Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Induksjonstopp i hjørne, sprekk i benkeplate?

Anbefalte innlegg

Holder på å pusse opp kjøkkenet, og tenker å bytte ut den gamle komfyren med platetopp. Komfyren har stått i et hjørne, der ventilatoren også har vært, så tenker av praktiske årsaker å plassere den på samme sted så jeg slipper å legge om luftekanal osv. Men på IKEA sin kjøkkenplanlegger får jeg beskjed om at jeg må ha minst 40 cm benkeplate på hver sin side av platetoppen, og på IKEA sa de at dette er pga benkeplaten kan sprekke dersom dette ikke overholdes. Men ser ikke helt hvordan dette kan være et problem med en induksjonstopp som ikke produserer varme i seg selv? Har bl.a sett i leiligheten til ei venninne av meg at de har plassert platetoppen helt på enden av benkeplata på enden av kjøkkenbenken (3,5 cm mellom plate og slutten på benk). Dette har vært sånn i fire år og det har gått helt fint.

Noen som har erfaring/innspill her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner at benkeplata blir svekket når man skjærer i den så langt ut, men som sagt skal den stå godt forankret inn i hjørnet og ikke belastes av annet enn det som står på selve koketoppen, så har ikke helt troa på at den kommer til å sprekke uten videre...

Lenke til kommentar

Neida, og som du sier er det mange som har dette i dag på sine kjøkken. Det avhenger jo også veldig av type benkeplate. 

Med det sagt så er det mye vekt en platetopp og benkeplaten rundt skal tåle. Med 4-5 tunge jerngryter med innhold blir det fort mange titalls kilo.

Lenke til kommentar

Hvem i alle dager bruker 4-5 tunge jerngryter samtidig? Og hvem er det egentlig som eier så mange jerngryter?  :tease:

Anbefalingen fra IKEA antar jeg er der fordi 1) i fall benkeplaten skulle sprekke så er det din egen feil, så du kan ikke forlange at IKEA skal erstatte benkeplaten din, og 2) det høres ikke så veldig praktisk ut å ha en koketopp så nært et hjørne, med tanke på arbeidsplass og f. eks. håndtak på stekepanner som trenger litt rom.

Sier meg enig med de andre her, rent strukturelt sett bør det gå fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...