Smidt Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 holder på å lære meg php og ser litt på forskjellige guider og eksempler. kom over dette eksempelet. men så lurer jeg på hva det vil si å CHMODe? Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Det vil si og bestemme hvor mye retigheter folk skal ha. Om de skal kunne skrive til en fil og om de skal få "lese" den. Alle seriøse ftp programmer har en innebygd funksjon for chmod. Høyreklikk på fila din i programmet ditt og så burde det komme noe med chmod. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 chmod endrer rettighetene til hvem som kan lese, skrive og kjøre fila. I dette eksempelet; "chmod 666 teller.log" i kommandolinja/konsoll vil gi lese/skrive-rettigheter til alle. Lenke til kommentar
???????? Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) NB: du slipper å tenkte på CHMOD på windows servere! Ta en kikk på denne tutorialen, den gir deg en bra innsikt i chmod og hva de forskjellige tallene 0 - 7 betyr! http://www.evolt.org/article/A_quick_and_d...utorial/18/541/ Endret 13. desember 2003 av ???????? Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 jeg må altså lagre tellerfilen som "777teller.log"? Lenke til kommentar
???????? Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Du må ikke endre navnet på filen! Hvis du har en *nix server må du endre rettighetene til filen. Bruker du et ftp program for å laste opp filene, forsøk å høyreklikke på filen og velg CHMOD (avhengig av hva slags ftp programm du har), eller finn et sted der du kan velge CHMOD. Da får du som regel opp et nytt vindu hvor du kan endre rettighetene. Endre disse til f.eks. 777 så kan du teste scriptet. Du skal ikke endre navnet på filen - men rettighetene til filen. De fleste FTP programmer har denne funksjonene. Hvis ikke ditt program har det - last ned SmartFTP fra www.smartftp.com Du kan også endre CHMOD med php scripting, ta en kikk på denne linken: http://no2.php.net/manual/en/function.chmod.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå