Lars Isaksen Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Har da ikke sagt noe om at den er dårlig? Det er litt som å argumentere med FlatEarthSociety-folk det her. Den er sikkert et kjempebra MONO-anlegg, men sammenlignet med ethvert tilsvarende STEREO-anlegg til samme pris vil den ha plenty med svakheter og falle helt igjennom hva angår bla. å kunne levere et lydbilde som når ut i bredden. Og dette vet du utifra? Hvor mange stereoanlegg finner du for 2000 kr? Lenke til kommentar
Ultima Thule Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Utifra at jeg fulgte med i fysikktimene på skolen. Stereoanlegg for 2000kr? For å holde oss på Komplett i første omgang; en lydplanke for tv-bruk egentlig, men med bluetooth og basskasse, og kan naturligvis brukes som stereoanlegg også. https://www.komplett.no/product/923726/tv-lyd-bilde/hi-fi-hjemmekino/soundbars/lg-sh5-soundbar-soelv?offerId=KOMPLETT-310-923726# Dobbelt sett med monoanlegg her, som heldigvis kan konfigureres også til stereobruk; https://www.komplett.no/product/962625/tv-lyd-bilde/baerbar-og-traadloes-lyd/baerbar-bluetooth-hoeyttaler/creative-omni-2stk?offerId=KOMPLETT-310-962625# Tradisjonelt minianlegg: https://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/mini-mikroanlegg/BTB1370/philips-micro-hi-fi-system Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Utifra at jeg fulgte med i fysikktimene på skolen. Og du mener altså, utifra testene du har utført i fysikken på skolen din, at de har bedre lyd enn geneva høytaleren? Lenke til kommentar
Ultima Thule Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Utifra at jeg fulgte med i fysikktimene på skolen. Og du mener altså, utifra testene du har utført i fysikken på skolen din, at de har bedre lyd enn geneva høytaleren? Hvordan vet du at jorden er (med mindre du faktisk er et FlatEarthSociety-medlem.) rund? Har du vært i verdensrommet og sett det selv, eller stoler du på gjengs vitenskapelig oppfatning fra de siste snaut 800 år om at den faktisk er rund? Likeledes er det med mono kontra stereo, dette er ren fysikk og ikke noe som behøver å forskes på lengre... stereo-/flerkanalslyd er den eneste måten å oppnå naturtro lyd på, siden vi har to ører og således er istand til å retningsbestemme hvor lyder kommer fra, spesielt sideveis da ørene sitter på siden av hodet. Dermed må vi også ha minst to høyttalere for å oppnå den samme effekt når vi lytter på musikk, siden stereoanleggets høyttalere ikke spiller eksakt det samme, men gjengir instrumenter og vokalister litt "skjevt" så dem blir plassert på forskjellige fysiske steder i lydbildet og man får en "3D"-opplevelse av musikken. Jfr. tidl. nevnte paneldebatter på P2; Jonas i venstre høyttaler, Erna i høyre, programleder i begge og dermed i midten. Dette er det naturligvis umulig å oppnå med en monohøyttaler hvor absolutt all lyd kommer fra ett punkt og lyden blir helt "flat". Så ja, alle de nevnte anleggene vil gi en bedre lytteropplevelse enn en hvilken som helst monohøyttaler. Dette er fysikk, eller la meg kalle det vitenskap hvis det oppfattes som mer akseptabelt, og er ikke lengre noe som det behøves å lyttes til for å forstå, selvom det selvfølgelig ikke er forbudt å eksperimentere med slikt fortsatt for de tvilende. Kunnskap er makt. Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Utifra at jeg fulgte med i fysikktimene på skolen.Og du mener altså, utifra testene du har utført i fysikken på skolen din, at de har bedre lyd enn geneva høytaleren? Hvordan vet du at jorden er (med mindre du faktisk er et FlatEarthSociety-medlem.) rund? Har du vært i verdensrommet og sett det selv, eller stoler du på gjengs vitenskapelig oppfatning fra de siste snaut 800 år om at den faktisk er rund? Jeg vet jorden er rund fordi jeg selv kan teste om den er det. Jeg kan ikke teste høyttalere uten å høre dem. Lenke til kommentar
Ultima Thule Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Utifra at jeg fulgte med i fysikktimene på skolen.Og du mener altså, utifra testene du har utført i fysikken på skolen din, at de har bedre lyd enn geneva høytaleren? Hvordan vet du at jorden er (med mindre du faktisk er et FlatEarthSociety-medlem.) rund? Har du vært i verdensrommet og sett det selv, eller stoler du på gjengs vitenskapelig oppfatning fra de siste snaut 800 år om at den faktisk er rund? Jeg vet jorden er rund fordi jeg selv kan teste om den er det. Jeg kan ikke teste høyttalere uten å høre dem. Hvorfor behøver du å teste et monoanlegg imot et stereoanlegg for å forstå at lydgjengivelsen automatisk er unaturlig fra et monoanlegg kontra et tilsvarende stereoanlegg? Vi snakker jo om regulær fysikk her, ikke høyttalerelementenes lydkvalitet i seg selv. Benekter du at stereo er overlegent mono som naturtro lydgjengivelses-system? Hvis du skal lytte på f.eks. en Live-plate fra PinkFloyd eller Michael Jackson... så er du åpen for at lydgjengivelsen kan bli vel så realistisk fra en monohøyttaler som fra et par stereohøyttalere? Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Hvorfor behøver du å teste et monoanlegg imot et stereoanlegg for å forstå at lydgjengivelsen automatisk er unaturlig fra et monoanlegg kontra et tilsvarende stereoanlegg? Vi snakker jo om regulær fysikk her, ikke høyttalerelementenes lydkvalitet i seg selv. Benekter du at stereo er overlegent mono som naturtro lydgjengivelses-system? Hvis du skal lytte på f.eks. en Live-plate fra PinkFloyd eller Michael Jackson... så er du åpen for at lydgjengivelsen kan bli vel så realistisk fra en monohøyttaler som fra et par stereohøyttalere? Det kommer helt an på kvaliteten på høytalerne. Et dårlig stereoanlegg vil gi mindre naturlig lyd enn et godt mono. Det vil også koste betydelig mere for et godt stereo enn et godt mono. Lenke til kommentar
Ultima Thule Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Hvorfor behøver du å teste et monoanlegg imot et stereoanlegg for å forstå at lydgjengivelsen automatisk er unaturlig fra et monoanlegg kontra et tilsvarende stereoanlegg? Vi snakker jo om regulær fysikk her, ikke høyttalerelementenes lydkvalitet i seg selv. Benekter du at stereo er overlegent mono som naturtro lydgjengivelses-system? Hvis du skal lytte på f.eks. en Live-plate fra PinkFloyd eller Michael Jackson... så er du åpen for at lydgjengivelsen kan bli vel så realistisk fra en monohøyttaler som fra et par stereohøyttalere? Det kommer helt an på kvaliteten på høytalerne. Et dårlig stereoanlegg vil gi mindre naturlig lyd enn et godt mono. Det vil også koste betydelig mere for et godt stereo enn et godt mono. Da gikk du over til å snakke om høyttalerelementenes lydkvalitet i seg selv allikavel. Stereo vs. Mono handler ikke om lydkvaliteten i seg selv, men et naturtro lydbilde. Stereofoni formidler tredimensjonal lyd, altså et realistisk lydbilde slik vi hører alle lyder rundt oss. Vi hører nemlig i stereo. Umulig å spille en live-plate med Pink Floyd på et monoanlegg og få samme lydbildet som om man var på konserten selv, uansett hvor "godt" monoanlegg det er. Det er nemlig ikke slik musikken ble hørt, eller innspilt. Skal man få tilsvarende live-opplevelse på anlegget i stuen som på konserten, så må det være stereo. Dette er enkel fysikk, som illustrert over. Så får kvaliteten på høyttalerne bestemme hvor korrekt selve lydgjengivelsen blir i forhold til hvordan det var på konserten, det er så. Selvom man med stereo hører hvor vokalisten står på scenen til enhver tid, så bør det jo også kunne høres hvem det er av David Gilmour eller Roger Waters som synger, og det har ingenting med stereo eller mono å gjøre. Lenke til kommentar
Lars Isaksen Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Da gikk du over til å snakke om høyttalerelementenes lydkvalitet i seg selv allikavel. Stereo vs. Mono handler ikke om lydkvaliteten i seg selv, men et naturtro lydbilde. Nei. Stereo mot mono handler ikke om lydkvaliteten i elementene. Men høyttaler mot høyttaler gjør det. Om et stereo anlegg skal være bedre må det altså ha bedre lyd enn denne. Men uten å teste det kan du ikke være sikker. Likevel påstår du at denne høytaleren er så dårlig at du umulig kan stole på noen som liker den? Lenke til kommentar
Ultima Thule Skrevet 20. april 2018 Del Skrevet 20. april 2018 Da gikk du over til å snakke om høyttalerelementenes lydkvalitet i seg selv allikavel. Stereo vs. Mono handler ikke om lydkvaliteten i seg selv, men et naturtro lydbilde. Nei. Stereo mot mono handler ikke om lydkvaliteten i elementene. Men høyttaler mot høyttaler gjør det. Om et stereo anlegg skal være bedre må det altså ha bedre lyd enn denne. Men uten å teste det kan du ikke være sikker. Likevel påstår du at denne høytaleren er så dårlig at du umulig kan stole på noen som liker den? Hvor påstår jeg alt dette? Vil ellers nå anbefale en grundig gjennomlesning av denne artikkelen: https://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5mann#Retorisk_(og_uformell)_logikk Lenke til kommentar
Mag Mo Skrevet 8. desember 2018 Del Skrevet 8. desember 2018 Jeg har nå prøvd denne høytaleren i stua en periode, og jeg kan si denne kan lett være den eneste høytaleren. Noen her maser om at man må ha stereo for å få en god musikkopplevelse, men dems ord faller utenfor min opplevelse. Stereo synes jeg er flott på film, fordi det hjelper å få et 3D inntrykk. Men som musikklydkilde, så er det ingen som står midt i bandet eller orkesteret for å få en 3D opplevelse. Musikken fra et live band uten mikrofoner/høytalere, kommer sentrert fra en lyd området, og en mono høytaler gir denne opplevelsen. Denne høytaleren er et godt kjøp til prisen, og jeg kjøpte den for 1050,- på black friday Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå