herbiwere Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 (endret) Takker for alle svar, fått litt mere å tenkte på nå. Men lurer på en ting, siden min far ikke skal ha gpu, er det stor forskjell på AMD og Intel på den innebygde GPU delen? Eller er det ikke et tema på de oppgavene han skal foreta seg? Har også et gammelt gtx 560ti liggende som ikke brukes til noe, er det vits å sette det inn i hannes nye pc om jeg bygger selv? Når det gjelder i dette tilfellet så spiller det ingen rolle om det er Intel eller AMD som blir brukt, det er ikke noe spesielt grafisk krevende han skal ha det til. I de siste årene har de innebygde GPUene blitt veldig gode for enkel bruk til også å gjelde både lett spilling og film. Her har faktisk AMD vært bedre i mange tilfeller i forhold til pris. Jeg har brukt både intel og AMD i mange år og sett at det er egentlig lite som skiller de to til vanlig bruk, og når AMD er billigere så har det vært 1. valget mitt i mange tilfeller. Det mange ikke tenker over er at det går fint an å spille på en veldig svak APU med gamle spill. Igjen, det kommer litt an på bruken og programmet. Det å sette inn en 560ti vil bare få pcen til å trekke mer enn nstrøm/støy/varme ødvendig. Hva mener du med at 560ti trekker mer strøm/støy/varme ødvendig? Er det ingen forbedring kontra den integrerte GPU eller er den GPUen faktisk helt utdatert? Bare lurer rett og slett? Som emancipate er inne på; de innebygde har bedre støtte for nyere decodere og annet, og krever mindre ressurser enn en 560ti, men er samtidig ikke like kraftig når det kommer til spill. En 560ti på den andre siden har som sagt mer kraft til spill, men støtter færre ting kontra nyere kort (til både spill og video decoding), er svært ressurskrevende og vil trekke mer strøm. Resultatet er at den genererer mer varme og viftestøy. En varmere PC vil i større grad forringe pcens levetid over tid og øke feilprosenten. I sum så er den GPUen utdatert i IT-verdenen ja, men samtidig fult brukbar dersom mer kraft til spilling er ønskelig. Skal du bruke den så er det anbefalt at du kjøper en litt større strømforsyning også. Uansett hva du velger så er jeg sikker din far blir fornøyd. Min mor ble i hvert fall veldig positivt overasket da jeg bare satte inn en SSD for henne og alt var liksom langt raskere, så der vil han nok merke den største forskjellen Endret 15. april 2018 av herbiwere Lenke til kommentar
Selle Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 https://www.dustinhome.no/product/5011028973/prodesk-400-g3-mini Tar du Windows med i beregningen koster denne omtrent det samme som en i3 nuc, men denne har en desktop i5 med 4 kjerner og er vesentlig kraftigere. Den mangler wifi, så du må eventuelt bruke ett usb basert Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Nei, i5-7500T har såpass mye dårligere single thread rating enn i3-7100, at det vil merkes til vanlig desktop-bruk. https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-7500T-vs-Intel-i3-7100/2917vs2924 Lenke til kommentar
Selle Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Nuc har i3-7100U, ikke det samme som i3-7100 https://www.cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-7500T-vs-Intel-i3-7100-vs-Intel-i3-7100U/2917vs2924vs2879 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Da anbefaler jeg den du anbefalte. i3-7100U er alt for treig. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Nå er NUC ikke foreslått som utgangspunktet for en gaming maskin. Men et alternativ til en atx boks rettet til basic desktop bruk. Ref diskusjoner om video kapasitet. Video og dekodings messig er disse bra da mange sine bruksområde av NUC er til HTPC/TV-Boks Fant en anmelding av akkurat denne med i3 7100U Kaby Lake The performance of the NUC, both in the benchmarks and in practical use, was rather good. It was responsive and felt fast enough for basic desktop work in Windows 10 http://nucblog.net/2017/02/nuc7i3bnh-review-linux-htpc-conclusions/Anmelderen satt denne opp med 960 EVO m.2 ssd og 8GB dual channel ddr4. Man må ikke glemme at U prosessorer (15W) er satt opp spesielt til å benytte lite watt og har helt andre krav til kjøling. Og er naturligvis ikke identiske i ytelse med 45/65/85 watt variantene av samme prosessor. Så og si alle ultrabooks i premium sjiktet fra støre produsenter har U prosessorer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå