djgudleif Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Bilen min går på tre sylindere og har utelukket coilen. Fikk feilkode "misfire detected" på sylinder nummer 2. Det kommer altså gnist til sylinder nr 2, dette har jeg sjekket. Av og til går bilen på 4 sylindere, men ved lavt eller høyt turtall så går den som regel på 3. Kan være at dysa "henger" seg? Har koblet ut kabelen fra coilen, og startet bilen. Når jeg så skrur ut tennpluggen er den helt tørr. Ved å koble ut ledningen til dysa når jeg hører at den går på 3, er det heller ikke noe forskjell på motorlyd. Så alt peker mot dyse... Men nå er jeg i ferd med å skaffe en ny dyse, og da har ingen det på lager. Strandveien auto som er en av de største til BMW her i byen, solgte én slik en i 2009. Ingen andre har det på lager heller. Så hva er greia, er det veldig urealistisk at disse går eller er det vanlig? Det virker ikke sånn... Går det an å fikse/rense selve dysa? Kjøper heller folk brukt? Endret 13. april 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Jeg har ikke greie på dette da jeg ikke er mekaniker, men kan det være tennplugg/ tennpluggledning/ fordeler Endret 13. april 2018 av Svein M Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 13. april 2018 Forfatter Del Skrevet 13. april 2018 Det er ikke tennplugg for den bytta jeg. Det er ikke tennpluggledning for det kommer gnist til den fra coilen. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 13. april 2018 Forfatter Del Skrevet 13. april 2018 Noen som vet om fuelinjectoren til dysa på disse bilene kutter når pluggen er kobla ut? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Har du prøvd å bytte om på to coilpacks? Forøvrig så får du fuel cut-off så snart den oppdager misfire, så dysa slutter å fungere når du får feilkoden. Du må slette feilkoder for at den skal forsøke på nytt, men det varer nok ikke så lenge før den går i fuel cut-off igjen. Endret 13. april 2018 av Gavekort Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 16. april 2018 Forfatter Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Takk for bra tips. Feilkode vil ikke slå ut nå etter jeg sletta den, må sikkert kjøre litt for at den skal komme men har unngått det. Den går ujevnt, men ikke kostant på tre som det var før jeg sletta feilkoden. Skal prøve å bytte om på to coilpacks. Hobby-mekanikere forteller meg at det er dysa garantert som må byttes... En BMW-mekaniker sa at det er veldig sjeldent at det er et problem med selve dysa. Endret 16. april 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Bytt om tennplugg og coilpack med en annen sylinder og se om feilkoden flytter seg. Endret 16. april 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Om det ikke er for mye skruving så kan du jo bare prøve å flytte dysa. Flytter problemet seg også så har du funnet feilen. Endret 16. april 2018 av Complexity Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 16. april 2018 Forfatter Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Nå skjønner jeg ingenting. Bilen vil ikke starte mer. Den har stått en uke og jeg forsøkte å starte i dag for å teste noe av det dere beskrev her. Plugg nr 2, som tilhører cylinderen det slo ut feilkode på, var våt av bensin denne gangen da jeg tok den ut, så det er tydelig, en gang for alle, at det kommer bensin til den. Dette er også en ny plugg som jeg satt i for to uker sida. Det kommer gnist fra coil 1, testet ledningen fra coilen til cyl 1 som referanse og det kommer gnister her. (En kompis kjørte starter mens sjekket om det var gnist) Testet ledningen fra coil 2 til cyl 2 og det kom en plutselig arch fra ledningen til hånda mi så jeg fikk et kraftig støt. Jeg holdte ikke i noe metall her. Hva betyr dette? Det skjedde ikke med cyl 1 men det kan være tilfeldig... Uansett. Den starter ikke mer. Den forsøker å tenne litt men det går ikke helt. Bør jeg rett og slett bare bytte coil for å se hva som skjer? Tenker jo at den forårsaker misfire av og til som igjen fører til feilkode. Har noen pending feilekoder i OBD: Cylinder 2 misfire og Injector Circuit Malfunction (denne dukket riktignok opp etter jeg koblet ut connectoren til dysa og startet bilen i forrige uke, så det er vel ganske naturlig...) Har også forøvrig hatt problemer med å starte bilen i vinter hver gang det var minusgrader. Sammenheng med coilen? For noen måneder siden begynte jeg å merke en rough idle, men det problemet forekom ganske sjeldent. Endret 16. april 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 16. april 2018 Del Skrevet 16. april 2018 (endret) Kan også være lav/ingen kompresjon på sylinder 2, da vil du også få feilkode på misfire. Ikke veldig vanlig, men har vært borti det noen ganger. Endret 16. april 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Nå skjønner jeg ingenting. Bilen vil ikke starte mer. Den har stått en uke og jeg forsøkte å starte i dag for å teste noe av det dere beskrev her. Plugg nr 2, som tilhører cylinderen det slo ut feilkode på, var våt av bensin denne gangen da jeg tok den ut, så det er tydelig, en gang for alle, at det kommer bensin til den. Dette er også en ny plugg som jeg satt i for to uker sida. Det kommer gnist fra coil 1, testet ledningen fra coilen til cyl 1 som referanse og det kommer gnister her. (En kompis kjørte starter mens sjekket om det var gnist) Testet ledningen fra coil 2 til cyl 2 og det kom en plutselig arch fra ledningen til hånda mi så jeg fikk et kraftig støt. Jeg holdte ikke i noe metall her. Hva betyr dette? Det skjedde ikke med cyl 1 men det kan være tilfeldig... Uansett. Den starter ikke mer. Den forsøker å tenne litt men det går ikke helt. Bør jeg rett og slett bare bytte coil for å se hva som skjer? Tenker jo at den forårsaker misfire av og til som igjen fører til feilkode. Har noen pending feilekoder i OBD: Cylinder 2 misfire og Injector Circuit Malfunction (denne dukket riktignok opp etter jeg koblet ut connectoren til dysa og startet bilen i forrige uke, så det er vel ganske naturlig...) Har også forøvrig hatt problemer med å starte bilen i vinter hver gang det var minusgrader. Sammenheng med coilen? For noen måneder siden begynte jeg å merke en rough idle, men det problemet forekom ganske sjeldent. Høres veldig likt ut som det problemet jeg hadde, og da var det bytte av tennplugger som var løsningen. Jeg ser at du har byttet tennplugger, men er du 100% sikker på at de er montert riktig? Wipe feilkoder på nytt før du prøver å starte den. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. april 2018 Forfatter Del Skrevet 17. april 2018 Nå skjønner jeg ingenting. Bilen vil ikke starte mer. Den har stått en uke og jeg forsøkte å starte i dag for å teste noe av det dere beskrev her. Plugg nr 2, som tilhører cylinderen det slo ut feilkode på, var våt av bensin denne gangen da jeg tok den ut, så det er tydelig, en gang for alle, at det kommer bensin til den. Dette er også en ny plugg som jeg satt i for to uker sida. Det kommer gnist fra coil 1, testet ledningen fra coilen til cyl 1 som referanse og det kommer gnister her. (En kompis kjørte starter mens sjekket om det var gnist) Testet ledningen fra coil 2 til cyl 2 og det kom en plutselig arch fra ledningen til hånda mi så jeg fikk et kraftig støt. Jeg holdte ikke i noe metall her. Hva betyr dette? Det skjedde ikke med cyl 1 men det kan være tilfeldig... Uansett. Den starter ikke mer. Den forsøker å tenne litt men det går ikke helt. Bør jeg rett og slett bare bytte coil for å se hva som skjer? Tenker jo at den forårsaker misfire av og til som igjen fører til feilkode. Har noen pending feilekoder i OBD: Cylinder 2 misfire og Injector Circuit Malfunction (denne dukket riktignok opp etter jeg koblet ut connectoren til dysa og startet bilen i forrige uke, så det er vel ganske naturlig...) Har også forøvrig hatt problemer med å starte bilen i vinter hver gang det var minusgrader. Sammenheng med coilen? For noen måneder siden begynte jeg å merke en rough idle, men det problemet forekom ganske sjeldent. Høres veldig likt ut som det problemet jeg hadde, og da var det bytte av tennplugger som var løsningen. Jeg ser at du har byttet tennplugger, men er du 100% sikker på at de er montert riktig? Wipe feilkoder på nytt før du prøver å starte den. Jeg har bare byttet én tennplugg, så jeg skal bytte resten i dag. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. april 2018 Forfatter Del Skrevet 17. april 2018 Byttet alle plugger nå. Uten hell. Får bli ny coil... Hvis det ikke er noe sensorer. Forøvrig burde veivaksel/kamakselsensor slå ut noe slags feilkode? Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 17. april 2018 Forfatter Del Skrevet 17. april 2018 (endret) Byttet alle plugger nå. Uten hell. Får bli ny coil... Hvis det ikke er noe sensorer... Men etter at bilen hadde stått en uke så byttet jeg om ledningene cyl 1 og cyl 2 for en idiotisk test for å sjekke pluggene. Prøvde ikke å starte FØR jeg gjorde dette. Men fikk nå hvertfall ikke start ettersom jeg hadde bytta de om. Byttet tilbake. Fikk ikke start. Tilfeldig etter at bilen hadde stått en uke, eller forårsaket jeg et problem ved å prøve å starte med feil firing order? Tydelig at jeg er idiot på bil, men kan slike ting fucke med kamakselsensoren? Endret 17. april 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 17. april 2018 Del Skrevet 17. april 2018 Å koble om på pluggledninger vil ikke ødelegge kamakselsensoren din, nei. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 For alle som måtte google seg fram til dette så var det coilen som var problemet for min del. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Greit når det er så billig. Fikk du diagnostisert det med å bytte om på coilpacks, eller bare byttet du? Litt nysgjerrig på om det ga utslag som forventet. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Det er en "ignition block" eller "coil rail" så man kan ikke bytte om på packs. Man kan bytte om kablene men det medfører feil tenningsrekke så det ga ikke noe målbart resultat. Egentlig var det gnist fra den gamle coilen når jeg testet den men det var vel "feil" gnist. Nå starter bilen og kjører helt uten misfire. Høres ut som en helt annen bil og bensinforbruket har stupt. Det kan også være mye pga nye plugger fra forrige uke selvsagt. Endret 27. april 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå