Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bevis for arbeid utført av autoriserte håndverkere

Anbefalte innlegg

I hvilken form får man slike bevis, eller bekreftelser? Er det faktura for arbeidet, eller er det noen slags "dokumenter" som bekrefter dette?

Jeg antar håndverkere har dette i sine arkiver, så det holder kanskje med et dokument som kan henvise til dette om det skulle være behov?

Jeg tenker først og fremst på bevis ved eventuelt salg av eiendom.

Og det blir kanskje bare det som har med vann og elektrisitet som er relevant? Men er det ikke også kjekt å kunne vise til at det er håndverker som har gjort feks snekkerarbeid?

(Havner vel kanskje litt under "Økonomi" dette også...)

Anonymous poster hash: abb93...566
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette papirer jeg skal få?

Byggesøknad gjelder vel ikke ved oppussing?

1. Samsvarserklæring skal du få når arbeidet er ferdig. 

2. Her står litt om DDV-instruks.

3. Her er jeg ikke sikker på hvor omfattende det må være før krav til søknad utløses. Ved "vanlig" oppussing(malig, tapet, listverk, bytte av dører etc.) er det så vidt jeg vet ingen krav til dokumentasjon/kvalifikasjon.

Lenke til kommentar

Har ikke mye å tilføre men såvidt meg bekjent skal snekker skrive spesifisert faktura med beskrivelse av hva som er utført og det burde holde som dokumentasjon på hva som er fagmessig utført.

Jeg tror at du som kunde har krav på en slik faktura som spesifiserer materialer timer og hva type arbeid som er gjort.

Lenke til kommentar

Takk! :)

Hva med muring og flislegging på våtrom? Holder det med kvittering/spesifisert faktura?

Her er anbefalingen fra Fagrådet for våtrom (FFV). FFV jobber for å redusere våtromsskader, og anbefaler at en sluttdokumentasjon etter et komplett nyoppusset våtrom bør inneholde:

1. Stedsangivelse. Våtrommets plassering. (Gårdsnr/Bruksnr, leilighetsnr, etasje)
  2. Engasjerte firmaer. Oversikt med kontaktinformasjon.
  3. Utførte arbeider. Kortfattet beskrivelse av disse.
  4. Drift / daglig bruk: Hva må brukeren passe på, for eksempel innstilling av termostater, styring av ventilasjonsvifte og lignende.
  5. Vedlikehold: Oversikt – hva kreves av vedlikehold. Hvor ofte og på hvilken måte. For eksempel hvordan rense sluket.
  6. Produktoversikt. Produkter og materialer som er benyttet, og leverandører / produsenter av disse. For eksempel hvilken type våtromsplater og membran som er benyttet hvor, og hvem som er leverandør eller produsent av disse varene.
  7. Dokumentasjon i tiltaket. Offentlige dokumenter v/ søknadspliktige tiltak, kopi av kontrakt, tegninger, bilder, evt. rapporter, sjekklister, teknisk brosjyremateriell.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...