AK47 Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Hvor viktig er det egentlig at sommerdekkene, eller vinterdekkene for den saks skyld, plasseres samme sted hvert år? Høyre forhjul tilbake til høyre forhjul etc. Ser det selges tusjer for å skrive på sånt, og dekkposene jeg har er til og med ferdig merket. Men... Man skulle jo tro at det kan være lurt å variere slitasjen? For eksempel på min bil, og sikkert som mange andres, så sliter fordekkene mer enn bakdekkene. Er det i det hele tatt noen gode argumenter for ikke å gjøre det? I hvert fall har jeg byttet om i år, og fordekkene er blitt bakdekk, og visa versa. Merker selv i hvert fall ingen ulemper i kjøreegenskapene. Og mens bakdekkene hadde åtte millimeter igjen, og fordekkene åtte, etter forrige sesong, så vil jo dette jevne seg ut. Så hvorfor dette "hysteriet" om å få dekkene tilbake der de satt? Endret 12. april 2018 av AK47 Lenke til kommentar
joka Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 hvis hjulene har TPMS sensorer bør hjulene stå på samme plass Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Om en ikke har TPMS: Bør bytte venstre forhjul med venstre bakhjul, og tilsvarende på høyre side. Lurt å merke så en ikke tar feil dekk. Dekk med mest mønster plasseres på drivhjul der de slites mest. Endret 13. april 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Det viktigste er at hjulene ruller i samme retning hele tiden og det er en god ide å ha bytte om på hjulene så en har de bak, foran neste sesong Har slurvet på begge, da jeg ikke har merket de og de har ikke rulleretning Lenke til kommentar
CFM Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Det er også verdt å merke seg at enkelte biler med permanent firehjulstrekk har toleranser på hvor mye slitasje det kan være i forhold til for- og bakhjul. Veldig viktig at det ikke er for stor forskjell i rulleomkretsen, ellers kan den midtre diffen jobbe ekstra mye, noe som resulterer i rask slitasje. Endret 13. april 2018 av CFM Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Og mens bakdekkene hadde åtte millimeter igjen, og fordekkene åtte, etter forrige sesong, så vil jo dette jevne seg ut. Hva er det som er ujevnt? Lenke til kommentar
AK47 Skrevet 17. april 2018 Forfatter Del Skrevet 17. april 2018 Og mens bakdekkene hadde åtte millimeter igjen, og fordekkene åtte, etter forrige sesong, så vil jo dette jevne seg ut. Hva er det som er ujevnt? At det sliter mer foran enn bak, og dermed kan være lurt å bytte på (men beholde rulleretningen) for å forlenge levetiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå