Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekkskifte og plassering

AK47

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er det egentlig at sommerdekkene, eller vinterdekkene for den saks skyld, plasseres samme sted hvert år? Høyre forhjul tilbake til høyre forhjul etc. Ser det selges tusjer for å skrive på sånt, og dekkposene jeg har er til og med ferdig merket.

Men...

Man skulle jo tro at det kan være lurt å variere slitasjen? For eksempel på min bil, og sikkert som mange andres, så sliter fordekkene mer enn bakdekkene. Er det i det hele tatt noen gode argumenter for ikke å gjøre det?

I hvert fall har jeg byttet om i år, og fordekkene er blitt bakdekk, og visa versa. Merker selv i hvert fall ingen ulemper i kjøreegenskapene. Og mens bakdekkene hadde åtte millimeter igjen, og fordekkene åtte, etter forrige sesong, så vil jo dette jevne seg ut. Så hvorfor dette "hysteriet" om å få dekkene tilbake der de satt?

Endret av AK47
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om en ikke har TPMS:

Bør bytte venstre forhjul med venstre bakhjul, og tilsvarende på høyre side. Lurt å merke så en ikke tar feil dekk. Dekk med mest mønster plasseres på drivhjul der de slites mest.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er også verdt å merke seg at enkelte biler med permanent firehjulstrekk har toleranser på hvor mye slitasje det kan være i forhold til for- og bakhjul. Veldig viktig at det ikke er for stor forskjell i rulleomkretsen, ellers kan den midtre diffen jobbe ekstra mye, noe som resulterer i rask slitasje.

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Og mens bakdekkene hadde åtte millimeter igjen, og fordekkene åtte, etter forrige sesong, så vil jo dette jevne seg ut.

Hva er det som er ujevnt?

At det sliter mer foran enn bak, og dermed kan være lurt å bytte på (men beholde rulleretningen) for å forlenge levetiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...