Gå til innhold

Verdi på brukt PC

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg vurderer å selge PCen min og kjøpe/bygge ny.

Hva kan jeg vente å få for den/legge den ut for?

Det er denne jeg har: https://www.komplett.no/product/901484?noredirect=true#technical-details

I korte trekk, dersom du ikke vil åpne lenka er det en ferdigbygget Lenovo stasjonær med i5-6400, GTX1070, 16GB 2133 RAM, 128GB SSD og 1TB HDD.

Noen ganger får man små gavepakker i fanget her i livet. Og i ditt tilfelle så er det denne gangen Tek.no som kåret en PC med dårligere spesifikasjoner enn din, til "testvinner" for bare en måneds tid siden. Det gjør deg i stand til å linke til nevnte test, og skrive "Bedre enn testvinneren!!" i annonseteksten din på finn.no.

Nå, "testvinneren" kostet jo 9999,- Men din PC har dobbelt så mye RAM, og 50% større PSU. Så med en god annonsetekst, og bilder. Tenker jeg at "tommelfinger regelen" -30% av "nypris" første året kan være mulig. Og at du kan ta utgangspunkt i prisen til en "testvinner" med oppgradert PSU og RAM. Altså rundt 11 000 Kr. 7500Kr er nok ikke umulig om du finner rette kjøper..

Om jeg ikke husker helt feil fikk man din PC for rundt 8 000 Kr for et års tid siden. Og om du er en av dem som benyttet slikt tilbud. Bør du ikke nevne det i annonseteksten. La eventuell kjøper gjøre seg opp sin egen mening om hva den er verdt basert på dagens pris hos Power, og Tek.no's omtale av nesten tilsvarende PC..

Ellers, som alltid, så er det en faktor hvor lenge du er villig til å la den ligge ute for salg. Vil du bli kvitt den i dag, så legg den ut for ~5000 Kr. Mens jo nærmere du sikter deg inn på øverste estimat, desto mer tålmodig risikerer du å måtte være..

Edit: Jeg blingset litt i farten, og fikk ikke med meg at din PC har generasjonen før "testvinnerens" CPU. Den trekker litt ned, da den allerede er i svakeste laget i "testvinneren". Mens din er enda 200 og 300 MHz saktere i henholdsvis boost og base frekvens. Mitt høyeste estimat er sånn sett kanskje litt vel optimistisk. Og "Bedre enn testvinneren!!" gjelder jo ikke på alle spesifikasjoner lenger..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

GTX 1070 holder nok ca halve verdien av PCen, den går på Finn for ca 3400-3700kr.
1070 TI (som er ca som 1080) koster ca 4500 på finn.

Så jeg tror du bør satse på ca 7000kr for PCen din.
Den har en generasjon eldre CPU enn den fra testen ovenfor her, som koster 10.000kr ny og har full garanti.

Lenke til kommentar

PS: Hvis du bare skal ha bedre FPS; kan du kanskje hive inn en 1070 TI eller en 1080.
Du kan da selger ditt 1070 kort for ca 3500kr, så kjøper du brukt 1070 TI for ca 4500kr, evt 1080 for ca 5000kr.
Evt et brukt 1080 ti bør jo være mulig å få tak i for ca 7000kr brukt, selv om du har en core i5 vil du da få veldig bra med FPS!

Klart at man kan si at du må bytte cpu/hk/ram/psu/kabinett/mus/tastatur/pcstol osv. for å tyne ut maks FPS av 1080 TI, men jeg mener bare å komme med et forslag som betyr at du kan begynne med å bytte ut skjermkortet. Da får du en lavere utgift som gir veldig mye FPS tilbake. De siste FPSene du mister i noen få spill ville du uansett ikke merket. Jeg kjører 1080 TI på 4. generasjon i7 og selv siste farcry makser jeg settings på i 2560x1080P. Får over 115 FPS maks, snitt er også over 100 FPS. Jeg kan makse alle spill jeg har på min ultrawide skjerm uten at det drar dårlig.

I kontrast kunne jeg selvsagt beholdt mitt forrige 1080 kort og kjøpt ny cpu/hk/minne, men da hadde jeg blitt GPU-begrenset og ikke klart å makse alle settingsene :p

Men jeg skal oppgradere da, jeg bare har ikke helt bestemt meg for alt enda. Det blir nok samsung 960 M.2, enten i7 8700K eller ryzen 2800X, minst 32Gb RAM. Tror jeg fortsetter med Noctua D15 med triple fans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...