Gå til innhold

Canon Ixus vs Sony Cybershot

Anbefalte innlegg

Hei :)

Et veldig nybegynner spørsmål ang hvilket kamera som passer best.

En venn av meg i London har bestemt seg for å kjøpe et digital kamera for å hjelp ham i jobben.

Han er en ekspert på "old master drawings", og trenger et godt kamera til å ta bilder av tegninger og malerier for senere identifikasjon og sammenligning.

Han har sett litt på et par forskjellige kameraer og ba meg hjelpe han med å finne ut av hvilket som er best.

Det ene kameraet er en Canon Ixus med 4mpx og 32mb minne, noe som for min del virker som Ixus 400, mens det andre kameraet er en Sony Cybershot med 5mpx og 32mb minne (ca. pris 350£). Tror han mener et CyberShot DSP-V1, men er ikke sikker.

Han har ikke peiling på data eller digital-kameraer, så er litt vanskelig å få nøyaktig info fra han... :/

Han liker Ixus'en best, da det er så nett og lite, men er villig til å kjøpe CyberShot, evt. annet hvis det skulle vise seg å være best.

Kameraet vil bli brukt til å ta bilder av håndtegninger, signaturer og malerier, og må ha en veldig god fargegjengivelse og høy oppløsning på bildene.

Zoom'en må også være god nok til at den kan ta bilder av svake blyantstreker på gule ark. Litt kjedelig hvis auto-zoom'en ikke synes at det er noe særlig å fokusere på og følgelig ignorerer en svak signatur.

Det bør også ha en del minne/mulighet for å legge til et større minnekort, da han trenger ofte trenger å ta mange bilder (opp til 50-70 stk) i stor oppløsning

En annen ting som hadde vært fint er hvis kameraet er lett å bruke for en ikke tekninsk person, da han ikke kan bruke en pc. (Overføring av bilder er ikke noe problemer, da en annen vil ta seg av det/han vil bruke en foto butikk til å få skrevet ut bildene)

Håper det er noen snille sjeler der ute som kan hjelpe meg i å finne det beste kameraet for han. Om du/dere vet om et kamera som vil være bedre til arbeidsoppgavene beskrevet over, og ligger rundt 350£ i pris, så kom gjerne med innspill.

Kameraet må være tilgjenglig enten i europa eller USA...

Det bør heller ikke være for vanskelig å oppdrive.

På forhånd takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tror kansje posten din er litt for lang til at noen gidder lese den  ;)

for noe tull :angry:

hva angår kamera og kravene han stille høres det ut som om en analog speilrefleks er det beste valget med tanke på budsjettet.

Send en pm til noen som har peiling og som kan besvare ditt spørsmål på en god måte, f.eks. mlwirak

http://forum.akam.no/index.php?showuser=2

Endret av heraldo
Lenke til kommentar
hva angår kamera og kravene han stille høres det ut som om en analog speilrefleks er det beste valget med tanke på budsjettet.

Send en pm til noen som har peiling og som kan besvare ditt spørsmål på en god måte, f.eks. mlwirak

http://forum.akam.no/index.php?showuser=2

Takk for tipset om speil refleks kamera, men det er dessverre en smule utenfor hans prisklasse...

Jeg har ihvertfall ikke greid å finne noen som koster mindre enn 400£...

Og takk for tipset om å pm'e mlwirak... Skal spørre om han ikke kunne komme med noen tips...

Lenke til kommentar

Analog speilrefleks under $400?

Ikke noe problem!

Du tenker sikkert på dSLR (digital speilrefleks), disse koster en god del mer.

Et analogt speilrefleks er et vanlig speilrefleks som bruker vanlig film.

Ettersom han ikke har peiling på PC skjønner jeg ikke hva han skal med digitalt.

Et helt vanlig speirefleks som bruker 35mm-film kan du få på Elkjøp eller din nærmeste fotoforretning for 2-3000.

Ta også en titt her for å se om det er analogt eller digitalt kamera han bør gå for.

Lenke til kommentar
Analog speilrefleks under $400?

Ikke noe problem!

Du tenker sikkert på dSLR (digital speilrefleks), disse koster en god del mer.

Et analogt speilrefleks er et vanlig speilrefleks som bruker vanlig film.

Ettersom han ikke har peiling på PC skjønner jeg ikke hva han skal med digitalt.

Et helt vanlig speirefleks som bruker 35mm-film kan du få på Elkjøp eller din nærmeste fotoforretning for 2-3000.

Ta også en titt her for å se om det er analogt eller digitalt kamera han bør gå for.

Ah, da forstår jeg ltit bedre...

Han har allerede et analogt speilrefleks... Men han vil gjerne bytte til et digitalt kamera da han vil kunne slette bilder som ikke blir bra nok med en gang, endre lys-/kontrast -egenskapene for å gjøre noen deler klarere, samt ha muligheten til å forstørre visse deler av bildet.

Bildene vil bli lagret på både cd og papir form.

Og selv om han ikke kan så mye om data, så har han kollega'er som kan hjelpe han med den delen...

Følgelig er det mest praktisk med et digital kamera ifølge den artikkelen du linket til (int. lesning btw!!)

Så tror dere Ixus 400 vil kunne tilfredsstille kravene fra den første posten?

Eller er det et annet digital kamera som vil være bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...