtter ECC vil ikke si at den bygger på Opteron. At den støtter ECC vil si at den støtter ECC. Det er et valg, ikke avansert funksjonalitet.

25 års levetid på en CPU er totalt uinteressant. 25 år gamle CPUer i dag? Pentium 75MHz kvalifiserer vel. De fungerer sikkert, men det er totalt uinteressant, ettersom man kan virtualisere det selv på billig maskinvare, og ytelsesmessig kjører en Raspberry pi til 300,- i ring rundt det.

Så kort sagt. Slutt. Ikke post om ting du ikke har snev av peiling på.

Jeg vil tro epyc har begrenset overklokking generielt vertfall hovedkortene for server.

Men sitter ikke med fasissvaret. Det jeg syns er litt komisk https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-epyc-7551p

har en Default TDP / TDP 180W mens ryzen 7 1700 kun 65 watt.

Har du sett på specs på CPUene? Epyc har fire ganger så mange kjerner. Ryzen 7 1700 har 8 kjerner. Epyc-CPUen har 32 kjerner! Det slår deg ikke at det nok vil påvirke TDP? Nei?

La oss ta noctua nd 14 som eksempel, skal man ha en webserver eller domain windows server vil nok ryzen holde lengere på grunn av lavere tempraturer\ og strømbruk mener jeg.

Ja, sånn utover at Epyc-cpuen har altså fire ganger så mange kjerner, og webserverlast er typisk slikt som er svært enkelt å skille ut i egne tråder.

Hva mener du må kvaliteten på epyc være bedre?

Kan ikke huske å ha sett vannkjøling på server og det syns jeg er litt rart. Vann holder lengere en luftkjøler.

Men vann er ulempen rør kan sprekke over tid. Ofte er ikke server hovedkortene bygget å tåle mye vann.

Kjære vene. Joda, vannkjølte DC eksisterer. Men det er kostbart, ofte er luft billigere. Servere blir uansett byttet etter 3-5 år, selv om de fungerer. Og ingen kompoenter i datamaskiner er bygget for å tåle vann.

Takk for nok et svadainnlegg. Kan du ikke tenke gjennom hva du skriver, før du skriver det?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har atter en gang skjult post(er) som går på person og ikke sak. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet da dette er andre gang jeg må moderere denne tråden for det samme.

I retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende; flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Kan bekrefte etter å ha testet:

2 x MTA18ASF1G72PZ-2G1 - Micron 8GB PC4-17000 DDR4-2133MHz ECC Registered CL15 288-Pin DIMM 1.2V Single Rank Memory Module

Denne støttes ikke av ryzen, det som skjer maskinen starter, men får ingen bilde på skjermen.

Prøvd nyeste bios prøvd å resette bios fremdeles samme feil.

Så hva mener du jeg gjør feil? eller tar du feil her? Ryzen er kravstor på ram.

Grunnen for jeg gå for slikt er for slik er billig betalte 1200 kr for 16 GB ram.

Om det er ECC eller ikke spiller liten rolle for meg er kun opptatt av pris ram er ganske dyrt for tiden. Men ikke gøy å få noe som ikke starter en gang.  Selgeren som solgte dette testet rambrikkene først på Xeon sokkel 2011-3 så de funger. Selgeren har samsung ram brikker også så jeg håper de funger, hvis ikke vet vi ECC ram på Ryzen er ikke å anbefale for å si det mildt. Nå vet jeg lite på X470 men tviler på det har stor betydning. ville vært rart om man må aktivere ECC ram i bios før bytte. Om det blir deaktivert spiller liten rolle, verste er når pcen ikke kommer i bios en gang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Denne støttes ikke av ryzen, det som skjer maskinen starter, men får ingen bilde på skjermen.

Så hva mener du jeg gjør feil? eller tar du feil her? Ryzen er kravstor på ram.

Du er sikker på at det ikke er hovedkortet? Hvilket hovedkort har du? Har du sjekket at det støtter ECC RAM? Endret av barfoo
Lenke til kommentar

Kan bekrefte etter å ha testet:

2 x MTA18ASF1G72PZ-2G1 - Micron 8GB PC4-17000 DDR4-2133MHz ECC Registered CL15 288-Pin DIMM 1.2V Single Rank Memory Module]

Denne støttes ikke av ryzen, det som skjer maskinen starter, men får ingen bilde på skjermen. Prøvd nyeste bios prøvd å resette bios fremdeles samme feil. Så hva mener du jeg gjør feil? eller tar du feil her? Ryzen er kravstor på ram.

Helvetica Helvetica! (Eneste jeg så da jeg slo på BB men like gjeldene for det :rofl:)

1. Som barfoo nevner; har du undersøkt skikkelig? Har du evt personlig kontaktet de som lager mammakortet? Kanskje de gidder å støtte det i en ny FW (lite trolig siden dette et eldre sett?)

2. Du kan fint søke på nettet selv som bekrefter at Ryzen støtter ECC, i motsettning til Intel som skrur av ECC. Det var det jeg refererte til - ikke kom her og legg skylden på andre for handlinger du selv har gjort frivillig. Det at AMD støtter ECC by default i sine cpu/chipset er IKKE det samme som at alle DIMMs på markedet passer til enhver mammakort, uansett med el. uten ECC. Selve minnekontrolleren ligger på mammakortet så det er i all hovedsak der ECC signalene blir styrt fra.

3. Du er klar over at Registrert (RDIMM) ikke er noe som støttes normalt for sluttbrukere i motsettning til vanlig ubuffret (UDIMM)? RDIMMs vil også øke latency i motsetning til UDIMM. Det er kanskje der problemet ligger?

Når det er sagt så sikler jeg litt på en nå billigere R3 1200 evt dytte den opp noen hakk. ASrock virker som at folk har hatt god suksess med ang ECC, spesielt i senere FW oppdateringer, så jeg skal i hvert fall undersøke litt mer og teste selv. ;)

EDIT: https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_memory#Compatibility

Endret av herbiwere
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selve minnekontrolleren ligger på mammakortet så det er i all hovedsak der ECC signalene blir styrt fra.

Er ikke store deler av den flyttet inn i CPU? Jeg er litt usikker på i hvilken grad chipset er inkludert i minnekontrollen, men det er vel gjerne en gjensidig operasjon?

Lenke til kommentar

Poenget dere ikke bør påstå alle hovedkortet støtter ECC ram, for det blir feil, heldigvis fikk jeg bytter rambrikkene til noe som fungerte heldigvis men dere kan si Asus X370 Pro hvor mye ECC ram støtte det hovedkortet har?

For enkelte tror alt ram funger med Ryzen er surt for de som handler på ebay om må se pengene som tapt.

Har aldri prøvd ECC ram om det bør gå automatisk eller det må være lagt inn i bios.

Forstår ikke hva du skal bruke R3 1200 til, jeg syns ryzen 7 1700 @ 3.75 Ghz blir i miste krav til mitt behov for gaming\ litt videoredigering og multitasking.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Poenget dere ikke bør påstå alle hovedkortet støtter ECC ram, for det blir feil, heldigvis fikk jeg bytter rambrikkene til noe som fungerte heldigvis men dere kan si Asus X370 Pro hvor mye ECC ram støtte det hovedkortet har?

Ingen har påstått det. La meg sitere:

Det gikk altså utelukkende på CPUen sin støtte for det. Min uthevning.

Har du prøvd minnet uten overklokking?

For enkelte tror alt ram funger med Ryzen er surt for de som handler på ebay om må se pengene som tapt.

Har aldri prøvd ECC ram om det bør gå automatisk eller det må være lagt inn i bios.

Nei, man bør jo gjerne sjekke litt opp i kompabilitetslisten for egen hardware. Videre vil jo ikke all maskinvare fungere ved overklokking.

Forstår ikke hva du skal bruke R3 1200 til, jeg syns ryzen 7 1700 @ 3.75 Ghz blir i miste krav til mitt behov for gaming\ litt videoredigering og multitasking.

Jeg skriver dette på en i5-5200U. Med noe sånt som et femtitalls åpne vinduer i forskjellige programmer... Jeg forstår ikke hva folk skal med så mye CPU på desktopen... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke overklokket verken cpu\ram så det er ikke problemet.

Selv har jeg i5 5200u og i5-7200U og ligdene på intel NUC for lett bruk kan de fungere, men tyngere 4k youtube går så vidt.

Er noe helt annet på Ryzen 1700, men kan ikke kalle det hollywood videoredigering maskin heller for det blir for krevende hvis man skal konvertere mye filmer eller gjøre tyngere oppgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...