Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Butikk som stjeler/benytter seg av min bod.

lavsel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom det stemmer at dere har ein avtale om leige av bod for 500 kr i måneden, so må du starte med å kreve betalt. Du kan ikkje lovlig ty til sjølvtekt.

Husk at avtalen i utgangspunktet er gyldig sjølv om dere ikkje har signert kontrakt eller avtalt detaljane i avtalen som f.eks. korleis betalinga skal foregå.

Her er det vel et par momenter som taler mot at kontrakten er inngått. Den er aldri underskrevet eller bekreftet, skriftlig eller muntlig og det er aldri foretatt innbetaling siden kontraktsforslaget ble sendt i oktober (?) 2017. At butikken plutselig skal påberope seg en gyldig kontrakt syv måneder senere synes jeg virker helt urimelig. På et eller annet tidspunkt må kontraktsforslaget falle bort grunnet passivitet.

Det å signere kontrakt er eigentleg ikkje nødvendig all den tid muntlige avtaler er like forpliktande som skriftlige.

Slik som eg forstår situasjonen så har trådstarter gitt eit tilbud om å leige boda til ein bestemt pris, denne har butikken pruta ned til ein månedsleige på 500 kr som trådstarter aksepterte.

Eg kan ikkje forstå anna enn det då er inngått ein muntleg avtale sidan trådstarter både har gitt tilbud om ei tjeneste og gitt aksept på ein pris.

Slik som eg ser det så har trådstarter aktivt gitt eit tilbud, og aktivt akseptert ein pris etter nokre runder med forhandlingar. Det er langt unna passivitet.

Det som trådstarter har vært passiv med er å kreve inn betaling, men eg kan ikkje forstå anna enn at det aktivt er inngått ein muntlig leigeavtale.

Lenke til kommentar

[snip]

Det å signere kontrakt er eigentleg ikkje nødvendig all den tid muntlige avtaler er like forpliktande som skriftlige.

Slik som eg forstår situasjonen så har trådstarter gitt eit tilbud om å leige boda til ein bestemt pris, denne har butikken pruta ned til ein månedsleige på 500 kr som trådstarter aksepterte.

Eg kan ikkje forstå anna enn det då er inngått ein muntleg avtale sidan trådstarter både har gitt tilbud om ei tjeneste og gitt aksept på ein pris.

Slik som eg ser det så har trådstarter aktivt gitt eit tilbud, og aktivt akseptert ein pris etter nokre runder med forhandlingar. Det er langt unna passivitet.

Det som trådstarter har vært passiv med er å kreve inn betaling, men eg kan ikkje forstå anna enn at det aktivt er inngått ein muntlig leigeavtale.

Nå er vi ikke sikker på nøyaktig hva som ble sagt før kontrakten ble sendt. Og om dette er skriftlig eller muntlig. 

Om det ikke er skriftlig, kan jo bedriftseier påstå at de ikke hadde en avtale.

Det er også en ting å prøve å få skriftlig ut av bedriftseier. Hvis hun innrømmer at dere hadde en avtale, så skal du ha 500kr/mnd. Hvis ikke, så kan du sikkert kreve mer, men det blir litt arbeid å få pengene.

Lenke til kommentar

Det følger av avtaleloven § 40 at meldinger er på mottakerens risiko så lenge avsender har sendt på forsvarlig måte. Vi kan derfor ikke utelukke at det er inngått en avtale ettersom trådstarter har sendt et tilbud, og vi vet ikke om tilbudet er lovlig akseptert innen rimelig tid. Perspektivet The Avatar gjør gjeldende er også relevant - hvis de er enige om at det skal leies, når det skal leies fra, og leien, så vil det kunne være en bindende avtale i seg selv.

Å skifte lås i den hensikt å forhindre butikken tilgang til sine egne eiendeler er straffbart, jf. straffeloven §§ 343 og 344. Å skifte lås og kreve løsepenger for varene er utpressing, som også er straffbart, jf. straffeloven §§ 330 og 331.

Ditt remedie mot dette er to ting:

- For bruken av boden har du krav på enten den avtalte leie (hvis leie er avtalt) eller markedsleie (hvis leie ikke er avtalt), helt frem til løsøret er fjernet. Du har også krav på erstatning for utgifter du har hatt.

- For å avslutte bruken må du kreve namsmyndighetenes bistand. Etter tvangsfullbyrdelsesloven § 4-18 skal du varsle om at du vil kreve dem kastet ut av boden dersom de ikke fjerner sitt løsøre innen 14 dager, deretter kan du reise sak for Oslo byfogdembete med krav om utkasting, jf. tvangsfullbyrdelsesloven § 13-2 (3) (e).

Fra et bedriftseierperspektiv vil det være mer fornuftig å si at de hadde en avtale. Har de en avtale kan leietaker avverge det høyere markedsleieerstatningsbeløpet, og også avverge utkastelsessaken (fordi hvis de har en avtale må den sies opp før man kan kreve utkastelse).

Endret av krikkert
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...