Kusetjuv Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 (endret) Hei,jeg inngikk et leieforhold her jeg bor nå i Mai 2017, fikk da beskjed fra huseierne,en mann og kona hans, at huset ved siden av det jeg leier leilighet i skulle selges kanskje i August. Jeg bor tilfeldigvis dør i dørmed en god veninne og dem hadde sagt noe helt annet til henne. At huset vi bor i nå, altså del 1 (garasjen skiller begge, så det på en måte er to hus), skulle SELGES... Dette har ikke dem informert meg om,ikke i kontrakt heller, og kun gitt meg 1måne oppsigelsestid. Det står ingenting i selve kontrakten at huset her skulle selges eller at mulighetene stod så åppne for det. Dette går jo selfølgelig utover meg, da jeg liker å ha en stabil livssituasjon og hater å flytte, dessuten har jeg en jobb nå så å flyttte andre steder kan gjøre det mer slitsomt for meg. Hadde dem rett på å ha folk på visninger og slikt og bare selge huset når jeg VET med meg selv at dem aldri sa det, og at det heller ikke står noe nevnt i husleiekontrakten vår. Hva har jeg rett på? Lengre oppsigelsestid, rett på å vite når det er lagt ut for salgs (om det skjer9. Skuffa, redd og usikker gutt.. Takk for tips. Endret 14. april 2018 av Kusetjuv Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Det der er en kjedelig oppvekker til det virkelige livet som leietaker. Det første du bør gjøre er å snakke med utleier og forhøre deg om at det ligger noen sannhet i "ryktene" om salg. Hvis de sier at det skal selges, må du høre om ditt leieforhold blir med over til ny eier, ellers hadde jeg begynt å lete etter ny bolig straks. Spørsmålet om eventuelle rettigheter ved at du mulig er ført bak lyset, overlater jeg til de som kan mer om det. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 (endret) I utgangspunktet er ikke salg en oppsigelsesgrunn. Nåværende eier kan si opp kontrakten hvis den fører til stor ulempe. Ny eier kan si opp hvis han skal bruke den selv. Men selve salget er ikke en oppsigelsesgrunn. Nåværende eier kan heller ikke si opp kontrakten på vegne av ny eier. Ny eier kan ikke si opp kontrakten før han er eier. Endret 14. april 2018 av Dragen 4 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Hvilken oppsigelsestid har du i leiekontrakten din? Hvis dere har 3 måneder så kan utleier være erstatningspliktig for 2 måneder hvis du bare får 1 måneds oppsigelsestid. Ellers se på Dragen sitt svar. Som han sier så gir ikke et salg i seg selv grunnlag for oppsigelse av leiekontrakt. Leiekontrakten skal videreføres til ny eier. Lenke til kommentar
Kusetjuv Skrevet 15. april 2018 Forfatter Del Skrevet 15. april 2018 Hvilken oppsigelsestid har du i leiekontrakten din? Hvis dere har 3 måneder så kan utleier være erstatningspliktig for 2 måneder hvis du bare får 1 måneds oppsigelsestid. Ellers se på Dragen sitt svar. Som han sier så gir ikke et salg i seg selv grunnlag for oppsigelse av leiekontrakt. Leiekontrakten skal videreføres til ny eier. Jeg har 1mnd oppigelsestid! Så det gjør de t vanskeligere og! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå