Gå til innhold

Bør bibliotekene privatiseres?

87 stemmer

1. 1. Bør bibliotekene privatiseres? (ikke FrP-privat, men helt privat, med null offentlig støtte)

• Ja
      12
    • Nei
      75

Anbefalte innlegg

Fordi staten trykker opp penger?

Fordi staten gir oss ting vi ellers ikke hadde hatt. Var ikke det åpenbart? Det er hele poenget med staten!
Hvordan kan Staten gi dere noe som helst, uten først å ta det ifra dere?

Poenget med Staten er å ta fra undersåttene, og gi til herskerne.

Å kom igjen, jeg hadde håpet på noe bedre. Jeg ga den DEN layupen, og det er det beste du kan komme med? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, fordi du må betale for rettighetene. Det er rettighetene som koster, ikke de fysiske bøkene.

I motsetning til i dag hvor de får bøkene gratis?

Alle bøkene på nett er så gamle at rettighetene har gått ut. De bøkene som er fysisk på biblioteket er et begrenset antall. Ligger det på nett må de istedenfor å kjøpe 1000 bøker kjøpe rettigheter til 5 millioner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle bøkene på nett er så gamle at rettighetene har gått ut. De bøkene som er fysisk på biblioteket er et begrenset antall. Ligger det på nett må de istedenfor å kjøpe 1000 bøker kjøpe rettigheter til 5 millioner.

Nei, de behøver ikke betale 5 flate øre

Jo, om de ikke betaler for rettighetene til bøkene så bryter de loven, og det er ulovlig.

Lenke til kommentar

Nei, de behøver ikke betale 5 flate øre

Jo, om de ikke betaler for rettighetene til bøkene så bryter de loven, og det er ulovlig.
Hvem skriver loven?
Lenke til kommentar

Når det gjelder folkeopplysning, har jeg blitt stadig mer kritisk til bibliotekenes rolle ettersom jeg har lært mer. 

Det er vanvittig at man lanserer oldtidas bibliotek i Alexandria som et stort forbilde, og samtidig utelater bøker som omhandler flat jord og skjelettforskjeller mellom kjønnene.

Kan du nevne noen konkrete bøker om flat jord og skjelettforskjeller mellom kjønnene som du savner på biblioteket? Kan det muligens tenkes at de ikke finnes, da dette er tema som kun eksisterer i hodet på et fåtall? Jeg finner heller ingen bøker om rosa enhjørninger, åttebenede elefanter eller trehodete prestinner.

Lenke til kommentar

Poenget med at staten gjør som de vil er jo der, men vi trenger ikke gå dit heller. Det finnes allerede systemer for utlån av digitale bøker, man trenger ikke 5 millioner digitale lisenser men 1000 lisenser som man har mulighet til å overføre(akkurat som med dagens avtale, bare annet medium). Når 1000 lisenser er brukt(kobles til lånekort/lånekonto) får ikke flere personer åpnet boken. Fordelen ved dette systemet er jo at hvis noen ikke leverer inn boken er det ikke noe jobb og kostnader til inndrivelse, man deaktiver bare boken for den som har lånt og boken overføres til neste på listen.

Bokbransjen i Norge har alt å tape på å ikke gå med på en avtale om å levere bøker til staten for utleie, selv om dette er digitale bøker. 

Lenke til kommentar

Men når du har fysiske bøker er begrensningen logisk og åpenbar, på nett derimot? Veldig kunstig.

Si Netflix skaffer 1000 lisenser at en ny film. Det hadde blitt opplevd som merkelig for folk som skal se film ville jeg sagt.

Hvis det er digitalt bør alle kunne lese det. Så jeg tror ikke en slik løsning ville vært så bra.

Lenke til kommentar

Men når du har fysiske bøker er begrensningen logisk og åpenbar, på nett derimot? Veldig kunstig.

Si Netflix skaffer 1000 lisenser at en ny film. Det hadde blitt opplevd som merkelig for folk som skal se film ville jeg sagt.

Hvis det er digitalt bør alle kunne lese det. Så jeg tror ikke en slik løsning ville vært så bra.

Å begrense fysiske bøker er like kunstig som å begrense digitale, når man kjøper en fysisk bok er det ikke hovedsakelig papiret som er produktet men innholdet. Biblioteket kunne fint kopiert opp hele bøker for å få flere fysiske kopier, det som begrenser det er "lisensen" til innholdet i boken.

Det kan godt hende at bokbransjen og staten kommer fram til en ny løsning hvor man ikke har ett begrenset antall, men det er fullt ut opp til bokbransjen om de ønsker å videreføre dagens løsning når den blir digital eller gå for en annen løsning. Dette er veldig sammenlignbart ned netflix hvor det var helt opp til innholdsleverandørene om netflix fikk mulighet til å endre til tilgang for alle når de gikk over fra fysisk til digitalt.

Om bransjen ønsker begrensning eller ikke er ikke så relevant uansett fordi en digital løsning med begrensninger vil løse hovedproblemet like godt som dagens fysiske bøker.

Ønsker man ikke vente på en ledig lisens kjøper man boken, akkurat som man har gjort tidligere.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Biblioteket er definitivt den statlige institusjonen jeg setter mest pris på, likevel ville jeg ikke hatt økonomi til å drifte det, om man skulle privatisert, det blir ren spekulasjon fra min side, men jeg trod dette kan gjelde flere av 'kundene', ville ikke privatisering i praksis kun føre til avvikling? 
Noe av ideen med en statlig støtte av institusjoner er at alle bidrar etter evne, slik at man kan ta i bruk goder, man kanskje ikke ellers ville hatt råd til.
Som neven tidligere, ville kanskje også en effekt av privatisering vært popularisering av bibliotekets innhold, slik at kanskje Rilke måtte vike for Nesbø, slik man ser hos fks. Norli.

Litt utenfor temaet, men bibliotekene har nå utviklet søkemotoren bibsøk, som lar deg bestille inn bøker fra hele landet, til ditt bibliotek, tjenesten er ennå ikke helt komplett, men likevel forholdsvis utfyllende, om du skulle savne noen titler i de lokale hyllene.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Biblioteket er definitivt den statlige institusjonen jeg setter mest pris på, likevel ville jeg ikke hatt økonomi til å drifte det, om man skulle privatisert, det blir ren spekulasjon fra min side, men jeg trod dette kan gjelde flere av 'kundene', ville ikke privatisering i praksis kun føre til avvikling?

Har du økonomi til å drifte Coca-Cola, Volvo, DNB, .... ?

Lenke til kommentar

Har du økonomi til å drifte Coca-Cola, Volvo, DNB, .... ?

Stadig dette retoriske maset.

Nei.. Jeg er heller ikke fan, eller bruker av noen av disse.

Poenget ditt er selvsagt at disse eksisterer selv om de er privatisert?

Det er jeg er bekymret for når det kommer til biblioteket, er at dets natur er av en annen art en fks. vanedannende sukkerdrikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Poenget er vel at din personlige evne til å finansiere produksjonen av produkter/tjenester er irrelevant.

Det er jeg er bekymret for når det kommer til biblioteket, er at dets natur er av en annen art en fks. vanedannende sukkerdrikk.

Det er ett rent tapsprosjekt mener du, der verdien av tjenesten de leverer er lavere enn det folk er villige til å betale for disse tjenestene?
Lenke til kommentar

Poenget er vel at din personlige evne til å finansiere produksjonen av produkter/tjenester er irrelevant.

Det er ett rent tapsprosjekt mener du, der verdien av tjenesten de leverer er lavere enn det folk er villige til å betale for disse tjenestene?

Kanskje snarere at verdien ikke lar seg måle direkte i kroner og øre.

Og det er muligens stemmene ikke kommer frem, men såvidt jeg forstår, er folk villige til å betale for biblioteket gjennom skatten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Da burde de ikke ha noe problem med å betale direkte heller, tvert imot.

Man skulle kanskje tro det. Og dersom de ikke er villige til å betale for det direkte, da kan det jo ikke være så viktig likevel.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Men som jeg påstod, jeg ville hatt problemer med å 'betale' direkte, da jeg har minimalt med penger. Likevel setter jeg bibliotekene svært høyt, og bruker dem masse.
Jeg kjenner ingen korrelasjon mellom betalingsevne og kjærlighet for biblioteket. 

Tror dere virkelig bibliotekene ville kommet styrket ut av en privatisering, eller er det slik at alt som ikke fungerer innen ett markedsliberalistisk system, ikke skal ha livets rett?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...