Kahuna Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Å kjøre til batteriet er tomt er like smart som å kjøre tom for bensin.. For øvrig er jeg enig i at man trenger litt futt i laderen. 1kW er kun for selvplagere, 2kW går men grenser opp mot nødløsning. På 3,6kW begynner vi å snakke, da kan du lade nok til 3-4 dagers bruk på en natt. Hvis du samtidig passer på å ikke tømme batteriet for langt ned før du setter den til lading og gjerne starter lading tidlig på kvelden vil du 'nesten alltid' ha nok strøm til å legge ut på tur om morran. Hvis du har flere biler i husholdningen, eller kjører mye, eller om det bare er viktig for deg at bilen blir fort klar bør du vurdere 7,2kW eller 11kW. Men da er du også over i det territoriet hvor du må sjekke med kraftlaget om de har et eget abonnement for sånne som deg, kanskje et med automatisk effektregulering om nettsituasjonen er anstrengt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Å kjøre til batteriet er tomt er like smart som å kjøre tom for bensin.. For øvrig er jeg enig i at man trenger litt futt i laderen. 1kW er kun for selvplagere, 2kW går men grenser opp mot nødløsning. På 3,6kW begynner vi å snakke, da kan du lade nok til 3-4 dagers bruk på en natt. Hvis du samtidig passer på å ikke tømme batteriet for langt ned før du setter den til lading og gjerne starter lading tidlig på kvelden vil du 'nesten alltid' ha nok strøm til å legge ut på tur om morran. Hvis du har flere biler i husholdningen, eller kjører mye, eller om det bare er viktig for deg at bilen blir fort klar bør du vurdere 7,2kW eller 11kW. Men da er du også over i det territoriet hvor du må sjekke med kraftlaget om de har et eget abonnement for sånne som deg, kanskje et med automatisk effektregulering om nettsituasjonen er anstrengt. jeg fatter ikke hva folk skal med disse effektene, det henger ikke på grep da de aller fleste kjører <4 mil pr dag. Har alltid ladet rundt 2kW, uten problem. Etter 2019 må alle betale for slik effekt, og det blir dyrt. Det som er på høring nå er 700 kroner pr år ekstra pr kW over 4kW og 1 krone pr time pr kW. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 ... Etter 2019 må alle betale for slik effekt, og det blir dyrt. Det som er på høring nå er 700 kroner pr år ekstra pr kW over 4kW og 1 krone pr time pr kW. Skikkelig idiotopplegg. "La oss late som vi bor i et u-land uten skikkelig strømnett". 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 ... Etter 2019 må alle betale for slik effekt, og det blir dyrt. Det som er på høring nå er 700 kroner pr år ekstra pr kW over 4kW og 1 krone pr time pr kW. Skikkelig idiotopplegg. "La oss late som vi bor i et u-land uten skikkelig strømnett". Jeg synes ikke det er ett idiotopplegg da jeg kan styre min egen regning, de som krever mest av nettet betaler mest osv. Men selve modellen er jo oppe til diskusjon, og det er bare til å engasjere seg om en er uenig For min del, passer den greit. Ikke 100% optimal, men bedre enn det andre som er fremstilt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Nå innfører jo nettselskapene fortløpende nye priser i forbindelse med AMS, og dermed effektavgift, opptil kr. 133 kW/mnd (vintertariff) https://www.aenett.no/kundeforhold/kundebetingelser/kundebetingelser-privatkunde/tariffer/ Hvis toppeffekten en time eks. er 9 kw/t koster det deg da kr. 1203 for topptimen. Du kan heller ikke unngå den ved å flytte forbruk andre tider, da beregningsgrunnlaget er hele døgnet. (til forskjell fra Time-Of-Use eller rushtid-strøm, som også vil komme etter hvert) Hos Norgesnett er effektavgiften for topptime rimeligere, men de tar det igjen på høyere pris andre deler av regninga. https://norgesnett.no/ Hva det vil koste å lade elbil hjemme vil forandre seg ganske mye om ikke så lenge. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 (endret) Nå innfører jo nettselskapene fortløpende nye priser i forbindelse med AMS, og dermed effektavgift, opptil kr. 133 kW/mnd (vintertariff) https://www.aenett.no/kundeforhold/kundebetingelser/kundebetingelser-privatkunde/tariffer/ Hvis toppeffekten en time eks. er 9 kw/t koster det deg da kr. 1203 for topptimen. Du kan heller ikke unngå den ved å flytte forbruk andre tider, da beregningsgrunnlaget er hele døgnet. (til forskjell fra Time-Of-Use eller rushtid-strøm, som også vil komme etter hvert) Hos Norgesnett er effektavgiften for topptime rimeligere, men de tar det igjen på høyere pris andre deler av regninga. https://norgesnett.no/ Hva det vil koste å lade elbil hjemme vil forandre seg ganske mye om ikke så lenge. Det du viser til er prøveprosjekter, det som (kanskje) skal bli modellen er ute til høring nå. Det går helt fint å flytte effekten, forbruket er det ingen endring på. Det eneste som kommer til å forandre seg for meg er at det blir billigere, nettleien min vill gå ned. Endret 17. april 2018 av Salvesen. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Nå innfører jo nettselskapene fortløpende nye priser i forbindelse med AMS, og dermed effektavgift, opptil kr. 133 kW/mnd (vintertariff) https://www.aenett.no/kundeforhold/kundebetingelser/kundebetingelser-privatkunde/tariffer/ Hvis toppeffekten en time eks. er 9 kw/t koster det deg da kr. 1203 for topptimen. Du kan heller ikke unngå den ved å flytte forbruk andre tider, da beregningsgrunnlaget er hele døgnet. (til forskjell fra Time-Of-Use eller rushtid-strøm, som også vil komme etter hvert) Hos Norgesnett er effektavgiften for topptime rimeligere, men de tar det igjen på høyere pris andre deler av regninga. https://norgesnett.no/ Hva det vil koste å lade elbil hjemme vil forandre seg ganske mye om ikke så lenge. Det du viser til er prøveprosjekter, det som (kanskje) skal bli modellen er ute til høring nå. Kall det hva du vil, jeg er omfattet av det og har aldri mottatt et eneste skriv om at jeg er "forsøkskanin" Jeg vet at det har eksistert dedikerte prøveprosjekter som du sikter til, men da har de det gjelder "vært med hele veien" med tilbakemeldinger og evalueringer, osv. Nettleverandørene gjør ikke noe ulovlig, de har lov å prøve seg frem (for hele kundemassen) med ulike prismodeller, inntil nasjonale normer blir klarlagt. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Kall det hva du vil, jeg er omfattet av det og har aldri mottatt et eneste skriv om at jeg er "forsøkskanin" Jeg vet at det har eksistert dedikerte prøveprosjekter som du sikter til, men da har de det gjelder "vært med hele veien" med tilbakemeldinger og evalueringer, osv. Nettleverandørene gjør ikke noe ulovlig, de har lov å prøve seg frem (for hele kundemassen) med ulike prismodeller, inntil nasjonale normer blir klarlagt. Det bør du ha gjort, en kan også motsette seg idiotiske regninger. Flere som har fått tilbakebetalt. Det er som sagt en prøveordning for å få oversikt og se på hva som fungerer og ikke. Det som er ute på høring er en tilnærming til dette, bare bedre. En belastes ikke fra "første" kW, som du gjør i dag. En betaler fastpris for X antall kW. Jeg for min del er ikke omfattet av slik utprøvning, men jeg har kontroll på forbruket mitt og etter ny modell vill jeg spare penger da jeg ikke er en av de som belaster nettet mye. Det er en vin vin situasjon for meg, selv om jeg henter mer eller mindre all min energi fra strømnettet. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Kall det hva du vil, jeg er omfattet av det og har aldri mottatt et eneste skriv om at jeg er "forsøkskanin" Jeg vet at det har eksistert dedikerte prøveprosjekter som du sikter til, men da har de det gjelder "vært med hele veien" med tilbakemeldinger og evalueringer, osv. Nettleverandørene gjør ikke noe ulovlig, de har lov å prøve seg frem (for hele kundemassen) med ulike prismodeller, inntil nasjonale normer blir klarlagt. Det bør du ha gjort, en kan også motsette seg idiotiske regninger. Flere som har fått tilbakebetalt. Det er som sagt en prøveordning for å få oversikt og se på hva som fungerer og ikke. Det som er ute på høring er en tilnærming til dette, bare bedre. En belastes ikke fra "første" kW, som du gjør i dag. En betaler fastpris for X antall kW. Jeg for min del er ikke omfattet av slik utprøvning, men jeg har kontroll på forbruket mitt og etter ny modell vill jeg spare penger da jeg ikke er en av de som belaster nettet mye. Det er en vin vin situasjon for meg, selv om jeg henter mer eller mindre all min energi fra strømnettet. Har ikke fått noen ublu regninger, og i likhet med deg har jeg god oversikt (ført nøye skriftlig kontroll på forbruket/kostnad her i heimen, siste 6 årene) Forbruket har gått ned med ca. 2500 kW pr. år i tidsrommet. Jeg bare påpeker at det vil bli forandringer, så man bør være obs. eller forberedt. Alt ettersom hvilket tempo "din" nettleverandør har fullført installering av AMS, vil de fortløpende ta i bruk nye prismodeller. Det kan skje om 3 måneder i ditt distrikt for å si det sånn, da det ikke er slik at de må vente til 2019 eller senere. NVE foreslår at kunder bør kunne velge abonnert effekt (og Time-of-use), mens EnergiNorge (som representer nettselskapene) ikke vil abonnert effekt som alternativ, men Effekt Ledd prising og Time-of-use, så "de lærde" er uenige på det punktet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Har ikke fått noen ublu regninger, og i likhet med deg har jeg god oversikt (ført nøye skriftlig kontroll på forbruket/kostnad her i heimen, siste 6 årene) Forbruket har gått ned med ca. 2500 kW pr. år i tidsrommet. Jeg bare påpeker at det vil bli forandringer, så man bør være obs. eller forberedt. Alt ettersom hvilket tempo "din" nettleverandør har fullført installering av AMS, vil de fortløpende ta i bruk nye prismodeller. Det kan skje om 3 måneder i ditt distrikt for å si det sånn, da det ikke er slik at de må vente til 2019 eller senere. NVE foreslår at kunder bør kunne velge abonnert effekt (og Time-of-use), mens EnergiNorge (som representer nettselskapene) ikke vil abonnert effekt som alternativ, men Effekt Ledd prising og Time-of-use, så "de lærde" er uenige på det punktet. Sist jeg snakket med dem var det ikke noe plan før 2019, men som sagt. Jeg vill spare penger i modellen uansett. Men de aller fleste går god for modellen, så det er sannsynligvis den vi ser. Time of use, er useless spør du meg. Men som sagt, det strides. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Den som har fulgt med litt på sosiale media bør ha fått med seg kommentarer av typen 'bare vent, snart kommer det avgifter som gjør det like dyrt å kjøre elbil som å kjøre diesel'. Modellen med 'abbonnert effekt' gjør nettopp dette. Du kan velge mellom et upraktisk lademønster, eller å betale vesentlig mer for å kjøre med strøm enn å kjøre med diesel. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Modellen med 'abbonnert effekt' gjør nettopp dette. Du kan velge mellom et upraktisk lademønster, eller å betale vesentlig mer for å kjøre med strøm enn å kjøre med diesel. Hvordan kommer du fram til at strøm er vesentlig dyrere enn diesel? Og hva er upraktisk med f.eks 16A over natta-lading? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Med den effekttariffen NVE foreslår blir strøm fort vekk dyrere enn diesel. Til og med for en 16A-lader. Med kraftigere ladere blir det verre. Helt uten grunn, mesteparten av tiden er det mer enn nok effekt tilgjengelig. 16A er helt greit men enkelte her prediker at 10A er rikelig og der er jeg uenig. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. april 2018 Del Skrevet 19. april 2018 Enig i at 10A blir veldig knapt og krever at man lader hver dag og natt hvis man kjører en del. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå